De anarchy die SEO heet

Het SEO wereldje is maar een vreemd gebeuren.

Het is een wereldje dat een enorme invloed heeft op de webervaring van elke websurfer, zonder dat die persoon überhaupt weet dat het wereldje bestaat.

Het is een wereldje dat enorm aantrekkelijk is voor elke ondernemer en webmaster, maar dit niet altijd weet. Het is een wereldje waar iedereen kan zeggen dat ze erbij horen en dat niet hoeven te bewijzen. Het is een wereldje waar enorm veel online over te vinden is, maar voor een groot deel bestaat uit meningen, correlaties en interpretaties.

Die vrijheid, onwetendheid, complexiteit en die stortvloed aan beschikbare ongecontroleerde informatie leidt tot een tweestrijd. Twee kampen en een groot grijs gebied.

Wat is SEO dan wel precies?

We moeten weg van de letterlijke definitie van zoekmachine optimalisatie. Bij SEO moet je niet een website optimaliseren voor de zoekmachine, maar voor de gebruiker.

De gehele zoekervaring, van vraag naar antwoord, moet zo optimaal mogelijk worden. En alles op je website heeft invloed op die zoekervaring. Het gaat niet alleen om de content, maar ook om het design, hoe je betrouwbaar je overkomt, hoe snel je website is, hoe snel iemand wat kan vinden, hoe overzichtelijk alles gestructureerd is en in hoeverre je de behoefte van zoeker kan vervullen. Zelfs hoe je offline netwerkt en hoe je jouw mailtjes beantwoordt kan in theorie invloed hebben op de vindbaarheid van jouw website.

Alles wat de ervaring van een gebruiker met jouw website (en organisatie) beïnvloed kan direct (maar meestal indirect) invloed hebben op het succes van jouw website (in de zoekmachine).

Geen SEO teksten, maar duidelijke probleemoplossende teksten

Als Google meldt dat de ranking van een pagina deels wordt bepaalt door de  (zoek)woorden die je op de webpagina gebruikt, dan betekent dat niet dat je het zoekwoord waarop je graag wilt ranken dwangmatig nog een paar keer in de webtekst moet proppen plaatsen.

Zie zoekwoorden niet als zoekwoorden, maar als problemen.

Google is een vragenmachine

Wanneer iemand iets zoekt, dan heeft hij een probleem of een vraag.

Een vraag die beantwoord moet worden. Hij vertaalt het probleem, de vraag, vervolgens in steekwoorden. Men denkt niet over het algemeen niet goed na bij het zoeken. Ze denken niet lang na over de woorden die ze intypen, de  formulering en de spelling.

Waarom zou je dat ook doen?

Google toont toch bijna altijd de juiste zoekresultaten. Zo niet? Dan is een nieuwe zoekopdracht binnen enkele seconden uitgevoerd. Dat is ook de kracht van de zoekmachine. Het vertalen van de chaos aan zoektermen naar problemen en vervolgens de beste resultaten binnen milliseconden aanleveren.

Die taak, het vertalen van chaos naar vragen, is ook de taak van een SEO copywriter.

Niet het schrijven van een gerelateerd stuk en daar wat zoekwoorden in proppen. Maar het analyseren van een zoekwoord en op basis van die resultaten het beste artikel in die niche over dat onderwerp te schrijven.

Nou.. het beste hoeft misschien ook nou niet.

Maar iets wat zich van de rest onderscheidt. Een unieke benadering, uitgebreider, beter geschreven of voor een andere doelgroep geschreven. Waarom is jouw webpagina (website) beter dan de rest? Onderscheid je van de rest.

Geen linkbuilding, maar Marketing en Public Relations

Iedereen met een website krijgt te maken met de ‘dark side’ van SEO.

Linkbuilding.

En dan de letterlijke vorm. Webmasters die ‘alles’ voor een linkje over hebben. Maar toch het liefst zo snel en makkelijk mogelijk. Spamcomments, linkrequests, artikel marketing (gone wild), artikelflippers en andere vage dingen.

Zucht….

De zoekmachine gebruikt links als een kwalitateitsindicator, omdat men (vroeger) alleen linkte naar bronnen en sites waar je meer/goede informatie kan vinden.

De software ingenieurs van de zoekmachine zijn dagelijks bezig om het algoritme te tweaken om de waarde van de links die op de juiste manier verkregen zijn te verhogen en de waarde van de links die op een onnatuurlijke manier zijn verkregen in waarde te verminderen (of te elimineren).

Linkbuilding moet je zien als het vergroten van de kans dat jouw website natuurlijk links en sociale signalen krijgen.

Hoe doe je dat?

Door eerst content te maken die het waard is om gedeeld of naar gelinkt te worden. En door de content onder de ogen van de doelgroep te krijgen. Welke doelgroep?

Nou..

Potentiële klanten en de personen  in jouw niche met een groot netwerk en/of een eigen website.

Zichtbaar worden en netwerken a.k.a. Marketing en Public Relations.

Marketing is het aangaan van relaties en Public Relations is het onderhouden van die relaties.

Wees actief op de plekken waar jouw doelgroep te vinden is. Help ze. Laat je van de beste kant zien in bestaande communities waar jouw doelgroep zich bevindt. En zo creëer je op termijn zelf een community van enthousiastelingen, sparringpartners, fans, meedenkers, volgers, vrienden, gelijkgestemden en partners.

Een community waar jouw website of blog het centrum van vormt. Een community die jouw content verspreid (social shares), die eerder geneigd zijn, omdat ze jou en jouw USP’s kennen, naar jouw website te verwijzen (links) en jouw website aan te raden bij mensen in hun netwerk. En mond-tot-mond reclame is toch de beste reclame die er is.

SEO is niet iets vaags of magisch. Het is een verzamelterm van alle werkzaamheden die je website beter, relevanter, overzichtelijker, duidelijker, doelgroepgerichter, kwalitatiever, sneller, actueler en populairder maakt.

 

 

0


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben
Delen:

6 responses to “De anarchy die SEO heet

  1. Helemaal eens met wat je zegt. Alleen verbreed je nu misschien de betekenis van SEO naar online ..eh.. usability? Marketing? Een mix, denk ik. Maar veel sites (ook de mijne) moeten het toch ook nog steeds gewoon hebben van gevonden worden op keywords.

  2. Zoekmachine optimalisatie is naar mijn mening het beter vindbaar worden in de zoekmachine. Dan krijg je te maken met alle factoren (en kwaliteitsindicatoren) die de zoekmachine gebruikt om de ranking te bepalen. Het optimaliseren van al die factoren noem ik SEO.

    Het is een soort mix van bestaande werkzaamheden (copywriting, communicatie, marketing, PR, usability etc) in combinatie met het zoekmachine vriendelijk maken van een website. Ik denk dan daarom ook dat er geen perfecte SEO’er bestaat, maar dat het algemeen generalisten zijn die gespecialiseerd zijn in 1-2 van die vakgebieden.

    Natuurlijk. De content en de zoekwoorden waarop je je richt vormt de basis en bepaalt op welke woorden je rankt. Maar daar begint het bij. De kunst is niet om ergens op te ranken, maar om hoog ergens op te ranken, en dan komen al die andere factoren erbij kijken.

  3. Uitstekend blog en die kant het ook steeds meer op. Ik ben nu bezig met een klant die vroeg om SEO en een slechte website heeft, dan begin ik er niet eens aan. Eerst de website op orde en dan bezoekers werven.

  4. Goed artikel Ruben. Wat ik ook tegenkom als misinterpretatie is dat veel bedrijven denken dat ‘SEO’ een eenmalig iets is. We knallen er X budget tegenaan en daar moet het voor gedaan worden, terwijl het veel beter zaak is om met een gedegen strategie te komen, onderbouwd met een fatsoenlijk CTA cq. conversie model en op basis daarvan op zoek te gaan naar hoe SEO, SEA en andere onderdelen van de online marketing mix het beste ingezet kunnen worden.

    O’ en ik bedenk me er nog één: 100% inzetten op seo en alle andere mogelijkheden onbenut laten (bv Social, SEA, etc.) terwijl je juist de beste resultaten bereikt door synergie van verschillende instrumenten.

    Groet!

    1. Je hebt helemaal gelijk.

      Ook ik merk dat bedrijven denken dat ze er 1 keer iets voor betalen en dat het er dan staat. Als ik ze dan uitleg dat dit een ongoing process is, dan zie je ze denken. Ik leg het altijd uit aan de hand van voorbeelden. Bijvoorbeeld die brandweerpaal. Kennen we allemaal wel, right? ;) In dit geval moeten al die brandweermannetjes (de concurrentie en jij) naar boven klimmen naar het hoogste punt. Het liefst klauteren we met z’n allen over elkaar heen ten gunste van ons zelf (hoger in de serp’s komen) en gooit Google soms roet in het eten door groene zeep op de paal te smeren, waardoor we vrolijk met elkaar weer onderaan de paal (serp’s) belandden….waarna het hele verhaal weer overnieuw begint :)

      En idd ook waar: Neem het hele pakket mee: Breed gaan. En de site/shop aanpakken en social media en SEA en offline helder naar potentiële klanten communiceren.

      Wat een machtig vak toch!

      @Ruben: En stiekem zie ik linkbuilding toch nog als DE basic ingredient. Met het belangrijkste kenmerk dat het kwaliteitssites zijn die naar je verwijzen en voor bezoekers toegevoegde waarde heeft. Mooi artikel verder!

Plaats een reactie