Strategisch bloggen is in slow motion verkopen

Verandering gebeurt geleidelijk. Het gebeurt in fases.

Strategisch bloggen is het regelmatig behandelen van elke fase, zodat steeds groepen lezers naar een volgende fase worden geleid.

Welke fasen doorloopt iemand?

Er is geen vaste route voor iedereen.

Laten we daarom gewoon één voorbeeld van het veranderproces bespreken: hoe ik ondernemer ben geworden.

Oké.

Besef dat de optie bestaat

Natuurlijk wist ik voor 2010 dat ik ondernemer kon worden, maar het was nog nooit bij mij opgekomen om ondernemer te worden. Ik kende ook geen ondernemers. Pas toen ik mijn eerste stage in 2010 ging lopen, leerde ik een ondernemer kennen (eigenaar van het bedrijf waar ik stage liep). Ik leerde hoe hij was begonnen, wat hij elke dag doet en wat er bij het ondernemerschap komt kijken. Maar, nog steeds was ondernemer worden geen ‘echte’ optie.

Besef dat het kan

Mijn tweede stage was bij het Centrum van Jong Ondernemerschap in Apeldoorn. Ik werd de hele dag omringd door startende ondernemers. En mijn hele afstudeeronderzoek ging ook nog eens over startende ondernemers.

Ik leerde dat mensen om verschillende redenen gingen ondernemen. Soms uit noodzaak, soms door ambitie en soms door de vrijheid. Ik leerde dat ‘iedereen’ het kan worden. Ik begon toen pas te realiseren dat je geen geboren ondernemer (die vanaf hun jeugd al handeltjes hadden opgezet) hoeft te zijn om ondernemer te worden. Klinkt misschien logisch, maar dat besef was er bij mij nog niet.

Besef dat het redelijke optie was

Na mijn eerste stage was ik ook begonnen met het bouwen van wat eigen websites. Ik had een website met korte handleidingen, een website over tv-series en 000.nl. Het eerste plan was om van 000.nl een soort Wikipedia voor marketing te maken. Een half jaar later veranderde ik van koers en begon een blog over online marketing.

Online_Marketingplarform
Dit was 000.nl in 2011
Online_Marketing_Blog_000_nl_-
Dit was 000.nl begin 2012

Het laatste jaar van mijn studie begon ik een heel klein beetje geld (lees een paar honderd euro) te verdienen met alle websites bij elkaar. Pas toen besefte ik dat het voor ‘iedereen’ mogelijk is om geld te verdienen met websites.

Besef dat je het gaat doen

Mijn hoop was om na mijn studie fulltime te werken bij de hostingprovider waar ik mijn eerste stage liep (ik bleef na mijn eerste stage daar één dag in de week werken). Maar ze hadden nog niet de ruimte om een marketeer/SEO’er fulltime aan de slag te zetten. Ik kon daar wel 1-2 dagen parttime blijven werken. Mogelijk kon ik een half jaar/ jaar later fulltime komen werken.

Toen had ik de optie:

  • Of ik ga 1-2 dagen parttime werken en de rest van de tijd investeren in mijn eigen websites (ik had minimale vaste lasten, dus het kon).
  • Of ik ga solliciteren bij een fullservice internetbureau.

Ik heb voor de eerste optie gekozen. Ik weet eerlijk gezegd niet meer wat de echte reden was voor die keuze.

Misschien was het de hoop voor een fulltime baan bij mensen die ik ken en mag. Misschien was het een drang om te kijken of het ondernemerschap mij ging lukken (dat zou ik het liefst zeggen, maar zo dapper was ik niet). Misschien was het omdat ik teveel op keek naar de werkzaamheden bij een fullservice internetbureau (lees: bij grote klanten op bezoek gaan en je resultaten presteren (ben een niet-zo-sociale introvert)). Waarschijnlijk was het een combinatie.

Ik voelde mij nog steeds geen echte ondernemer. Maar een light versie daarvan.

Besef dat je het blijft doen

Bij elke handeling is er feedback. Aan de hand van de feedback, bepaal je of je er mee door blijft gaan. Soms is de feedbackfase direct (zo was één sessie van de Insanity Workout genoeg om direct te kappen). Soms duurt het langer.

Anderhalf jaar later moest ik weer een beslissing maken. Het ondernemen ging matig en er was nog geen ruimte om fulltime te werken bij het bureau. Doorgaan of stoppen en solliciteren? Ik besloot om door te gaan. Een half jaar later ging het beter. Pas toen besefte ik me dat ik ook niet meer een normale baan wou en dat ik mezelf eindelijk een ‘echte’ ondernemer voelde.

 

Verandering is kwetsbaar

  • Wat als mijn eerste stage niet bij zo’n kleine onderneming was?
  • Wat als mijn tweede stage niet ging over startende ondernemers?
  • Wat als ik een flinke studieschuld had?
  • Wat als ik iets extroverter was geweest?
  • Wat als het niet beter ging met mijn ‘onderneming’?

Had die verandering nog steeds plaatsgevonden?

Ik weet het niet. Misschien op de lange termijn. Misschien was het idee van het ondernemerschap al gezaaid, maar is de incubatietijd langer. Misschien was ik pas op mijn 30ste, 40ste, 50ste of 60ste gaan ondernemen. Misschien helemaal niet.

Maar wat als ik iemand goed kende die ook ondernemer was? Was ik dan eerder begonnen? Voelde ik mij dan eerder een ‘echte’ ondernemer?

 

Onderschat de complexiteit van verandering niet

Verschillende ervaringen kunnen voor verschillende mensen een verschillende invloed hebben op verandering.

Er zijn zoveel dingen die invloed hebben op verandering.

  • Zo heb je 16 persoonlijkheden, waarin mensen in elke persoonlijkheid ook nog van elkaar verschillen.
  • Iedereen heeft een andere opvoeding gehad.
  • Iedereen heeft een andere omgeving.
  • Iedereen heeft een ander intern reflectieproces.
  • Iedereen heeft andere dingen meegemaakt.
  • Sommigen zijn conservatief (behouden wat er is). Sommigen zijn toekomstgericht (focussen op wat kan zijn).
  • Sommigen zijn empathiser. Andere zijn gevoeliger voor cijfers.
  • Iedereen heeft een situatie waar die rekening mee moet houden (financieel, sociaal, gezin, werkgerelateerd).
  • Zelfs hoe iemand op dit moment in zijn vel zit, heeft invloed op een beslissing

Denk breed

  • Soms kan één motiverende blog al genoeg zijn om iemand te overtuigen om het ondernemerschap te proberen (of om voor jou te kiezen).
  • Soms heb je heel wat cijfers, diagrammen en grafieken nodig om iemand één fase verder te brengen.
  • Soms moet je alleen aanwezig zijn en wachten tot het moment daar is (een goede webdesigner hoeft mij bijvoorbeeld niet elke maand te overtuigen, maar ik moet wel direct aan hem/haar denken als ik ooit een webdesigner nodig heb). Soms moet je wachten tot het budget van die persoon wel toereikend is.
  • Soms moet je iemand enorm ondersteunen. Stap voor stap.
  • Soms moet je iemand juist loslaten en de tijd geven.
  • Soms moet je een verhaal vertellen om een punt te maken.
  • Soms moet je het gewoon voordoen.

 

Wat is strategisch bloggen wel en niet?

Strategisch bloggen is niet elke fase rechttoe rechtaan bespreken

  1. Hé, weet je wat minimalisme is?
  2. Hé, iedereen kan aan minimalisme doen.
  3. Hé, kijk deze mensen. Ze zijn net zoals jij bent en doen ook aan minimalisme.
  4. Hé, anders probeer je het gewoon. Elke dag 2 dingen weggooien.

Strategisch bloggen is het benaderen van elke fase op verschillende manieren waardoor verschillende mensen steeds verder komen.

 

 

 




Gratis goodies, e-books en updates over SEO en ondernemen ontvangen?

Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben

2 responses to “Strategisch bloggen is in slow motion verkopen

    1. Dat kan.

      In het blog kaart ik eerst aan dat er verschillende fases in het koopproces zijn.

      Bijvoorbeeld:
      1. het product niet kennen
      2. weten dat het product of de dienst bestaat,
      3. weten wat het effect van het product is,
      4. beseffen dat het product misschien wat voor jou is,

      En daarna zeg je dat je met blogartikelen lezers van bijvoorbeeld fase 1 naar fase 2 kan brengen. Of van fase 2, naar 3.

Plaats een reactie