Waarom het de meeste mensen niet lukt om hoog in Google te komen

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 9 december 2022

Ik geloof 100% dat iedereen hoog kan ranken in Google.

Maar ik weet ook – uit ervaring – dat maar een klein gedeelte dit ook echt lukt.

Er zijn een hoop valkuilen waar we in kunnen vallen.

  • Zo onderschatten we bijvoorbeeld hoeveel werk erbij komt kijken.
  • We overschatten hoeveel werk we er ook daadwerkelijk in willen steken.
  • En we formuleren verkeerde doelen.

Het zijn valkuilen gebaseerd op menselijke denkfouten. Dezelfde valkuilen kom je tegen als je wilt afvallen, een onderneming wilt starten of als je een andere taal wilt leren, “omdat het je leuk lijkt“. Ik kan het weten. Ik kan nog steeds geen Spaans…

Ik ben met SEO ook in elke denkbare valkuil gedonderd

Toen ik begon wou ik bijvoorbeeld gelijk hoog ranken op het zoekwoord ‘SEO’. Ik was al redelijk bekend met SEO en wist (of dacht dat ik wist) hoe ik een pagina moet optimaliseren.

Dus ik ging een flink artikel schrijven en mierenneuken met longtail en gerelateerde zoekwoorden.

En?

Plek 57.

Op dit punt zullen de meeste mensen het opgeven.

Waarom zou je doorgaan met iets dat je blijkbaar niet kan? Of in mijn geval: Waarom zou je SEO doen als je niet eens met SEO op SEO-termen kan ranken?

Nou, in mijn geval wist ik niet wat ik anders zou moeten doen. En daar ben ik achteraf ook wel blij om.

Dus, Ruben. Met het verkeerde doel bedoel je dus dat je een zoekwoord moet kiezen met minder concurrentie? Zoals je zei in het artikel: ‘Om te scoren in Google moet je meespelen in de juiste divisie‘?

Deels. Je gaat zeker meer resultaat halen als je in de juiste divisie speelt. Een top 10 positie is dan goed mogelijk. Top 5 waarschijnlijk ook wel. En zo’n positie zal dan ook voor genoeg motivatie zorgen om het nog een keer of tien te proberen.

Maar.. je zal dan op het eind zitten met 10 pagina’s die matig tot redelijk goed ranken

10 pagina’s die stuk voor stuk een klein handje bezoekers opleveren. Op een gegeven moment ga je dan twijfelen. Levert het wel genoeg op?

Kijk, het antwoord is ja (op de lange termijn), maar de korte termijn resultaten zeggen nee. Dus je denkt ook, ‘nee’. Je denkt: “Kan ik mijn tijd beter niet in wat anders investeren?” En hier haakt een tweede groep af.

Kijk, 10 pagina’s die matig tot redelijk goed ranken is natuurlijk prima. Maar die grote beloften die je vaak hoort (tienduizenden bezoekers per maand), behaal je wanneer je meerdere pagina’s hebt die goed ranken op redelijk populaire zoekwoorden. In de top 3. En het liefst natuurlijk op 1.

En verwachting – realiteit = gemoedstoestand.

Wanneer je hoog wil komen op zulke zoekwoorden dan is de kwaliteit van de pagina erg belangrijk

Dan bedoel ik niet de echte kwaliteit van jouw pagina (een algoritme ‘beoordeelt’ namelijk de pagina, niet mensen). Het draait om de waarschijnlijkheid dat een pagina goed. En dat meet Google met data. Voornamelijk door links en gebruikersstatistieken te analyseren.

Wat de meeste mensen (en SEO’ers) dan doen, is zich puur focussen op links. Een startpaginaatje hier, dan 20 spammailtjes versturen met “Hi, deze link is misschien interessant voor jou” (NO, it isn’t) en het plaatsen van een gastblog op een kutblog.

En ja, je zal dan wel een beetje stijgen in de rankings

Maar na de zoveelste bevalling van een eentonig artikel dat je er met moeite uitperst, denk je: “Is dit nou wat SEO is?“.

Nee.

Dat is het niet.

  • Keywords?  Sure. Maar dat is simpelweg bestaande vragen beantwoorden (en de behoefte die daar achter hangt).
  • Optimaliseren? Jup, de zoeker (en de zoekmachine) moet snel kunnen zien dat je de behoefte vervult.
  • Links? Ook. Maar dat moet een gevolg van goede content zijn. Niet van het lastigvallen van andere mensen.

Wat krijg je als je die drie samenvoegt?

Een soort aangepaste versie van content marketing. Of nee. Het is meer dan content marketing. Content marketing is het maken van content dat een bepaald marketingdoel moet bereiken.

Bij SEO draait het ook om de relatie van de content met elkaar. Dat je zoveel mogelijk van de informatiebehoefte in een niche vervult. En zo goed mogelijk. Beter dan je concurrenten.

Dat is niet makkelijk. Hell no. Het is een stijl van ondernemen. Het zo goed mogelijk willen helpen van (be)zoekers. Of je dat nou om zelfzuchtige redenen doet (en daarmee bedoel ik, dat je jezelf constant uitdaagt om het nog beter te maken) of uit empathie (je geeft om de mensen), dat maakt, denk ik, niet veel uit.

Als je het puur voor het geld doet, dan haal je het waarschijnlijk niet. Dan onderschat je hoeveel (kennis en tijd) je moet geven, om iets terug te krijgen (links, shares, reacties en rankings).

Maar als je die twee hebt – kwantiteit en kwaliteit -, dan wordt jouw website een plek waar de zoeker zijn (vrij diverse) informatiebehoefte kan vervullen.

Je bent een autoriteit.

  • En naar wie link je? Naar een autoriteit.
  • En wat is de waarschijnlijkheid dat een autoriteit het goede antwoord heeft? Groot.
  • Wie rankt er het hoogst bij (redelijk) populaire zoekwoorden? Jup, autoriteiten.

Kortom, echte SEO is het worden van een autoriteit in een niche.

Niet het in zombie-modus schrijven van ‘wat-jij-denkt-dat-seo-teksten-zijn’-teksten en linkjes aanvragen. Fuck die shit.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?