SEO uitbesteden of zelf leren en doen?

Voor de startende en kleine ondernemers (tot een handvol medewerkers) is het slimmer om het zelf te doen. Vooral in het begin.

  • Je kunt SEO beter.
  • Je kunt SEO goedkoper.
  • Je kunt SEO leren.

De belangrijkste aspecten van SEO is het maken van iets dat jouw doelgroep wil lezen en het promoten van jouw website. Daar zit de meeste tijd in en dat heeft op de lange termijn het meeste effect.

En wie is er beter in het beantwoorden van vragen van jouw doelgroep?

Ben jij dat? Iemand die elke dag met jouw doelgroep werkt. Iemand die jouw producten, niche, proces en klanten begrijpt. Of iemand met een generieke communicatieopleiding bij een SEO-bedrijf? En ja, ik heb zelf zo’n generieke communicatieopleiding gevolgd.

Jij bent beter.

Deels door jouw kennis en ervaring, deels door jouw passie over het vak en deels omdat jij geeft om jouw lezers – en klanten. De SEO’er is alleen geïnteresseerd in de positie van de pagina – niet in de impact van de pagina op de onderneming.

Het doel is niet om generieke blogs en pagina’s te maken die mogelijk redelijk ranken. Iets dat iedereen kan kopiëren. Nee, het doel is om de beste pagina te maken over een specifiek onderwerp. Iets dat blijft ranken. Iets dat bijna vanzelf naar de top klimt. En dat kan alleen als je jouw kennis, liefde voor het vak en expertise inzet.

Is dat lastig?

Zeker. Maar het is ook haalbaar. Voor jou meer dan voor iemand die je per uur betaalt.

Veel van de SEO-werkzaamheden kan je zelf. En goedkoper.

Als je een relatief kleine en onbekende website hebt, dan is het belangrijk dat jij je focust op het vergroten van de body. De hoeveelheid kwalitatieve pagina’s op jouw website. Pagina’s die vragen van zoekers beantwoorden.

Dit betekent dat je moet schrijven. Tientallen pagina’s. En daar gaat honderden, of duizenden, uren in zetten. Verspreid over meerdere jaren.

Wat kost SEO?

Dat kost een hoop geld als je dat uitbesteedt (voor 50 tot 150 euro per uur – en dus (tien)duizenden euro’s per jaar). Helemaal als je het zelf kan, jouw uurloon mogelijk minder is en het om de kwaliteit van het werk gaat.

Verder gaan SEO-bedrijven voor quick-wins

En dat is begrijpelijk. Als klant wil je snel resultaten. Je kan dan lastig de weg van kwaliteit kiezen en zeggen tegen de klant dat je over een jaar, misschien twee, grote resultaten kan verwachten. De klant wil in een maand of een paar maanden duidelijk resultaten zien.

En dit kan alleen wanneer een SEO’er zich richten op quick-wins en valspelen.

Quick-wins zijn kleine optimalisaties die een paar procent meer bezoekers opleveren. Je perst hetgeen wat je hebt, efficiënter uit. En hoe groter en populairder de website is, hoe meer dit oplevert. Dat is handig en waardevol, maar niet duurzaam. Je kan dat niet blijven doen. Er zit een limit aan de winsten die je kan halen uit kleine optimalisaties.

En valsspelen?

Dat is misschien een te ruw woord.

Maar als je weet hoe de zoekmachine werkt en wat de kwaliteitsindicatoren zijn, dan kan je ook de zoekmachine laten denken dat een pagina beter is dan die daadwerkelijk is. Dan focust men op wat de zoekmachine wilt, in plaats van de zoeker. De zoeker wordt niet beter geholpen, maar het kan wel voor meer bezoekers zorgen.

Zo worden er dan bijvoorbeeld massaal linkjes aangevraagd bij startpagina’s en websites – als linkruil of tegen betaling. Zulke linkjes zeggen in theorie niets over de kwaliteit van de pagina waar naar gelinkt wordt, maar de zoekmachine kan dat niet altijd goed zien. Het zorgt dus dat de kwaliteitsindicatoren kunstmatig opgevoerd worden. Men gaat dus hoger ranken. Althans, voor nu. Maar de kans is groot dat zulke linkjes op termijn verdwijnen of minder invloed hebben op de ranking, waardoor je weer terugvalt in de ranking.

Kwantiteit vs kwaliteit

Verder richt zo’n SEO-bedrijf zich op het maken van een hele lading pagina’s. Voor elk zoekwoorden die wat op kan leveren. Er wordt dan niet gericht op kwaliteit, maar kwantiteit. Je krijgt dan generieke nietszeggende pagina’s.

Maar elke pagina heeft een kans op te ranken en dat gebeurt vaak ook. Ze ranken niet zo goed, maar meerdere matig rankende pagina’s kunnen nog steeds een hoop bezoekers opleveren. Dus het werkt, maar weer tot een bepaalde hoogte. Iedereen kan in de wedstrijd van kwantiteit meespelen. En iedereen kan met een klein beetje moeite een betere pagina maken. Dus iedereen kan makkelijk van je winnen.

Het komt vaak neer op: je moet blijven doorspelen in de race van kwantiteit, anders zak je. En elke update van het rankingalgoritme kan je schaden, want je kiest niet de weg van kwaliteit.

Is dat bij elk SEO-bedrijf zo?

Nee. Je zou waarschijnlijk ook voor een samenwerking kunnen gaan. Iedereen doet waar hij of zij goed in is.

Of je kan alles uitbesteden aan een sterk SEO bureau, maar dan voor kwaliteit betalen. Als je kwaliteit pagina’s wil en het wil uitbesteden, dan moet het SEO-bedrijf professionele copywriters inhuren en die genoeg tijd geven om iets waardevols te maken. En vormgevers die bijbehorende illustraties maken. En developers en designers die iets kunnen ontwerpen dat kliks en links oplevert. Kortom, voor kwaliteit moet je een hoop betalen. Iets wat niet haalbaar is voor kleine ondernemers. Tenminste, niet op dit moment.

En daarom is het slim om het zelf te doen.

Delen: