In 7 minuten hoger in Google komen

Ja.. het is mogelijk.

Je kan in 7 minuten een webpagina optimaliseren en zo hoger in Google komen.

Laten we gelijk beginnen.

Om hoger in Google te komen moet je de vraag (het zoekwoord en de zoekintentie bij dit zoekwoord) en het aanbod (jouw webpagina) op elkaar laten aansluiten.

Pak een webpagina die je hoger in Google wilt hebben erbij. Scan de pagina even snel en stel jezelf de vragen: Welk probleem lost deze pagina op? Welke behoefte vervult de webpagina? Of op welke vraag geeft deze pagina antwoord?

tijd om hoger in google te komen

Welke woorden zal een zoeker dan gebruiken als hij die vraag, behoefte of dat probleem heeft?

Denk er maar even over na. Ik wacht wel even.

Ok. Heb je een lijstje met woorden? Kies dan een zeer specifieke combinatie aan woorden die het best bij die vraag past. Nee, niet 1 woord, maar een combinatie van beschrijvende woorden.

Bijvoorbeeld ‘Moderne bruidsfotograaf Utrecht’ of ‘Midlife crisis oplossen – therapie voor mannen”

Maak de beste webpagina op het web

Ok. We hebben een zoektermcombinatie waar we op willen ranken.

Laten we even teruggaan naar het probleem die de pagina oplost. Wees eens eerlijk. Is de webpagina de beste webpagina over dit specifieke onderwerp in Nederland?

Is het uniek? Voegt het iets toe? Onderscheidt het zich van de concurrerende webpagina’s? Wordt het probleem (en de oplossing) uitgebreid behandeld en beschreven?

Tip: Hoe specifieker het onderwerp is (de zoekwoorden), hoe makkelijker het is om een van de beste webpagina’s in Nederland te maken over dit onderwerp.

Komt de vraag (van de zoeker) en het aanbod (jouw webpagina) perfect overeen?

Nee?

Geen probleem! Elke webpagina kan beter. Probeer de teksten te verbeteren en de webpagina aan te vullen. Laat deze pagina maar open staan (hij gaat nergens naar toe) en ga aan de gang.

Klaar? We hebben nu een betere webpagina.

Kan de zoeker direct zien dat jij hem verder kan helpen?

Natuurlijk kan je hem verder helpen, maar kan hij dit ook zien?

Een randvoorwaarde om hoog in Google te komen is dat de webpagina erg relevant moet zijn aan de zoekopdracht (de zoekwoorden die een zoeker gebruikt). De zoeker moet snel en duidelijk kunnen zien dat jij zijn probleem het best kan oplossen.

In het artikel ‘Hoe schrijf je teksten die hoog in Google komen?‘ kan je leren hoe je de webpagina laat aansluiten op de zoekwoorden die je gekozen hebt.

Laten we even nalopen hoe je de webpagina optimaliseert voor de gebruiker en de bezoeker.

SEO titelEen ijzersterke titel

Maak een ijzersterke SEO titel, waar de zoektermcombinatie in voorkomt. Niet: ‘Home – Speelgoed – Jaapio’, maar “Educatief peuterspeelgoed voor in de auto” bijvoorbeeld.

Een geruststellende inleiding

Lezers lezen over het algemeen ‘houterig’ een tekst.

Eén stukje tekst die bijna altijd gelezen wordt, is de inleiding. Omdat het kort en krachtig het gehele artikel samenvat. Stel de lezer gerust en laat in de inleiding zien dat jij hem verder kan helpen. Hoe? Door zijn probleem kort te beschrijven.

De ongekende kracht van duidelijke koppen

Koppen zijn de stopborden van een webtekst.

Gebruik de aandacht die een kop eist om een scanner te converteren naar een lezer. Meer koppen betekent meer aandacht. En betere koppen betekent meer conversie. Dus niet: “Voordelen”, maar “Meer tijd, minder stress met (product of zoekterm)”.

P.S. voor koppen heb je wel alinea’s nodig. Zorg daar ook voor.

Wees de Walmart van jouw niche

Walmart is succesvol omdat je daar alles kan halen.

Een persoon hoeft niet meer naar 4 diverse winkels te gaan om de spullen te halen die hij nodig heeft. Door de webpagina completer te maken en/of door slim te linken naar aanvullende webpagina’s en gerelateerde onderwerpen kan jij zorgen dat jouw webpagina de Walmart van jouw niche wordt.

Eén plek waar de zoeker alle antwoorden binnen jouw niche kan vinden.

Hoeveel witruimte gebruiken?

  1. Hoe minder witruimte je gebruikt, hoe sneller iemand de tekst kan lezen.
  2. Hoe meer witruimte je gebruikt, hoe beter de  tekst begrepen wordt.

Welke vind jij belangrijker? Ik de tweede. Gebruik witruimte. O ja, korte zinnen zijn ook beter te begrijpen dan lange zinnen.

Maak de webpagina woestelijk aantrekkelijk

Het is vele male lastiger om een boodschap via een tekst over te brengen dan door een gesprek.

Door slim gebruik te maken met teksteigenschappen kan je dat al een stukje beter doen.

Door afbeeldingen en eventueel video’s te gebruiken kan je een idee, gedachte of emotie beter overbrengen. De webpagina wordt visueel aantrekkelijker en je kan met afbeeldingen jouw dienst of product houvast geven.

Harder, Better, Faster, Stronger

Bij het Walmart-gedeelte hadden we het er al over dat je een webpagina relevanter en sterker kan maken door slim te linken naar aanvullende en relevante webpagina’s. Linken naar artikelen op jouw website, maar ook naar artikelen op andere kwalitatieve websites.

Maar, je maakt de webpagina ook (en vooral) sterker en relevanter door van gerelateerde artikelen naar jouw webpagina te linken.

Hmm. Hoe weet je nou welke andere artikelen relevant zijn aan jouw webpagina? Door het algoritme van Google te gebruiken. Ga naar Google en typ in de zoekbalk:  site:www.jouwwebsite.nl het zoekwoord.  Open vervolgens die pagina’s en link met een omschrijvende ankertekst naar jouw webpagina. Hoe meer relevante links, hoe krachtiger de pagina wordt.

Afbeelding hoger in Google gerelateerd linken

Een knallende afsluiter

Altijd samenvattenHoe sluit jij het artikel af? Met het laatste argument?

Moet je niet doen.

Sluit het artikel goed af. Vat de tekst samen (waar je het probleem (en het zoekwoord) weer noemt) en biedt een actie aan. Wat moet de lezer doen? Iets bestellen? Iets delen? Inschrijven? Meer artikelen lezen?

Biedt dat dan ook aan. Mensen willen surfen. Ze willen niet stoppen. Ze willen klikken. Maak dat dan ook mogelijk. Elke webpagina zou een doel moeten hebben.

uitbeelden

Blaas de webpagina nieuw leven in

Je hebt nu een webpagina die relevanter, kwalitatief sterker, uitgebreider en gebruikersvriendelijker is. Een webpagina die meer de aandacht pakt en die aandacht beter kanaliseert. (Be)zoeker zullen de tekst langer lezen, beter begrijpen en ze zullen sneller een actie ondernemen.

Een pagina die geüpdatet is, mag weer gedeeld worden.  Deel de webpagina opnieuw via Twitter, Facebook, Google en Linkedin.

Is het een blogbericht? Verander dan de datum in vandaag en plaats hem boven aan de blogpagina.

Het resultaat – De website komt hoger in Google

Maar niet alleen dat.

De webpagina krijgt weer een stroom van nieuwe bezoekers. Bezoekers die de pagina weer kunnen delen. Of ernaar gaan verwijzen (het is nu toch de beste pagina in jouw niche?). Al deze factoren zullen bijdragen aan een hogere ranking in Google. Hoe meer pagina’s je zo optimaliseert, hoe sterker je website wordt, hoe hoger elke pagina in Google zal komen.

Het is een vicieuze versterkende cirkel.

Structureel hoger in Google komen?

Met de bovenste stappen kan je op microniveau een webpagina optimaliseren voor de zoekmachine. SEO is echter meer dan alleen het verbeteren van individuele pagina’s. SEO is het strategisch laten groeien van een website.
Je moet weten waar je over moet schrijven, hoe je jouw artikelen structureel promoot, hoe je een netwerk opbouwt en hoe je een gebruiksvriendelijke website opbouwt.
Zelf nog geen WordPress website? Lees dan hier hoe je zelf een website kan maken. Of hoe je een blog kan maken.
Ben je een ondernemer? En heb je een normaal budget? Dan is het 99 van de 100 keer verstandiger om een professionele website te laten maken. Door een professioneel bureau die weet hoe je een gebruiksvriendelijke en zoekmachine vriendelijke website bouwt.

3 gratis e-books, unieke tips en updates ontvangen?

Volg mij op Twitter

Plaats een reactie

27 reacties

  1. Arny

    Nuttige tips..alleen wat ik niet geheel snap is de titel. Is er een voorbeeld van hoe een juiste titel eruit hoort te zien?

  2. Hmm dat verschilt per pagina.

    De vragen die je jezelf moet stellen bij het schrijven van de titel zijn.

    1. Welke vraag beantwoordt het artikel (of welk probleem lost het op)?
    2. Wat maakt de pagina waardevol?
    3. Wat maakt de pagina uniek en interessant.

    Bijvoorbeeld de titel: 11 tips om hoger in google te komen in 7 minuten

    1. Welk probleem lost het op? -> Hoe kom ik hoger in Google
    2. Wat maakt het waardevol? -> 11 tips
    3 Wat maakt de pagina uniek en interessant -> in 7 minuten

    Nou voorbeeld van een zakelijke pagina.

    Website hosting tegen een vaste lage prijs
    1. Welk probleem lost het op -> Hosting voor website
    2. Wat maakt het waardevol? -> lage prijs
    3. Wat maakt de pagina uniek en interessant -> Een vaste lage prijs

    Buiten dat zou je moeten denk aan SEO. Dus het verwerken van de woorden waarop je met die pagina wilt ranken in de titel.

    Bij voorbeeld 1 was dat: Hoger in Google komen
    Bij voorbeeld 2 is dat: Website hosting

    Dus probeer een reden te geven aan de bezoeker om op jouw titel te klikken in plaats van anderen.

  3. Ook een grondig stuk. Goeie kop.Is mij inderdaad een paarkeer gelukt, een stuk met een paar kleine ingrepen hoger krijgen. Volgens mij na een tip van jou!

  4. Altijd leuk om te horen dat een tip effect heeft gehad :) Laatst had ik ook een stijging van plek 11 naar derde plek met 4 kleine aanpassingen. Levert toch weer een hoop extra bezoekers op!

  5. Leerzaam stuk, Ruben!

    Wat ook steeds meer lijkt te helpen voor mensen die frequent content produceren, is het activeren van Google Authorship. Hierbij wordt de foto van de auteur, zoals zij/hij deze heeft geüpload in het Google+ profiel, bij de zoekresultaten vertoond.

    Over het algemeen verhoogt dit de CTR met 50-100%.

    ‘k Heb overigens meteen ook je RSS-feed aan Feedly toegevoegd.

    Keep up the good work!

  6. sjors

    Dan heb ik heel lang veel te moeilijk gedaan, hartelijk bedankt!!

  7. Handige tips, thnx! Als aanvulling wil ik geven:
    Kijk even hoeveel er op een zoekwoordcombinatie wordt gezocht voordat je hem optimaliseert voor deze combinatie. Natuurlijk is het makkelijk scoren met zeer specifieke zoekwoordcombinaties, maar als hier maar 2 keer per jaar op wordt gezocht, loont het dan wel de moeite?

  8. Dank je voor deze tips, leuk geschreven ook! Ik lees hier dat andere posters goede ervaringen hebben met Google Authorship, maar hoe activeer je dat? Het lijkt mij namelijk wel wat om een foto bij mijn zoekresultaten te hebben, ik ben tekstschrijver en heb zodoende aardig wat concurrentie. Beetje opvallen tussen de resultaten kan geen kwaad :-)

  9. Hoi Linda,

    Zoek op Google op:

    Google Authorship instellen

    en je ziet mijn foto met de instructies. ;-)
    Laat gerust weten, als je er niet uit komt.

    Mvg, Eduard.

  10. 7 minuten is alleen weggelegd voor de professional (denk aan jamie olivers 15 minutes), maar wel handige tips die snel uitgevoerd kunnen worden. Good work!

  11. Ik dacht.. Misschien interessant om te weten.. Dat McAfee aangeeft dat deze pagina niet veilig is.. Gevaarlijk en verdacht (staat er..) ;-))

  12. Je slaat precies de spijker op zijn kop van een van mijn problemen in de eerste alinea. Ik ben onder andere fotograaf van bruiloften, maar hoe vind ik nu uit wat het beste keyword is? Bruiloften kun je ook omschrijven als trouwerij en als huwelijk. En ik ben uiteraard fotograaf die ook reportages maakt. Maar waar zoekt mijn potentiële klant nu op? Bruidsfotograaf, huwelijksreportage, trouwshoot? Of welke van de vele andere combinaties van die woorden? Is er een tool om dat te onderzoeken?
    En ook maar meteen de vervolgvraag: met welke zoekterm scoor ik beter dan mijn concurrent?

    • @jules bij de adwords zoekwoordplanner kan je je zoektermen invullen en zie je welke het meest gezocht wordt in google!

  13. John

    Zelf heb ik nog geen SEO ervaringen, daarin tegen heb ik wel een site gemaakt volgens
    Een hoe maak je snel geld pdf echter had ik hier geen vertrouwen in, na het lezen van de pdf had ik meer vertrouwen
    In het product wat hij omschreef waar overigens een gratis versie van is. Dus ik ben het gaan maken en heb alles opgezet compleet in het engels. Maar nu ben ik dus zoals je kon raden bij het SEO gedeelte, en dat is waar ik vast zit.
    En het lukte mij zelf ook niet om het SEO te leren van deze site (Of ik ben te lui om deze stappen te volgen)
    Nu is de vraag of iemand mijn zo gezegde zakenpartner in dit project wil worden. Dus als je geïntresseerd bent of iemand kent die het Search Engine Optimizing kent en hier al ervaringen in heeft.

  14. Mooie artikel! Alleen één opmerking: Je laatste alinea onder het kopje Harder, Better, Faster, Stronger klopt niet helemaal. Je zegt dat je moet gaan zoeken naar paginas van je eigen website waarna je vervolgens weer moet backlinken naar dat artikel die je geschreven hebt. Je bedoelt volgens mij dat je vanuit andere relevante websites naar je eigen pagina moet gaan linken. Heb ik het mis?

  15. Ik bedoel wel dat je op je eigen website gaat kijken naar relevante pagina’s. Dat de pagina deel uit gaat maken van een netwerk van gerelateerde posts (semantisch web).

    Tuurlijk helpt het linken van andere websites ook, maar dat is wat lastiger/complexer om in een korte tijd op de juiste manier te doen.

  16. Hoi Ruben,

    Hoe kun je ervoor zorgen dat ook de afbeeldingen optimaal scoren in Google? Ik weet bijvoorbeeld echt niet wat je bij de alt tekst moet neerzetten?

    Alvast bedankt

    • Een belangrijke tip is het structureel vullen van de ALT tag bij afbeeldingen. Daarnaast zijn nog een aantal zaken belangrijk. Te denken valt aan de bestandsnaam van de afbeelding (IMG001.jpg of bijvoorbeeld kleine-rode-kinderfiets.jpg).

  17. rob

    Ja is allemaal wel waarheid wat hier geschreven word behalve dat dit allemaal in 7 minuten mogelijk is…regelrechte Bull……. Ik ben al jaren met seo bezig en er komt nog echt wel een en ander bij kijken. Als er mensen echt geïnteresseerd zijn help ik deze graag.. Ook al het budget niet helemaal top is zijn er voldoende mogelijkheden….Let op seo is echt voor mensen die daar in gespecialiseerd zijn… Dusssssss…… Heb je hulp nodig? Stuur me maar een mailtje..

    • Bedankt voor jullie reacties :)

      Hmm. Die 7 minuten is niet echt belangrijk. Die 7 had ik gewoon gekozen. Ik had ook 11 of 5 minuten kunnen zeggen en je kan in zowel 5 of 11 minuten een pagina optimaliseren als je weet wat je moet doen.

      Het is wat Peter ook zegt “7 minuten is alleen weggelegd voor de professional (denk aan jamie olivers 15 minutes)”.

      Als jij weet wat je moet en kan doen (alles wat hier staat + alle achterliggende artikelen + achterliggende gedachten) dan kan je makkelijk een site optimaliseren. Zelfs in zo’n kort tijdsbestek.

      Het doel van het artikel is niet de 7 minuten. Het draait erom dat SEO niet heel lastig hoeft te zijn. En hoe vaker je het doet (een pagina zo optimaliseert) en hoe beter je begrijpt wat je moet doen, hoe sneller het kan.

      De focus moet liggen op het structureel verbeteren van pagina’s. Ook al kijk/optimaliseer je elke pagina 1 keer in de 2-3 maanden. Blijven verbeteren = blijven groeien.

      Of je nou 3, 7 of 30 of 60 minuten bezig gaat, het draait erom dat je SEO beter snapt en weet wat en waarom je iets kan verbeteren.

Next Article5 hoopgevende webdesign trends die het web beter maken - Doe je mee?