Het SEO 6-stappenplan | Gestructureerd hoger ranken

Bij zoekmachine optimalisatie krijg je direct of indirect te maken met honderden of duizenden feiten, tips, meningen, inzichten, onderzoeken en variabelen.

Het is erg lastig om als ”non-seo’er” de bomen door het bos te zien. Het is daarom belangrijk dat je zoekmachine optimalisatie via een helikopterview bekijkt en structuur in je optimalisatie werkzaamheden creëert, zeker voor iemand die net zoekmachine optimalisatie begint.

Door je constant te richten op de optimalisatie van één aspect of onderdeel per keer dan kan je gerichter, beter en effectiever werken aan het behalen van een hogere positie in Google.

Het SEO stappenplan, bestaat grofweg uit 6 fases.

  1. Stap 1: Het zoekmachine vriendelijker maken van de website
  2. Stap 2: Het gebruiksvriendelijker maken van de website
  3. Stap 3 -4: Het verbeteren van de relevantie en kwaliteit van de huidige pagina’s
  4. Stap 5: Gerelateerde en relevante content creëren
  5. Stap 6: Het verbeteren van de online zichtbaarheid
Zoekmachine optimalisatie strategie

Stap 1: Een zoekmachine vriendelijke website

De eerste stap in het SEO stappenplan is het zoekmachine vriendelijk maken van je website.

Google wordt er steeds beter in om websites te zien zoals ze zijn. Zo zijn alle werkzaamheden die voorheen nodig waren om optimaal geïndexeerd te worden enorm verminderd.

Zo hoef je in principe niet (zo veel) aandacht te besteden aan sitemaps, duplicate content en helemaal niet meer aan de meta-keywords.

De meeste werkzaamheden onder de noemer van het creëren van een ‘een zoekmachine vriendelijke website’ zijn handigheden of voorkeuren geworden of zijn verschoven naar de tweede stap ‘het gebruiksvriendelijker maken van een website’.

In de eerste stap vallen werkzaamheden zoals,

  1. Het optimaliseren van de navigatiestructuur (heeft ook raakvlak met usability)
  2. Het oplossen van duplicate content 
  3. Het goed doorverwijzen van ‘dode’ pagina’s
  4. Een zoekmachine en gebruikersvriendelijke URL structuur creëren
  5. Het toevoegen van een sitemap en de metatags indien het nodig is

Stap 2: Een gebruiksvriendelijke website

Een website waar de bezoeker snel zijn behoefte kan vervullen is een gebruiksvriendelijke website.

Elke persoon zoekt met een reden. Hij heeft een probleem, een behoefte of een vraag waar hij antwoord op wilt hebben. En snel ook.

Hij zoekt op een term, scant de zoekresultaten en klikt op een link.

Die website heeft nu een aantal seconden om die persoon te overtuigen dat hij zich op de juiste plek bevindt.

De persoon beslist binnen enkele ogenblikken (letterlijk en figuurlijk) of de website betrouwbaar is, kennis van zaken heeft en zijn behoefte kan vervullen.

Vraag en aanbod.

Wanneer dit niet overeenkomt of wanneer hij te lang moet wachten, dan gaat hij weg. En komt nooit meer terug.

‘Look, if you had one shot, or one opportunity
To seize everything you ever wanted in one moment
Would you capture it or just let it slip?’ Eminem

Je maakt maar één keer de eerste indruk. Een investering in de gebruiksvriendelijkheid van je website is een investering die direct, indirect op korte en lange termijn een positieve invloed heeft.

Een positieve invloed op het gedrag van de bezoekers op jouw website, een positieve invloed op de zoekresultaten en op de conversie.

En daar draait het om.

Dus minimaliseer of elimineer de mogelijke onzekerheden van de bezoeker.

In de tweede stap vallen werkzaamheden zoals,

  1. Het sneller maken van je website
  2. Het optimaliseren van de (interne) linkstructuur
  3. Het gebruiken van koppen op een normale manier
  4. Het toevoegen van relevante en sterke afbeeldingen (Heb je die niet? Laat ze dan zitten)
  5. Voorzichtig omgaan met teksteigenschappen
  6. Een professioneel logo (betrouwbaar overkomen)
  7. Een betrouwbaar en rustig design (minimaliseer de afleidingen, het gaat in eerste instantie om de tekst)
  8. Een sidebar die niet te druk overkomt, maar wel meer informatie geeft over het bedrijf
  9. Betrouwbaarder overkomen

Sommige van die bovenstaande punten hebben misschien niet direct invloed op de ranking, maar (bijna) alles op je website heeft indirect invloed op SEO.

Een richtlijn; als het invloed heeft op de gebruiker, dan heeft het invloed op de ranking. Als men die gedachte aanhoudt (en erop anticipeert) dan hoeft niemand bij de volgende update van het algoritme zich zorgen maken (misschien zorgen maken dat ze nog hoger gaan ranken).

Stap 3: Een relevante website

De derde stap in het SEO stappenplan is het creëren van een relevante website.

Zoals we hierboven al noemde zoekt iedereen met een reden.

Die redenen worden door de bezoeker verwoord in zoekwoorden. Aan jouw is de taak om deze zoekwoorden te vinden, analyseren en terug te vertalen naar redenen.

Vervolgens zou je jouw content moeten afstemmen op de behoefte van de doelgroep.

Ze moeten;

  1. Snel weten op welke website en pagina zij zijn beland
  2. Wat zij op de pagina kunnen vinden
  3. Weten of het onderwerp van de pagina overeenkomt met hun ‘zoekreden’
  4. Weten of de website voor ‘hun’ is bedoelt (doelgroep)
  5. Het antwoord vinden
  6. Eventueel de oplossing gelijk toe kunnen passen (call-to-action / interne link)

Door je content en website logisch op te bouwen en indien nodig te verbeteren wordt je website relevanter, gebruikersvriendelijker en kwalitatief beter.

  1. Dus de title tag optimaliseren en de click through rate optimaliseren
  2. De meta-description optimaliseren
  3. De webtekst verbeteren (voor de bezoeker (en dus de zoekmachine))
  4. De vraag van de bezoeker goed beantwoorden

Stap 4: Complete en autoritaire website

Iedereen zoekt anders.

Zo kan tien mensen die één zoekterm invullen allemaal iets anders zoeken.

Door nieuwe content te creëren voor andere relevante (long tail) zoektermcombinaties kan je hoger in Google komen op meerdere relevante zoektermen.

Een bijkomend voordeel is dat Google kan zien dat jouw website op meerdere gerelateerde problemen in jouw niche inspeelt. Dus je verbetert jouw autoriteit op dat gebied.

Het is wel belangrijk dat je aan de bezoeker en de zoekmachine laat weten dat de pagina’s gerelateerd zijn. Dat kan je doen door logisch in elk artikel te verwijzen naar andere gerelateerde/relevante artikelen.

Stap 5: Een populaire en kwalitatieve website

Google gebruikt webcrawlers om webpagina’s te downloaden en te beoordelen. Webcrawlers zijn geen mensen en kunnen dus ook niet de kwaliteit van iets bepalen. Buiten dat is de perceptie van kwaliteit bij iedereen anders.

Wat doe je dan? Je laat de kwaliteit van een pagina bepalen door kwantitatieve cijfers.

Men linkt naar of praat over een webpagina wanneer men die interessant, betrouwbaar, actueel of kwalitatief goed vindt.

Hoe meer mensen zeggen dat de pagina ‘goed’ is, hoe betrouwbaarder het signaal is naar Google toe.

Kwantiteit x kwaliteit = betrouwbaarheid

Het gaat niet alleen om de kwantiteit. Ook de kwaliteit van de links en sociale signalen hebben een (grote) invloed op de waarde van het kwaliteit signaal naar Google toe.

Zo zou een link van een website met kattenplaatjes naar mijn online marketing blog minder tellen dan een link van een webdesignbedrijf naar mijn blog toe. Verder zou een link van een gevestigde website meer mee wegen dan een link van een net nieuwe website.

Het gaat dus eigenlijk om het aantal organische (natuurlijke) signalen. Als organisatie zijnde is het dus de taak om jouw website onder de doelgroep te brengen om het aantal organische inkomende links te stimuleren.

Dit doe je door jouw kennis, ervaring en expertise (dus jouw toegevoegde waarde) te laten zien op gerelateerde websites/ communities waar jouw doelgroep zit.

Continu meer bezoekers genereren uit Google

Zoekmachine optimalisatie is een continu proces waar jouw website en online aanwezigheid uitbreidt en verbetert. Die constante optimalisatie zorgt voor een alsmaar groeiende stroom aan bezoekers en hogere posities in Google. Aan de hand van het zoekmachine optimalisatie stappenplan kan je nu gestructureerd werken aan het hoger komen in Google.

Dus?

Herhaal van het SEO stappenplan stap 4 en 5..   Constant..  En nu beginnen!

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

4 responses to “Het SEO 6-stappenplan | Gestructureerd hoger ranken

Plaats een reactie