Slow-blogging, creativiteit en waarom de meeste blogs fastfoodrestaurants willen zijn

Ik weet nog niet hoe dit blog zich gaat ontvouwen.

Ik weet nog niet wat het hoofdonderwerp van dit blog is. Of wat de subonderwerpen zijn. Ik weet nog niet hoe ik ga beginnen. Of hoe ik eindig. En dat vind ik prima.

Zo blog ik 50% van de tijd.

Het blijkt slow-blogging te heten.

Slow-blogging is het gaan op een ontdekkingsreis

Een onzekere ontdekkingsreis omdat er geen orde, structuur of een eindbestemming is.

Het is rommelig, tijdrovend en een beetje vies.

Slow-blogging often starts with an idea. You begin somewhere without being sure where you’re going to. You work with only a vague outline or no outline at all. You order your thoughts while writing. You explore new ideas and unknown structures. You surprise yourself with your conclusion.” – Henneke Duistermaat

Slow-blogging begint met een idee. Iets wat uniek is (in jouw ogen) en mogelijk bruikbaar.

Tijdens het slow-bloggingproces onderzoek je terwijl je blogt of het initiële creatieve idee blijft staan als je het door elkaar rammelt met allerlei vragen.’. Je vraagt 5x waarom? Daarna nog een paar keer hoe? Wat dusjes en een handjevol so-what’s? Soms blijft het idee staan. Soms evolueert het idee in iets groters. Soms in iets heel anders. En soms sterft het.

You effectively need to grill yourself on your own assumptions and expectations of how you think this particular idea or industry or content marketing approach is going to go. Then you need to effectively try to disprove yourself. There is no fault or crime in being wrong, as long as you find out you’re wrong before it’s too late.Brain Clark

Slow-blogging is als het maken van een gerecht waar maar 1 ingredient vast staat

En al dolende door de supermarkt  (wat je doet door onderzoek te doen op het internet of in boeken) bepaal je wat voor een gerecht je gaat maken.

Het kan een gerecht worden waar het eerste ingrediënt het hoofdingrediënt wordt, zoals een avocado in een avocadosalade. Maar het kan ook zijn dat het ingrediënt maar een kleine rol gaat spelen in het uiteindelijke gerecht.

Hoe een boekje over architectuur zorgde voor een creatieve ontdekkingsreis

Een kleine maand geleden kocht ik het boekje ‘101 Things I Learned in Architecture School’.

Creativiteit boekje

En architectuur doet me niet zo veel.

Ik kocht het boekje omdat ik het in een lijstje zag staan van aanraders van een Engelstalige blogger die blogt over het ondernemerschap. Ondernemerschap en architectuur. Een vreemde combinatie. Maar die afwijking creëerde bij mij nieuwsgierigheid. Waarom hoort dit boekje in zijn top 10? Wat weet hij wat ik niet weet? Ik wil het ook weten. Ach wat heb ik te verliezen?

Al lezende onderstreep ik interessante quotes, gedachten en ideeën om ze zo makkelijker terug te vinden en ze te onthouden.

onderstrepen idee

Soms schrijf ik wat in een hoekje. Een ongefilterde gedachte. Een brain fart.

Soms gebeurt er meer.

inspiratie
P.S. En nee. Ik kan ook mijn aantekeningen hier niet lezen. Als ik iets snel wil opschrijven val ik automatisch terug op mijn brugklashandschrift.

Maar oke. Zo wordt er bij mij een idee geboren. En je ziet dat het krijgen van idee niet direct betekent dat ik het kan verwoorden. Want we denken niet in woorden.

Slow-blogging is het proces om ideeën beter te begrijpen en te verwoorden.

Dat het idee groeit van wat losse woordjes en wat pijltjes naar een iets gestructureerde format waar ook alle puzzelstukjes die nodig zijn om de puzzel te maken, zichtbaar zijn. Deze tekst was het laatste puzzelstukje voor mij (voor deze puzzel).

“Properly gaining control of the design process tends to feel like one is losing control of the design process. Being genuinely creative means that you don’t know where you are going, even though you are responsible for shepherding the proces.”

Creativiteit is het accepteren van de onzekerheid van het creatieve proces.

Het is geen uniek idee. Maar zonder een idee te hebben en te begrijpen kan een idee geen invloed op je hebben. Zonder het creatieve proces te begrijpen, zal ik nooit het maximale uit mezelf kunnen halen.

Inceptions
Leo (ja, ik mag hem Leo noemen) zegt het ook in de film Inception

Dit blog is dus een ontdekkingsreis om creativiteit en mijn creatieve proces beter te begrijpen.

De kracht van slow-blogging

De kracht van slow-blogging is dat de bestemming niet bekend is.

Bij slow-blogging draait het om de reis. Om het proces. De weg is de bestemming. Het blog is een logisch bijproduct van de reis en niet zozeer het doel.

“Slow Blogging is a rejection of immediacy – Todd Sieling

2 redenen om aan slow-blogging te doen

  1. Innovatie
  2. Legendarische content

Innovatief zijn is geblinddoekt rennen

Innovatie is ontwikkeling. Je ontwikkelt je door nieuwe dingen uit te proberen. Slow-blogging is een manier die je dwingt om dingen te ontdekken. Door de diepte in te gaan. Zonder te denken over waar je naar toe wilt. Of moet. Dat zoek je onderweg uit.

Verder leer je door slow-blogging jezelf en jouw ideeën te begrijpen. En pas als je iets kan uitleggen, begrijp je het zelf  (en bloggen is eigenlijk je eigen gedachten uitleggen).

Hoe maak je legendarische content?

Legendarische content is content dat zich onderscheidt.

Je kunt je onderscheiden op grootte (handleiding met honderden how-to’s) en op vorm (een bestaand principe zo begrijpelijk mogelijk uitleggen (via een videoanimatie bijvoorbeeld)).

Het nadeel is dat het vaak veel geld en tijd kost. En dat men door dezelfde hoeveelheid geld (of meer) er tegenaan te gooien, jou kan overtreffen.

Je kan je ook onderscheiden op inhoud.

Een thought leader worden. Iemand die zich richt op ontwikkeling (en het delen van ontwikkelingen).  En dit doe je door meer ideeën te krijgen en begrijpen.

Waarom je niet alleen moet ‘slow-bloggen’

Het resultaat van slow-blogging is niet goed meetbaar.

Een lijstje met 23 tips kan evenveel shares krijgen als een ‘slowblog’.  Een lijstje met 23 tips kan je optimaliseren voor Google en slowblogs minder goed, omdat je geen controle hebt over wat het blog wordt. Je hebt geen structuur. En men zoekt niet, via Google, op ideeën, maar op vragen.

Daarom blog ik maar 50% van de tijd zo en niet 100%.

Het enige wat je aan slow-blogging hebt (buiten zelfontwikkeling (wat eigenlijk al reden genoeg moet zijn)) is dat lezers je meer als autoriteit zien. En wat mensen van jou vinden is niet goed meetbaar.

Maar stel jij gaat een weddingplanner inhuren. Ga jij dan voor een weddingplanner waarvan jij;

  1. 3 standaard artikelen hebt gelezen met “10 tips voor…” en “14 foto’s van”-artikelen of
  2. waarvan jij 1 long-read hebt gelezen over de psychologie achter de perfecte bruiloft met foto’s, onderzoeken en voorbeelden?

De meeste blogs willen als fastfoodrestaurants zijn

De blogwereld kun je vergelijken met de culinaire wereld.

Er zijn een paar franchises die een groot deel van de markt op zich nemen. De Mac Donalds, de Burger King, de KFC etc. Omdat ze zo groot zijn moet alles zo gestructureerd, gestandaardiseerd en snel mogelijk.

De blogs die de marktleiders produceren zijn als Big Mac’s, Whoppers en KFC buckets.

Er zit geen passie in, geen persoonlijkheid en niets wat je niet verwacht.

Maar het is wel lekker (makkelijk).

Als je het af en toe doet dan. Want zulke blogs vullen eerlijk gezegd niet. Ze zijn niet voedzaam. Top-12-tips-blogs vullen de honger naar kennis niet. Maar ze blijven groot omdat men populariteit als aantrekkelijkheid ziet.

fast-food-logos
Ik heb nu best wel zin in een bucket eigenlijk.

Veel blogs proberen fastfoodrestaurants na te doen 

Ze willen goedkope hamburgers verkopen naast een grote Mac Donald’s waar men goedkope Big Mac’s verkoopt.

Maar niemand gaat naar knock-off. Als blog moet je niet als de grootste willen zijn. De grootsten zijn vaak on-origineel, sloom, van lage kwaliteit en log.

Je moet je specialiseren. Je moet het persoonlijk maken. Je moet al jouw kennis, passie en liefde in jouw restaurant en gerechten stoppen.

Jij moet het kleine sfeervolle Italiaanse restaurantje willen worden, dat dag in en dag uit is volgeboekt.

Hoe krijg je meer creatieve ideeën?

Slow-blogging begint met een creatief idee. Laten we dus beginnen met hoe we aan zulke ideeën komen

Creativiteit is het creëren van nieuwe koppelingen tussen bestaande stukjes informatie. Dat 1 + 1 = 3 verhaal.

Om meer ideeën te generen kun je drie dingen doen;

  1. Meer informatie innemen
  2. Het stimuleren van de transformatie van informatie naar ideeën
  3. Het noteren (en accepteren) van de ideeën die je hebt

3 vrij makkelijke manieren die je jezelf kan aanleren.

Meer informatie innemen

Hoe meer jij je verdiept in een onderwerp, hoe meer feiten en ideeën je tegenkomt en hoe meer kans er is op een koppeling.

Klinkt simpel. Is het niet.

Je moet van het verzamelen van nieuwe zinvolle informatie een gewoonte maken. Dit betekent lezen en onderzoeken.

Building a pool of raw material to draw on from which to make new combinations and enhancements is the first step in generating new ideas for product and business development.” – James Webb Young

How ideas are born

Het stimuleren van de transformatie van informatie naar kennis/ideeën stimuleren

Creatieve mensen zijn mensen die zich hebben aangeleerd om bewust (en daardoor ook onbewust) koppelingen te maken. Het zijn de mensen met vragen. De mensen die de wereld proberen beter te begrijpen. En de realititeit te verklaren.

Dit bleek ook uit onderzoek van Allen Braun en Siyuan Liu. Ze hebben de hersenactiviteit gemeten van rappers die aan het freestylen zijn. Het bleek dat het deel van het brein dat betrokken is bij dagelijkse beslissingen minder actief wordt en dat het ‘medial prefrontal cortex’-gebied extreem actief werd als rappers aan het freestylen zijn (en dat is creativiteit in de puurste vorm).

Dit ‘medial prefrontal cortex’-gebied is verantwoordelijk voor associatie, emotionele reacties en het begrijpen van context en events. Dus loslaten, associëren en niet te veel rationeel nadenken (dat komt later wel).

brain1

Hoe train je dit? Door jezelf vaker af te vragen waarom iets zo werkt of wat de invloed van iets kan zijn. Door te proberen het door de ogen van iemand te zien.

Als jij begint, zal je onderbewuste volgen. Accepteer de fouten of vreemde associaties van je onderbewuste.

Vermoord niet elk wankel idee met rationaliteit. De meeste ideeën moeten groeien. Ze moeten hun plek nog vinden. En ze kunnen pas groeien wanneer ze de ruimte krijgen.

Zorg dat je een bewuste en onderbewuste een tag team worden die samen de wereld proberen te verklaren.

Tag team

Er is ook een grote correlatie tussen het verlies van remmingen en creativiteit.

Je bent creatiever wanneer je minder rationeel denkt.

Dit gebeurt onder andere als jij je slaperig voelt en als jij aan het hardlopen bent. Maar ook met een paar drankjes op (tot een bepaalde hoeveelheid natuurlijk :).

Hier nog een interessante slideshare van Mark Johnstone met het onderwerp “How To Produce Better Content Ideas”.

Het noteren (en accepteren) van de ideeën die je hebt

Creativiteit is als surfen

Ideeën komen als golven. Je kan ze voelen aankomen. Kleine golfen. Grote golfen.

Ze komen en gaan even makkelijk. Als je ze niet pakt, zijn ze weg. Een golf komt nooit terug. Je leert surfen door kleine golfen te pakken. Je leert het snelst surfen door er zo veel mogelijk te pakken.

Iedereen heeft ideeën. Maar we vergeten te vaak hoe fragiel ideeën zijn en hoe makkelijk ze breken. Je moet ideeën leren identificeren. Je hebt ze vaker dan je denkt. Je moet ze opschrijven om ze te vereeuwigen.

Koop een notitieboekje. Begin een document op je laptop voor ideeen. Gebruik je notities in je telefoon.

Schrijf elk fucking idee op.

..When you start on something that’s fundamentally creative, don’t bring the old critical mind in too quickly. Let the thing fall, find out when it is. And then, by all means, bring hare brain in to evaluate them, because you’ll get ideas, but not all of them will be good.” – John Cleese

Ideeën zijn als LEGO-blokjes

Je hebt kleine blokjes, grote blokjes en hele vreemde blokjes.

Meerdere blokjes kunnen iets groots worden. En het staat nooit vast wat iets wordt. Dat weet je nog wel van vroeger. Hoe groter je collectie aan LEGO-blokjes is, hoe groter en beter het idee kan worden. Hoe groter de kans is dat het uniek is.

Begin met het verzamelen van blokjes. Elk soort blokje. Klein. Groot. Misvormd.

Wordt een ideeënverzamelaar.

Lego

Van creatieve idee naar een blog

Slow-blogging is de tijd nemen om een  idee zo goed mogelijk te begrijpen en te presenteren, zodat jouw lezers op dezelfde manier over jouw idee denken als jij denkt. Met dezelfde overtuiging en passie.

It’s not about doing things in slow motion, but rather taking time for depth and storytelling. It’s about aiming for quality over quantity. It’s about taking time for reflection and creative restoration.” – Slowing Down (with Emma and Erin) – Lisa Sanchez

Het is een proces waar je fouten moet maken om verder te komen.

Mijn chaotische blogproces

Ik heb wel vaker gezegd dat ik een zeer chaotisch blogproces heb.

Ik heb wanneer ik ‘slow-blog’ minstens 5 keer de gedachte: “Ruben, Ruben, Ruben. Waar ben je toch allemaal mee bezig?” en de neiging om te stoppen. En toch blijf ik doorgaan, omdat ik weet dat het uiteindelijk wel goed komt.

Mijn grootste fout die ik zelf altijd maak (en bij deze post ook) is dat ik niet met het einde begin. Eerst uitzoeken wat je precies wilt vertellen. Zelfs als ik mij nu afvraag wat is het hoofdpunt precies wat ik wil overbrengen dan haal ik mijn schouders omhoog. Misschien dat men meer moet slowbloggen. Nee. Niet echt. Euhm dat chaos in het blogproces juist goed is. Ik weet het niet.

Als jij zorgt dat je dit eerst uitzoekt, dan bespaar je tijd. Enorm veel tijd.

Maar ok. In het begin van mijn blogproces – de eerste paar uur – schrijf ik alles op wat ik kan bedenken en vinden over het onderwerp.

Hoe minder ik van een onderwerp weet, hoe meer onderzoek ik doe.

Start_van_een_artikel

Dit document wordt dan steeds groter en groter.

Fullscreen_01_08_14_15_08_png

Hoe meer informatie je verzamelt, hoe meer ideeën je krijgt.

Achteraf halen de meeste ideeën het blog niet, omdat ze niet goed genoeg zijn of niet in dit blog passen. Maar hoe meer informatie en ideeën je hebt verzameld, hoe makkelijker het is om iets unieks te vinden.

informatie

En pas na een paar uur (soms zelfs dagen) heb ik een vaag idee hoe het blog wel zou kunnen worden.

Ik teken de flow vervolgens vaak uit in mijn notitieblokje, begin alles op volgorde te leggen en probeer de lege gaten in te vullen.

Vervolgens kijk ik al schrijvende welke onderzoeken, quotes en gedachten in het blog komen (en welke niet).

Screenshot_04_08_14_17_19

Wanneer het formaat van het blog duidelijk is, plak ik alles in WordPress en bouw ik verder.

Vervolgens doe ik nog tientallen revisies (ik zit nu op 53) om ideeën net iets duidelijker uit te leggen, om het verhaal iets vloeiender te maken.

Op een gegeven moment moet je wel zeggen ‘het is klaar’. Perfectionisme is namelijk ook een vijand van creativiteit.

Je moet de chaos in het blogproces toelaten om iets nieuws – iets unieks-  te kunnen creëren.

Met dank aan Nicky Corts (NickyPent.nl – Publiciteit tips) voor het controleren van de tekst op spel- en grammaticafouten.

You must have chaos within you to give birth to a dancing star.”  ― Friedrich Nietzsche[/pullquote]

 

 

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

8 responses to “Slow-blogging, creativiteit en waarom de meeste blogs fastfoodrestaurants willen zijn

  1. Dit verhaal is zo ontzettend koren op mijn molen! Ik ben net zo’n ietwat chaotische slow blogger als jij. Dagen kan ik rondlopen met ideeën in mijn hoofd. Onder de douche denk ik na. Terwijl ik tandenpoets prevel ik zinnen. Ik word wakker en moet dingen dan meteen kunnen opschrijven… Ik kan me opgejaagd voelen door de Mc Donaldsplatformen om me heen. En ik lees zo vaak hetzelfde… Marketingshizzle die allemaal op elkaar lijkt…. Thanks voor je leuke blog.

  2. Goed artikel Ruben (heb hem helemaal gelezen). Nietszeggende artikelen, daar heeft het internet er al genoeg van.

    Ik probeer zelf het e.e.a. wel gestructureerd aan te pakken. Voor nieuwe (blog)ideeën maak ik bijvoorbeeld meteen in Evernote een notitie aan. Die notities staan daar vaak maanden voordat er een artikel uit komt. Met de tijd breid je ze uit en voeg je nieuwe ideeën toe.

    1. Thanks Hans. En nice!

      Precies! Evernote Veel ondernemers/blogger zweren erbij. Ik moet ook maar eens de stap naar Evernote zetten. Kan ik tenminste nog mijn ideeën en links terugvinden. :)

      Ik merk eigenlijk ook wel dat ik iets te ongestructureerd werk en gestructureerde moet werken. Ik moet nog een balans proberen te vinden.

      Mijn probleem is dat ik vaak te breed ga, waardoor ik te lang niet weet wat ik ga doen. Bij mijn volgende blogs maar eerst eens een gebied afkaderen en daarna via het slow-bloggingproces het blog schrijven :).

      Bedankt voor je reactie!

Plaats een reactie