Ik snap het.
Je wilt een lijstje met SEO tips.
Een lijstje met specifieke handelingen die je nu direct kunt uitvoeren, zodat jouw website volgende week of volgende maand stijgt in Google.
En don’t worry, ik geef je op het einde een paar linkjes naar artikelen met genoeg SEO tips waarmee je dagen zoet kunt zijn
Maar eerst dit…
Losse SEO tips leveren minder op dan je denkt
Laten we de basis van SEO op een rijtje zetten:
Om met jouw website vindbaar te worden, moet Google eerst weten dat jouw website bestaat en wat er op die website staat. Als je Googelt naar jouw domeinnaam heb je antwoord op de eerste vraag en als je WordPress gebruikt dan kan je er van uit gaan dat technisch gezien ook alles minstens redelijk op orde is.
Daarna draait het om relevantie. Dus als je met een pagina wilt ranken op een zoekwoord, dan moet de pagina relevant zijn aan het zoekwoord. Of anders gezegd: je moet de vraag, behoefte of het probleem die het zoekwoord representeert in het artikel behandelen en het voor zowel de zoeker als de zoekmachine duidelijk maken dat jouw pagina over dat onderwerp gaat, door bijvoorbeeld het zoekwoord te verwerken in de titel.
De hoogte van jouw positie in Google wordt bepaald door de kwaliteit van de pagina. Er wordt gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid, populariteit, vertrouwen, expertise en autoriteit.
En nu komen we terug bij de SEO tips
Waarom SEO tips je niet altijd helpen om jouw website vindbaar te maken
SEO tips zijn over het algemeen kleine aanpassingen om de pagina iets relevanter, uitgebreider, duidelijker of gebruiksvriendelijker te maken. Maar zulke kleine aanpassingen hebben 9 van de 10 keer geen of kleine gevolgen, omdat de populariteit en autoriteit van de pagina en website verreweg de meeste invloed hebben op de positie in Google.
Met een lading losse SEO tips kun je vast van plek 26 naar plek 13 komen. Maar niet van plek 13 naar een top 5 positie, een positie die daadwerkelijk bezoekers oplevert.
Als je worstelt om jouw website vindbaar te maken, om naar de eerste pagina te klimmen. En als je meerdere topposities en tienduizenden bezoekers per maand wilt ontvangen, dan moeten we groter denken.
We moeten denken in strategieën en tactieken om de autoriteit en populariteit van onze pagina’s en website te verbeteren, niet in individuele acties om de pagina ietsje te verbeteren.
Wat moet je doen om jouw website vindbaar te maken?
Mensen zoeken omdat ze vragen, problemen of behoeften hebben. Google wilt de pagina die de vraag, probleem of behoefte het best behandeld, het hoogst te laten ranken.
Hoe weten ze welke pagina de beste is?
Nou, dat weten ze niet, omdat mensen niet de pagina’s beoordelen en ranken, maar een algoritme (een complexe set aan berekeningen).
Hoe berekenen ze dit?
Google heeft data over bijna pagina’s op het web en data van alle zoekopdrachten sinds het begin van Google.
Die data gebruiken ze om connecties te maken tussen verschillende datapunten en de waarschijnlijkheid dat een pagina kwalitatief goed is (de zoeker helpt met het beantwoorden van zijn vraag).
Zo wordt er bijvoorbeeld vaker gelinkt naar goede pagina’s, dan naar middelmatige pagina’s. Is dat altijd zo? Nee. Maar vaker wel dan niet. En zo zijn er tientallen, misschien wel honderden, andere datapunten die samen iets kunnen zeggen over de kwaliteit van een pagina.
Dit klinkt lastig en technisch. Helemaal als je als ondernemer gewoon beter vindbaar wilt worden in Google. Dat begrijp ik.
Maar wees gerust. Jij hoeft je niet druk om te maken hoe de zoekmachine werkt. Het punt dat ik met die uitleg wil maken komt zo.
Hoe word je vindbaar in Google?
- We weten dat Google kijkt naar een lading datapunten.
- En om te ranken moeten die datapunten aangeven dat de pagina goed is.
Maar hier kan een probleem ontstaan.
Stel, je publiceert een nieuwe pagina. Die pagina heeft dan geen of weinig bezoekers, geen bekendheid, geen linkjes. De pagina levert dus geen data op die Google kan gebruiken om de kwaliteit te beoordelen, waardoor de pagina niet hoog kan ranken. In theorie.
Hoe pakt Google zo’n probleem aan?
Google kan dan beslissen om een nieuwe pagina tijdelijk redelijk hoog in Google te plaatsen, zodat ze snel wat data kunnen verzamelen. Maar zolang de data dan niet direct aangeeft dat de pagina veel beter is dan de pagina’s die het hoogst ranken, zal de pagina zakken omdat ze liever bewezen pagina’s hebben die goed zijn dan onbewezen pagina’s die mogelijk ietsje beter zijn.
Maar Google kijkt vooral naar de website waar de pagina op staat en de pagina’s die hetzelfde overkoepelende onderwerp gemeen hebben.
Of in andere woorden: als jij meerdere pagina’s over een onderwerp hebt geschreven en die allemaal goed zijn, dan is het waarschijnlijk dat die nieuwe pagina ook goed is, waardoor de pagina in no-time redelijk goed kan ranken.
Het omgekeerde geldt ook. Als je veel middelmatige of nauwelijks presterende pagina’s hebt, dan is het waarschijnlijk dat de nieuwe pagina ook middelmatig is, waardoor de pagina niet gaat ranken.
Dus bij de één gaan ze uit dat je een goede pagina hebt, totdat het tegendeel is bewezen. En bij de ander vice versa.
En nu komen we aan bij het grootste probleem voor de meeste websites.
De meeste websites die starten met SEO hebben niet zoveel bezoekers en zijn niet zo bekend. De hele website levert weinig data op.
Dus de reden dat de meeste mensen met SEO beginnen, om bezoekers te krijgen, zorgt dat je 0-3 achter staat bij de strijd om jouw website vindbaar te maken in Google
We moeten daarom onze pijlen richten op autoriteit en populariteit
Om bezoekers te krijgen via Google, moeten we eerst bezoekers regelen van andere bronnen.
We moeten werken aan de bekendheid en de ‘compleetheid’ van de website. We moeten de zeespiegel laten stijgen, waardoor alle bootjes – alle pagina’s – hoger gaan ranken.
Het draait dus om het worden van een autoriteit. Een website die vertrouwen wekt en expertise uitstraalt.
Hoe word je een autoriteit?
De website moet een betrouwbare bron worden om informatie te verzamelen over een specifiek onderwerp.
Dit betekent dat je groter moet denken dan het maken van een handvol pagina’s voor populaire en koopgerichte zoekwoorden.
Je moet jouw website gaan zien als het beginpunt en het eindpunt voor jouw doelgroep. Dit betekent tientallen pagina’s die specifieke vragen, behoeften en problemen behandelen en die op een logische wijze met links aan elkaar verbonden zijn.
Hoe meer van zulke pagina’s je hebt en hoe beter die pagina’s zijn, hoe groter de kans is dat een bezoeker op jouw website blijft, later terugkomt en jou aanraad aan vrienden, lezers, volgers, kennissen en collega’s.
Even belangrijk is het bedenken en uitproberen van meerdere grote dingen die jou op de kaart kunnen zetten.
Want een autoriteit ben je pas wanneer andere mensen zeggen dat jij een autoriteit bent. En om SEO gebied betekent dit: wanneer mensen over jouw website praten op andere websites.
Dit is misschien wel het lastige, maar ook meest impactvolle onderdeel van SEO. Dit komt grotendeels omdat het succes van zo’n idee afhangt van de deelbaarheid van het idee, de uitvoering, de promotie en vaak ook door de uniekheid/creativiteit van het idee.
Er zijn autoriteiten geboren door gratis webtools te ontwikkelen, door enorm mooi gedesignde handleidingen te maken, door experts te interviewen, door overal aanwezig te zijn (op social media, in de reacties, met gastblogs etc), met YouTube videoseries (zowel inhoudelijk als entertainment), door presentaties op conferenties, door onderzoeken te doen en te publiceren, door nieuwe tactieken/tips met een eigen verzonnen naam te delen, door enorm open te zijn over jouw zaken, door boeken te schrijven en door blogs te maken met zelfgemaakte cartoons.
Brainstorm ideeën die gebruik maken van jouw sterken
Ben je graag sociaal bezig, doe dan iets met mensen. Je kunt experts interviewen, filmpjes maken, Podcasts opnemen, presentaties geven etc. Ben je onderzoekend? Leg dan complexe onderwerpen eenvoudig en leuk uit, doe uniek onderzoek en deel de resultaten met experts.
Ook al hebben de ideeën een redelijk grote kans op falen, je hebt meestal maar één succes nodig om een autoriteit te worden. En van die reputatie kan je (tientallen) jaren profiteren. Het is een fundament die zorgt dat je structureel in de top van de zoekresultaten rankt, met elke pagina die je maakt.
Het kan zorgen dat je qua bezoekersaantallen (en omzet) met duizend procent groeit. Iets dat onmogelijk is met alleen het maken van voor de zoekmachine geoptimaliseerde pagina’s.
Richt je pas na het maken van wat grote stappen op het beter vindbaar maken van jouw website met losse SEO tips
Want pas dan hebben die tips echt effect. Want alles wat je doet wordt vermenigvuldigd met de opgebouwde autoriteit.
En als beloofd: wat linkjes naar artikelen met tips
- Hoe ‘bijwerken’ je 67.460 extra bezoekers op kan leveren in 20 minuten.
- De beste SEO tips om hoger in Google te komen op een rijtje [2019]
- Cornerstone content: Hoe je een 1# positie krijgt op populaire zoekwoorden
- SEO copywriting – De 13 essentiële elementen van het schrijven van onverslaanbare SEO-teksten