Hoger ranken met elke tekst die je ooit geschreven hebt? Het kan!

Start met je eigen online content netwerk.

Wat nou als je hoger kan ranken met elke webpagina die jij ooit heb gemaakt?

  • Klinkt goed, maar dat kost zeker veel tijd.

Dat valt mee.

  • Hmm… Wat is het addertje?

Er is geen addertje.  Tenminste….

  • Tenminste wat?

Tenminste als al jouw geschreven content kwalitatief goed is.

 

Authorship & authoriteit

Authorship netwerkEerst kon alleen een website een authoriteit in een niche worden. Tegenwoordig kunnen ook personen een autoriteit worden.

Google lanceerde in juni 2011 de ‘authorship markup’.   Met de authorship markup kan je aangeven dat je de  auteur bent van een artikel. Deze markup kan je plaatsten bij elk artikel (op welke website dan ook) die jij ooit geschreven heb.

Vervolgens kan Google al jouw geschreven content met elkaar koppelen. Wanneer al die artikelen kwalitatief goed zijn, kan Google je zien als autoriteit, iemand die constant kwaliteit levert (en verstand heeft van die desbetreffende niche).

 

Kwaliteit loont

Google probeert de beste webpagina’s aan haar bezoekers aan te bieden. Als ze zien dat jij constant kwaliteit levert, kunnen ze besluiten om aan alle pagina’s die je hebt geschreven extra waarde te geven.  Hoe meer autoriteit je opbouwt, hoe groter het voordeel is.

 

Sidenote

Het betekent dus niet dat een pagina met een geverifieerde auteur  sowieso hoger rankt. Webpagina’s met een betrouwbare auteur rankt gemakkelijker. Google heeft meer gegevens tot haar beschikking en kan dus  de kwaliteit van de pagina beter beoordelen.

 

Er moet een addertje zijn..

Ok…. Als je er zo verder over nadenkt, kan de authorship markup ook een nadeel hebben. Wanneer jij slechte content produceert (spam, over geoptimaliseerde pagina’s en andere troep), kan Google dit ook met elkaar kopelen en besluiten om alle pagina’s lager te waarderen (en ook de pagina’s die je in de toekomst publiceert).

Maar dit is een uitzondering, ik denk dat de rest (of je nou matig, redelijk tot heel goed bent) een voordeel heeft. Hoe beter je bent, hoe groter dat voordeel is.

“Het motto van het verhaal: goede content staat altijd centraal”

 

Maar wacht…  er is nog een voordeel

Jouw resultaat in de resultatenpagina wordt ook  interessanter voor de bezoeker. Bij de link naar jouw webpagina, komt een plaatje van jou te staan. Een foto vergroot de betrouwbaarheid. Dit zorgt voor een hoger ‘click through ratio’ en als mensen je herkennen, zullen ze ook sneller klikken.

Voorbeeld zoekresultaat met foto bij de snippet

Authorship

 

 

Voorbeeld zoekresultaat in Google

Authorship zoekresultaat Google

 

 

 

Hogere rankings  + hogere CTR = veel meer bezoekers

Volgens Douglas Karr (The Marketing Technology blog) zorgt een link met een auteurfoto voor een 484% hogere click through rate. Dat lijkt mij een beetje overdreven (wel interessant om ooit te onderzoeken). Laten we het erbij houden dat het positief is voor de CTR. Ook al groeit de CTR met 5% (of zelfs 1%), het blijft de moeite waard.

 

Ok.. ik ben overtuigd. Hoe word ik de auteur?

 

Laten we beginnen met hoe je auteur wordt van de website waar jij alleen voor schrijft (ten minste, hoe ik het heb gedaan).

Stap 1: Zet de onderstaande code op de auteur pagina (of onder in de footer, wanneer er geen auteurpagina is). Bij WordPress klik je eerst op gebruikers, vervolgens ga je naar jouw profiel en je kan dan onder het kopje: over jezelf, de code plaatsten.

  • <a href=”https://plus.google.com/(jouwGoogle+codezonderdehaakjes)?rel=author”>Google+</a>

Stap 2: Ga vervolgens naar je Google+ profiel en voeg de desbetreffende website toe aan: bijdrager aan (contributer to). Dit staat onderaan bij je profielpagina. Als je eenmaal op Google+ bent, kan je natuurlijk mij ook gelijk toevoegen.

 

Maar… er zijn meerdere auteurs op de website

Stap 1: Plaats een link met rel=”author” op de pagina’s die jij hebt geschreven naar jouw auteur pagina

  • Voorbeeld: <a href=”http://jouwwebsite.nl/author/author-name/”  rel=”author”>naam van de auteur</a>

Stap 2: Plaats een link met rel=”me” op jouw auteur pagina naar jouw Google+ profiel.

  • <a href=”https://plus.google.com/jouwGoogle+code”  rel=”me”>Google +</a>

Stap 3: Ga naar je Google+ profiel en voeg de website toe aan: bijdrager aan (contributer to). Dat staat onderaan bij je profiel. Als je eenmaal op Google+ bent, kan je natuurlijk mij ook gelijk toevoegen.

 

Is het gelukt?

Via de onderstaande link kan je testen of het gelukt is om auteur te worden van een artikel (je ziet hoe de resultaat eruit komt te zien).

p.s. Wil je meer informatie over het effect van de authorship markup? Lees dan: How Authorship (and Google+) Will Change Linkbuilding op SEOmoz

 

Heb je wat aan het artikel gehad? Deel het dan aan je netwerk en laat een reactie achter!

0
Auteur: Ruben Bunskoeke




11 responses to “Hoger ranken met elke tekst die je ooit geschreven hebt? Het kan!

  1. Cool, heb het al een tijd en zie nog niet veel verschil. Dit komt natuurlijk met name omdat in de google.nl dit nog niet is geimplementeerd. in google.com werkt het wel: http://goo.gl/1UIZa . Het kan overigens zijn dat het een tijd duurt voordat het wordt goedgekeurd. Je moet aan de regels van google+ profile voldoen. Namelijk, een echte foto en je echte naam.

  2. Overigens ziet het resultaat in de google.com er wel anders uit dan in het voorbeeld van dit artikel. Dat is het voorbeeld zoals het in de snippet tester er uit ziet.
    in google.com zie je je foto aan de linker kant van de metadescription staan.

  3. Hey Ruben,

    Interessant artikel, ik heb het direct gedeeld via Twitter.

    Ook even geprobeerd om het voor elkaar te krijgen, maar vooralsnog lukt het niet. Enig idee misschien wat ik fout doe? Of zie jij wel een foto bij de resultaten? Of moet ik gewoon even geduld hebben?

  4. @Wouter inderdaad ik zie het nu ook niet meer staan.

    Ik weet bijna 90% zeker dat ik twee? weken terug die resultaten wel in de Nederlandse zoekmachine zag staan (met foto en auteur etc). Waarschijnlijk zitten ze nog in de ‘test’fase in Nederland (Europa).

    In Amerika is het wel al helemaal doorgevoerd. Hopelijk binnenkort ook hier.

    Het klopt inderdaad dat het voorbeeld uit de snippet kwam, ik zag namelijk ook niet meer de Nederlandse resultaten met een auteur erbij.

    Verder goede aanvulling qua de foto, naam en de positionering.
    Bedankt voor je reactie :)

    @Christian bedankt voor het delen :) Ik ga de tijd aanpassen.

    Bij de testsnippet staat bij jou:
    Error: Author profile page does not have an authorship link to a Google Profile

    Bij Remon liepen we tegen hetzelfde aan.

    Dit lukte wel voor hem:

    Stap 1: Zet de code op de auteurpagina. Om daar te komen bij WordPress klik je eerst op gebruikers, vervolgens ga je naar jouw profiel en je kan dan onder het kopje: over jezelf, de code plaatsten.

    Laat maar weten of het wel of niet gelukt is :)

  5. Bedankt voor de tip, maar ik kom er nog niet helemaal uit helaas. Wel je stappen gevolgd maar ik zie nog niks.

    Volgende week maar even verder kijken als het uit komt :).

  6. @Wouter De auteur markup doet het nu wel bij een aantal pagina’s. Ik kon dus een goed voorbeeld van zo’n zoekresultaat in het artikel erbij plaatsen. Het is inderdaad anders dan de snippet laat zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *