Een hogere click through rate in 4 stappen

Na veel moeite staat jouw website op het keyword dat jij graag wou in de top 5, maar dan blijk je toch minder bezoekers te krijgen dan verwacht.

Bij het krijgen van bezoekers op jouw website komt meer kijken dan alleen een goede positie. In dit artikel worden 4 stappen besproken hoe jij de click through rate kan verhogen.

 

Hoeveel bezoekers kan jij verwachten?

Stel je hebt uitgerekend met een uitgebreide keyword analyse welke keywords voor jouw het meest rendabel/interessants zijn. Je verwacht minimaal 100 bezoekers per maand, maar het blijken er maar 50 te zijn.

Jouw website staat in de SERP (Search Engine Result Page (de resultaten pagina in Google)) tussen 9 andere organische zoekresultaten en mogelijk nog 12 andere betaalde zoekresultaten.

De bezoeker scant vaak een aantal titels en besluit dan om op een link te klikken.Volgens onderzoek klikt circa 18%-32% op de eerste organische link, 10% op de tweede en 7% op de derde. De rest is verdeeld tussen de andere organische en betaalde links.

Het totale percentage in het onderzoek was 100%. Het percentage dat een pagina weer verlaat en op een andere link klikken is dus niet meegenomen. Dus niet helemaal betrouwbaar, maar het geeft wel een goed beeld van het aantal  bezoekers dat je kan verwachten.

Toch zijn er manieren om een hogere CTR (Click Through Rate) te krijgen en meer bezoekers te ontvangen dan concurrenten die boven jou staan.

 

Het visitekaartje in de SERP

Het visitekaartje in de SERP bestaat uit minimaal 3 onderdelen. De titel, de meta description en de URL.

Bij sommige websites (en wanneer je het hebt ingesteld) kan je sitelinks , een rich snippet review (een rating van 0 tot 5 sterren) of een +1 van iemand uit jouw netwerk zien. Uit onderzoek is gebleken dat die ‘extra’ gegevens, zoals een rating met sterren, de CTR van jouw link vergroot.

80/20 regel bij titels

Het onderdeel van het ‘visitekaartje’ dat de meeste mensen bekijken/scannen is de titel.

Wanneer een titel de bezoeker prikkelt, vergroot dit de CTR tegenover websites die een pure informatieve titel hebben. Bij het opstellen van een titel kan je denken aan de 80/20 regel. 80% van jouw titel moet informatief zijn en 20% moet prikkelend/activerend zijn (70/30 of 60/40 is ook goed).

Bij het informatieve deel laat je de bezoeker weten dat jouw website over het onderwerp gaat dat hij of zij verwacht (dus voor de bezoeker en de zoekmachine) en met het activerende deel prikkel je de bezoeker om op jouw website te klikken in plaats van de concurrenten in de SERP’s.

Voorbeelden van activerende titels:

  • 5 tips voor het vergroten van jouw Click through Rate
  • De ultieme gids voor het vergroten van jouw CTR
  • Is jouw CTR lager dan verwacht?
  • In 8 stappen meer bezoekers
  • 30% meer omzet door een investering van €50 in een CTR

Een pure informatieve titel

  • Hogere CTR website
  • Click through rate verhogen
Waar zou jij op klikken?

Testen van titels via Social media

Bij het schrijven van de titel moet je dus denken aan de bezoeker en een beetje aan de zoekmachine.

Dus probeer de woorden waar jij gevonden op wilt worden in een nieuw jasje te steken. Het schrijven van titels en het testen van titels kan je gemakkelijk via Twitter, Facebook of Linkedin doen.

  • Schrijf eens een paar verschillende titels en onderzoek welke titel het effectiefst is en het grootste CTR hebben.

Description = beschrijving

De meta-description telt al een tijdje niet meer mee als rankingfactor voor de zoekmachine.

Toch kan het goed zijn om de gekozen keywords in jouw meta-description de plaatsen. Wanneer de woorden waarop de bezoeker zoekt in een meta-desciption staan, worden de woorden dikgedrukt. Dit kan de CTR vergroten. Vul niet een lijst met keywords in een meta-description, maar beschrijf de pagina die de bezoeker kan verwachten.

Er zijn drie soorten meta-descriptions:

  • Een activerende meta-description
  • Een beschrijvende meta-description
  • Een intro meta-description

De intro meta-description plaats de zoekmachine vaak, wanneer de meta-description niet handmatig is toegevoegd. Vaak wordt dan de eerste alinea overgenomen en eindigt de description met …. Dit kan nieuwsgierigheid opwekken. Het nadeel van het niet invullen van een meta-description is dat je geen controle hebt of de invulling.

Zo kan de titel en de H1 tag in de description voorkomen, voordat de eerste alinea wordt getoond. Dit kan leiden tot een onduidelijke meta-description. Welke meta-description het best werk voor jou, moet je testen via  A-B tests of via Social Media.

Invloed domeinnaam op Click-through Rate

Dit is een stap die lastig aan te passen is, want je hebt waarschijnlijk al een domeinnaam gekozen. De domeinnaam zegt indirect wat over de website. Beschrijvende domeinnamen met een keyword erin, hebben een voorsprong in de ranking voor het desbetreffende keyword. Er zit wel een nadeel aan.

Voor een beschrijvende domeinnaam is het lastig om een merk/brand/naam op te bouwen. Een brandnaam wekt vaker vertrouwen op dan een beschrijvende domeinnaam. De CTR is daarom vaker hoger bij websites die een brand als domeinnaam hebben dan bij beschrijvende domeinnamen.

Hoe bekender de brand is, hoe hoger de CTR.

Moeite of gemak?

Bij het registreren van een domeinnaam moet je dus nagaan of je een merk wilt opbouwen of voordeel wilt hebben in de ranking.

Zelf kijk ik naar het doel van de website. Ga je voor lange termijn, waarbij je veel aandacht besteed aan de website of is het meer een projectje naast jouw hoofdproject en wil je zonder veel moeite wat geld/bezoekers binnenhalen.

Optie 1 = merk opbouwen en optie 2 = beschrijvende domeinnaam.

Je kan natuurlijk ook twee websites opbouwen waarbij je een aparte website maakt met een beschrijvende domeinnaam en alle bezoekers doorstuurt via links naar jouw “hoofdwebsite”.

Samenvatting stappenplan click through rate

  • Denk na over wat je met de website wilt bereiken m.b.t. de domeinnaam.
  • Schrijf een aantal titels (denk aan de 80/20 regel) en test welke het effectiefst is.
  • Schrijf een aantal meta-descriptions en test deze ook.
  • Voeg een rich snippet review toe, wanneer het toegevoegde waarde heeft voor jouw webpagina

Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief van 000.nl.

Delen:

6 responses to “Een hogere click through rate in 4 stappen

  1. Ik ben van plan om nog een hele lange tijd met 000.nl bezig te gaan en probeer het uit te bouwen in de komende jaren naar een online marketing platform.

    Ik kwam zelf toevallig bij 000.nl, een collega had die nog staan en kon ik overnemen. Een 3 letter domeinnaam zie je niet vaak meer + 3 nullen is lekker gemakkelijk te onthouden en dus makkelijker om een merk op te bouwen.

  2. Hoi, sinds kort volg ik je blog en kwam via doorklikken op dit oudere artikel uit. Wat ik hier zeker uit ga meenemen is je tip om te testen van titels/CTR via social media. Hetzelfde artikel meerdere keren delen met een andere titel. Dat ik dat nou zelf niet heb bedacht. Bedankt en complimenten voor je informatieve teksten maar ook erg ‘entertainende’ stijl

Plaats een reactie