Ja, ook jouw sidebar kan beter!

SidebarDe sidebar is één van de weinige onderdelen op een website die consistent is, redelijk goed bekeken wordt en de ruimte biedt om jouw bezoekers te informeren, te activeren en te binden met jouw organisatie.

Een verbetering in de sidebar is dan gelijk ook een verbetering die merkbaar over je gehele website.  Dit kan zijn meer volgers, nieuwsbriefinschrijvers, terugkomende bezoekers, likes of zelfs meer sales.

Maar de sidebar heeft hetzelfde ‘probleem’ als een webpagina. Hoe meer men naar beneden scrolt, hoe minder men iets aandachtig bekijkt. De aandacht per sidebaronderdeel daalt proportioneel.

Dus hoe creëer je een perfecte balans in je sidebar, waarmee je sidebar nieuwe en de terugkerende bezoekers informeert, bindt en activeert?

Wat kan je in je sidebar plaatsen?

Je kan pas een weloverwogen beslissing maken over wat je wel of niet in je sidebar plaatst als je weet wat je allemaal in je sidebar kan plaatsen. Laten we de populairste/effectiefste/belangrijkste mogelijkheden bespreken.

Introductie van je website in je sidebar

Enkele vragen die een bezoeker zichzelf stelt als hij een pagina bezoekt zijn;

  1. Waar ben ik beland?
  2. Hoe betrouwbaar is de website?
  3. Kan deze website mij helpen met mijn vraag?

Met je logo beantwoordt je deze vragen deels en in samenwerking met je tagline beantwoordt je de vragen nog een stuk beter. Eén stap verder is door deze vragen te beantwoorden via een korte introductie.

Door die herhaling van jouw merk (sitenaam/bedrijfsnaam) en de toegevoegde waarde van jouw website (in vergelijking met andere websites) zal men sneller je onthouden en de toegevoegde waarde met het jouw merk koppelen (en vice versa natuurlijk).

Iedereen is een merk

Buiten je bedrijfsnaam kan je ook jezelf als merk neerzetten. Dit kan met een naam of met een foto (of beide natuurlijk). Een combinatie werkt vaak het effectiefst. Zo zijn sommige mensen beter in het onthouden in namen en anderen in gezichten.

Verder zorgt het gebruiken van je eigen naam en een eigen foto voor een persoonlijke ‘touch’. Een foto wel wat meer dan een naam. Buiten dat vertrouwt men een website meer wanneer men ook de persoon achter de website kan zien.

Wanneer je zo’n persoonlijke benadering (met foto en naam) consistent aanhoudt (op je website, op social media, op andere blogs en fora), zorg je op termijn ervoor dat men met slechts één van de vier kenmerken (naam, foto, website en de toegevoegde waarde) automatisch de rest koppelt.

Zo kiest Pat van Smart Passive Income om zijn persoonlijke introductie bovenaan de sidebar te plaatsen. Aartjan van Erkel gaat zelfs een stapje verder en plaatst een foto (met naam) in zijn header.

Pat introductie sidebar

SchrijvenvoorInternet sidebar

Bezoeker binden met je website

Een terugkerende bezoeker is meer waard dan een nieuwe bezoeker. Je zou dus moeten streven naar het binden van de nieuwe bezoekers, zodat ze terugkerende bezoekers worden.

Dit doe je natuurlijk door iets te bieden wat anderen niet of niet zo goed aanbieden. Kwalitatieve content dus.

Maar het aanbieden van kwalitatieve content zorgt er niet automatisch voor dat men regelmatig terugkeert.

Je moet men dus ‘helpen’ om een terugkerende bezoeker te worden. Dit doe je voornamelijk door de mogelijkheid om in contact met jou te blijven gemakkelijk te maken.

“Om gevonden te worden, moet je zichtbaar zijn”  Ruben Bunskoeke  =)

Social Media widgets

Eén van die manieren om dit te doen is door zichtbaar op één van de Social Media tijdlijnen van de bezoeker te zijn.

Hiervoor moet men je wel eerst gaan volgen, liken of toevoegen aan een kring.

Dus je moet een Social Media button/ box  in je sidebar plaatsen.

Social Media widgets sidebar

Maar,

Less is More en More is More

  1. Hoe minder Social Media buttons je plaatst, hoe meer aandacht elke button krijgt.
  2. Hoe groter de Social media button, hoe meer aandacht de button krijgt.

Als je de beperkte ruimte met de conversie van een knop koppelt, zou je dus eigenlijk moeten kiezen voor één a twee grote knoppen.

Maar welke?

Op Facebook zit bijna iedereen, maar wordt voornamelijk gebruikt voor persoonlijke contacten. Op Twitter zit een grote groep (en veel zakelijke gebruikers), maar de aandacht per tweet is over het algemeen laag.

Op Google+ zijn er vrij weinig mensen actief, maar een extra volger betekent wel dat bij die persoon jouw website ‘geboost’ wordt in de zoekresultaten (persoonlijke zoekresultaten). Verder kan je kiezen om jouw Google+ bedrijvenpagina te promoten of toch juist jouw persoonlijke Google+ profiel.

Met RSS heb je geen contact met de persoon, maar men ziet wel elk nieuw blogartikel op je website. Pinterest is voornamelijk interessant voor bedrijven met visuele producten en Youtube voornamelijk voor uitleg en entertainment.

Zelf heb ik gekozen voor Twitter en Google+ (persoonlijke profiel).

Social Media 000

Hoe groot moet de knop zijn?

De grootte van een knop heeft dus  invloed op de conversie van de knop. Voor bijna elke social media volg  button is er wel een grote en kleine variant beschikbaar. Bij een grote button wordt vaak het aantal volgers/likes getoond. Dit zorgt weer voor een stukje social proof, waardoor bezoekers eerder geneigd zijn om hen ook te liken. Maar een grote button neemt wel weer meer ruimte in beslag.

Zo kiest Tonny Loorbach van Internet Marketing Universtiteit ervoor om de Facebook likebox bovenaan de sidebar te plaatsen.

Facebook internet marketing universiteit

Nieuwsbrief in je sidebar plaatsen?

E-mail was, is en zal nog wel een tijdje een van de populairste communicatiemiddelen blijven. Via de e-mail kan je iemand direct en persoonlijk benaderen. Je kan met eennieuwsbrief  je doelgroep die interesse heeft in jouw bedrijf, artikelen en diensten consistent bereiken. Veel marketeers zeggen daarom ook; ‘the money is in the list’.

Een nieuwsbriefinschrijver is door de kracht van de e-mail een stuk meer waard dan een social media volger.

Zo kiest usability-blog.be ervoor om bovenaan de sidebar de nieuwsbrief te plaatsen.

Usabilityblog

Inschrijven aantrekkelijker maken

Maar de drempel om jouw bedrijf te volgen op een social media profiel is lager dan de drempel die bij een inschrijving komt kijken.

Je zou dus ook kunnen kijken hoe je het inschrijven aantrekkelijker kan maken. Dit kan bijvoorbeeld met het aanbieden van een gratis ebook.

Zo kiest Onlinebizz ervoor om bovenaan de sidebar zijn gratis ebook (met een sign-up formulier) te plaatsen.

Ebook sidebar onlinebizz

Het aanbieden van zo’n ebook + een signup formulier neemt dan wel weer veel ruimte in beslag.

Populairste berichten in je sidebar

Nieuwe bezoekers komen vaak via de zoekmachine of een verwijzing  op een artikel uit. Ze komen dus op jouw website om een vraag beantwoord te krijgen of omdat hun interesse is geprikkeld.

Ze komen dus voor één artikel (en dus niet voor jouw diensten en ook niet voor jouw website).

Het doel van elk artikel zou dus ook moeten zijn; het laten zien van jouw kennis en expertise (zodat ze later wel voor jouw website en diensten terugkomen).

Eén artikel is vaak niet voldoende om mensen overtuigd te laten raken van jouw kennis en expertise. Hoe kan je dat oplossen? Door men meer artikelen te laten lezen en nog beter door mensen de beste artikelen op jouw website te laten lezen.

Via een ‘popular widget’ kan je de meest bekeken of meest gedeelde artikelen zichtbaar maken in de sidebar. Je vergroot daarmee de kans dat men nog een artikel gaat lezen en dus overtuigd wordt van jouw kennen en kunnen.

Zo kiest Dailybloggingtips ervoor om de populairste blogartikelen bovenaan de sidebar te zetten en State of Search kiest voor de laatste artikelen.

Sidebar populaire en laatste artikelen

Waar het eigenlijk allemaal om draait; sales

We moeten er eigenlijk ook niet om liegen. 99% van de websites zijn er om (extra) inkomsten te verwerven. We willen allemaal meer offertes, meer sales of advertentie inkomsten.

Een sidebar zou je dus ook kunnen gebruiken om jouw diensten (of advertenties) onder de ogen van de doelgroep te brengen.

Zo brengt SEOmoz een free trial van SEOmoz Pro onder de aandacht bovenaan de sidebar

Seomoz sidebar freetrial

Maar ja,

Wie heeft het bij het juiste eind? Welke indeling werkt het beste?

Ik weet het nog steeds niet.

Wat denken jullie?

 

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

6 responses to “Ja, ook jouw sidebar kan beter!

  1. Zo’n optin in je widget converteert (op de websites die ik in ieder geval heb) zeer slecht.

    Ik vind het dan ook vreemd dat veel mensen dit doen. De aandacht ligt er namelijk bijna nooit op. De meeste aandacht gaat naar het artikel, dus wat veel beter converteert is om een link in of onderaan het artikel te plaatsen die gaat naar een standalone optin pagina.

    Maarja, er zijn toch veel mensen die dit doen en dan vraag me vaak af: Werkt het voor hun wel of testen ze niet voor varianten met hogere conversie?

  2. Goed punt. Ik heb het zelf een tijdje geprobeerd, maar de conversie was wel erg laag. 30 inschrijvingen in een paar maanden.

    Laatst een gratis ebook gelanceerd en heb binnen 2 weken 60 inschrijvingen erbij. Dus die methode werkt wel een stuk beter.

    Ik ga binnenkort wel een ‘banner’ voor het gratis ebook in de sidebar zetten en kijken hoeveel dat oplevert in vergelijking met zo’n signup widget. Daarna gelijk testen of zo’n footer banner beter werkt dan zo’n sidebar banner.

  3. Begrijp jullie standpunt. Maar zo’n opt-in in je sidebar kan echter bezoekers opvangen die zich anders niet hadden ingeschreven. Stel je voor: 30 inschrijvingen extra waarvan, laten we zeggen, 2 inschrijvers uiteindelijk je product kopen… Levert je toch extra geld op.

    Mijn mening is dat je bezoekers op elke pagina één of meerdere mogelijkheden moet bieden tot inschrijven. Als je dat niet doet, verlies je ze misschien wel voor altijd. En zoals je zegt:’the money is in the list’ :)

    Overigens een leuk artikel. Ik denk zelf ook vaak na over de sidebar, zowel voor eigen sites als voor die van klanten. Het principe dat ik hanteer: je moet het hoofddoel van je website kunnen ondersteunen met je sidebar.

  4. Ik hoorde uitspraak ‘the money is in the list’ eigenlijk overal.

    Maar naar mijn idee is de money alleen in de list als je ook echt weet hoe je een relatie opbouwt met de mensen van je lijst en ze ook met regelmaat e-mailt en aanbiedingen stuurt.

    Doe je dat niet, dan verdien je naar mijn weten meer als je mensen direct naar je verkooppagina stuurt.

    Bij het verzamelen van leads zijn er namelijk meer stappen naar je verkooppagina en zeker 20% van de mensen klikt nooit op de bevestiglink dus die komen dan sowieso niet op je verkooppagina.

  5. Lijkt me vanzelfsprekend dat je daarvoor een goede relatie met je mailinglijst nodig hebt.

    Gaat mij meer om het verschil wat betreft aantallen inschrijvingen met of zonder opt-in box in de sidebar…

    Wat je met die inschrijvingen doet is weer een hele andere discussie.

Plaats een reactie