Met zoekmachine optimalisatie krijg je direct of indirect te maken met honderden of duizenden feiten, tips, meningen, inzichten, onderzoeken en variabelen.
Het is dan erg lastig als je geen seo’er bent om de bomen door het bos te zien.
Wat moet je precies wanneer doen om resultaten te krijgen?
Het is daarom belangrijk dat je zoekmachine optimalisatie via een helikopterview bekijkt en structuur in je optimalisatie werkzaamheden creëert, zeker voor iemand die net zoekmachine optimalisatie begint.
Door je constant te richten op de optimalisatie van één aspect of onderdeel per keer dan kan je gerichter, beter en effectiever werken aan het behalen van een hogere positie in Google.
Het SEO stappenplan bestaat grofweg uit 6 fases.
- Stap 1: Het zoekmachine vriendelijker maken van de website
- Stap 2: Het gebruiksvriendelijker maken van de website
- Stap 3 -4: Het verbeteren van de relevantie en kwaliteit van de huidige pagina’s
- Stap 5: Gerelateerde en relevante content creëren
- Stap 6: Het verbeteren van de online zichtbaarheid
Stap 1: Een zoekmachine vriendelijke website
De eerste stap in een SEO plan is het in kaart brengen van de website en alle aspecten die invloed hebben op SEO.
Dus, wat is de huidige situatie. Daarna zou je gewenste situatie kunnen opschrijven, het doel. En tot slot kan je een plan maken om van A naar B te gaan
Maar dit is misschien alleen haalbaar als je al redelijk bekend bent met SEO. Want je zou dan moeten weten wat invloed heeft op SEO en hoe je jouw website op die aspecten kunt beoordelen.
Laten we het dus anders aanpakken. Laten we dus gewoon kijken naar wat er bij het ranken van een pagina komt kijken en zo stap voor stap een plan maken.
Laten we bij de basis beginnen.
Om in de zoekresultaten te komen moet Google weten dat een pagina bestaat en wat er op die pagina staat.
Gevonden worden door Google
Google ontdekt pagina’s door links op websites te volgen. Als er geen links naar een pagina staan, dan is de kans klein dat Google de pagina ontdekt.
Het is daarom slim om te linken tussen de pagina’s op jouw website. Hoe belangrijker een pagina is en hoe meer raakvlakken een pagina heeft met andere pagina’s om de website, hoe meer links de pagina zou moeten hebben.
Elke pagina op jouw website zou in een paar klikken te bereiken moeten zijn vanaf de homepage. Hoe belangrijker de pagina is, hoe minder klikken die van de homepage moet staan.
Hoe meer relevante links je hebt van andere websites, hoe vaker jouw pagina’s worden bezocht en hoe hoger ze zullen ranken.
Sitemap
Daarnaast is het slim om Google op de hoogte te stellen van de sitemap van jouw website. Een sitemap is een pagina met linkjes naar alle pagina’s op jouw website. Zo’n sitemap wordt automatisch aangemaakt als je de SEO plugin van Yoast gebruikt.
Search Console
Die sitemap kun je daarna toevoegen via de Search Console van Google. De Search Console is een online programma van Google waarbij je kunt zien hoe jouw website presteert in Google. Je kunt bij de Search Console ook zien op welke woorden je rankt, hoe hoog je rankt, of jouw pagina’s mobielvriendelijk zijn of als er andere technische problemen zijn.
De eenvoudigste manier om een Search Console account te maken en die te koppelen met jouw website is met Google Analytics. Met Google Analytics krijg je inzicht in de bezoekersstatistieken van jouw website. Je kunt zien welke pagina’s hoe vaak worden bezocht, hoe lang en welk percentage de pagina direct verlaten.
Beginnen met het optimaliseren van de techniek
- Maak een Google Analytics account aan en koppel die met jouw WordPress website.
- Installeer de SEO plugin van Yoast.
- Maak een Search Console account aan en koppel die met Google Analytics. En voeg de sitemap toe aan de Search Console van Google
De meeste werkzaamheden onder de noemer van het creëren van ‘een zoekmachine vriendelijke website’ zijn handigheden of voorkeuren geworden of zijn verschoven naar de tweede stap ‘het gebruiksvriendelijker maken van een website’.
In de eerste stap vallen werkzaamheden zoals,
- Het optimaliseren van de navigatiestructuur (heeft ook raakvlak met usability)
- Het oplossen van duplicate content
- Het goed doorverwijzen van ‘dode’ pagina’s
- Checken hoe mobiel vriendelijk de website is.
- Sneller maken van de website
- Een zoekmachine en gebruikersvriendelijke URL structuur creëren
Stap 2: Een gebruiksvriendelijke website
Een website waar de bezoeker snel zijn behoefte kan vervullen is een gebruiksvriendelijke website.
Elke persoon zoekt met een reden. Hij heeft een probleem, een behoefte of een vraag waar hij antwoord op wilt hebben. En snel ook.
Hij zoekt op een term, scant de zoekresultaten en klikt op een link.
Die website heeft nu een aantal seconden om die persoon te overtuigen dat hij zich op de juiste plek bevindt.
De persoon beslist binnen enkele ogenblikken (letterlijk en figuurlijk) of de website betrouwbaar is, kennis van zaken heeft en zijn behoefte kan vervullen.
Vraag en aanbod.
Wanneer dit niet overeenkomt of wanneer hij te lang moet wachten, dan gaat hij weg. En komt nooit meer terug.
‘Look, if you had one shot, or one opportunity
Eminem
To seize everything you ever wanted in one moment
Would you capture it or just let it slip?’
Je maakt maar één keer de eerste indruk. Een investering in de gebruiksvriendelijkheid van je website is een investering die direct, indirect op korte en lange termijn een positieve invloed heeft.
Een positieve invloed op het gedrag van de bezoekers op jouw website, een positieve invloed op de zoekresultaten en op de conversie.
En daar draait het om.
Dus minimaliseer of elimineer de mogelijke onzekerheden van de bezoeker.
In de tweede stap vallen werkzaamheden zoals,
- Het sneller maken van je website
- Het optimaliseren van de (interne) linkstructuur
- Het gebruiken van koppen op een normale manier
- Het toevoegen van relevante en sterke afbeeldingen (Heb je die niet? Laat ze dan zitten)
- Voorzichtig omgaan met teksteigenschappen
- Een professioneel logo (betrouwbaar overkomen)
- Een betrouwbaar en rustig design (minimaliseer de afleidingen, het gaat in eerste instantie om de tekst)
- Een sidebar die niet te druk overkomt, maar wel meer informatie geeft over het bedrijf
- Betrouwbaarder overkomen
Sommige van die bovenstaande punten hebben misschien niet direct invloed op de ranking, maar (bijna) alles op je website heeft indirect invloed op SEO.
Een richtlijn; als het invloed heeft op de gebruiker, dan heeft het invloed op de ranking. Als men die gedachte aanhoudt (en erop anticipeert) dan hoeft niemand bij de volgende update van het algoritme zich zorgen maken (misschien zorgen maken dat ze nog hoger gaan ranken).
Stap 3: Een relevante website
De derde stap in het SEO stappenplan is het creëren van een relevante website.
Zoals we hierboven al noemde zoekt iedereen met een reden.
Die redenen worden door de bezoeker verwoord in zoekwoorden. Aan jouw is de taak om deze zoekwoorden te vinden, analyseren en terug te vertalen naar redenen.
Vervolgens zou je jouw content moeten afstemmen op de behoefte van de doelgroep.
Ze moeten;
- Snel weten op welke website en pagina zij zijn beland
- Wat zij op de pagina kunnen vinden
- Weten of het onderwerp van de pagina overeenkomt met hun ‘zoekreden’
- Weten of de website voor ‘hun’ is bedoelt (doelgroep)
- Het antwoord vinden
- Eventueel de oplossing gelijk toe kunnen passen (call-to-action / interne link)
Door je content en website logisch op te bouwen en indien nodig te verbeteren wordt je website relevanter, gebruikersvriendelijker en kwalitatief beter.
- Dus de title tag optimaliseren en de click through rate optimaliseren
- De meta-description optimaliseren
- De webtekst verbeteren (voor de bezoeker (en dus de zoekmachine))
- De vraag van de bezoeker goed beantwoorden
Stap 4: Complete en autoritaire website
Iedereen zoekt anders.
Zo kan tien mensen die één zoekterm invullen allemaal iets anders zoeken.
Door nieuwe content te creëren voor andere relevante (long tail) zoektermcombinaties kan je hoger in Google komen op meerdere relevante zoektermen.
Een bijkomend voordeel is dat Google kan zien dat jouw website op meerdere gerelateerde problemen in jouw niche inspeelt. Dus je verbetert jouw autoriteit op dat gebied.
Het is wel belangrijk dat je aan de bezoeker en de zoekmachine laat weten dat de pagina’s gerelateerd zijn. Dat kan je doen door logisch in elk artikel te verwijzen naar andere gerelateerde/relevante artikelen.
Stap 5: Een populaire en kwalitatieve website
Google gebruikt webcrawlers om webpagina’s te downloaden en te beoordelen. Webcrawlers zijn geen mensen en kunnen dus ook niet de kwaliteit van iets bepalen. Buiten dat is de perceptie van kwaliteit bij iedereen anders.
Wat doe je dan? Je laat de kwaliteit van een pagina bepalen door kwantitatieve cijfers.
Men linkt naar of praat over een webpagina wanneer men die interessant, betrouwbaar, actueel of kwalitatief goed vindt.
Hoe meer mensen zeggen dat de pagina ‘goed’ is, hoe betrouwbaarder het signaal is naar Google toe.
Kwantiteit x kwaliteit = betrouwbaarheid
Het gaat niet alleen om de kwantiteit. Ook de kwaliteit van de links en sociale signalen hebben een (grote) invloed op de waarde van het kwaliteit signaal naar Google toe.
Zo zou een link van een website met kattenplaatjes naar mijn online marketing blog minder tellen dan een link van een webdesignbedrijf naar mijn blog toe. Verder zou een link van een gevestigde website meer mee wegen dan een link van een net nieuwe website.
Het gaat dus eigenlijk om het aantal organische (natuurlijke) signalen. Als organisatie zijnde is het dus de taak om jouw website onder de doelgroep te brengen om het aantal organische inkomende links te stimuleren.
Dit doe je door jouw kennis, ervaring en expertise (dus jouw toegevoegde waarde) te laten zien op gerelateerde websites/ communities waar jouw doelgroep zit.
Continu meer bezoekers genereren uit Google
Zoekmachine optimalisatie is een continu proces waar jouw website en online aanwezigheid uitbreidt en verbetert. Die constante optimalisatie zorgt voor een alsmaar groeiende stroom aan bezoekers en hogere posities in Google. Aan de hand van het zoekmachine optimalisatie stappenplan kan je nu gestructureerd werken aan het hoger komen in Google.
Dus?
Herhaal van het SEO stappenplan stap 4 en 5.. Constant.. En nu beginnen!