Slim starten met SEO: een uitgebreide kennisbank

SEO is minder moeilijk en stuk logischer dan je denkt.

Kijk, als iemand Google gebruikt, dan heeft die persoon een vraag, behoefte of probleem. Google probeert de pagina’s die het best de vraag beantwoorden, behoefte vervullen of het probleem oplossen, het hoogste te laten ranken in Google.

De basis van SEO bestaat daarom grotendeels uit het maken van betere antwoorden (dan jouw concurrenten) op vragen die jouw doelgroep heeft. En vanuit die gedachten, het maken van betere antwoorden, moet je aan de slag gaan.

SEO zelf doen en leren

Als je niet het budget hebt om te investeren in een SEO cursus of training – of niet zo heel veel weet van SEO -, dan kan je een prima start maken met het leren van SEO door de blogs en artikelen op 000.nl te lezen.

Op deze pagina kan je enkele tientallen blogs vinden over SEO, met linkje en korte beschrijving. Je kan scrollen of je kan op een van de onderstaande links klikken om direct naar die categorie te gaan.

Een kleine SEO handleiding

In de mini SEO handleiding kan je acht artikelen vinden waarin ik stap voor stap uitleg hoe je start met SEO. Het is geen all-in-one handleiding, maar een kleine praktische handleiding die zich richt op het optimaliseren en maken van een paar artikelen die ook daadwerkelijk kunnen ranken. Het is verstandig om gewoon bij het begin te beginnen, ook als je al wat van SEO weet.

Wat is SEO?

Begrijpen hoe je hoog in Google komt start met het begrijpen wat het doel van de zoekmachine is en hoe ze dit doel proberen te bereiken.

Werkt SEO?

Niet iedereen die met SEO begint, behaalt resultaten. En het is best logisch waarom dit gebeurt.

Vinden van een klein zoekwoord

SEO is vragen beantwoorden. Als beginner is het slim om te focussen op vrij specifieke vragen. Met wat tactieken kan je een hoop interessante vragen ontdekken.

Hoe kan zien of zoekwoorden interessant zijn?

Hoe meer concurrentie een zoekwoord heeft, hoe lastiger het is om hoog te ranken. Je hebt geen tool nodig om te concurrentie in te schatten.

De Google zoekwoorden tool gebruiken

De zoekwoordplanner van Google is een lompe, soms vrij lastig te gebruiken, tool die enorm waardevol kan zijn.

Hoe optimaliseer je een tekst voor een zoekwoord?

Het schrijven van SEO-teksten is niet zo lastig. Het moet voor de lezer en de zoekmachine direct duidelijk zijn waar de pagina over gaat.

SEO copywriting: waar je op moet letten

Dertien elementen die belangrijk zijn voor de vindbaarheid, de kwaliteit en de gebruiksvriendelijkheid van een artikel

Drie manieren om je concurrenten voorbij te streven met SEO

SEO is niet iets wat eenmalig en alleen doet.

Wat is SEO? – Een introductie

Er zijn een hoop manieren om te beschrijven wat SEO precies is en wat je moet doen om hoger in Google te komen. Deze artikelen benaderen de vraag steeds via een ander oogpunt.

Wat is SEO? Hoe werkt het? – SEO 101

Een uitleg van wat SEO is en wat belangrijk is bij SEO.

Wat SEO wel en niet is – De anarchie die SEO heet

Het beeld dat men heeft over SEO klopt meestal niet.

SEO effect op bezoekers: Werkt SEO? 

Een paar voorbeelden van geoptimaliseerde pagina’s en het aantal bezoekers via Google

SEO pilaren – Belangrijke ideeën over SEO

Er zijn een handvol belangrijke ideeën die je moet begrijpen om effectief een website te optimaliseren voor de zoekmachine.

De 5 geheimen om beter vindbaar te worden in Google

De titel is een beetje clickbait. Het gaat om de vijf factoren die belangrijk zijn als je SEO snel wil leren.

Doe het zware werk

SEO is niet iets dat je in een paar middagen kan doen. En het is niet magisch. Een soortgelijk artikel: Waarom het de meeste mensen niet lukt om hoog in Google te komen

Focus je niet op één, maar twee doelgroepen

Je moet je niet alleen richten op potentiële klanten. Een andere doelgroep is ook heel erg belangrijk, namelijk ‘peers’.

Hoe kan ik hoger scoren in Google? Speel in de juiste divisie mee

Als beginnende voetballer ga je ook niet meespelen in de Eredivisie of in het nationaal elftal, waarom zou je dat dan wel doen als je met SEO begint?

Hoe ‘bijwerken’ je 67.460 extra bezoekers op kan leveren in 20 minuten

Het verbeteren en optimaliseren van bestaande pagina’s is even belangrijk als nieuwe pagina’s maken.

Hoe kan je slim beginnen met SEO?

Hoe kan je slim beginnen? Door zo snel mogelijk te beginnen met kleine dingen.

SEO zelf doen – Praktische SEO tips

Theoretisch gezien kan alles wat jouw website of bekendheid verbetert je helpen hoger te komen in Google. De kunst is om te focussen op de zaken die de meeste invloed hebben.

11 tips om hoger in Google te komen in 7 minuten

Hoger in Google komen draait om structureel optimaliseren en verbeteren van artikelen. Een paar minuten paar zoveel maanden kan genoeg zijn.

104 vragen over SEO, bloggen en het ondernemerschap beantwoord

Een hele lijst met tips. Best een hoop vrij algemene basistips, maar ook een lading specifieke tips.

Hoe je slim bovenaan in Google kan komen

Je kan met een tool kijken wat de waarschijnlijkheid is dat een pagina gaat ranken. En zo betere keuzes maken voor welke zoekwoorden je gaat.

Kies een zoekmachine optimalisatie strategie

De zeven strategieën die ervoor kunnen zorgen om hoger in Google te komen.

10 simpele manieren om beter gevonden te worden in Google

Tien vrij specifieke to-do’s die ervoor zorgen dat je kan stijgen in Google

Het SEO stappenplan

Je kan SEO opdelen in een paar stappen die achterelkaar kan opvolgen of tegelijkertijd.

Zoekwoorden analyse

Om een zoekmachine optimalisatie strategie op te zetten, heb je inzicht nodig in markt, zoekmethode van de doelgroep, het zoekvolume en de concurrentie op relevante zoekwoorden.

Google zoekwoorden analyse

De voordelen van de zoekwoordplanner

Hoe werkt de Google zoekwoorden tool?

Een stap voor stap handleiding hoe je het zoekvolume en zoekwoordideeën kan vinden.

4 hulpprogramma’s om zoekwoorden te vinden

Vier tools waarbij je zoekwoorden kan vinden (aanvullingen op de zoekwoorden tool van Google)

Hoe schrijf je SEO-teksten? Wat komt bij SEO copywriting kijken?

Het maken van ‘het beste antwoord’ is lastig. Hier een aantal artikelen met handvaten die je helpen met deze missie.

SEO copywriting | Onverslaanbare SEO-teksten schrijven

De 13 essentiële elementen van het schrijven van onverslaanbare SEO-teksten

Hoe schrijf je SEO-teksten?

Een redelijk lang artikel over het optimaliseren van een tekst voor een bepaald zoekwoord

Fuck 300 woorden per pagina

De grootte van een pagina moet afhangen van de vraag die je beantwoord, niet van een of ander vage richtlijn

Hoe je een niche verovert met SEO-teksten

Bij SEO moeten we ook denken aan de relatie van pagina’s met elkaar. We moeten proberen een grote informatie bron te worden op het internet.

Hoe maak ik mijn website beter vindbaar in Google? Denk als een zoeker

Bij SEO is het belangrijk dat je ook de achterliggende informatiebehoefte vervult (en niet simpelweg een pagina optimaliseert voor een paar termen).

Wetenschap achter de paginatitel

De titel is een van de belangrijkste elementen op een pagina. Ook voor SEO.

Waarom koppen gebruiken in webteksten?

De meeste mensen zijn scanners. Met goede koppen kan je meer scanners overtuigen om te lezen.

Hoe betere titels schrijven voor blogartikelen?

Hoe schrijf je een aantrekkelijk titel waar men op klikt?

SEO: linkbuilding

Als jouw website niet bezocht wordt, dan maakt het ook nauwelijks uit hoe goed jouw artikelen zijn. Een goede promotiestrategie is essentieel bij SEO.

Wat is linkbuilding en hoe promoot je een website?

Een enorm artikel over linkbuilding. Wat het is en hoe je het doet.

Zou jij naar jezelf linken?

Probeer kritisch naar je eigen artikelen te kijken en kijk hoe je bruggen kan bouwen

SEO: techniek

Techniek is belangrijk om twee redenen: de website moet gebruiksvriendelijk zijn en de zoekmachine moet kunnen zien wat de zoeker ook ziet.

Invloed snelheid van een pagina op de rankings

Als je website langzaam is, dan heeft dit negatieve gevolgen voor SEO (en de gebruiksvriendelijkheid).

Effect en nut van de ALT-tag

De alt-tag van een afbeelding is belangrijk voor (sommige) lezers en de zoekmachine

SEO uitbesteden: Wanneer doen en wat zijn de kosten?

Bij het uitbesteden van SEO moet je niet alleen letten op de prijs, maar ook op het nut en de kwaliteit van de partij die je wil inschakelen. Er zijn helaas bedrijven die korte termijn trucjes met een redelijk risico gebruiken om een website te laten stijgen.

Zoekmachine optimalisatie kosten en tarieven

Een artikel over wat SEO gemiddeld kost en wat er allemaal bij komt kijken

Moet je SEO als zelfstandige uitbesteden?

Een betoog over dat het vaak niet slim is om SEO uit te besteden als zelfstandige.

SEO tools

Er zijn redelijk wat SEO tools die je kunnen ondersteunen van het optimaliseren van pagina’s.

De zoekwoordplanner van Google

Een tool waarmee je het zoekvolume van zoekwoorden kan checken en gerelateerde zoekopdrachten kan vinden.

De WordPress SEO plugin van Yoast

Een vrij uitgebreide plugin met o.a. een on-page optimalisatiehulp.

Google Webmaster tools

Inzicht in rankings, technische fouten en suggesties

Screaming Frog

Een tool waarmee je inzicht krijgt in enkele belangrijke SEO punten van de pagina’s op jouw website, zoals titels, koppen, meta-descriptions.