VraagRubendingen afl 1: Marketing voor restaurants, WooCommerce SEO en duplicate content

In VraagRubendingen behandel ik de vragen die mij gesteld worden via dit formulier. Ben je benieuwd hoe ik over X of Y denk? Wil je weten hoe ik mijn koffie drink? Of wat ik zou doen als ik in jouw situatie zat?  Stel hem en misschien behandel ik hem online.

Let’s go. Aflevering 1.

1. “Hoe kun je het beste op internet adverteren (of niet) voor een restaurant met een brede regionale functie?” vraagt Henk Sikkens

Hmm. Goede vraag.

Ik zou eerst zorgen dat de website in orde is. De website is de plek waar een ‘misschien’ een ‘ja’ kan worden. Verzamel daarna een paar weken data. Data? Ja. Hoeveel mensen er online en telefonisch reserveren. Dit wordt het 0-punt. Essentieel als je wil weten of methode X of Y werkt.

WordPress

Adverteren en experimenteren

Daarna beginnen met experimenteren. Begin bijvoorbeeld met het adverteren via Google op regionale en stedelijke zoekwoorden. Bijvoorbeeld “Restaurant Harderwijk” en “Restaurant Veluwe”.

Meestal zijn specifieke advertenties beter (Knus Italiaans restaurant in het centrum van … etc). Na een maand kan je kijken of je meer reserveringen heb dan normaal. Daarna adverteren op regionale websites (waar men uitjes kan bekijken of iets dergelijks) en weer meten. En zo ook met Facebook.

Focus je verder op reviews
Maak een Google Places/Google+ account aan, vul die met sfeerfoto’s en laat kaartjes drukken (waarin je vraagt of ze een review willen achterlaten op www.blabla). Dit kaartje kan je geven wanneer je de rekening – en de pepermuntjes – presenteert.

American_Steakhouse_Broadway_Utrecht_-_Google_zoeken

Reviews spelen een grote rol in de ranking bij restaurants en gaan een steeds grotere rol spelen. Ook al geeft 1 op de 500 mensen een review, dan heb je nog steeds na een half jaar of jaar meer reviews dan 99% van alle andere restaurants. Doe meer (en werk harder) dan al je concurrenten doen.

Overige ideeën 

Je zou ook nog een hele social media aanwezigheid kunnen opbouwen. Veel foto’s delen van gerechten (en met name nieuwe gerechten) en de keuken (iedereen is nieuwsgierig hoe het werken in de keuken is (een combi van rauwheid (van het werken in de keuken) en elegantie (in de gerechten). Gecombineerd met een beetje humor, als het bij je restaurant en team past.

Misschien kan je samen met een kok elke week/maand een videotutorial maken en die publiceren op YouTube en Facebook. Hoe maak je mayonaise? En een kruidendressing? Dat soort dingen. I would watch that shit.

Gewoon beginnen. Een beetje experimenteren (en meten wat wel en niet werkt). En volhouden als je ergens in gelooft (zo’n social media aanwezigheid opbouwen kan een jaar – soms meer – duren). Er is geen one-for-all formule voor succes.

2. “Klopt het dat wanneer je WooCommerce op je WordPress site hebt losgelaten, je de betaalde versie van SEO moet nemen omdat de gratis versie niet zou werken?” vraagt Gilbert Goethals

ShopNee. Je kan met WooCommerce gewoon SEO doen.

WooCommerce is gewoon een plugin die je website shopfunctionaliteiten geeft, het beperkt je niet met SEO.

Verder is er – zo ver ik weet – geen betaalde versie van WooCommerce. Alleen betaalde plugins en thema’s. En sommige plugins zouden je waarschijnlijk meer vrijheid geven om bepaalde shoponderdelen te optimaliseren. Maar dat zijn extraatjes. Je hebt ze niet nodig om SEO te doen.

3. “Hoe sta je tegenover een website met een kopje blogs en een Aparte blog waar dezelfde blogs gedeeld worden onder een andere url krijg je te maken met duplicate content of niet?” vraagt Robin King

Officieel heb je dan duplicate content (als ze voor laten we zeggen 90% gelijk zijn).

Maar het hebben van twee van zulke pagina’s heeft nauwelijks gevolgen. Je verliest alleen een klein beetje PageRank aan de pagina met duplicate content (die toch niet gaat ranken). Maar dat klein beetje verlies boeit niet als die extra pagina toegevoegde waarde biedt aan de bezoeker.

Nog beter is gewoon wat content toevoegen en de andere pagina uniek maken.

Ook een vraag stellen?

Ben je benieuwd hoe ik over X of Y denk? Wil je weten hoe ik mijn koffie drink? Of wat ik zou doen als ik in jouw situatie zat? Stel de vraag dan via dit formulier en misschien behandel ik hem ook online.

Jij bepaalt of er een aflevering 2 komt :).

0
Auteur: Ruben Bunskoeke



Delen:

3 responses to “VraagRubendingen afl 1: Marketing voor restaurants, WooCommerce SEO en duplicate content

  1. Leuke rubriek Ruben, vooral doorgaan ;-)

    Nog even inhakend op vraag 2 van Gilbert, ik denk dat hij het over de WordPress SEO plugin van Yoast heeft. Er is namelijk ook een premium versie van die plugin speciaal voor WooCommerce.

    De belangrijkste functies van de gratis versie van de plugin werken ook in combinatie met WooCommerce, maar de premium versie optimaliseert de sitemap, verbetert het delen op social media en je kunt Yoast breadcrumbs gebruiken in plaats de WooCommerce breadcrumbs. Zie ook https://yoast.com/wordpress/plugins/yoast-woocommerce-seo/.

  2. Interessant stuk over Google Local en het optimaliseren voor restaurants (wat natuurlijk ook geldt voor andere soorten ondernemingen). Ik ben het met je eens dat reviews echt ontzettend belangrijk gaan worden in Google, en dan vooral lokaal. Niet alleen voor de ranking op hoofdtermen, maar ook door zoekwoorden die in de recensies staan, en simpelweg omdat reviews uiteindelijk de doorslag kunnen geven dat iemand naar dat restaurant gaat op basis van meningen van anderen.

    Ik heb afgelopen maandag nog een blog geschreven over hoe je kunt zorgen dat je meer (positieve) reviews op een lokale Google Mijn Bedrijf-pagina krijgt, wellicht interessant voor Henk Sikkens (en andere lezers met dezelfde vraag): http://blog4leads.nl/google-mijn-bedrijf-recensies/

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *