CTR in Google verhogen en bouncepercentage te verlagen = SEO winst

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 18 oktober 2018

Door het verhogen van de CTR en het verlagen van het bouncepercentage kan je meerdere posities omhoog schieten in Google.

Laten we bij het begin starten.

Wat is click-through-rate (CTR) en wat kan je verwachten?

De CTR is het percentage dat op een bepaald zoekresultaat klikt.

Uit onderzoek van WordStream zijn dit de gemiddelde percentages per positie.

  • Eerste positie: 35%
  • Tweede positie 17%
  • Derde positie: 9%
  • Vierde positie: 7%
  • Vijfde positie 5%

En zo blijft het percentage dalen.

Dit betekent natuurlijk niet dat je dat percentage aan kliks gegarandeerd krijgt. Het zijn gemiddelden. Het exacte aantal zal per zoekwoord verschillen. En zelfs per maand.

Daarnaast draait het om de zoekresultaten (welke pagina’s zichtbaar zijn). Het is niet zo dat 35% van de mensen altijd gegarandeerd op het eerste resultaat klikt. De meeste mensen scannen een paar resultaten en klikken op degene die het meest aanspreekt.

We kunnen hetgeen wat zichtbaar is in de zoekresultaten veranderen, waardoor we impact hebben op de CTR.

CTR verhogen en stijgen in Google

Laten we een voorbeeld nemen

Stel, men zoekt op het zoekwoord ’tekentablet bestellen’ 1000x per maand.

Gemiddeld gezien zou de derde positie dan 90 bezoekers opleveren en de vierde positie 70. Stel, wij hebben die vierde plek.

Maar wat gebeurt er als we onze CTR verbeteren naar 10%?

Je stijgt met 30 bezoekers per maand. Bijna een verdubbeling. Door enkele zinnen aan te passen.

Maar dat is niet alles.

Google wilt de zoeker zo goed en snel mogelijk het best mogelijke antwoord geven. Als het vierde zoekresultaat een hogere CTR heeft dan het derde zoekresultaat, dan betekent dat dat het derde zoekresultaat interessanter is voor de zoeker (dan de vierde).

Om de zoeker zo snel en goed mogelijk te helpen, zal Google om een gegeven moment de posities switchen. Dus dan belandt jij op de derde plek. Maar weer, dat is nog niet alles. Met zo’n derde plek bereik je weer mensen die normaal niet het vierde resultaat bekijken.

Dit betekent dat je CTR nog hoger wordt

En als je een beter zoekresultaat hebt dan de top twee, dan kan dit percentage flink groeien.

Misschien bereik je dan 14%.

En stel, de tweede plek heeft een CTR van 17% en de derde plek een CTR van 14%, dan kan Google ook denken: “Hé, het aantal mensen dat op het derde zoekresultaat klikt is een stuk hoger dan gemiddeld, laten we het zoekresultaat eens op de tweede plek zetten”. Blijkt uit die test dat je een hogere CTR krijgt dan 17% en dat de CTR van het andere zoekresultaat onder de 14% komt, dan kan Google beslissen om jouw zoekresultaat standaard op nummer twee te zetten.

En zo kan je met het veranderen van enkele zinnen met de tijd meerdere posities stijgen.

Betekent een hogere CTR altijd een hogere positie?

Nee, en daar komt het bouncepercentage bij kijken.

Het bouncepercentage is het percentage dat één pagina bekijkt en daarna weggaat.

Dit percentage – dat je ook in Google Analytics kan zien – zegt niets, omdat het teveel kan zeggen

Wat kan het dan zeggen?

  • Zo kan de bezoeker het perfecte antwoord hebben gevonden op de vraag die hij had en klikte vervolgens de website weg.
  • De bezoeker vond niet het antwoord die hij had en verlaat de pagina.
  • Misschien had hij halverwege het artikel zelf al antwoord op de vraag bedacht.
  • Hij vond niet het antwoord omdat hij zich realiseerde dat hij de verkeerde vraag stelde.

Dus over het algemeen kan je het percentage dat je ziet in Google Analytics vergeten.

Maar er is een ander bouncepercentage

Een percentage die je niet kunt achterhalen en die wel invloed heeft op jouw ranking.

Dat is het percentage dat jouw link bezoekt, terug gaat naar de zoekresultaten en op een van de andere links in de zoekresultaten klikt. Dit zegt eigenlijk: “Ik heb de pagina bekeken, maar het is niet wat ik zocht, dus ik zoek verder.”. Dit is de mate waarin je de behoefte van de zoeker vervult.

Oké, laten we weer teruggaan

Stel, je hebt een hogere CTR dan het resultaat boven jou, maar ook een hogere bouncepercentage.

Dan is het niet zinvol om jouw pagina boven de ander te zetten, want het daadwerkelijke percentage dat snel geholpen wordt, wordt dan kleiner.

Het omgekeerde geldt ook. Stel, jouw zoekresultaat is minder interessant dan degene die boven jou staat, maar heeft wel een lagere bouncepercentage. Dan kan Google beslissen om jouw pagina te laten stijgen.

Kortom, we moeten naast naast het verbeteren van je CTR ook moet kijken naar het verlagen van je bouncepercentage.

Verlagen van het bouncepercentage

Men gaat terug naar de zoekresultaten wanneer zijn of haar behoefte niet vervult wordt.

We moeten dus beginnen met het begrijpen van de behoefte.

Waarom zoekt de zoeker op dit betreffende zoekwoord?

Wat voor vraag, probleem of behoefte heeft hij of zij? Scan vervolgens de pagina en kijk of het enorm duidelijk is dat jouw pagina over die behoefte gaat. Als de zoeker twijfelt of je hem of haar kan helpen, dan is de kans groot dat de zoeker teruggaat naar de zoekresultaten.

Het behandelen van de hoofdvraag is meestal niet waar het misgaat.

Niet iedereen zoekt hetzelfde. En niet iedereen zoekt om dezelfde reden. Vaak zijn er meerdere behoeften.

Stel, iemand zoekt op zoekmachine optimalisatie.

De belangrijkste behoefte is dan waarschijnlijk tips om hoger in Google te komen. Maar, er zijn ook een hoop mensen die op dit zoekwoord zoeken omdat ze een bureau willen inschakelen, een cursus willen volgen of willen weten wat het gemiddeld kost. Als jij die vragen niet beantwoord, dan is er een redelijke kans dat die groep zoekers weggaat en naar een concurrent gaat.

Moet je dan al die kleinere behoeften bespreken?

Nee. Maar als je zo’n behoefte op een logische manier in het artikel kan verwerken, go for it.

Hoe kom je achter die behoeften van zoekers?

Je kan zoeken naar het zoekwoord en dan bij de gerelateerde zoekopdrachten kijken (die staan helemaal onderaan de zoekresultaten). Vaak zijn die gerelateerde zoekopdrachten redenen dat men op dit zoekwoord zoekt.

  • Kijk verder ook eens naar jouw concurrenten en bekijk welke vragen zij beantwoorden.
  • Zoek naar vragen over het onderwerp in blogs, forums en relateerde websites. Probeer het probleem te begrijpen. Bestudeer de situaties van zoekers.
  • En gebruik je eigen kennis. Denk terug aan de gesprekken die je hebt gehad met klanten. Wat voor vragen hadden ze? Waar hoopten ze op? Waar maakten ze zich druk om?
  • Eigen kennis (denk zelf eens na over de mogelijke behoefte van de bezoeker)

CTR verhogen in Google

Het visitekaartje in de SERP bestaat uit minimaal 3 onderdelen. De titel, de meta description en de URL.

Bij sommige websites (en wanneer je het hebt ingesteld) kan je sitelinks , een rich snippet review (een rating van 0 tot 5 sterren) of een +1 van iemand uit jouw netwerk zien. Uit onderzoek is gebleken dat die ‘extra’ gegevens, zoals een rating met sterren, de CTR van jouw link vergroot.

80/20 regel bij titels

Het onderdeel van het ‘visitekaartje’ dat de meeste mensen bekijken/scannen is de titel.

Wanneer een titel de bezoeker prikkelt, vergroot dit de CTR tegenover websites die een pure informatieve titel hebben. Bij het opstellen van een titel kan je denken aan de 80/20 regel. 80% van jouw titel moet informatief zijn en 20% moet prikkelend/activerend zijn (70/30 of 60/40 is ook goed).

Bij het informatieve deel laat je de bezoeker weten dat jouw website over het onderwerp gaat dat hij of zij verwacht (dus voor de bezoeker en de zoekmachine) en met het activerende deel prikkel je de bezoeker om op jouw website te klikken in plaats van de concurrenten in de SERP’s.

Voorbeelden van activerende titels:

  • 5 tips voor het vergroten van jouw click through Rate
  • De ultieme gids voor het vergroten van jouw CTR
  • Is jouw CTR lager dan verwacht?
  • In 8 stappen meer bezoekers
  • 30% meer omzet door een investering van €50 in CTR

Een pure informatieve titel

  • Hogere CTR website
  • Click through rate verhogen

Testen van titels via Social media

Bij het schrijven van de titel moet je dus denken aan de bezoeker en een beetje aan de zoekmachine.

Dus probeer de woorden waar jij gevonden op wilt worden in een nieuw jasje te steken. Het schrijven van titels en het testen van titels kan je gemakkelijk via Twitter, Facebook of Linkedin doen.

  • Schrijf eens een paar verschillende titels en onderzoek welke titel het effectiefst is en het grootste CTR hebben.

CTR verhogen met de meta-description

De meta-description telt al een tijdje niet meer mee als rankingfactor voor de zoekmachine.

Toch kan het goed zijn om de gekozen keywords in jouw meta-description de plaatsen. Wanneer de woorden waarop de bezoeker zoekt in een meta-desciption staan, worden de woorden dikgedrukt. Dit kan de CTR vergroten. Vul niet een lijst met keywords in een meta-description, maar beschrijf de pagina die de bezoeker kan verwachten.

Er zijn drie soorten meta-descriptions:

  • Een activerende meta-description
  • Een beschrijvende meta-description
  • Een intro meta-description

De intro meta-description plaats de zoekmachine vaak, wanneer de meta-description niet handmatig is toegevoegd. Vaak wordt dan de eerste alinea overgenomen en eindigt de description met …. Dit kan nieuwsgierigheid opwekken. Het nadeel van het niet invullen van een meta-description is dat je geen controle hebt of de invulling.

Zo kan de titel en de H1 tag in de description voorkomen, voordat de eerste alinea wordt getoond. Dit kan leiden tot een onduidelijke meta-description. Welke meta-description het best werk voor jou, moet je testen via  A-B tests of via Social Media.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?