Je hoeft niet zoveel tools te hebben om aan de slag te gaan met SEO.
De kern van SEO is simpel: beter inspelen op de zoekbehoeften van jouw doelgroep dan concurrenten. Waarschijnlijk gebruik je de meeste must-have SEO tools al. Maar zet je ze al goed in?
Google Analytics
Met Google Analytics krijg je inzicht in jouw websitestatistieken.
- Hoeveel bezoekers krijg je?
- Van welke websites komen die bezoekers?
- Hoe lang blijven bezoekers op mijn pagina’s gemiddeld?
- Op welke pagina’s vertrekken mijn bezoekers?
- Welke pagina’s zorgen voor de meeste conversies?
Op basis van deze informatie weet je hoe jouw website presteert en kun je gericht pagina’s die minder presenteren, verbeteren.
- Starten met Google Analytics (handleiding)
- Google Analytics uitleg: hoe werkt het?
- De website van Google Analytics
Google Search Console
Met de Google Search Console krijg je inzicht in hoe Google jouw website ziet.
- Op welke zoekwoorden en met welke pagina’s rank je en hoe hoog?
- Je kunt de sitemap van jouw website aanmelden bij Google.
- Zijn jouw pagina’s mobielvriendelijk?
Met de Google Search Console weet je zeker dat Google op de hoogte is van alle pagina’s op jouw website en wanneer zij voor het laatst zijn aangepast. Verder kun je op basis van de prestaties jouw SEO-teksten en titels aanscherpen, verbeteren of verhelderen.
De zoekwoordplanner van Google
Met de zoekwoordplanner krijg je inzicht in de zoektermen die in Google worden gebruikt.
- Hoe vaak wordt er ongeveer op een specifieke zoekwoordcombinatie gezocht?
- Wat zijn gerelateerde zoekopdrachten? Op wat voor termen zoekt men nog meer?
Met de zoekwoordplanner krijg je inzicht in de informatiebehoefte omtrent jouw niche. Je kunt dus een lijst maken met vragen, problemen of behoeften die je in bestaande of nieuwe pagina’s kunt behandelen.
De SEO plugin van Yoast
De plugin van Yoast is de meest populaire – en aangeraden – SEO plugin voor WordPress websites.
- Maak automatisch een sitemap van jouw website
- De mogelijkheid om een SEO-titel en meta-description voor pagina’s te maken.
- Hulp bij het optimaliseren van pagina’s voor specifieke zoekwoorden. Handig in combinatie met deze SEO tips.
De SEO tool kun je gewoon in het dashboard van WordPress downloaden en activeren.
Pagespeed insights van Google
De snelheid van je website heeft een redelijke impact op de gebruiksvriendelijkheid van jouw website. Niemand wilt (lang) op een trage website zitten. De geldt nog meer bij mobiele bezoekers.
De snelheid heeft direct en indirect invloed op de ranking in Google.
- Wat is jouw snelheidsscore op desktop computers?
- Wat is jouw snelheidscore om de mobiel?
- Wat maakt mijn website traag en welke verbeteringen kan ik doorvoeren?
Hoe sneller, hoe beter. Maar probeer minimaal een langzame score (van 0-49) te vermijden.
De zoekresultaten
De zoekresultaten vormt een van de meest waardevolle bronnen aan informatie.
- Wat verwacht de bezoeker?
- Waar zoekt de doelgroep nog meer op?
- Hoe sterk is de concurrentie?
- Hoe aantrekkelijk is mijn titel?
Door de zoekresultaten te bestuderen kun je zien op welke gerelateerde woorden men zoekt, wat voor soort pagina’s op dit moment het hoogst scoren, wie jouw concurrenten zijn, wat hun titels zijn en hoe goed hun content is.
Op basis van die informatie kun je gericht aan de slag om iets te maken dat beter en net iets anders dan jouw concurrenten.
De behulpzame artikelen om de zoekresultaten te bestuderen:
- Wat als jij de ranking in Google mag bepalen?
- Een simpele SEO-strategie voor iedereen: het spinnenweb
Gratis nice-to-have SEO tools
Link Explorer van Moz: Inzicht in welke websites naar jouw website of een van jouw concurrenten linkt (gratis account maken vereist).
Backlink checker van Ahrefs: Inzicht wie er naar jou linkt. Je kunt meer linkjes zien dan bij Moz.
Keyword Explorer van Moz: Analyseer 10 zoekwoorden per maand. Inzicht in de concurrentie, gerelateerde zoekwoorden en ‘moeilijkheidsgraad’ (gratis account maken vereist).
Anwser the Public: Vul een zoekwoord in en krijg vragen omtrent dat zoekwoord.
Pingdom speed test: Informatie over de snelheid van je website, knelpunten en verbeterpunten.
Screaming Frog Crawler: Analyseer technische en onpage SEO elementen van een hele website.
Een redirect plugin voor WordPress websites. Simple 301 Redirects of Redirection. Met zo’n plugin kun je pagina’s die je weghaalt, doorverwijzen naar een gerelateerde pagina en zo voorkomen dat je bezoekers en linkwaarde verliest.
Twee premium (betaalde) SEO tools
Heb jij of het bedrijf waar je voor werkt een redelijk budget? Dan kun je investeren in een Premium SEO tool.
Zulke SEO tools zijn all-in-one. Je kunt zoekwoorden vinden en beoordelen. De concurrentie bestuderen (op welke woorden zij scoren, hoe hoog, wat voor links ze hebben en wat zij precies doen).
De twee bekendste/populairste/beste zijn:
Ze kosten allebei ongeveer 100 euro per maand. Prijzig voor zelfstandigen, maar zeker het geld waard voor ondernemingen met meer dan een paar medewerkers of SEO’ers.