Zoekmachine optimalisatie (SEO) kosten

Wat kost SEO?

Een van de eerste vragen die ondernemers vaak stellen als ze een offerte aanvragen bij een online marketing bureau.

Helaas is de vraag niet zo makkelijk te beantwoorden.

Het ligt er namelijk aan.

Het ligt aan wat je wilt bereiken, hoe de website op dit moment in elkaar zit en waar geïnvesteerd in moet worden.

SEO is breder dan je misschien denkt

Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een enorm breed vakgebied. Het is een vakgebied dat raakvlakken heeft met design, opmaaktalen, conversie, usability (gebruiksvriendelijkheid), copywriting (webteksten), Public Relations, Social Media en promotie.

Een SEO’er is vaak een generalist die van al deze vakgebieden redelijk verstand heeft en gespecialiseerd is in een van deze vakgebieden.

Zoek een SEO’er die bij jou past

Het is jou taak, als ondernemer, om een SEO’er te zoeken die zowel een generalist is en gespecialiseerd is in een vakgebied dat jouw website het hardst nodig heeft.

Misschien is het beter om zelf eerst een website analyse uit te voeren of een SEO’er te vragen, voor een klein bedrag, om te kijken wat de grootste knelpunten op jouw website zijn.

Dit kan op termijn enorm veel schelen qua kosten.

Maar wat kost SEO nou gemiddeld?

Er zijn over het algemeen 3 prijsmodellen die SEO bureaus hanteren.

De 3 gemiddelden komen uit een onderzoek van Moz.com (onderaan het artikel staat de infografic met een link).

  1. Per maand gemiddeld 250 tot 2.500 dollar  ( ongeveer 200 tot 2000 euro)
  2. Per project gemiddeld 1.000 tot 7.500 dollar  ( ongeveer 750 tot 6000 euro).
  3. Per uur gemiddeld 75 tot 175 dollar (ongeveer 50 tot 150 euro)

Zoekmachine optimalisatie kosten

De prijs wordt voornamelijk bepaalt door de moeilijkheidsgraad van het project, de complexiteit van het project, de kennis en ervaring van de SEO’er/SEO-bureau en de grootte van het project.

Om de kosten die bij SEO komen kijken te begrijpen, zou je moeten weten hoe een SEO-traject over het algemeen loopt.

Zo’n SEO-traject bestaat uit diverse fasen

  1. Website analyse
  2. Zoekwoorden analyse
  3. Concurrentie analyse
  4. SEO strategie
  5. Technische optimalisatie werkzaamheden
  6. Content optimalisatie
  7. Content creatie
  8. Promotie (linkbuilding)

Website analyse

Een zoekmachine optimalisatie traject begint altijd bij een website analyse. Het ligt aan het traject of de opdracht waar ze precies naar kijken.

Zo begint de SEO’er vaak met het analyseren van de technische aspecten van de website. Hoe goed is de website technisch opgebouwd? Heeft de webbouwer een schone code opgeleverd en is de website goed te indexeren (lezen) door de zoekmachine? Is er sprake van duplicate content (dubbele inhoud)? Een goed te indexeren website is essentieel om goede rankings te behalen.

Daarna kijkt de SEO’er vaak naar de navigatie (informatiestructuur), hoeveel content (tekst & afbeelding) er op de website te vinden is, hoe die teksten zijn opgebouwd (vanuit SEO perspectief), hoeveel websites er naar jouw website verwijzen en welke websites dat doen.

De SEO’er heeft voor dit proces kennis in usability (gebruiksvriendelijkheid), copywriting (schrijven van teksten), navigatiestructuren, opmaaktalen, programmeertalen en de techniek die de zoekmachine gebruikt om een website te indexeren nodig.

Als er problemen gevonden zijn, verdiept de SEO’er zich ook vaak in de oorzaak van het probleem en zoekt naar oplossingen.

Een ervaren SEO’er

Hoe ervaren de SEO’er, hoe effectiever hij dit kan doen. Er komen meer verbeterpunten naar boven die op korte of lange termijn voor meer omzet kunnen zorgen.

Maar voor die ervaring betaal je natuurlijk wel weer wat extra. Hoe complexer de website is, hoe langer de website analyse duurt. De verbeteringen moeten vervolgens ook gedocumenteerd worden. Zo’n analyse kan een uurtje duren (bij zeer kleine websites), maar ook bijvoorbeeld 40 uur (bij complexe websites). Meestal zal zo’n analyse 2-8 uur in beslag nemen.

Zoekwoordanalyse

De volgende stap is het vertalen van jouw doelen in concrete zoekwoorden of zoekwoordthema’s waarop je wilt, moet of kunt ranken. De SEO’er gebruikt diverse tools om gerelateerde zoekwoorden te vinden en te kijken hoeveel bezoekers (en indirect conversies) elk zoekwoord kan opleveren.

De SEO’er moet dus ook analytisch zijn aangelegd en verbanden tussen woorden en thema’s kunnen zien (helikopterview).

Ook de grootte van de zoekwoordanalyse hangt weer af van de grote en complexiteit van jouw website en jouw doelen.

 

SEO kosten en SEO bureau’s

Op het web zijn er duizenden bedrijven te vinden die zoekmachine optimalisatie aanbieden.

Het kan erg lastig voor webmasters en ondernemers zijn om een goede match te vinden met een organisatie die SEO aanbiedt en ook nog eens kwalitatief goed is. Ze moeten onder andere letten op de kwaliteit, prijs en de betrouwbaarheid van de organisatie. Het is lastig om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van een organisatie te meten wanneer je niet heel bekend bent met  zoekmachine optimalisatie.

Het kaf van het koren scheiden

Prijzen berekenenEr bestaan geen (erkende) keurmerken of eisen, voordat een persoon zich een SEO’er kan noemen.

Zoekmachine optimalisatie kan redelijk complex zijn voor webmasters en ondernemers die zich net verdiepen in internet marketing.  Doordat het redelijk complex is, kunnen veel mensen niet in een oogopslag zien of het bedrijf die zoekmachine optimalisatie aanbiedt kwalitatief goed werk levert.

Pas op voor ‘oplichters’

Sommige bedrijven maken misbruik van het gebrek aan kennis over zoekmachine optimalisatie onder ondernemers. Ze bieden goedkope zoekmachine optimalisatie trajecten of linkbuildingpakketten aan en doen grote beloftes. Beloftes die ze niet na kunnen komen.

Veel van de bedrijven die in zee gaan met zulk soort “SEO’ers” kopen een kat in de zak. Ze krijgen niet (of heel kort) de bezoekers en de posities die ze beloofd waren.

Dus wees erg sceptisch als je pakketten van 10-100 euro per maand tegenkomt. 999 van de 1000 keer zijn dit ‘oplichters’ (ze komen hun beloftes niet na of ze gebruiken ‘black hat technieken‘). Wanneer iemand de zoekmachine manipuleert om hoger te komen in Google, kan dit leiden tot een grote daling in de zoekresultaten of zelfs een ban.

Prijzen SEO berekenen

De positie van een webpagina wordt bepaald door de zoekmachine aan de hand van honderden factoren.

Het wordt onder andere bepaald door de gebruiksvriendelijkheid, relevantie en kwaliteit van de webpagina. Verder krijg je te maken met de actualiteit van de website en de waardering en aanwezigheid van jouw website op het web.

Brede kennis en tijdsintensief

SEO PiramideOm dit te optimaliseren heeft het bureau of persoon die SEO aanbiedt kennis nodig in de techniek achter de website, usability, copywriting, marketing (promotie van webpagina’s/diensten) en social media.

Het bedrijf of de persoon moet een synergie creëren tussen de bovenstaande aspecten. Het resultaat van die synergie is een hogere positie.

Omdat het systematisch verbeteren van die aspecten veel tijd in beslag neemt, kan een complete zoekmachine optimalisatie strategie veel kosten. Het is gebruikelijk dat je tarieven ziet van 50 tot 150 euro per uur.

Hoe kan je de kosten terugbrengen?

De vraag is eigenlijk: hoe kan je de kosten terugbrengen zonder (te)veel op te offeren (aan kwaliteit).

Je kan de kosten terugbrengen door een deel zelf te doen (samen te werken), een kleiner bureau of ZZP’er in te huren of je te specialiseren op de (voor jouw website) belangrijkste aspecten.

Zo kan jouw website al redelijk in elkaar zitten of je hebt al veel informatie op je website. De SEO’er kan zich dan focussen op de belangrijkste aspecten. Dit neemt minder tijd in beslag en kost dus minder.

Wat kan je doen?

  • Alles zelf doen. Kost veel tijd (bespaar tijd door het kopen van een e-book/boek of een advies)
  • Door samen te werken. Stel dit voor aan de SEO’er en verdeel de taken (Jij schrijft bijvoorbeeld de teksten en hij/zij controleert het op SEO-gebied)

Wil je zelf serieus aan de slag met SEO?

Met marketing over het algemeen? En wil je gelijk weten wat wel en niet werkt? Dan is de praktische SEO cursus van 000.nl misschien wat voor jou.

Infographic: Wat kost SEO?

SEOmoz heeft een onderzoek gedaan naar de tarieven van zoekmachine optimalisatie bureaus (in het buitenland).

 

 

seo pricing

 

 

 

 

 

 

Infographic by SEOmoz & AYTM Market Research