Visie op zoekmachine optimalisatie

In deze reeks posts ga ik in op mijn visie over zoekmachine optimalisatie (SEO), nu en in de toekomst. Ik hoop met deze reeks posts geïnteresseerden in SEO  een nieuwe kijk op de zoekmachine optimalisatie te bieden.

In het eerste deel ga ik in op de onduidelijkheden die heersen over SEO en mijn visie op SEO.

Het tweede deel gaat over mijn visie op de toekomst van de aspecten techniek en content. Het derde deel gaat over linkbuilding en Social Search en de laatste gaat over gepersonaliseerd zoeken.

Visie2

Het algoritme van de zoekmachine

Niemand kent het algoritme van de zoekmachine (behalve de mensen die het algoritme hebben ontwikkeld). Toch is er veel over de factoren van het algoritme bekend.

Wat wel bekend is, komt van de zoekmachine zelf of is door experts getest en gedeeld. Door de kracht van het internet en het delen groeit de beschikbare kennis dagelijks.

Toch is het onmogelijk om de precieze waarde van elke factor te kennen. Buiten dat komen er regelmatig nieuwe factoren bij en worden de waarden van de bestaande factoren aangepast.

Meningen, handleidingen en onderzoeken

Vaak wordt de kennis van de persoon die aan zoekmachine optimalisatie doet gevormd door een combinatie van meningen, handleidingen en onderzoeken die op het internet of in boeken te vinden zijn.

Niet alle meningen, handleidingen en onderzoeken kloppen of zijn niet up-to-date. Hierdoor interpreteren veel mensen het algoritme anders. Veel mensen vragen zich af wat nou werkt en wat niet.

Misschien nog belangrijker: Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn website ook in de toekomst beter wordt gevonden?

“Je moet niet alles geloven wat je leest”

Ook mijn artikelen zijn een mix van onderzoeken, handleidingen en meningen, maar dan gecombineerd mijn met eigen visie. Wel let ik op de actualiteit en de auteur van de bronnen waar ik informatie vandaan haal.

“ Je moet niet alles geloven wat je leest”. Verder is een potje logisch nadenken niet verkeerd bij het optimaliseren voor de zoekmachine.

Bij elke update van het algoritme (bijvoorbeeld  de panda update) schieten mensen in rep en roer over hun website. Is hun website nog wel up-to-date? Of waarom zijn mijn rankings gedaald?

Het gaat om de gebruiker

Na een tijdje in het vak rondgelopen te hebben en dus veel heb gelezen en veel heb uitgeprobeerd op het gebied van zoekmachine optimalisatie kwam pas bij mij het besef (ook wel laat eigenlijk).

Het gaat niet om het opvolgen van regeltjes van de zoekmachine, het gaat om de bezoeker. Zoekmachine optimalisatie is het optimaliseren voor de gebruiker.

Makkelijk gezegd, maar hoe doe je dat?

Tuurlijk is het verstandig om kennis te verzamelen van het web.

Er bestaan veel weblogs en sites van experts die juiste inzichten en tips geven.

Waarom zal je het wiel opnieuw uitvinden? Als je eenmaal de basis weet, kan je kijken naar de toekomst of juist naar hoe je je huidige optimalisatiemethodes kan verbeteren.

Vervolg: De toekomst van Zoekmachine optimalisatie

Dit was het eerste deel van de reeks: De toekomst van Zoekmachine Optimalisatie. Het tweede deel gaat over mijn visie op de toekomst van de aspecten techniek en content. Het derde deel gaat over linkbuilding en Social Search en de laatste gaat over gepersonaliseerd zoeken.

 

Google+ pijl

0
Auteur: Ruben Bunskoeke



Delen:

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *