7 tactieken voor jouw zoekmachine optimalisatie strategie

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 11 februari 2021

Elke verbetering aan je website en aan de online zichtbaarheid van je website helpt je om hoger in Google te komen.

Al die verbeteringen kan je in één van de 7 zoekmachine optimalisatie tactieken onder verdelen. De combinatie en volgorde van SEO tactieken vormt de zoekmachine optimalisatie strategie. Welke zoekmachine optimalisatie tactiek is het meest effectief voor jouw website?

  • Content optimalisatie
  • Content creatie
  • Content curatie
  • Online zichtbaarheid
  • Socialer
  • Bezoekers binden
  • Website optimalisatie

Laten we de onderdelen van een zoekmachine optimalisatie strategiekort bespreken.

Content optimalisatie strategie

Geen één website haalt het maximale uit de content die hij nu heeft.

Zoals het woord content optimalisatie al zegt, optimaliseer je de huidige content en verbeter je die op relevantie, gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit. Door je huidige content perfect op de doelgroep af te stellen, kan je vrij snel resultaten zien.

Content optimalisatie begint bij een analyse. Een analyse van je huidige pagina’s, van de woorden waarop je wilt ranken en hoe die pagina’s op dit moment in Google presteren. De resultaten van het analyse kan je overzichtelijk in een Exelsheet plaatsen.

Zo zou je de Excelsheet kunnen opmaken

  • URL
  • Zoekwoord(en)(waarop je wilt ranken)
  • Zoekvolume
  • Huidige ranking
  • Hoe is de on-page optimalisatie
  • In welke ‘categorie’ valt de pagina

Even een nadere uitleg wat ik bedoel met: ‘hoe is de on-page optimalisatie’ en ‘in welke categorie valt de pagina’.

On-page optimalisatie

Bij de on-page optimalisatie kijk je in hoeverre de pagina aansluit bij het zoekwoord en de reden dat men op het zoekwoord zoekt. Verder kijk je hoe gebruiksvriendelijk de content is opgebouwd.

Artikelen over content optimalisatie

Versterken en toegevoegde waarde

Elke pagina zou een doel moeten hebben. Vaak hebben de belangrijkste pagina’s (dat kunnen de pagina’s zijn die het meest opleveren, de salespagina’s of de pagina’s die voor veel verkeer zorgen) tientallen onderliggende gerelateerde artikelen.

Door met interne links het verband tussen die pagina’s te leggen, biedt je met elke pagina meer toegevoegde waarde.

Bij content optimalisatie verbeter je dus de huidige pagina’s, vult die indien nodig aan en koppel je de pagina’s vervolgens (met interne links) naar de belangrijkste pagina’s van de categorie.

Content creatie & Content curatie

Bij content creatie creëer je toegevoegde waarde.

Je maakt je website relevanter aan de zoekwoorden waarop je wilt ranken, je kan dieper in gaan op specifieke vragen (en dus zoekwoorden), toont expertise en biedt je toegevoegde waarde aan de bezoeker. Content creatie is nodig bij het worden van een autoriteit in jouw niche.

Over het algemeen zijn er twee manieren om content te creëren. Beide manieren hebben een ding gemeen. Een analyse. Een analyse van de zoekwoorden,  trends, nieuws, vraagstukken en ontwikkelingen omtrent jouw niche.

Na de analyse heb je dus een lijst met relevante onderwerpen. Het is dan tijd voor het creatie gedeelte.

Content creatie strategie

Bij content creatie creëer je geheel nieuwe content. Je koppelt je eigen kennis (en of mening) met het onderwerp waarover je schrijft en gebruikt eventueel andere bronnen als een ondersteuning bij bepaalde feiten of meningen.

Content curatie strategie

Bij content curatie creëer je content aan de hand van een of meerdere bronnen. De bronnen zijn dus geen ondersteuning, maar vormen over het algemeen het artikel.

Over het algemeen licht je de content (zoals een Infographic) toe en creëer toegevoegde waarde door je eigen kennis en mening op de bron (zoals de infographic) te geven. Je deelt dus een bestaand artikel met over zonder een eigen bijdrage aan je lezers.

Beide methodes creëren een toegevoegde waarde.  Hoewel content curatie (veel) minder tijd in beslag neemt, laat je wel minder expertise en toegevoegde waarde zien.

Zichtbaarder & Socialer

De kwaliteit van een webpagina wordt voor het grootste deel bepaalt door externe factoren.

Dus in principe wat (en hoe vaak) men wat zegt over jouw website op (relevante en kwalitatieve) websites en op sociale media. De virtuele aanwezigheid van jouw organisatie op het web valt hier dus ook onder. De verbeteren van de zichtbaarheid van jouw website op het web wordt in de SEO wereld ook wel linkbuilding genoemd.

Voor mij bestaat linkbuilding uit 2 onderdelen.

Zichtbaar op het web

Je kan ook een toegevoegde waarde bieden aan de potentiele bezoeker op andere websites.  Doe dat dan ook.

Zoek naar gerelateerde websites in jouw niche, waar de doelgroep ook komt, en probeer daar op een positieve manier aanwezig te zijn.

Dit kan door het schrijven van een gastblog voor een gerelateerde blog, maar soms ook door het aanmelden bij een startpagina die nog bezocht wordt (geen idee of dat überhaupt nog gebeurd) of door jouw mening over een gerelateerd onderwerp te geven (bijvoorbeeld blogreacties) en mensen te helpen met een gerelateerd probleem in een forum of op een weblog.

Heb je dus al veel geoptimaliseerde webpagina’s? Focus je dan op de zoekmachine optimalisatie strategie voor naamsbekendheid.

Socialer

De aanwezigheid op diverse relevante communities vergroot niet alleen de zichtbaarheid van jouw website, maar vergroot ook de toegevoegde waarde die jij aan de potentiële bezoeker (en klant) kan bieden (door jouw kennis en expertise te laten zien).

De toegevoegde waarde die je buiten je eigen website aan potentiële bezoekers biedt, vergroot niet alleen het aantal bezoekers (die jouw website bezoeken door jouw link te volgen), maar vergroot ook de kans dat die bezoeker of zelfs de webmaster op jouw website kijkt en mogelijk naar jouw verwijst.

Binden en boeien

Elke nieuwe bezoeker die na het bezoeken van jouw website niet of nauwelijks terugkomt op jouw website is een gemiste kans.

Hoewel de dienst of het product die je aanbiedt waarschijnlijk wel interessant is voor de bezoeker is de kans groot dat hij of zij de dienst op dit moment nog niet nodig heeft. Maar misschien over een week of over een half jaar wel.

Door die bezoekers met jouw website/organisatie te binden, komen ze regelmatig terug op jouw website. Je wordt dan niet alleen onthouden (top of the mind), maar krijgt ook de kans om meer van jezelf en jouw kwaliteiten te laten zien. Wanneer de behoefte er dan wel is, zullen ze voor jouw dienst of product kiezen.

Je kan op diverse manieren je bezoekers met je website binden.

  • Uitnodigen (en een reden geven) om een reactie te geven (interactie).
  • Geef de optie om de reacties op een blogartikel via mail te volgen
  • Geef de mogelijkheid om jouw te volgen op Twitter, Linkedin of Google+
  • Ga gebruik maken van een nieuwsbrief
  • Geef een reden om jouw nieuwsbrief te volgen

Website optimalisatie

De laatste methode om hoger in Google te komen is door de optimalisatie van de gebruiksvriendelijkheid van jouw website.

Dus niet de content, maar de optimalisatie van de gehele gebruikservaring op de website.

Hieronder valt het verminderen van de laadtijd van de website en de optimalisatie van de interne linkstructuur. Bij de optimalisatie van de interne linkstructuur creëer je een pad voor de bezoeker die hij kan afleggen om bij de plek van bestemming te komen. Dat kan het kopen van een product zijn, maar ook een inschrijving voor de nieuwsbrief of het in contact komen met jou.

Elke bezoeker zou via elke pagina en uit elke bron bij de desbetreffende bestemming moeten kunnen komen.

Buiten de normale navigatie moet je dan denken aan links in de tekst, in de sidebar en zelfs in de footer. Geef ze de mogelijkheid om de beste content van jouw website eenvoudig te zien, jouw beter te leren kennen, meer te lezen over de voordelen over jouw dienst of om een probleem die zij hebben aan jouw te stellen.

 

7 zoekmachine optimalisatie tactieken om hoger in Google te komen

Elke website is uniek. De zoekmachine optimalisatie strategie die het meest voor jouw website oplevert, verschilt dus per website.

Door eerst de sterken en zwakten van je website en de online zichtbaarheid in kaart te brengen kan je een weloverwogen beslissing maken over welke methode het meest effectief zal zijn voor jouw website.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?