Hoe maak je een blog? Uitleg blog maken

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 27 september 2023

Er zijn genoeg redenen om een blog te beginnen:

  • Om naamsbekendheid op te bouwen
  • Om te schrijven over interesses en ervaringen
  • Om expertise te delen en autoriteit op te bouwen
  • Om nieuwe bezoekers aan te trekken
  • Om een band met de lezer op te bouwen
  • Om diensten en producten te promoten – en geld te verdienen
  • Om jezelf, jouw kennis en skills te ontwikkelen

Wij gaan twee, vrij uitgebreide en belangrijke, vragen behandelen.

  • Hoe maak je een eigen blog? – stap voor stap
  • Hoe word je succesvol met een blog?

Oké.

Blog maken – een stap-voor-stap handleiding

Ik ga je helpen.

Samen bespreken we alles wat er bij het beginnen van een succesvol blog komt kijken. Van hosting naar design en van blogtips naar wat je moet doen om succesvol te worden.

Ben je helemaal nieuw in deze wereld? Scroll dan gewoon rustig door. Weet je al wat WordPress is en hoe het werkt? Klik dan op het eerste linkje om direct te beginnen.

  1. Bestel een WordPress hostingpakket en kies een domeinnaam.
  2. Installeer WordPress – dit gaat automatisch of met één klik.
  3. WordPress handleiding: hoe werkt WordPress?
  4. Permalinks goedzetten.
  5. Maak de belangrijkste pagina’s en een WordPress menu aan.
  6. Sidebar maken
  7. Logo toevoegen
  8. Installeer wat WordPress plugins
  9. Contactformulier maken
  10. Start met bloggen – Hoe maak je een blogartikel?
  11. Kies een WordPress theme – het design van jouw site
  12. Blogtips – artikelen, cursus, blogs en e-books

Hmm. Een blog maken, is dat niet heel erg moeilijk en technisch?

Nee. Het valt enorm mee. Echt.

We gaan namelijk met WordPress werken. Daar heb je vast wel eens wat van gehoord. Het is het populairste systeem om websites en blogs te maken op aarde. Het is een content management systeem (CMS). Een programma waarmee je websites kan bouwen en onderhouden.

En WordPress is vrij makkelijk te gebruiken. Het is een kwestie van klikken, slepen en keuzes maken. Je zult snel de logica en de eenvoud ontdekken.

Blog maken via het dashboard van WordPress
Zo ziet de ‘achterkant’ van jouw WordPress blog er uit.

En het schrijven van blogartikelen werkt op dezelfde manier als je een artikel zou schrijven met Word of Pages.

WordPress_editor Guttenberg
Zo ziet de tekstverwerker er uit van WordPress

Hoe lang duurt het maken van een blog?

Je kunt – in theorie – met tien minuten werk een blog online hebben staan.

Maar, je kunt het best rekening houden met een een paar uurtjes. Het ligt ook erg aan het soort blog dat je wilt beginnen. Hoe meer ‘onderdelen’ je wilt, hoe langer je bezig bent.

Een kleine tijdsindeling voor het maken van een blog

  1. Je bent ongeveer 5 á 10 minuten bezig met het bestellen van een WordPress hostingpakket en een domeinnaam. Je installeert daarna WordPress – dat gaat automatisch of via één klik en tada: je hebt een WordPress blog.
  2. Daarna ben je 10 á 20 minuten bezig met het maken van een paar simpele pagina’s (zoals een ‘over ons’-pagina en een contactpagina), het indelen van het menu en het goedzetten van wat instellingen.
  3. Dan ben je nog eens 20 minuten kwijt met het installeren en goedzetten van wat noodzakelijke plugins (een SEO-plugin, eentje tegen spam en een plugin voor een contactformulier).
  4. Dan ben je 15 á 90 minuten bezig met het uitzoeken, kiezen of kopen van een goed design.
  5. Tot slot ben je misschien wel een uurtje of twee bezig met het goedzetten van het design. De laatste twee stappen kunnen langer duren. Ligt puur aan het design die je kiest en het design dat je voor ogen hebt.

Je zou zelfs stap 4 en 5 kunnen overslaan als je kiest voor één van de basis blogdesigns van WordPress. Dan ben je in een uurtje klaar. En in theorie zou je zelfs stap 2 en 3 kunnen overslaan, maar dat raad ik je niet aan.

WordPress blog maken: thema Twenty Fifteen
Twenty Fifteen: een gratis basis thema van WordPress zelf

WordPress blog beginnen: wat kost het?

Ik zou uitgaan van ongeveer 15 euro per maand. Dus vergelijkbaar met een Netflix abonnement.

Voor dat bedrag heb je gouden start. Je hebt alles wat je nodig hebt. Je hebt dan een professioneel design, een snelle website en ondersteuning wanneer je er even niet uitkomt.

As je een kleiner budget hebt, dan kan het ook voor een paar euro per maand. Je hebt dan standaard hosting, een gratis thema, geen ondersteuning en geen extraatjes. Dat is niet erg, want de meeste dingen kun je zelf regelen, maar het kost allemaal meer tijd, energie en moeite. Een afweging.

Hoe maak ik een blog?

Zullen we nu gaan starten?

Wordpress

Je hebt 3 dingen nodig om een eigen blog te maken

  1. Een eigen domeinnaam, zoals misschienmorgen.nl.
  2. Professionele hosting: zodat de bestanden van jouw website altijd online staan. En voor back-ups, ondersteuning, een beveiligde verbinding en een snelle website.
  3. En een content management systeem, zoals WordPress.

Een domeinnaam en hosting koop je tegelijkertijd bij een hostingprovider. En bij die provider kan je direct WordPress met een druk op de knop of automatisch laten installeren.

De beste WordPress hosting voor het maken van een blog

Er zijn tweertijen waar je sowieso goed zijn

xel en Cloud86.

Er zijn natuurlijk verschillen, maar ze zijn allemaal van de bovenste plank. Ze hebben allemaal pakketten van uitstekende kwaliteit, met een beveiligde SSL-verbinding, back-ups, goed beoordeelde support en tegen een goede prijs.

Het verschil in het kort:

  • xel staat bekend om haar uitgebreide WordPress ondersteuning die is inbegrepen
  • Bij Cloud86 kun je meerdere websites op één pakket plaatsen, heb je actieprijzen en goedkopere normale hostingpakketten.

Laten we ze allebei bespreken, zodat je kan beslissen welke partij het best voor jou is.

Optie 1. WordPress hosting bij xel

xel is een van de snelstgroeiende hostingpartijen in Nederland en ze focussen zich op twee dingen: WordPress en service.

Dit is de perfecte combinatie voor beginners – en ook nog erg handig als ervaren gebruiker.

Het WordPress hosting startpakket

De beste hostingpakket voor starters is het WordPress start hostingpakket.

Dit pakket kost je 15 euro per maand. Een prima prijs voor wat je allemaal krijgt.

Waarom dit pakket?

  • WordPress wordt dan automatisch geinstalleerd
  • Je krijgt meer dan genoeg ruimte.
  • Je krijgt een SSL-certificaat.
  • Je website is 2x (tot wel 4x) zo snel in vergelijking met een normaal hostingpakket
  • Je krijgt een gratis .nl of .com domeinnaam.
  • Er worden dagelijks back-ups gemaakt. Maak je een foutje? Dan kan je zo een vorige versie van je blog terugzetten.

En het allerbelangrijkste:

Je krijgt ondersteuning bij WordPress gerelateerde vragen en problemen

En dit is het geld dubbel en dwars waard.

Elke keer als jij er niet uit komt of een vraagje hebt (en dat komt redelijk vaak voor als je helemaal nieuw bent met WordPress) dan kan je jouw vraag stellen aan xel. Via mail of telefonisch. Dit scheelt je op jaarbasis tientallen gefrustreerde uren zoeken naar antwoorden via Google(die xel direct kan beantwoorden).

WordPress_hosting

Tip:  Als je voor een betaalperiode van 12 maanden kiest, dan bespaar je 10% (anders betaal je een paar euro extra per maand).

Hoe begin je een WordPress blog bij xel?

Klik op het onderstaande linkje, kies voor het eerste WordPress hostingpakket (Start), verzin een domeinnaam, rond de bestelling af en dan krijg je automatisch een mailtje wanneer jouw WordPress blog klaar staat.

Klik hier om het Premium WordPress hostingpakket te bekijken.

2. Cloud86: voor goedkope normale hosting of complete WordPress hosting – voor meerdere websites

Bij Cloud86 kun je twee kanten op.

  • Je kunt kiezen voor een normaal hostingpakket met alle essentiele dingen zonder extraatjes voor een factie van de prijs. Je betaalt dan 6 euro per maand met een actieprijs voor de eerste periode (die je zelf kunt instellen op maand, jaar of drie jaar) van 3 euro per maand.
  • Of je kunt kiezen voor een compleet WordPress hostingpakket waar bijzonderheden zoals een gratis testomgeving, automatische updates, ruimte voor twee websites en WordPress support in zit. De actieprijs is hier 8 euro per maand en de normale prijs 16.

Het grote voordeel van Cloud86 is dat je meerdere websites op één pakket kunt hosten. Twee op het goedkoopste pakket en vijf op het middelste pakket. Dit bespaart je veel geld als je ook een extra website voor een project gaat maken.

In het WordPress pakket zit:

  • 10 GB schijfruimte
  • Ruimte voor twee websites
  • Geoptimaliseerde snelheid (caching etc)
  • Gratis SSL-certificaat
  • Dagelijkse back-ups
  • Automatische updates
  • Testomgeving
  • WordPress ondersteuning

Tip om geld te besparen: De actieprijs geldt voor de eerste contractperiode. Die kun je zelf instellen op maand, jaar of drie jaar. Het is dus mogelijk om een heel jaar of zelfs drie complete jaren de helft van de prijs te betalen

WordPress blog beginnen: start met maken

Daarna is het tijd om WordPress op het pakket te zetten.

  • Bij xel wordt WordPress automatisch op jouw pakket gezet, je krijgt een mail met inloggevens
  • Bij Cloud86 moet je inloggen via het Plesk control panel, klikken op WordPress Toolkit en daar WordPress installeren.

De vervolgstappen: Je eigen blog maken

Je krijgt na het installeren van WordPress automatisch een mailtje met de inloggegevens van jouw website.

Als je nu naar jouw domeinnaam gaat, dan zie je een vrij lege blog.

Stap 1: Inloggen bij WordPress

In het mailtje van jouw webhost staat het webadres van het dashboard van jouw WordPress website. Over het algemeen kom je daar door /wp-admin achter jouw domeinnaam te zetten.

  • Bijvoorbeeld: eenmooiedag.nl/wp-admin

Je kunt dan inloggen met de gegevens die in het mailtje die je hebt ontvangen (of opgegeven).

Blog starten: Het dashboard van WordPress

Na het inloggen kom je op het dashboard van WordPress terecht. Aan de linkerkant zie je een aantal menu-items.

Dashboard - WordPress

Laten we de menu-items even kort bespreken.

  • Bij Posts / Berichten kan je blogartikelen schrijven, opslaan en publiceren.
  • Media kan je negeren, omdat je vanuit de editor direct afbeeldingen kunt toevoegen.
  • Bij Pages / Pagina’s maak je vaste pagina’s aan, zoals een ‘over’-pagina en een contactpagina.
  • Bij Comments / Reacties kun je de reacties op artikelen verwijderen en aanpassen.
  • Bij Appearance / Weergave kun je een groot deel van het design en de indeling van jouw site aanpassen, zoals de sidebar en het menu.
  • Bij Plugins kan je software toevoegen, zoals een contactformulier, een SEO plugin en social media buttons.
  • Bij User / Gebruikers kan je andere mensen toegang geven aan het dashboard van jouw website (als je met meerdere mensen gaat schrijven, bijvoorbeeld).
  • Bij Settings / Instellingen kan je wat globale en technische instellingen aanpassen.

Kortom: berichten, pagina’s, weergave en plugins zijn de belangrijkste menu-items.

Wat moet ik nu doen?

  1. We gaan zo eerst de opmaak van url’s aanpassen. Dat duurt 20 seconden.
  2. Daarna maken we even snel een paar simpele pagina’s.
  3. Dan gaan we een menu aanmaken.
  4. Dan passen we de sidebar een klein beetje aan.
  5. Dan passen we de titel en de tagline even aan en voegen we evt een logo toe.
  6. Dan installeren we een aantal plugins.
  7. Daarna voegen we een contactformulier toe.
  8. Daarna publiceren we ons eerste blog.
  9. En tot slot gaan we een design kiezen.

Ik snap dat je waarschijnlijk direct met het design wil beginnen, maar het is beter en handiger om eerst te beginnen met een goede basis. Dat maakt het aanpassen van het design later ook zo veel makkelijker en je voorkomt dat je fouten maakt.

Lukt iets niet en kan je het antwoord niet vinden met een simpele zoekopdracht, vergeet dan niet dat je vaak voor hulp kan aankloppen bij jouw webhost.

We moeten eerst de opmaak van de webadressen aanpassen.

Als je dat niet zou doen, dan krijgt een nieuwe pagina bijvoorbeeld de url: domeinnaam.nl/p=231. Dat is niet duidelijk. Door de structuur aan te passen wordt de url gebaseerd op de titel van de pagina, bijvoorbeeld domeinnaam.nl/contact.

Hoe doe je dat?

  1. Klik op Instellingen.
  2. Klik in het submenu op Permalinks.
  3. Vink Post name/Berichtnaam aan.
  4. Klik op Save Changes (onderaan de pagina).
  5. En je bent klaar.
Permalink instellen

Stap 2: Simpele WordPress pagina’s aanmaken

Nu gaan we even een contactpagina maken en een ‘over’-pagina. We maken alleen de pagina’s aan. Invullen mag je later doen.

Waarom gaan we dit doen?

Omdat we in de volgende stap bespreken hoe we een menu aanmaken. En zonder pagina’s kan je geen menu vullen.

Hoe doe je dit?

  1. Klik op Pagina’s/Pages
  2. Klik op ‘Nieuwe pagina’
  3. Vul bovenaan (bij de titel) ‘Contact’ in
  4. Klik rechts op de blauwe knop, ‘Publish/Publiceren’
  5. Klik daarna weer op ‘Add new/Nieuwe pagina’ in het submenu of bovenaan
  6. Maak dan een pagina met de titel ‘Over’ en druk weer op publiceer

Je hebt nu jouw eerste twee pagina’s.

Alons-y!

Stap 3: WordPress menu aanmaken

Nu gaan we een menu aanmaken en vullen.

menus__hallo_-_wordpress
  1. Klik op Weergave / Appearance en klik in het submenu op Menu’s
  2. Vul bij Menu name’een naam in, bijvoorbeeld Hoofdmenu
  3. Klik op Create menu of Menu publiceren
  4. Selecteer daarna links bij het blokje Pages/Pagina’s de Over- en Contact-pagina’s (vink deze pagina’s aan) en klik op Add to menu
  5. Klik daarna op het blokje Custom / aangepaste links
  6. Vul bij url de hele url van jouw domeinnaam in. Met http:// of https://. Dus bijvoorbeeld: https://000.nl/.
  7. Vul bij link tekst het woordje Home in en klik op Add to menu.
  8. Zet daarna de items bij Menu Structuur op de juiste volgorde door ze te slepen. Normaal gesproken staat Home bovenaan en Contact als laatste.
  9. Klik op de blauwe knop met Save menu
  10. Klik tot slot bij Menu settings (helemaal onderaan) op Primary menu/navigation en klik weer op Save Menu

Elke keer als je een nieuwe pagina wilt toevoegen aan het menu, dan ga je weer naar menu’s, voeg je de desbetreffende pagina toe bij pagina’s/pages en klik je weer op Save Menu.

Als je nu jouw website bezoekt, dan zou je het menu zien.

Stap 4: Sidebar van een WordPress blog aanpassen

Om de sidebar van je blog aan te passen ga je naar Weergave/Appearance en klik op je op ‘Widgets’.

Een widget is een blokje functionaliteit. Zo heb je een widget voor tekst. Een widget voor een afbeelding. Of een widget voor een zoekbalk.

Je kan items uit je sidebar halen door ze uit het ‘sidebar’-blokje te slepen. Je kan ook op elke individuele widget klikken om de widget aan te passen of om de widget te deleten. Verder kan je hier, net als bij het menu, de volgorde veranderen door ze te slepen naar de juiste positie. Als je geen sidebar wilt, dan moet je elke widget uit jouw sidebar verwijderen.

Bij ‘Available widgets’ aan de rechterkant, kan je widgets aan jouw sidebar toevoegen. Veel thema’s en plugins voegen extra widgets aan dit menu toe, zo kan je bijvoorbeeld een Instragram feed toevoegen.

Stel, je wilt alleen wat tekst in je sidebar hebben en een zoekfunctie, hoe doe je dat dan?

  1. Eerst sleep ik elk blokje weg, behalve de ‘search’-widget..
  2. Daarna voeg ik een ’text’ widget toe aan de sidebar door hem van links naar het sidebar blokje te slepen.
  3. Daarna klik ik op het pijltje van de text-widget, zodat die uitklapt.
  4. Daarna schrijf ik wat over mezelf en het blog en klik ik op ‘Save’.
widgets__hallo_-_wordpress
hallo_-_just_another_000themes_nl_site
De aangepaste sidebar

Stap 5: Titel, tagline, logo toevoegen

  1. Klik op Weergave/Appearance en klik daarna in het submenu op ‘Customize’
  2. Klik vervolgens op Site Identity, helemaal bovenaan links.
  3. Verander, als dat nodig is, de titel en de tagline. Klik daarna op ‘Save & Publish’
customize__hallo_-_just_another_000themes_nl_site

En het logo dan?

Die kan je daarboven invullen (bij select widget). Het logo vervangt vervolgens de titel en tagline. Die titel en tagline is dan nog wel zichtbaar in de zoekresultaten van Google.

Ik wil wel zeggen dat het niet perse nodig is om een logo te nemen. Helemaal voor beginners. Een tekstlogo is clean, makkelijk en bijna onmogelijk om het fout te doen. Een logo daarentegen kan niet het goede formaat hebben, te druk zijn of niet goed passen.

Daarnaast hebben de meeste betaalde Premium thema’s een aparte mogelijkheid om een logo toe te voegen.

Stap 6: Belangrijke WordPress plugins installeren voor jouw blog

Er zijn duizenden plugins. Voor bijna elke functionaliteit die je kan bedenken is er wel een plugin te vinden.

Wij gaan nu alleen een paar essentiële plugins downloaden

  1. Contact form 7 (voor een contactformulier)
  2. Akismet (tegen spamreacties)
  3. Yoast SEO (voor extra zoekmachine optimalisatie instellingen)

Optioneel: Jetpack.

Jetpack is een plugin waar heel veel opties inzitten, zoals statistieken, extra widgets voor de sidebar (een afbeelding toevoegen, bijvoorbeeld), de mogelijkheid om de CSS aan de passen en gravatar foto’s bij reacties. Maar de website wordt wel een tikkeltje langzamer (omdat er zoveel opties zijn). Als je voor Premium Hosting van Xel hebt gekozen dan maakt het niet veel uit, omdat je site dan al supersnel is.

Plugin installeren

  1. Klik op plugins en klik daarna op ‘Nieuwe plugin’.
  2. Waarschijnlijk staan de bovenstaande plugins wel in het lijstje van ‘uitgelicht’, ‘aanbevolen’ of ‘populair’. Maar wij gaan voor de zekerheid de zoekfunctie gebruiken.
  3. Typ in het zoekveld, rechts, bijvoorbeeld ‘Contact form 7’.
  4. Klik daarna bij de juiste plugin op ‘Nu installeren’.
  5. Klik daarna op de blauwe knop ‘Activeren’.

Volg dezelfde stappen bij elke van de bovenstaande plugins.

plugins_toevoegen__-_wordpress

Over Akismet

Om Akismet te activeren, moet je een account hebben. Die kan je gratis aanmaken op Akismet.com. Je moet dan voor de ‘basic’ optie kiezen. Je krijgt dan een API-key die je kan invullen als je op ‘Akismet’ klikt in het dashboard (als je Jetpack hebt geinstalleerd, staat het onder het kopje ‘Jetpack’). Je bent er een paar minuutjes bezig, maar het voorkomen van spam is enorm handig en tijdbesparend.

Ook Jetpack moet je activeren door een WordPress account aan te maken.

Over andere plugins

Stel, je wilt een plugin voor social media buttons toevoegen.

Dan zou ik eerst Googelen naar iets in de trant van ‘The best WordPress social media buttons plugins’. Kijk vervolgens welke plugin de buttons heeft die jij wilt hebben. Download vervolgens de plugin via de zoekfunctie in WordPress. Bijna elke plugin krijgt een eigen menu-item in het WordPress dashboard, soms staat die onder een bestaand kopje, zoals Instellingen. Via het menu-item van de plugin kan je de opties van de plugin zin.

Stap 7: Contactformulier toevoegen

Na het installeren van Contact Form 7 heb je een nieuw menu-item in de sidebar van je dashboard, genaamd Contact. Via Contact kunnen we ons contactformulier vormgeven.

  1. Klik op ‘Contact’ in het menu.
  2. Bij het submenu zie je ‘Contactformulieren’ staan. Klik daar op.

Als het goed is zie je al een contactformulier die aangemaakt is, genaamd ‘contactformulier 1’. Naast de titel zie je een shortcode. Kopieer die.

Contactformulier plaatsen

  1. Ga daarna naar jouw contactpagina. Klik op ‘Pagina’s’ en ga dan naar de pagina die je ‘contact’ hebt genoemd.
  2. Plaats daarna de shortcode op de pagina. Je kan boven de shortcode nog wat zeggen over het opnemen van contact.
  3. Sla de pagina vervolgens op.
edit_page__de_volgende_stap_-_wordpress

Als je nu naar jouw contactpagina gaat, dan zie het formulier.

contact_-_de_volgende_stap

Stuur jezelf direct eens een mailtje om te testen of het formulier werkt.

Spam voorkomen?

Het komt soms voor dat je spam krijgt via het contactformulier. Krijg je dat? Download dan de plugin ‘Contact Form 7 Honeypot’. Je krijgt dan een extra optie, genaamd HoneyPot, bij het aanpassen van een contactformulier. Voeg die code toe aan het contactformulier en je bent direct van de spam af.

edit_contact_form___-_wordpress

Stap 8: WordPress blog maken

Het is nu slim om jouw eerste blogartikel te publiceren. Dan weet je hoe de editor werkt en krijgt de homepage meer ‘body’. Als je later een ander thema wilt, dan ziet de homepage er direct beter uit.

  1. Ga naar ‘berichten’.
  2. Je kan dan de eerste voorbeeld post, genaamd ‘Hello World’ direct kunnen verwijderen. Als je met je muis op de titel sleept, dan zie je de optie ‘prullenbak/trash’. Als je daarop klikt, verwijder je het artikel.
  3. Ga daarna naar ‘Add new’ of ‘Nieuw bericht’.
  4. Geef het bericht een titel, die kan je later altijd nog aanpassen.
  5. Wanneer je klaar bent, dan publiceer je het artikel door op ‘publish’ te klikken. Ben je nog niet helemaal klaar met het artikel, klik dan rechtsboven op ‘Save Draft’. Dan kan je later verder met het artikel.

Hoe maak je een kop?

  • Selecteer de zin waarvan je een kop wilt maken.
  • Klik daarna links in de toolbar op ‘Alinea’.
  • Selecteer daarna de grootte van de kop.

Indeling voor koppen

  • Gebruik de ‘Header 1/Koptekst 1’ niet. De titel van het stuk krijgt automatisch een ‘header 1’. En je hebt er maar één nodig.
  • Elk groot onderdeel krijgt een ‘Header 2/Koptekst 2’. In een normaal artikel zou je die een paar keer gebruiken.
  • Een ‘Header 3/Koptekst 3’ gebruik je bij een subonderdeel. Een header 3 wordt gebruikelijker als je een lang artikel gaat schrijven.
  • De rest van de headers hoef je waarschijnlijk niet te gebruiken – weinig artikelen zijn zo groot dat Koptekst 4, 5 of 6 nodig zijn.

Afbeelding toevoegen in WordPress

Zelf sleep ik de afbeelding vanaf mijn laptop direct in het artikel. De afbeelding wordt dan direct geüpload en in het artikel gezet.

Een andere manier om afbeeldingen toe te voegen is met de knop ‘Add media’ of ‘Media toevoegen’. Die zie je boven de editor.

Je kan dan direct afbeeldingen selecteren die je al eens eerder hebt geupload of je kan via ‘Upload files’ nieuwe afbeeldingen uploaden. Na het selecteren van een afbeelding kan je rechtsonder op de blauwe knop met ‘Insert to post’ om de afbeelding in het artikel toe te voegen.

  • Gebruik de uitlijnopties (die staan naar de quote-icoon) in de sidebar om de afbeelding een plek te geven.
  • Door op de afbeelding te klikken en het hoekje van de afbeelding ‘vast te pakken’ kan je de afbeelding vergroten of verkleinen.
je_moet_aan_marketing_doen__-_de_volgende_stap

Een header afbeelding aan een blog toevoegen

Je kan een ‘aanbevolen foto/featured image’ toevoegen (hoeft niet). Die afbeelding wordt dan bovenaan het blog getoond. Soms boven de titel en soms onder de titel.

Bijna elke premium WordPress thema doet wel iets met die afbeelding. Hier een voorbeeld:

Alison_–_Just_another_WordPress_site
Elke afbeelding die je hier ziet, is een featured image van een blog

Hoe voeg je zo’n afbeelding toe?

In de sidebar aan de rechterkant heb je een blokje helemaal onderaan die ‘aanbevolen afbeelding’ of ‘featured image’ heet. Daar kan je de afbeelding toevoegen.

Alleen de samenvatting tonen op de blogpagina

Op dit moment toont de homepage het hele blogartikel. Het is slimmer – ook vanuit zoekmachine optimalisatie gezien – om alleen de samenvatting te tonen.

  • Klik helemaal rechts bij de editor op ’text’, die staat naast ‘wysisyg (what you see is what you get’)
  • Klik op de laatste zin die je op de homepage wil tonen (na de derde zin, bijvoorbeeld).
  • Klik vervolgens in het menu op de optie ‘more’. Met die code geef je aan tot hoe ver de samenvatting gaat.
  • Klik daarna weer op ‘wysiwyg’ en klik op opslaan.
edit_post__de_volgende_stap_-_wordpress

Meerdere artikelen publiceren?

Ik zou zelf een stuk of drie artikelen al schrijven, voordat je de volgende stap maakt. Die artikelen hoef je nog niet te promoten.

De voordelen zijn:

  • Je website heeft meer body, zodat het er direct goed uitziet.
  • Als je een ander thema neemt, dan zie je direct wat het effect van het design is.
  • Als je later een blog gaat promoten, kan een lezer direct verder lezen.

In principe kan je nu ook al klaar zijn.

Maar er is een redelijke kans dat je een Premium WordPress thema wil kopen

Blog maken: Een Premium WordPress thema

selena_-_personal_wordpress_blog_theme_preview_-_themeforest
Voorbeeld van een WordPress blog thema die je kan kopen

Er zijn gratis thema’s die je kan installeren. Maar de gratis thema’s zijn meestal niet zo mooi, niet zo goed uitgewerkt en hebben niet zo veel opties.

Wil je ze toch zien?

  • Klik dan eerst op ‘Weergave/Appearance’ en dan op ‘Thema’s’ te klikken.
  • Klik daarna bovenaan op ‘Add new/nieuwe toevoegen’.
  • Je kan dan op dezelfde manier als het vinden van plugins, gratis thema’s vinden.

Hoe krijg ik een mooi en stijlvol design wanneer ik een blog wil beginnen?

WordPress werkt met thema’s. Het thema bepaalt de indeling van de site en hoe de site er uit komt de zien.

Die thema’s worden gebouwd door professionele webdesigners.

Je kan een professioneel thema kopen voor ongeveer 50 euro op een marktplaats voor thema’s. Op zo’n site kan je kiezen uit duizenden verschillende professionele thema’s. Je kiest dan een thema waarbij het design en de indeling jou aanspreekt. Sommige thema’s hebben zelfs een pagebuilder, waarmee je zelf pagina’s kan samenstellen. ThemeForest is de bekendste marktplaats voor WordPress thema’s

Verder is het ook mogelijk om een thema helemaal op maat te laten maken door een webdesignbureau, maar dan moet je snel aan prijs van 1.500 euro denken.

Professioneel thema kopen?

Een professioneel thema is in elk opzicht beter. En het kost helemaal niet zo veel. 50 euro.

Ik heb een heel artikel geschreven over het vinden, kopen en installeren van het perfecte thema.

Tijd voor een nieuwsbrief

Een nieuwsbrief is de manier om nieuwe bezoekers om te zetten in vaste bezoekers.

Het is slim om zo snel mogelijk te starten met een nieuwsbrief.

Hoe maak je een blog succesvol?

Je kunt die vraag niet beantwoorden met een simpele stappenplan of checklist. Het is een vraag waarbij het antwoord per persoon en per situatie verschilt. Als het zo makkelijk was, dan was iedereen succesvol.

Om de vraag te beantwoorden moeten we eerst uitzoomen.

Succesvol worden met een blog is een vergelijkbaar met succesvol worden als ondernemer, op Twitch, op Twitter, TikTok of als muzikant.

Succes is afhankelijk van twee globale onderdelen:

  • Product / Content
  • Distributie / Marketing

Beide onderdelen moet je uit zien te vogelen om succesvol te worden. Laten we starten met content.

Andy Dixon, Summering

Een blog maken die men wil lezen

Je moet met regelmaat iets maken dat de doelgroep wil zien/kijken/horen/hebben. Iets wat beter, leuker, zeldzamer of anders is dan alternatieven. Iets wat eigen is – en dus niet te kopiëren valt.

Wat dat precies is, verschilt per mens en per situatie. Maar wat mens in de kern wil, is universeel.

  • We willen iets leren.
  • We willen verrast worden.
  • We willen vermaakt worden.
  • We willen hetgeen wat we nu doen – ons vak of hoe we onze tijd besteden – sneller en beter kunnen.
  • We willen verhalen en ervaringen horen die ons wat kunnen leren over onbekende situaties.
  • We willen weten wat anderen mensen doen en hoe ze denken. Zodat we meer grip krijgen op onze plek in de samenleving.
  • We willen nieuwtjes, nieuwe ontdekkingen en roddels, zodat we die weer kunnen delen aan ons netwerk (en daar gewaardeerd voor worden).
  • We willen slimmer, wijzer, rijker, populairder, fitter zijn dan onze directe omgeving.
  • We willen ons begrepen voelen.
  • We willen bevestiging dat we in een bepaalde groep horen en in die groep een eigen rol hebben
  • We willen horen dat we gelijk hebben of goed bezig zijn.

Overdrachtsvormen veranderen. Kanalen ook. Maar wat we blijven consumeren niet.

Een succesvol blog vervult minimaal een van deze verlangen bovengemiddeld goed.

Het gaat niet alleen om wat je zegt

Schrijvers en bloggers lopen vaak vast omdat ze zich erg druk maken over het vinden van een onderwerp waar ze over kunnen schrijven.

Maar het onderwerp is minder belangrijk dan je denkt.

Zo volg ik al een tijdje de nieuwsbrief van Alison Roman (een chefkok, schrijft voor o.a. The New York Times en heeft meerdere receptenboeken geschreven).

Ik volg haar niet voor de recepten, terwijl die altijd goed zijn. Maar recepten kun je overal vinden.

Ik volg haar voor haar humor. Voor haar verhalen. Voor de manier hoe ze schrijft – en praat. Voor de lichtheid waarmee ze het koken – en in het verlengde haar leven – aanpakt.

secret ingredient pasta salad – Alison Roman

Ingrediënten van een blog

Een artikel is altijd meer dan het simpelweg bespreken van een onderwerp.

Een artikel bestaat uit:

  • Inhoud – wat je bespreekt
  • Doel – wat je probeert te bereiken
  • Benadering – vanuit welke invalshoek je het onderwerp benadert
  • Format / Vorm – in welk jasje je het blog stopt
  • Toon – de manier hoe je praat met de doelgroep

Je moet iets vinden – een manier van schrijven en een manier om een onderwerp te benaderen – dat uit jezelf vloeit en waar mensen op staan de wachten. Iets dat inspeelt op jouw sterkten. Iets wat jou makkelijker afgaat dan anderen. Met jouw persoonlijkheid. Met jouw humor, verhalen en jouw manier van schrijven.

 

Expeditie Robison, Wie is de Mol en de Recipe Relay Challenge van SortedFood zijn allemaal voorbeelden van succesvolle formats die met relatief weinig moeite keer op keer herhaalt kunnen worden.

Dit allemaal hoef je niet te weten of te kunnen voordat je begint

Het doel is om met de tijd te struikelen op iets dat werkt. Dit is iets wat je de komende tijd uit probeert te vogelen.

Je moet het starten met bloggen zien als een tocht naar het vinden van een manier van bloggen dat werkt. Voor jou en de lezer.

Om zoiets te vinden moet je regelmatig nieuwe dingen uitproberen. Nieuwe concepten, benaderingen, toon, vormen, taalgebruik, methode etc. Constant experimenteren om te kijken wat werkt en wat bij jou past.

En ja, je mag je laten inspireren door anderen. Kijk naar andere bloggers. Vooral bloggers in andere niches. Want wat in één niche werkt, werkt waarschijnlijk ook bij andere niches. Kijk wat bij jou past. En probeer dingen uit. Varieer. Maak er iets eigens van. Iets meer. Iets anders.

Mamma Anderrson

Om nieuwe dingen te vinden – en een succesvolle blogger te worden – moet je:

  • durf hebben om dingen te proberen die je nog niet hebt gedaan – het liefst twee keer
  • structureel in contact komen met nieuwe informatie en variatie
  • en het volhouden tot je iets vindt dat werkt.

Al die punten komen neer op één eigenschap: nieuwsgierigheid. Een drijvende kracht die je voortstuwt om nieuwe informatie te verzamelen en nieuwe dingen te proberen. Wat als ik dit probeer? Wat als ik het zo benader?

Maar let op:

Alleen focussen op het maken leidt snel tot het ‘hongerige artiesten’-syndroom, waarbij er een ongezonde mindset ontstaan waarbij de maker denkt dat de oplossing ligt bij het maken van nog meer content – hopend om ooit ontdekt te worden. Terwijl de maker nauwelijks rond kan komen en langzaam een ongezonde mening ontwikkelt over zichzelf, het publiek of andere makers die wel slagen.

Marketing en distributie van blogartikelen

Marketing is 30 tot 70% van het werk als succesvolle maker, blogger en ondernemer. Hoe onbekender je bent, hoe belangrijker marketing is.

Marketing draait om het creëren van voorkeur bij jouw doelgroep voor jou, jouw bedrijf en jouw producten.

We kiezen voor het bedrijf die het best bij ons past, die vertrouwen en zekerheid opwerkt, die succes uitstraalt, die likeable is en een imago hebben waarmee we graag willen identificeren.

Dit zijn geen grijze bedrijven die geen enkele keuzes maken die mogelijk iemand uit kan sluiten. Ze doen alles, voor iedereen, op dezelfde manier als andere bedrijven doen.

Begoa Lafuente, Resurgir

Maar waarom zou je voor zo’n bedrijf kiezen?

Voor de doelgroep zal er altijd een partij zijn die beter bij hun past, die leuker is, succesvoller, specifieker, energieker. Om gekozen te worden moet jij jezelf te definiëren. Wie je bent, wat je doet en wat je anders maakt. Maar juist ook wie je niet bent en wat je niet doet.

Marketing komt neer op zichtbaar zijn op plekken waar de doelgroep is, de aandacht pakken, interesseren, het makkelijk maken om jou te onthouden – o.a. door te onderscheiden – en in contact met jou te blijven.

Dit betekent dat je moet weten op welke platformen de doelgroep zich bevinden en hoe de algoritmen die de zichtbaarheid op diverse kanalen bepalen werken, zoals op Google, YouTube en TikTok.

En je moet relaties starten en onderhouden met mensen die een ander en groter bereik hebben. Zodat je elkaar kan helpen.

Alleen focussen op distributie en marketing leidt tot een lege huls.

Eentje met alle toeters en bellen, maar weinig inhoud. Alles wat ze doen lijkt op wat anderen al hebben gedaan. Er is geen onderscheidend vermogen. Alles draait om het imago. Ze beloven veel en komen weinig na. Elk succes dat iemand bereikt is tijdelijk. Er is geen stabiele drijvende kracht. Het is een oven die constant gevoed moet worden.

Beter leren bloggen: tips om beter te bloggen

Bloggen is een vak. Een skill.

Net zoals alle andere vakgebieden wordt je er beter in als je het vaker doet. Sommige zijn talenten en hebben een voorsprong, maar iedereen zou goed kunnen bloggen. Het is gewoon oefenen.

Schrijven, schrappen en nog meer schrijven.

Een manier om het een stuk sneller te leren, is door het van een ander te leren. Leren van iemand die al ervaring heeft met het opstarten, opbouwen en promoten van een blog. Je kan veel leren van de fouten en successen van iemand anders.

Wil je echt voor een lange tijd aan de slag met bloggen?

Dan is het mogelijk slim om te investeren in een blog/copywriting cursus. Je leert dan trucjes waarmee je leuker, vlotter, overtuigender schrijft en zo meer bezoekers, shares en reacties krijgt.

Tips over het effectief zakelijk bloggen en het beginnen van een blog

Als je eenmaal bent begonnen met bloggen wil je natuurlijk ook het maximale uit je blog halen.

Blogs over beter bloggen

(E-)books over het bouwen van een weblog

Buiten het installeren van een blog en het aanpassen van een blog komt er veel kijken bij het fenomeen bloggen. Hier 3 e-books over het starten van een blog.

  1. Wetboek van Bloggers van Charlotte Meindersma
  2. Het e-book ‘Gij zult Bloggen’ van Ernst-Jan Pfauth
  3. En het artikel 21 Critical Tasks to Perform as Soon as You Start a Blog is ook de moeite waard.

Hoe maak je een blog succesvol?

Bloggen zelf is lastig, omdat het wordt onderschat. Het is hard werken en je moet het lang volhouden, voordat je een redelijk publiek opbouwt (en kan beginnen met het verdienen van wat geld). Als je het proces (van het bloggen) niet leuk vindt (en het enkel voor het geld doet), dan is de kans groot dat je het niet haalt. Jammer genoeg.

Het draait allemaal om uithoudingsvermogen.

Yes?

Uithoudingsvermogen. Uithoudingsvermogen. Uithoudingsvermogen.

Langer volhouden dan de rest. En shit uitproberen. Experimenteren met blogstijlen, blogvormen en onderwerpen.

Zo had ik bijvoorbeeld in mijn eerste maand 76 bezoekers. Enorm weinig. Maar ik was ook niet bezig met promotie en netwerken. Het was me, myself en my blog. Hoe langer ik bezig was, hoe beter ik het snapte. Na een paar jaar had ik meer dan 20.000 bezoekers per maand. In de tussentijd heb ik meerdere momenten gehad, waarvan ik dacht ‘Ik ga stoppen. Het heeft geen zin. Waar ben je in hemelsnaam mee begonnen?‘.

Maar…. ik ben niet gestopt.

Volhouden is iedereen inhalen die het niet volhoudt. Uithoudingsvermogen is het geheim voor succes. Constant doorgaan en dingen uitproberen. Als jij de tips die ik in dit blog geef, opvolgt en misschien wat vaker blog dan ik, dan ga jij veeeeel sneller. Ik blog bijvoorbeeld maar 1 keer per maand. En de meeste blogs, waaronder die van mij, raden je het aan om eens in de week de bloggen.

Maar je hoeft niet persé succesvol te worden. De reis – het bloggen – is belangrijker, leuker en leerzamer dan de bestemming.

Je leert tientallen of honderden mensen – die echt geïnteresseerd zijn in jouw blogartikelen en het onderwerp waarover jij blogt kennen. Je leert beter schrijven. Je leert hoe je iets kan promoten. En je leert hoe je jouw publiek geïnteresseerd houdt. En dit zijn allemaal skills die jouw leven, zowel persoonlijk als zakelijk, beter maakt.

En hoe beter je wordt, hoe meer je gaat verdienen. Structureel bloggen kan leiden tot een flink (en stabiel – wat misschien belangrijker is) inkomen. Of dit nou offerte aanvragen zijn, advertentie inkomsten of affiliate inkomsten. En als wilt dat het op termijn jouw baan wordt, dan kan je dit artikel ook lezen over het voor jezelf beginnen.

Als ik terugkijk op wat dit blog mij allemaal heeft opgeleverd, dan denk ik dat het beginnen van een blog de beste beslissing is die ik in de afgelopen jaren heb gemaakt.

Laten we eerst even verder gaan over het concept bloggen. Want als je begrijpt hoe het moet, is de kans op succes groter.

Moet ik eigenlijk gaan bloggen?

‘Begin een blog!’ is een veelvoorkomend advies. Helemaal voor ondernemers. Maar, is het wel verstandig om een blog te beginnen? Het beste antwoord is: Het ligt eraan.

Laten we even het fenomeen bloggen en alles wat er bij komt kijken kort bespreken. Bloggen is vrij tijd- en arbeidsintensief.  Dat zei ik hiervoor ook al. En dat meen ik ook. Je moet een onderwerp kiezen dat jij leuk vindt. Nu en ook over 2-3 jaar.

Nog beter is om te beginnen met een een specifiek onderwerp in een van de bovenstaande blogs. Bijvoorbeeld ‘gezonde studentenmaaltijden onder de 5 euro’. of ‘De ultieme reisgids voor Thailand’. Als je voor een wat bredere domeinnaam kiest, kan je dan later, na een paar maanden, nog een ander onderwerp erbij pakken.

Eerst succesvol worden in een kleine niche (onderdeel) en dat steeds uitbreiden.

Een succesvolle blog maken betekent groeien

Het kan een tijdje duren voordat je een legioen aan vaste lezers opbouwt, goed gevonden wordt in Google, weet waarover de doelgroep wilt lezer, hoe je die lezer kan enthousiasmeren en overtuigen over jouw kennen en kunnen en een netwerk opbouwt met thoughtleaders

Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Sommige zakelijke bloggers groeien binnen no-time uit tot een thoughtleader. Maar deze bloggers hebben meestal een al een achtergrond in het starten en of promoten van een blog.

Instant succes moet geen verwachting zijn. Realistische verwachtingen, misschien zelfs een beetje pessimistisch, helpen je om de motivatie constant te houden. Investeer en je wordt op termijn beloond. Dit kan ik je beloven.

Waarom je wel een blog moet beginnen

Bloggen is voor de personen die serieus willen investeren in hun eigen website, in hunzelf en structureel willen groeien in bezoekersaantallen, webpresence en op termijn in omzet..

Wat zijn de voordelen voor die slimme ondernemers die wel een blog beginnen en erin investeren?

Nou dat zijn er veel.

  1. Het vergroot de naamsbekendheid van jouw bedrijf
  2. Bloggen kan zorgen voor een top of the mind associatie bij lezer
  3. Met bloggen kan je potentiële klanten voor een lange termijn binden met de organisatie
  4. Je kan het kennen en kunnen van jouw organisatie overbrengen
  5. Je hebt input voor social media tweets
  6. Bloggen is een effectieve methode om het aantal social media volgers, likes en +1’s te vergroten
  7. Je bouwt een autoriteit als auteur op
  8. Je bouwt een website die als autoriteit in jouw niche wordt gezien.
  9. Natuurlijk veel meer bezoekers vanuit de zoekmachine
  10. Je kan bezoekers en de Pagerank van de blogpagina’s doorsturen naar productpagina’s

Moet ik doorgaan?

Ok, hier nog een aantal redenen om een blog te maken

  1. Via een blog kan je gemakkelijk een e-maillijst op bouwen
  2. Je maakt de gehele website complete en relevanter voor de bezoeker EN de zoekmachine
  3. Interactie met de doelgroep
  4. Een netwerk van eensgezinden opbouwen
  5. Op termijn structureel meer sales en leads
  6. Kwalitatieve artikelen genereren links en social shares (goed voor de rankings van je website).
  7. De verwijzingen kunnen zelf ook structureel zorgen voor een stroom aan bezoekers.
  8. Je bouwt een legioen op die jouw blogartikelen en diensten promoot en aanraad.
  9. Je leert door de interactie beter je doelgroep begrijpen (waardoor je betere diensten en productpagina’s kan maken).
  10. Educatieve en informatieve blogpagina’s trekken sneller links aan dan productpagina’s
  11. Je kan op een blog over gerelateerde onderwerpen bloggen en zo vakgebieden (en doelgroepen) koppelen

Succes met het beginnen van je eigen blog!

Hier nogmaals de stap voor stap handleiding voor het maken van een blog: Handleiding: Hoe maak ik een eigen WordPress website?

 

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?