Moet je SEO als zelfstandige uitbesteden?

SEO uitbesteden

Makkelijke vraag, toch?

Als je hoog in Google wil komen en geen SEO kan (en wil leren), dan moet je SEO toch uitbesteden?

Nee. Niet altijd. Het antwoord is: het ligt eraan.

Wat een kut antwoord, Ruben.

Ik weet het..

Ik ga het proberen uit te leggen

Als je naar de core van SEO kijkt, dan is SEO eigenlijk effectief in het omzetten van-de-al-aanwezige-aandacht in duurzame aandacht.

Zie SEO als een waterkrachtcentrale en de aandacht die jouw content krijgt als de rivier waarop die waterkrachtcentrale staat.

Het probleem is dat de meeste zelfstandigen niet zo veel ‘initiële aandacht’ hebben. Het uitbesteden van SEO is dan als het bouwen van een steeds efficiëntere waterkrachtcentrale op een smalle en nauwelijks stromende rivier. 

Genereert het duurzame aandacht? Sure.

Veel? Niet echt.

Is het schaalbaar? Nope.

Maar.. SEO kan toch voor meer initiële aandacht zorgen?

Tuurlijk. Content creatie en promotie valt in theorie ook onder de noemer SEO. Maar SEO-bureaus zijn daar niet zo goed in.

Voor meer initiële aandacht (views, shares en links) hebben we content nodig die verspreid wordt en waarnaar gelinkt wordt.

Het probleem is dat het maken van kwalitatieve content (waarnaar verwezen wordt) lastig is.

Joh..

Waarom is het dan logisch dat een SEO’er – een generalist die verstand moet hebben van techniek, strategie, structuur, data etc – een specialist is in het creëren van kwalitatieve content?

Content creatie is een onderdeel dat opgepakt wordt door SEO’ers, omdat:

  • klanten daar geen zin of tijd voor hebben,
  • klanten denken dat het bij SEO hoort,
  • SEO’ers geen nee durven te verkopen (de klant wil namelijk de makkelijkste weg met de minste zorgen).  

Dit betekent:

Middelmatige algemene teksten. En sure. Dit helpt een beetje (en is soms al genoeg om te ranken om longtail zoekwoorden). Maar het is niet schaalbaar. Iedereen kan middelmatige algemene teksten schrijven. Het enige wat je nodig heb, is tijd.

Maar het grootste probleem is: 

Middelmatige algemene teksten worden niet verspreid. Dus geen links (,shares en views).

Zijn er geen bureaus die dit kunnen?

Vast. Maar dit zijn waarschijnlijk alleen de grote marketingbureaus. Die naast SEO’ers, copywriters, designers en zelfs onderzoekers in dienst hebben. Maar ook dit weet ik niet zeker.

Maar daar heb je als kleine ondernemer geen geld voor.

De extra hoeveelheid initiële aandacht dat een SEO-bureau creëert met content kunnen we nagenoeg negeren. We zijn dan weer terug bij af.

Maar SEO is toch ook het verkrijgen van links?

En dan komen we uit bij linkbuilding

Linkbuilding is in de breedste zin van het woord het versnellen van het organische proces van het verkrijgen van links en het ‘artificial’ verkrijgen van links 

Het versnellen van het organisch linkbuildingproces wordt over het algemeen genegeerd door SEO-bureaus, omdat

  • je geen top-notch content heb (en SEO’ers kunnen dat niet maken),
  • je weinig controle heb over de uitkomst,
  • het niet meetbaar is,
  • het een lange tijd duurt (lees weken/maanden/jaren).

Ze moeten het haast wel negeren omdat klanten elke maand aantoonbare resultaten willen zien. Kwantiteit is te meten. Kwaliteit niet echt.

Artificial SEO

SEO’ers moeten zich daarom storten op het ‘artifical’ verkrijgen van links. Het artifical verkrijgen van links is eigenlijk het kopen van controle over de plaatsing van een link (met geld, tijd of content). 

Dat is namelijk meetbaar.

Wat is hier dan mis mee?

Het is niet schaalbaar. Zulke ‘artifical links’ zijn nooit van hoge kwaliteit en zullen je maar tot een bepaalde hoogte brengen. Daarbij ben ik van mening dat het ook niet echt duurzaam is. Want ‘artifical links’ zouden eigenlijk niet mee moeten tellen in de ranking (en de kans zal er altijd zijn dat ze ‘gedowngraded’ worden (als Google ooit een methode bedenkt om ze te onderscheiden van organisch verkregen links)).

Kortom:

Er is te weinig geld (en geduld) om te investeren in duurzame SEO. En “artifical SEO” helpt je tot een bepaalde hoogte.

Maar als ik SEO niet moet uitbesteden, wat moet ik dan doen?

Aandacht creëren. Die rivier groter maken. Krachtiger.

Ik geloof dat kwalitatieve content en een goed sterk netwerk alleen voort kan komen uit echte interesse. Uit liefde voor jouw product, niche en onderneming. Gecombineerd met een echte wil om mensen verder te helpen.

You must give a shit. En a lot of it. 

En jij bent de enige die dat doet. 

En dan kom ik weer terug op de post die ik laatst had geschreven

Je moet communiceren.

Je moet zoveel mogelijk mensen helpen.

Maar je mag zelf bepalen hoe je dat doet.

Ga op zoek naar een manier om zo veel mogelijk mensen te helpen. Kies iets dat goed bij je persoonlijkheid past. Leer de skills die erbij komen kijken. Verdiep je de basics van SEO. Het hebben van een waterkrachtcentrale is belangrijk, maar hij hoeft in het begin niet 100% efficiënt te zijn. Nog beter is natuurlijk het volgen van de SEO cursus van 000.nl, waar alles leert over het maken en promoten van succesvolle content. En netwerk (leer mensen kennen) die ook een shit geven om hun onderneming (het liefst in dezelfde niche).

Wanneer je een redelijke hoeveelheid kwalitatieve content en aandacht heb, dan kan je een SEO-bureau benaderen om alles wat jij heb gedaan te maximaliseren. Je kan dan met een gerust hart SEO uitbesteden. 


Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

19 responses to “Moet je SEO als zelfstandige uitbesteden?

  1. Hi Ruben, leuk stuk en helemaal mee eens.
    Op het stuk na dat content creatie alleen is weggelegd voor ondernemers met veel geld, omdat dit aspect alleen bij marketingbureaus zou zijn ondergebracht. Vanuit de gedachte unieke content en meer transparantie voor de ondernemer te creëren heb ik mijn bedrijf opgericht. Unieke content is namelijk écht de moeite waard als je in gesprek wilt met je klant, maar nog belangrijker om interessant te blijven voor je doelgroep (of liever gezegd volggroep).
    Soms is het alleen noodzakelijk om als ondernemer met je neus op de feiten gedrukt te worden of om een aanzet te maken. Met de juiste inspanning volgt de rest dan vanzelf. Hiervoor is dan een extern bedrijf niet perse voor noodzakelijk.

    1. Hi Jet, bedankt voor je reactie. Waardeer ik.

      Het stuk draait voornamelijk om het maken van content die verspreid en gewaardeerd wordt. Dat is het lastige. Een goedgeschreven tekst is nog geen waardevolle tekst. En zelfs een waardevolle tekst (met inhoudelijke informatie) kan niet aantrekkelijk zijn om te delen. Content met hoge likeablity, linkability en shareability is het doel. En ik geloof 100% dat er copywriters of content marketeers zijn die dit kunnen.

      En daarom kom ik ook terug op het punt; doe het zelf. Je ziet vaak in de teksten (,video’s of podcasts) als een ondernemer echte interesse heeft en een wil heeft om te helpen. En zo wordt waarde gevormd. Door expertise (die ze zouden moeten hebben) en persoonlijkheid. Het is niet makkelijk, maar het een waardevollere investering dan het direct uitbesteden. Vind ik dan :)

  2. Leuk stukje geschreven en ook leuke ‘brug’ naar je SEO Cursus ;)

    Wat naar mijn idee belangrijk is dat je het publiek bereikt waarvoor je schrijft, of voor wil schrijven, je doelgroep.

    Dan zou het handig zijn dat wat je schrijft ook zal worden opgepikt door Mr.Google, waardoor de website waarvoor je de teksten schrijft ook beter gevonden gaat worden.
    Wat zeker belangrijk is dat je regelmatig iets laat horen, zoals jij het doet ☀

    Tot het volgende artikel ;)

    1. Haha. Ik zag een opening en dacht ‘hé, hier kan ik een linkje plaatsen’ :).

      100%. Het moet de doelgroep bereiken, het moet de doelgroep overtuigen van jouw kennen en kunnen en als het dan ook nog eens goed vindbaar is, dan heb je een investering die zich honderdmaal terugbetaald.

      Bedankt voor je reactie en idd tot het volgende artikel :)

  3. Geboeid zitten lezen, Ruben…

    Het is inderdaad moeilijk en links proberen te ‘forceren’, lijkt ook mij geen goeie lange termijn strategie. Maar er zijn wel zzp en/of MKB samenwerkingsverbanden mogelijk die kunnen bijdragen aan je ‘linkprofiel’.

    Zoals je waarschijnlijk weet, vorm ik samen met Agnes Swart en Tessa Wiegerinck het #kommaarop team wat (bijna) iedere eerste vrijdag van de maand een ondernemersvraagstuk voorlegt. Per keer doen verschillende andere bloggers mee. Sowieso promoten we elkaars artikelen via Social Media en soms wordt er in blogteksten naar andere deelnemers gelinkt.

    Zo ontstaan natuurlijke, gerichte links binnen een bepaalde en voortdurende context. Onder de pagina’s op mijn site met de hoogste page authorities zitten verhoudingsgewijs veel #kommaarop blogs.

    En dan nog iets wat je met een groep kunt afspreken en wat ik zowel Kitty Kilian als Henneke Duistermaat als tip heb zien geven: spreek met een aantal bloggers af dat je een bepaalde periode regelmatig inhoudelijk op elkaars blogs reageert. Google ziet veel blogreacties als een soort van kwaliteitsbewijs en dat beïnvloedt je ranking (toch?). En op die manier krijg je ook waardevolle extra content erbij. Ik heb dit voor mezelf nog nooit geregeld, maar doe het momenteel wel bij/voor iemand anders.

    Mensen in dergelijke groepen zoals de 2 hierboven beschreven, geven er echt een shit om, anders doen ze al die moeite niet. En ja, ook voor zoiets moet je moeite blíjven doen, zelfs met gelijkgestemden – bijvoorbeeld er achteraan zitten dat er iedere maand weer een #kommaarop onderwerp is wat prikkelt, maar ook toe te spitsen is op de strekking van de diverse blogs/professies.

    Bij/met alles geldt dat je voordat je het weet wordt meegesleurd door de waan van de dag en ‘druk, druk, druk’. Korte termijn resultaat (tactieken om snel te scoren) versus lange termijn en duurzaam rendement (vanuit visie en strategie). Ook daarin is balans nodig.

    1. Dat moet een oude tip zijn, Sonja. Ik geef zelf alleen maar comments als ik zin heb en als ik het nuttig vind. Toen ik net begon met bloggen heb ik wel alle mogelijkheden onderzocht om sneller te groeien – en een commentaarcirkel vormen hoort daar dan altijd bij. Maar het werkt niet als je niet echt enthousiast bent. Ben ik al heel gauw weer mee opgehouden.

      Het is wel waar dat Henneke en ik op het moment elke week op elkaars blog reageren – maar we willen toch op de hoogte blijven van wat de ander schrijft. Is geen afspraak ofzo.

      Sowieso gaat het bij al dit soort dingen om een balans tussen vriendschap en waardering en loyaliteit en kritische zin. Iedereen bewaakt ook zijn eigen reputatie, online. De kwaliteit en de inhoud van jouw tweets enz zeggen iets over jou. Ikzelf retweet bijvoorbeeld alleen maar dingen waar ik achter sta.

      1. Leuk dat je reageert, Kitty. Klopt, staat in één van je oudere blogs en onlangs zag ik het in een blog van Henneke voorbij komen. Ik wilde enkel aan bronvermelding doen en niets suggereren over hoe jij/jullie het nu al dan niet aanpakken.

        Uiteraard moet je er zelf volledig achterstaan en betekent het niet dat je kritische noten dan maar voor je houdt. Op die manier help je elkaar niet om beter te worden en heeft het misschien zelfs eerder een averechts effect.

        En ja, enthousiasme is onmisbaar om iets/jezelf gaande te houden. Zo doe ik eerst en vooral mee aan de #kommaarop’s omdat ik het tof vind en heeft de reden dat het blijft draaien niets met marketing/SEO te maken en alles met enthousiasme.

    2. 100%. Zo’n samenwerkingsverband is slim. Goed voor een crossover van bezoekers, het zorgt voor motivatie om te schrijven en links (hoewel elke extra link van één website steeds wat minder meeweegt). Helemaal slim als jullie het langzaam opbouwen. Iedereen linkt naar de kommaarop overzicht van deze week en in het overzicht wordt naar iedereen gelinkt.

      Ik zou niet zo snel blogreacties achterlaten om SEO redenen. Ik zie het qua SEO meer als een soort van nudge naar de actualiteit van de website. Ik denk dat het geen grote blijvende positieve invloed heeft.

      Bedankt voor je uitgebreide reactie. Waardeer ik.

    1. Hmmmisschien. Ze hebben iig wel de skills om het te doen. Zo zijn bijvoorbeeld verslagen als die van Unilever vast in samenwerking met marketing/reclamebureaus geschreven en ontworpen. http://www.unilever.com/Images/UnileverProjectSunlight-InspiringSustainableLivingReport_tcm244-417252.pdf .Veel marketingbureaus hebben de middelen om toffe content te maken. En ik denk dat ze dat vast doen voor grote bedrijven.

      Maar je ziet idd niet zo vaak dat ze de skills gebruiken om zelf aandacht te genereren.

      Internationaal zijn ze er wel (moz.com enzo).

  4. Moeilijk moeilijk moeilijk.

    Bedrijven vragen tekstschrijvers om voor € 300 vier blogjes per maand te schrijven. Of vice versa: tekstschrijvers bieden het aan. “Recurring”, altijd lekker. Maar daar komt natuurlijk weinig linklove uit. Maar een gemiddelde MKB-er kan de minstens € 1.600/2.000 per maand die vier góeie artikelen zouden moeten kosten niet missen. En zelfs dan nog is het niet echt zijn “stem”.

    Dus ja, bottom line: zelf doen is het beste. Maar als je nou geen tijd hebt? Of écht niet kunt schrijven?

    Hm, wacht even… er broeit iets… wait for it, wait for it….

    Hybride Bloggen! © ® ™

    MKB-er schrijft ruwe opzet, goeie broodschrijver doet de copy-cosmetics en SEO-tuning.

    Ik moet ervandoor. Even een domeintje registreren.

    1. Al gestart met de nieuwe dienst, Chris? ;-)

      Leuk, je reactie en klopt dat de meeste MKB’ers zulke bedragen niet kunnen missen. Of het er niet voor over hebben, omdat het (onzekere) rendement (te) lang op zich laat wachten. En als je op andere manieren redelijk verdient (manieren waar je aan gewend en helemaal vertrouwd mee bent), wordt de noodzaak ook niet gevoeld.

      Er zijn wel al veel professionele schrijvers die het op de manier zoals jij beschrijft aanvliegen, zoals Schrijven en Schrappen van Lotty Rothuizen. Ik heb zelf ook behoorlijk wat klanten waarvoor ik op die manier werk (met m’n (blog)strippenkaart).

      Precies wat je schrijft: zo blijft de eigen, unieke stem behouden. Wat ontzettend belangrijk is. Je wilt tenslotte iets uitstralen wat bij je past en overeenkomt met de realiteit, anders komen de ‘verkeerde’ mensen/klanten op je af.

  5. Helemaal eens Ruben! Content first. Waar is de tijd dat de ondernemer zelf het verkoopverhaal vertelde en dat dat de enige vorm van communicatie was? Toen lieten ze toch ook niet een nerd twintig synoniemen van toiletpot opdreunen. Dan sta je aardig voor lul en verkoop je niks. Nee, we moeten bedrijven helpen om weer te focussen op het verkoopverhaal. De focus op kanalen leidt alleen maar af.

    1. Ik ben het helemaal met je eens Peter-Paul. De verantwoordelijk ligt bij jezelf. Het hoort bij het ondernemerschap. Pas wanneer je alles redelijk voor elkaar heb en je business een beetje begint te lopen, kan je dingen uitbesteden of advies inhuren om te blijven groeien

Plaats een reactie