SEO 101: Wat is SEO? Hoe rank je hoger?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 22 september 2023

Let’s talk about SEO, baby.

Zoekmachine optimalisatie is misschien wel de meest efficiënte online marketing tactiek die er is.

Eén hoge positie levert je snel tientallen tot honderden bezoekers per dag op. Elke dag. Voor jaren.

Dus zelfs als een artikel, video of podcast viral gaat en duizenden bezoekers oplevert, zal een goed rankende pagina (of video) in een paar weken of maanden meer opleveren. De tijd is met SEO jouw vriend. En tjah, bij het adverteren in Google betaal je snel meer dan een euro (bij sommige koopgerelateerde zoekwoorden meer dan tien euro) per bezoeker.

Het doel van SEO is niet één hoge positie, het is meerdere topposities.

Tientallen pagina’s die soms heel goed, redelijk of matig ranken, maar samen bij elkaar tienduizenden of in sommige populaire niches honderdduizenden bezoekers per maand opleveren.

Geen andere marketingmethode levert op de lange termijn zo veel bezoekers op dan SEO.

Wat is SEO precies?

Om SEO te begrijpen, moeten we zoekers en de zoekmachine begrijpen.

Laten we het versimpelen.

  1. Mensen gebruiken de zoekmachine omdat ze een bepaalde vraag, probleem of behoefte hebben.
  2. De pagina/website die de behoefte het best vervult zou, theoretisch, het hoogst moeten ranken.

Dus wat is SEO?

Vraag en aanbod.

SEO draait niet alleen om het letterlijke antwoord dat je geeft, maar de zoekervaring. De gehele zoektocht.

Alles wat de zoeker in meemaakt kan direct of indirect invloed hebben op de ranking van een pagina. Dat begint bij de zoekresultaten en dat eindigt als de zoekbehoefte vervult is – en dat kan zelfs op een andere site of pagina zijn.

Sir John Lavery 

Belangrijk is bijvoorbeeld de titel van een pagina – en hoe die opvalt en overkomt in vergelijking met andere titels op de resultatenpagina van een zoekwoord.

Maar je kunt ook denken aan de leesbaarheid van de tekst, het gemak waarmee de zoeker hetgeen kunt vinden wat hij of zij zoekt, de snelheid van een website (wat vaak deels te maken heeft met de kwaliteit van jouw hosting), de pagina’s waar jij naar linkt en zelfs de look & feel van de pagina.

Of als we SEO groter moeten maken:

SEO bestaat uit alle werkzaamheden die jouw website beter maken voor jouw zoekende doelgroep.

De kern van SEO bestaat uit het in kaart brengen van alle vragen, problemen en behoeften van onze doelgroep – de zoekwoorden en de achterliggende/verborgen vragen – en het maken van betere pagina’s voor die behoeften dan onze concurrenten. Pagina’s die jouw bezoekers en zelfs vakgenoten zullen aanbevelen.

En daar komt nog een scheutje marketing bovenop. Google heeft namelijk data nodig om te zien of een pagina goed is. En hoe meer bezoekers op de pagina komen en hoe meer een pagina besproken wordt op andere websites, hoe beter Google een oordeel kan maken over de kwaliteit van de pagina.

SEO draait dus vooral om het helpen van jouw doelgroep. Met jouw kennis, ervaring, voorbeelden, verhalen en tips. Dat klinkt toch niet zo technisch?

Hoe kom je hoog in Google?

In theorie zou de beste pagina het hoogst moeten ranken. In theorie. In de praktijk is dat niet altijd zo. Dit komt omdat de ranking wordt bepaald door een algoritme. Een complexe set aan berekeningen. Niet door mensen.

Er wordt daarom gekeken naar de waarschijnlijkheid dat een pagina goed is. Ze kijken naar tientallen tot wel honderden datapunten die allemaal een kleine of grote relatie hebben tot kwalitatieve pagina’s. Zo wordt er bijvoorbeeld vaker naar kwalitatieve pagina’s gelinkt dan naar minder sterke pagina’s. En bezoekers zullen vaker terugkomen naar websites waarvan een of meerdere pagina’s goed was.

Hoe zorg je dat Google weet dat jouw pagina’s van hoge kwaliteit zijn?

Danners

Door een autoriteit te worden

Een betrouwbare bron met informatie over jouw vakgebied. Een bron waar men graag naar verwijst. En een bron die Google zonder problemen hoog in Google kan plaatsen.

Dit maakt zoekmachine optimalisatie groter, maar niet perse lastiger.

Het gaat van paginaniveau, naar websiteniveau en webniveau.

Jouw hele website moet jouw doelgroep zo goed mogelijk dienen. Informatie moet makkelijk bereikbaar zijn, leesbaar, kwalitatief goed en verwijsbaar. Hoe beter het geheel is, hoe makkelijker je scoort op paginaniveau.

Op webniveau betekent het dat je moet werken aan jouw naamsbekendheid door behulpzaam te zijn en jouw kennis te delen op andere websites. Want om aangeraden te worden – en verwijzingen te kunnen krijgen -, moet je eerst zichtbaar zijn.

SEO bestaat dus deels uit het schrijven van goede teksten, website optimalisatie (een snelle gebruiksvriendelijke website die technisch goed in elkaar zit), conversie optimalisatie, branding en online marketing.

Het worden van een autoriteit is een lange termijn kwestie

Je bouwt het langzaam op. Pagina voor pagina. Bezoeker voor bezoeker. Verwijzing voor verwijzing. En jouw prestaties in Google groeien met jouw autoriteit mee.

Dit betekent dus ook dat het een lange tijd kan duren voordat je meerdere topposities hebt. Je moet tientallen bovengemiddelde pagina’s maken die inspelen op specifieke vragen, behoeften en problemen. En je moet jezelf, jouw pagina’s en jouw website een stuk zichtbaarder maken op het internet.

Adolphe Yvon

Moet ik SEO zelf leren of uitbesteden?

Voor de meeste zelfstandigen en kleine ondernemers is het slim om SEO zelf te leren. Dat betekent niet dat je een expert hoeft te worden, maar dat je solide basis moet beheersen.

Dat is niet enorm lastig.

SEO bestaat namelijk voor 70% uit ‘normale’ online marketing en website optimalisatie – die ook op zichzelf een positieve invloed hebben op het krijgen van bezoekers en klanten.

Een SEO’er is goed in het optimaliseren en maximaliseren. Om uit hetgeen wat je hebt, meer te halen.

Dus hoe meer onbenutte potentie jouw website heeft, hoe meer en hoe sneller een ervaren SEO’er waarde uit een website kunt halen. Als je dan puur kijkt naar het optimaliseren, dan is het pas slim om een SEO’er in te huren als er redelijk wat te optimaliseren valt. En in concrete woorden: dus wanneer je al tientallen pagina’s hebt waar je richt op een specifieke behoefte – en al wat moeite heb gestoken aan je naamsbekendheid (op social media, andere websites etc)

De meeste websites kunnen zich beter richten op het creëren van potentie. Dit komt neer op het maken van content dat jouw doelgroep wil lezen en het promoten van die content en jouw website.

Het draait dus om het creëren van iets dat waardevol is en het netwerken met collega’s. Dit kan jij, als ondernemer of marketeer, beter dan SEO’ers. Want jij bent een expert in je vak en kent jouw doelgroep. En je wordt nog beter als je de kern leert van SEO, copywriting en marketing.

Hoe kan ik SEO zelf leren?

De beste manier is waarschijnlijk: eerst een SEO cursus, gecombineerd met een tiental artikelen over SEO van verschillende blogs (verse en verschillende invalshoeken en tactieken) en zo snel mogelijk beginnen en blijven verbeteren – wat ook de essentie is van SEO. Gevolgd met een complementaire workshop schrijven, content marketing of SEO. En een tijdje later een SEO advies.

Lorenz Stöer

SEO handleiding

Zoekmachine optimalisatie is een breed vak. Het heeft raakvlakken met tientallen vakgebieden – ieder die enigszins invloed heeft op hoe de zoeker jouw website ervaart en hoe de zoekmachine jouw website ziet.

Maar de meeste tijd zit in een paar basiselementen.

Namelijk het bestuderen van de informatiebehoefte (naar wat is de zoeker op zoek?), het schrijven van teksten die beter inspelen op de informatiebehoefte dan jouw concurrenten, het opbouwen van naamsbekendheid op andere websites en optimaliseren van de gebruiksvriendelijkheid van de website.

Zoekwoorden- en concurrentie analyse

De meeste mensen kunnen direct beginnen met het analyseren van alle vragen, behoeften en problemen. Dit wordt in de SEO-wereld ook wel een zoekwoorden analyse genoemd.

Je probeert dan in kaart te krijgen op welke termen men zoekt, hoe vaak en wat men met die termen bedoelt (wat is de achterliggende informatiebehoefte).

Het draait om de vragen:

  • Wat is de zoekintentie van de zoeker? Waarom zoeken zij op dit zoekwoord? Wat verwacht de zoeker? Waar hoopt de zoeker op?
  • Hoe kan ik de zoekintentie het best vervullen? Hoe zou de best mogelijke pagina voor deze behoeften eruit zien? Wat mist de concurrentie? Wat kan ik beter doen? Of anders? Hoe kan ik zo’n toppositie verdienen?
  • Hoe maak ik iets dat men wil delen aan hun vrienden, volgers en kennissen? Iets waar men naar zou verwijzen.
  • Hoe zorg ik dat de lezer weet dat ik hun kan helpen? Hoe maak ik het overduidelijk? Hoe kan ik de lezer overtuigen om mijn titel te klikken, in plaats van de concurrenten?
  • Hoe zorg ik voor de beste zoekervaring? Qua design, gebruiksvriendelijkheid en flow.

Een zoekwoorden analyse wordt vaak gecombineerd met een concurrentieanalyse. Hoe lastig is het om op een zoekwoord te ranken? Wat doet de concurrentie? Wat kijk jij beter en anders doen?

Een van de beginnersfouten die men vaak maakt is dat men direct gaat voor de populairste zoekwoorden – met het meeste zoekvolume en dus concurrentie. Maar de kans dat je in het begin direct rankt op een populair zoekwoord is klein. Heel klein. Je moet met het kiezen van zoekwoorden spelen in de juiste divisie.

Voorbeeld zoekwoorden zoekwoordenplanner

SEO-teksten schrijven

Wanneer iemand zoekt, dan zoekt die persoon met een reden.

De zoeker heeft een vraag, behoefte of probleem. Een zoekintentie.

Een SEO-tekst:

  • Vervult de zoekintentie.
  • Laat duidelijk zien dat die pagina over de zoekintentie gaat.
  • Vervult de zoekintentie beter dan concurrenten

Het doel is om zoveel mogelijk zoekers, zo goed en snel mogelijk te helpen.

Dit betekent dat je een tekst moet schrijven die lekker wegleest, begrijpelijk is en de verschillende soorten lezers verder helpt.

Na het schrijven optimaliseer je tekst voor zoekers – en de zoekmachine. Dit betekent dat het enorm duidelijk moet zijn in de zoekresultaten en wanneer een zoeker jouw tekst scant, waar het artikel over gaat, welke vragen je beantwoordt en waarom jouw tekst anders of beter is dan concurrenten. Dit wordt ook wel SEO copywriting genoemd.

Louise Adéone Drölling

Authoriteit, marketing en linkbuilding

Een van de mankementen van de zoekmachine is dat ze geen inzicht hebben in de kwaliteit van een pagina. De zoekmachine ziet de tekst, maar begrijpt het niet.

Daarom kijkt de zoekmachine naar kwaliteitsindicatoren. Dit zijn datapunten die enigszins iets kunnen vertellen over de waarschijnlijkheid dat de tekst goed is en de zoeker helpt.

Ze kijken naar de autoriteit. Van de pagina, de website en de auteur.

Zo wordt een pagina en website die kwalitatief goed is, over het algemeen vaker gedeeld op social media. Er wordt vaker naar verwezen op andere websites en op bekendere websites. En als een pagina of website goed is, dan zal een zoeker waarschijnlijk meerdere pagina’s bekijken en op een later moment terugkomen.

En zo heeft de zoekmachine tientallen, misschien wel honderden, datapunten die iets kunnen zeggen over de kwaliteit van de website. En samen bepalen die kwaliteitsindicatoren hoe hoog je rankt.

Het probleem voor kleine websites

Wanneer je net start met SEO, dan is de kans groot dat je niet zo heel veel bezoekers hebt, dat jouw website niet heel populair is en geen naamsbekendheid hebt. Dit betekent dat de zoekmachine geen datapunten heeft om de kwaliteit van een artikel te meten. En zonder die datapunten kom je niet heel hoog in Google.

Anders gezegd: men kiest voor SEO om meer bezoekers te krijgen, maar om hoog te ranken heb je bezoekers nodig.

Je moet dus de zoekmachine een handje helpen. Je moet de bal rollende krijgen en zorgen voor meer data die de zoekmachine kan gebruiken om de kwaliteit van jouw website te meten.

Je moet daarom jouw artikelen en website promoten. Je moet op andere websites aanwezig zijn om naamsbekendheid en bezoekers te genereren. En hoe beter jouw website en pagina’s zijn, hoe makkelijker dit gaat.

Hoger in google door de website te optimaliseren

SEO draait om de zoekervaring. De gehele zoekervaring. En die is breder dan het bezoeken van één specifieke pagina.

De look & feel van jouw website heeft invloed. Misschien direct, zeker indirect. Een onrustige header, met bijvoorbeeld een vage foto, leidt de bezoeker af. Het geeft een onprofessioneel gevoel. En dat gevoel kan er al voor zorgen dat de lezer terug naar de zoekresultaten gaat en op de website van een concurrent klikt. Google ziet dit en merkt op: “deze pagina helpt de zoeker niet”. Ook al heb je in theorie het beste antwoord, als je niet of nauwelijks gelezen wordt, dan ben je niet het beste antwoord.

Hetzelfde geldt met een tekst die over de hele breedte van het scherm loopt. Het leest niet lekker. Het schrift af. En dit is merkbaar voor Google.

Daarom is het ook zo belangrijk dat je jouw website gebruiksvriendelijk maakt als je hoger in Google wil komen. En goed is niet complex, het is eenvoud. Duidelijk. Begrijpelijk. Daarom is het ook altijd slim om een WordPress website (zelf) te maken, bij de meeste premium WordPress thema’s is het redelijk goed geregeld.

Website optimalisatie is een continue proces waarin je specifieke geoptimaliseerde pagina’s, de connecties tussen verschillende pagina’s en de website als geheel blijft verbeteren.

SEO heeft geen einde. Het draait om de tocht, omdat het eindpunt – de perfecte website in jouw niche- nagenoeg onbereikbaar is. Om hoger in Google te komen – en daar te blijven – moet je constant proberen om jouw website naar het volgende niveau tillen.

Maar een van de beste websites binnen jouw niche is wel haalbaar en dat zal al tienduizenden bezoekers per maand opleveren. Hoe verder je komt – hoe beter jouw website wordt – hoe hoger je gaat ranken. Je hoeft alleen jouw concurrenten in te halen en die zijn vaak minder ver dan je denkt.

Anders gezegd: er is geen gouden tip die je opeens wel laat ranken. Het draait om het constant verbeteren.

Hoe lang duurt het voordat je hoog begint te ranking?

Dat is afhankelijk van de grootte en populariteit van jouw website en de zoekwoorden waar jij voor gaat.

Als je een redelijk grote en gevestigde website hebt, die redelijk bezocht wordt, dan kan je vrij snel resultaten zien. Kleine stijgingen in weken, grote stijgingen in een aantal maanden.

Maar als je een redelijk kleine en onbekende website hebt, dan kan het zo een half jaar tot twee jaar duren voordat je structureel in de top drie komt. Het maken van een van de beste websites in jouw niche gaat namelijk niet zo snel en het vergaren van kwaliteitsindicatoren die de zoekmachine nodig heeft ook niet. De site moet zich eerst bewijzen.

Hoe lang duurt het voordat je rankt: de investeringsdrempel

Dit betekent niet dat je tot die tijd helemaal geen resultaten ziet

Elke nieuwe pagina zal na een paar weken of maanden verschijnen in de zoekresultaten, en dat levert je al handjevol bezoekers op. En een tiental pagina’s levert je nog steeds duizenden bezoekers per maand op. Maar het duurt een tijd voordat zo’n pagina naar de top klimt – en honderden bezoekers per week oplevert. Tenminste, als die pagina bij de top hoort.

Neem het bovenstaande voorbeeld. Hier zie je een pagina die in een periode van drie jaar langzaam klimt naar een toppositie. En zo lang kan het duren voordat een nieuwe pagina van een nieuwe website zich bewezen heeft.

Maar, als je al een website hebt die zich al bewezen heeft, dan kan je vrij snel klimmen in de zoekresultaten.

Stijgende Google Analytics grafiek

Het duurt even voordat je rankt

Daarom moet je ook niet alleen inzetten op SEO.

Gelukkig doen we dat ook niet, als we SEO aanpakken op de manier die hier staat uitgelegd.

Elke pagina die je maakt, helpt jouw doelgroep. Dus je kan die pagina’s en blogartikelen ook gewoon promoten. En dat levert je ook bezoekers op. En het gastbloggen ook. En het aanwezig zijn op andere website ook.

Maar naast SEO zou je ook moeten inzetten op andere marketingtactieken, zoals bloggen, e-mailmarketing, social media, adverteren en video. Elke actie die zorgt voor geïnteresseerde bezoekers, zorgt voor kwaliteitsindicatoren en dat zorgt dat je sneller en hoger rankt.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?