Niet alle blogartikelen zijn gelijk geschapen – Waar zijn jouw must-reads te vinden?

Niet alle blogartikelen zijn gelijk geschapen

Waarom behandel je ze dan zo?

Het ene artikel is gewoon beter dan de ander. En dat is ook helemaal niet erg. Maar.

De eerste indruk telt

En dan heb ik het niet eens zo zeer over de titel van een blogartikel, de vindbaarheid, het design of het artikel zelf. Nee. De indruk van het eerste bezoek aan jouw website.

Als ik een boeiend artikel heb gelezen, dan ben ik nog niet overtuigd van jouw kennen en kunnen. Nee. Maar.. je hebt wel mijn interesse te pakken.

En zolang je het niet verpest blijf ik klikken, scannen en lezen. En als ik de eerste paar artikelen goed vind, heb jij er een fan bij. En een fan verspreidt jouw artikelen, vergeeft je bij mindere artikelen en wordt misschien ooit eens klant.

En. Je raadt het nooit…

Jij hebt de controle over wat ik op jouw blog ga lezen. Echt. En laten we het nog gekker maken. Ik ga zelfs ook nog eens op zoek naar de artikelen die jij mij aanraadt.

Bijna elke blog die ik volg (of een tijdje heb gevolgd) heeft mij op deze manier te pakken gekregen.

Copyblogger was mijn eerste met hun must-reads in de sitebar.

Viperchill met hun viral content in het menu.

Brainpickings heeft het ook in de sidebar.

De Blogacademie had het ook en is toen overgestapt naar een ‘begin hier’  pagina.

Eigenlijk hoef je niet eens je beste blogs te laten zien. Je mag ook een lijst met de titels van 20+ blogs zichtbaar maken. Ik scan wel. Ben ik gewend. Dan bepaal ik wel zelf aan de titel of er nog een goed artikel bij zit. No hard feelings. Maar dan moet je wel goede titels kunnen schrijven.

Een paar blogs die dit doen zijn ZenHabitsOliver Emberton en PJRVS

Maar…

Kan je niet gewoon de archives induiken en kijken wat jouw interesseert?

En elke keer op volgende klikken? HAHAHA. Nee. Dat doe ik niet. Ik heb geen tijd om de moeite te doen om het kaf van het koren te scheiden op jouw blog. Tenminste. Zo handel ik.

Ja. Ik ben lui. Maar, iedereen is lui. Jouw doelgroep ook. Ik wil gewoon klikken. En de beste artikelen voorgeschoteld krijgen. En als je dat niet doet, dan lees ik een van de laatste artikelen die je geschreven heb. Is die niet op hoog niveau? Dan ga ik weg. En kom ik waarschijnlijk niet terug.

Pff.. Wat zijn we (ben ik) toch verschrikkelijk verwend.

Bepaal daarom wat de eerste indruk gaat zijn van jouw blog

Als jij 5 artikelen mag aanwijzen die een nieuwe bezoeker moet lezen. Om hem te overtuigen van jouw kennen en kunnen. Welke zullen die dan zijn? Maak vervolgens die 5 artikelen (mogen er ook meer of minder zijn) beter zichtbaar en vindbaar.

Voor 000 heb ik gekozen om zelf te bepalen welke artikelen ik aan een nieuwe bezoeker zichtbaar wil maken. Die kan je nu ook vinden op de homepage, in de header en in de sidebar. Overdaad? Misschien.

Maar je kan er ook een plugin voor inschakelen

De meest voorkomende manier om dit te doen, is door het toevoegen van een Most Popular widget in de sidebar.

WordPress heeft hier meerdere plugins voor, zoals;

Veel van deze plugins selecteren de populairste/beste artikelen  op basis van het aantal views.

Toch zou je jezelf moeten afvragen of de beste artikelen wel het meest bekeken zijn. De resultaten van de most popular posts/featured content worden namelijk wel direct geassocieerd met de kwaliteit en professionaliteit van jouw website (en diensten).

Je zou kunnen kiezen voor een andere manier om de  beste artikelen op jouw website te bepalen en te weergeven.

Beste Content versus Social Media Shares

Zo kan je met de plugin Most Shared Posts  de meest gedeelde artikelen laten zien. Je kan dan een top 5/10 maken van de artikelen die de meeste Likes, Tweets en +1’s hebben gekregen.

Meest gedeelde artikelen

Beste Content versus aantal Comments

Met de Most Commented Widget  kan je een top 5/10 maken van de blogartikelen die de meeste comments hebben.

Wordpress plugin meeste comments

 

Doe eens creatief en denk out of the box

Hoewel je met zo’n most popular lijstje in de sidebar wel de beste content vindbaar maakt, betekent dit nog niet dat het optimaal zichtbaar is.

Je zou er dan voor kunnen om op de beste content op een meer creatieve manier te representeren. Laten we een paar creatieve manieren nalopen.

Moz

Moz zet de beste/populairste content in het zonnetje door een afbeelding toe te voegen. Hierdoor valt de featured content extra op.

Featured content laten zien

Viperchill

Viperchill pakt het naar mijn mening goed aan. De eigenaar (Glen) maakt zijn meest populairste content op twee manieren zichtbaar.

Zo werkt Glen ook met een sidebar widget, maar heeft hij de titels een opvallend kleurtje gegeven. Verder toont hij onder elke titel de eerste zin van het artikel.

Het lijkt wel een beetje op een zoekresultaat, inclusief een pakkende titel en korte beschrijving.

Meest gelezen artikelen

Viral Content

De tweede manier vind ik erg tof.

Glen heeft in zijn menu het kopje Viral Content geplaatst. Op de pagina toont hij de populairste content (volgens het aantal comments) in een overzichtelijke tabel. Verder heeft hij de drie beste artikelen extra visueel  prikkelend gemaakt door ze te presenteren als e-books.

Most Viral Content

 

 

Delen?


Auteur: Ruben Bunskoeke



Volg 000.nl op Facebook

Het gratis e-book '4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes' ontvangen?

Bekijk de praktische SEO cursus voor zelfstandige ondernemers van 000.nl
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

En een lading andere goodies over SEO, marketing en copywriting ontvangen? En een seintje wanneer er een nieuw blog online staat? Schrijf je dan hieronder in.

4 responses to “Niet alle blogartikelen zijn gelijk geschapen – Waar zijn jouw must-reads te vinden?

  1. Ja, in de sidebar werkt het best. Zoals Copyblogger het doet, naar mijn mening. Daar blijf je maar doorklikken, en alle koppen zijn kort en krachtig. Bij Cb staat er ook geen afleiding tussen of onder. Alleen maar al die koppen. Wat ook kan is hoe Bartvandebiezen.com het doet: elke post is een klassieker. Alle posts staan op de homepage. Je vindt gauw wat je zoekt. ik heb de sidebar weggedaan omdat ik meer rust wilde op de pagina. Totale rust. Ik ga er maar van uit dat ik elke week een post schrijf die goed genoeg is om de aandacht vast te houden.

    Hoe kan ik deze post trouwens gemist hebben in april…

  2. Dank voor je goede blog Ruben. Ik begrijp nog zoveel niet van WordPress en blijf dus leren dankzij jou en Kitty Kilian. Vraag over dit onderwerp: ik zou graag zelf bepalen (net als jij) welke posts in de top 5 moeten staan, maar hoe? Zoals ik het nu begrijp bepalen de plugins voor mij de top 5 (wat helemaal niet werkt, want mijn analytics krijg ik niet aan de praat, die haal ik nu uit google analytics). Is er een plugin waarbij ik dat dus zelf kan bepalen?

  3. @Kitty Bedankt voor je reactie. Waardeer het altijd!

    Deze post is al 2 jaar oud (oktober 2012 gepubliceerd), maar heb het de afgelopen jaren een paar keer aangepast. De laatste keer was april :) Beetje ‘practice what you preach’ van https://000.nl/posts/de-blogcyclus-wat-veel-bloggers-vergeten-en-mij-50-000-pageviews-opleverde/.

    Geen sidebar geeft idd totale rust. Ik heb er ook over nagedacht, maar ik loop nog een beetje tegen het niet hebben van een Google+ volgknop en Twitter followbutton aan. Ik heb het gevoel dat zonder die knoppen (middel om mij te volgen) de retentie van bezoekers lager is.

    “Ik ga er maar van uit dat ik elke week een post schrijf die goed genoeg is om de aandacht vast te houden.”
    Hmm tuurlijk. Maar hetgeen wat er bij mij voor zorgt dat ik jouw blog elke week lees is dat jij hem op een vaste dag publiceert en dat ik hem tegenkom via Twitter of nieuwsbrief (buiten de kwaliteit om natuurlijk).

    Zonder Twitter, nieuwsbrief of vaste blogtijdstip zou ik minder vaak langskomen (eens in de twee weken? 3? 4?). Tuurlijk lees ik dan wel per bezoek meerdere artikelen lezen. Maar tijd speelt altijd een rol en zal dan waarschijnlijk selectiever kiezen welke blogs ik ga lezen (en dus delen). Met mijn (onregelmatige) blogfrequentie durf ik niet het risico te nemen om niet maximaal in te zetten op het creëren van verbindingen met nieuwe bezoekers.

    @Brillenmeisje Bedankt voor je reactie!

    Zelf werk ik niet met een plugin omdat ik – net zoals jij zegt – het zelf wilt bepalen welke blogs in de top 5 komen.

    Ik heb het met een tekstwidget gemaakt.

    Je zou bijvoorbeeld op een normale pagina even 5 linkjes zetten (evt met tekst erbij), dan op de text (de html-editor) klikken (staat rechts boven naast wysiwyg) en daar de code kopieren en plaatsen in een (nieuwe?) tekstwidget in de sitebar. Met de code kan je een enter maken.

Plaats een reactie