Blogtips: hoe word je een succesvolle blogger?

Bloggen levert je een hoop op.

Bloggen zorgt voor meer bezoekers, creativiteit, betere schrijfskills, naamsbekendheid, expertise, vrienden en blogcollega’s, plezier, persoonlijke groei, vrijheid, inspiratie, kennis in SEO en een volledig inkomen.

Maar…

De meeste bloggers merken hier niet zo veel van, omdat ze te snel stoppen.

Bloggen is een lange termijn activiteit. Iets waar je jaren mee bezig bent. Iets wat je opbouwt.

Als je begint met bloggen puur om een inkomen te verdienen of tienduizenden bezoekers per maand te krijgen, dan is de kans groot dat je snel stopt. Want in het begin levert het niet zo veel op.

Blogtip 1: Experimenteer

Het is vrij normaal dat het een paar jaar duurt voordat een blog begint te lopen. Gebruik die tijd om te experimenten en jouw schrijfstijl te verbeteren.

Een blog is afgeleid van een dagboek.

En zo moet je jouw blog ook zien. Een openbaar dagboek waar je jouw avontuur of ontdekkingstocht in een specifieke niche vastlegt.

Schrijf over wat je meemaakt of meegemaakt hebt. Filosofeer een beetje. Ga de diepte eens in. Door jouw tocht op papier te zetten, dwing je jezelf om na te denken over wat je doet en waar je mee bezig bent. Je verstevigt zo jouw kennis.

Dit maakt je blog niet alleen uniek en interessant om te lezen, het zorgt voor motivatie. Zelfs als je niet zo veel bezoekers hebt, heb je genoeg reden om door te zetten. Om jouw avontuur op papier te zetten. Om jezelf te ontwikkelen.

Blogtip 2: Invalshoek

Wat maakt jouw blog anders dan andere blogs?

Dat is een vraag die je zo snel mogelijk moet beantwoorden.

Je moet een reden creëren dat men jou volgt in plaats van andere concurrenten.

En dat is lastig. Veel bloggers kijken namelijk naar andere (succesvolle) blogs voor inspiratie. Een logisch gevolg is dat de meeste blogs op elkaar lijken. Met dezelfde onderwerpen. In een soortgelijk jasje.

Je zou moeten kijken wat je anders kan doen qua onderwerpen, stijl en of inhoud. Dit betekent dat je moet experimenteren. Niet alles werkt, maar als je ooit op een formule landt die werkt, dan heb je iets dat bezoekers aantrekt en lezers laat terugkomen.

Kan je illustreren? Of lijkt je het leuk om dat te kunnen? Voeg dan illustraties toe aan je blogs. Wetenschappelijk aangelegd? Voeg cijfers en quotes uit onderzoeken toe. Of onderzoek zelf onderwerpen. Ben je een mensen-mens? Interview experts en potentiële klanten.

En het zien als jouw blog als een dagboek waar je jouw ontdekkingstocht op papier zet, zorgt al dat jouw artikelen anders zijn dan concurrenten.

Blogtip 3: Nieuwschierigmakend, reactiewaardig, linkbaar en deelbaar

  • Zou ik het artikel zelf willen lezen?
  • Lokt het artikel reacties uit?
  • Zouden andere websites naar dit artikel linken?
  • Zouden jouw lezers dit artikel delen aan hun volgers?

Dat zijn de vier vragen die je jezelf zou moeten stellen bij het beoordelen van blogonderwerpen. Je voorkomt dan een hoop artikelen die niet of nauwelijks presteren. En ja, ik zou dat ook vaker moeten doen.

Neem het artikel: Hoe lang duurt het voordat je goed rankt?

In het artikel leg ik uit, met grafieken van bezoekersstatistieken, dat het lang kan duren voordat je rankt als je begint met SEO.

Zou mijn ‘twee jaar jongere’-ik het artikel zelf willen lezen?
Ja. Ik zou wel benieuwd zijn naar de voorbeelden.
Het artikel is ongeveer 200 keer gelezen.

Lokt het artikel reacties uit?
Niet echt. Misschien dat andere ondernemers die hetzelfde hebben gemerkt iets zeggen in de trant van “Ja, SEO is iets waar je een lange adem voor nodig hebt”.
Het artikel kreeg één reactie.

Zouden andere websites naar dit artikel linken?
Misschien. Een artikel die SEO uitlegt zou kunnen linken naar dit artikel om te laten zien dat SEO een lange termijn strategie is. Maar een tiental voorbeelden maakt nog geen bewijs.
Het artikel kreeg 0 links.

Zouden jouw lezers dit artikel delen aan hun volgers?
Ook niet echt. Waarom zouden ZZP’ers en kleine ondernemers dit delen aan hun volgers? Wat hebben die eraan? Niet zoveel.
Het artikel is één keer gedeeld.

Laten we nog een voorbeeld pakken.

Beter bloggen? Fuck middelmatige content

Dit artikel is een betoog om alles te geven wanneer je blogt.

Zou mijn ‘twee jaar jongere’-ik het artikel zelf willen lezen?
Ja, de titel is nieuwgierigmakend.
Het artikel is ongeveer 3.800 keer gelezen.

Lokt het artikel reacties uit?
Ja. Misschien niet omdat er onbeantwoorde vragen zijn, maar wel om steun uit te spreken voor het idee.
Het artikel kreeg 22 reacties.

Zouden andere websites naar dit artikel linken?
Ik denk het wel. Iedereen die iets met marketing te maken heeft, zou naar dit betoog kunnen linken.
Het artikel kreeg zes links

Zouden jouw lezers dit artikel delen aan hun volgers?
Ik denk het wel. Om hun volgers te motiveren en inspireren.
Het artikelen is tientallen keren gedeeld.

Blogtip 4: Van nieuwe bezoeker tot vaste lezer

Even belangrijk als het krijgen van nieuwe lezers is het veranderen van nieuwe lezers naar volgers.

Het aantal vaste en trouwe volgers is een van de belangrijkste factoren bij het groeien van een blog. Trouwe volgens lezen, delen en reageren op nieuwe artikelen vele malen vaker dan nieuwe bezoekers.

Hoe verander je een nieuwe lezer in een volger?

Door het volgen makkelijk en aantrekkelijk te maken. Zet bijvoorbeeld een linkje naar jouw social media profielen onder elk artikel.

Maar het belangrijkste: start een maillijst, bedenk een weggevertje en plaats een inschrijfformulier op jouw website. Op de homepage, onder elk blog, op de ‘over’-pagina en laat een formulier eventueel verschijnen met een pop-up. De enige pop-up die ik kan verdragen is de ’side-in’-pop-up, maar meningen (en de efficiëntie van elk soort pop-up zal) verschillen.

Hoe bedenk je een leuk weggevertje?

Bedenk 10 onderwerpen waar je over kan schrijven. Iets waar jouw doelgroep interesse in heeft. Bedenk bij elk onderwerp een unieke invalshoek en maak de grootst mogelijke belofte in de titel die je kan overtreffen.

Schrap de slechtste zes titels. Maak vervolgens een poll en vraag al jouw lezers, inschrijvers en social media volgers om te kiezen tussen de vier titels.

Maak van de winnaar een e-book. Verander de tweede en derde in een normale blogpost.

Blogtip 5: Hoe krijg je (meer) bezoekers?

De meeste succesvolle blogs krijgen bezoekers op drie manieren:

  • Via social media
  • Via de zoekmachine
  • Via anderen

Via Social Media

Bij het krijgen van bezoekers via social media ben je enorm afhankelijk van het aantal volgers dat je hebt en de hoeveelheid volgers die jouw gedeelde bericht lezen en delen aan hun volgers.

De meeste mensen hebben niet zo heel veel volgers en hebben geluk dat wanneer ze een dozijn lezers krijgen via social media. Door proactief te zijn op social media – door andere mensen te volgen en leren kennen – kan je jouw volgers vergroten. Ook dit is een lange termijn proces.

Via de zoekmachine

Zoekmachine optimalisatie draait om het beter beantwoorden van de vragen die jouw doelgroep heeft dan jouw concurrentie.

Dit houdt in dat je de informatiebehoefte in kaart moet brengen met een zoekwoorden onderzoek. Daarna bestudeer je de concurrentie, zodat je kan bepalen wat je beter en anders kan doen dan de concurrentie. En tot slot schrijf je een blog waar je de vraag van de zoeker behandeld.

Het doel van zoekmachine optimalisatie is het worden van een autoriteit in jouw niche. En een autoriteit wordt beloond met meerdere topposities en tienduizenden bezoekers. Maar je wordt niet zomaar een autoriteit. Je moet waarschijnlijk tientallen vragen van zoekers beantwoorden voordat je resultaten zien. Het is een hoop werk, maar op de lange termijn zorgt het voor een vaste hoeveelheid nieuwe bezoekers. Elke dag. Elke week. Elke maand.

Via anderen

Je moet zijn waar de doelgroep is.

En in het begin is jouw doelgroep niet op jouw blog, maar op blogs van collega’s.

Daar moet je aanwezig zijn.
Reageer inhoudelijk op artikelen. Niet één keer, maar structureel. Word een aanwezigheid op blogs van anderen.

Schrijf gastblogs voor andere blogs. Je krijgt dan een linkje naar jouw blog.

Leer de bloggers kennen. Volg ze op social media. Mail ze. Help ze. Word vrienden met ze. En je zult op termijn zien dat ze ook jou volgen, jouw blog lezen en jouw artikelen delen.

Blogtip 6: Start simpel, snel en goed.

Denk niet te veel na over het design van je blog, de tijd die je hebt en over wat je gaat schrijven. Je zal je verbazen hoeveel mensen een blog willen starten, maar het blijven uitstellen.

Start simpel. En start direct.

Nog niet gestart? Lees hier hoe je snel een blog maakt.

Het hoeft in het begin niet perfect te zijn. Het belangrijkste is dat je begint. Kies voor het simpelste design. Schrijf over wat je weet. Het hoeft niet direct goed te zijn, je moet alleen leren om het bloggen in jouw systeem te krijgen. Door die drempels te overwinnen. Door te beginnen.

Inspiratie en motivatie komt bij het schrijven vanzelf.

Je moet alleen in die schrijfflow komen. En dat doe je door gewoon te beginnen. Begin met een paar slechte zinnen. Het maakt niet uit. Alles kan weg. Als je eenmaal door die paar slechte zinnen heen bent zal het langzaamaan vanzelf gaan. Je vindt de woorden vanzelf als je door het begin heen worstelt. En je hebt later genoeg tijd om de slechte zinnen aan te passen of te verwijderen.

Delen: