Hoe lang duurt het voordat je goed rankt?

SEO is niet erg beginnersvriendelijk.

Dit komt niet door werkzaamheden, je kunt in no-time leren wat je moet doen om hoog te ranken. Om iets te maken dat zoekers zoeken.

SEO is niet beginnersvriendelijk, omdat het een trage feedback-loop heeft.

Het duurt voor een beginnende website jaren duren, voordat je een toppositie bemachtigt op een redelijk zoekwoord.

Hoe lang duurt het voordat je hoog rankt voor een redelijk zoekwoord met een nieuwe website?

 

 

 

 

 

We denken niet snel in jaren

Dat doen ervaren ondernemers nauwelijks en beginners nog minder.

We denken in weken en maanden. Hoe zorg ik dat ik deze maand rond kom? En de volgende maand? Wat kan ik nu doen om één klant binnen te halen?

Kijk. We zeggen allemaal dat lange termijn belangrijk of zelfs essentieel is. Maar we doen alsof het ondernemerschap een maandabonnement heeft.

En laten we eerlijk zijn. Dat klopt ook zo. Als je de komende maanden niet rondkomt, dan is het nog maar de vraag of we kunnen spreken over een lange termijn.

SEO is traag

Vergelijk het met elke andere marketingtactiek.

  • Een bericht op Twitter of Facebook.
  • Een advertentie.
  • Een nieuwsbrief
  • Een blog
  • Een video

Met elke methode weet je in een paar dagen wat het oplevert – of op gaat leveren.

En SEO?

Dan weet je na een maand nog niets. Waarschijnlijk rank je ergens op de derde pagina. Zonder benul of de pagina gaat klimmen.

Waarom duurt het zo lang?

Omdat niemand en daardoor iedereen jouw ranking bepaalt.

Er zit geen expert bij Google die jouw vers gepubliceerde pagina met een rode en groene pen beoordeeld. Er zit geen filosoof die overweegt welke indeling zorgt dat de meeste zoekers, zo snel en goed mogelijk geholpen worden

Een pagina wordt beoordeeld door een algoritme. Een set van berekeningen.

De zoekmachine heeft in de loop van jaren een lijst samengesteld met tientallen, misschien wel honderden, kwaliteitsindicatoren. Datapunten die een correlatie hebben tot kwaliteit. Informatie dat iets kan zeggen over de waarschijnlijkheid van kwaliteit.

Bijvoorbeeld, over het algemeen linken meer en betere websites naar pagina’s die waardevol zijn. Al die kwaliteitsindicatoren bij elkaar kunnen een redelijke inschatting maken over hoe interessant een pagina voor zoekers is.

Om hoog te ranken heb je data nodig

En om data te genereren, heb je bezoekers nodig.

Het probleem: die heb je als beginner niet. En dat was waarschijnlijk ook de reden dat je met SEO begon.

En dan heb je de kip en het ei verhaal. Je wilt hoog ranken omdat je meer bezoekers wilt. Maar je hebt meer bezoekers nodig om hoog te ranken.

Moet je dan wel als starter met SEO beginnen?

Ja.

Maar je moet niet alleen aan SEO doen. En je moet SEO ook niet zien als enkel een middel om meer bezoekers te krijgen.

We moeten rankings zien als een bijeffect van SEO.

Maar rankings is toch het enige doel?

Nee. Je moet het doel en het resultaat niet met elkaar verwarren.

Het doel van SEO is het maken van de meest informatieve, betrouwbare en waardevolle voor jouw doelgroep en het zichtbaar maken van die website onder jouw doelgroep. Het moet de plek voor jouw doelgroep worden waar hun vragen, problemen en behoeften worden beantwoord, opgelost en vervult.

Dit betekent dat alles wat je doet wat moet opleveren op de korte termijn en je op de lange termijn dichter bij het ultieme doel brengt: het zijn van de beste website in jouw niche.

Onderweg wordt je beloond door pagina’s die vanzelf klimmen in de zoekresultaten en bezoekers opleveren.

En als jouw website zich bewezen heeft, dan rank je vanzelf sneller en hoger.

Dan kan je in enkele dagen, weken of maanden al redelijk ranken.

 

 

Als je geen resultaten ziet, dan betekent dat niet dat je niet goed bezig bent

En dat is lastig om te begrijpen als je met iets nieuws start.

Ik vergelijk het altijd met sporten. Na één keer sporten, zie je geen verschil. Na vier keer ook niet. Maar als je het een jaar volhoudt? Nou, dan zie je ook geen verschil. Omdat je het nog steeds vergelijkt met vorige week.

Maar als je een voor- en na foto ziet? Dan zie je flinke verschillen.

Je moet SEO zien als een puzzel

Met 5.000 stukjes.

Je ziet pas een glimp van wat het oplevert als je een paar honderd stukjes gelegd hebt. Een paar honderd stapjes naar het einddoel.

Het leggen van de stukjes is het doel. De puzzel is het eindresultaat.

En je bereikt het eindresultaat door te beginnen. Puzzelstukje voor puzzelstukje. Het maakt eigenlijk niet uit hoe lang je erover doet. Of hoeveel stukjes je per week legt. Als je maar stapjes blijft maken naar het einddoel.


Auteur: Ruben Bunskoeke


Cursussen van 000.nl

Cursus ondernemen: vijf cursussen in één
Cursus SEO: hoe word je een autoriteit
Cursus copywriting: leer bloggen en slimmer verkopen
Ruben


Het gratis e-book ‘4 genegeerde inzichten voor meer (online) succes’ ontvangen?

Schrijf je dan hieronder in voor de nieuwsbrief van 000.nl.

Delen:

Plaats een reactie