De meeste zakelijke blogs leveren niet zoveel op.
Weinig bezoekers. En geen sales.
Dit komt omdat er te makkelijk gedacht wordt over zakelijk bloggen.
Daarmee bedoel ik niet dat de meeste bloggers niet hun best doen. Dat doen ze wel. Ze lezen blogartikelen over hoe je beter kunt bloggen en passen de tips toe. Ze kijken naar de concurrentie, voor onderwerpen en inspiratie. Ze doen hun best om blogs leuk en leesbaar te maken. En ze delen de blogs op social media.
En toch zien ze weinig belovende resultaten.
Waarom lukt zakelijk bloggen vaak niet zo goed?
Meestal door een combinatie van deze drie redenen:
- De kwaliteit van de blogs
- De promotie
- Te snel gestopt
Laten we alle drie bespreken.
De kwaliteit van de zakelijke blogs
Een blog kan goed geschreven zijn en handige tips bevatten en toch 0,0 aanslaan.
Dit komt vaak omdat het blog niet opvalt. Als je blogt, dan strijdt je om de aandacht van lezers. Je strijdt tegen YouTube-filmpjes, social media, het ’to-do’-lijstje en elke andere blog die de aandacht grijpt van de lezer.
Om op te vallen moet je anders zijn.
Als je dan naar jouw concurrenten kijkt voor onderwerpen en bloginspiratie, dan is de kans groot dat je iets maakt dat niet opvalt, omdat het hetzelfde is als de rest. Je ziet dan vaak een verwaterde variant of soms een artikel die net wat beter is. Maar net wat beter dan de rest is niet genoeg.
Je moet inspelen om nieuwsgierigheid en de zelfinteresse van de lezer.
Je moet schrijven over onderwerpen waar jouw concurrenten niet durven over te schrijven. Schrijf over niet-zo-bekende tips, uitzonderlijke meningen, eigen ervaringen (goed en slechte) en echte resultaten van personen. Je moet de grootst mogelijke belofte maken die je waar kan maken. Je moet het persoonlijk maken. Laat je zelf zien. Jouw gehele zelf, inclusief alle tekortkomingen – men wilt lezen over mensen, niet robots.
De doelen van een zakelijk blogartikel
- De titel moet voor een klik zorgen
- Het artikel moet zorgen dat de lezer jou (en/of jouw bedrijf) leert kennen, mogen en vertrouwen.
- Het artikel moet zo waardevol zijn dat men het wil delen.
- Het artikel moet zorgen dat de lezer meer wilt lezen.
Ga voor jezelf eens na:
Wat voor artikelen lees je zelf?
Schrijf de titels op. Wat voor artikelen deel jij op social media of laat je zien aan collega’s en vrienden? Waarom deel je die en niet andere artikelen? Wat maakt die artikelen anders?
De kans is groot dat je alleen artikelen deelt die enorm waardevol zijn. Die bij de top 1% van de blogartikelen horen. Of artikelen die jouw meningen en filosofie goed verwoorden.
Het moet jouw doel dan ook zijn om bij die top 1% te horen. Het doel is om iets te maken dat zo goed, bijzonder of anders is dat men erover gaat praten.
Dat betekent dat je op moet vallen. Dat je hoogstwaarschijnlijk bekritiseert wordt. Dat is eng, maar nodig. Middelmatigheid valt niet op.
Promotie van zakelijke blogs
Bloggen levert weinig nieuwe bezoekers op.
Daarmee bedoel ik: mensen gaan niet zomaar een of andere website bekijken om te zien wat voor blogartikelen gepubliceerd zijn.
Dit betekent dat je blogartikelen onder de ogen moet krijgen van jouw doelgroep. Je moet moeite doen om gelezen te worden.
Dit betekent in de kern dat je het artikel moet delen via social media en/of moet zorgen dat de artikelen geoptimaliseerd zijn voor Google.
Beiden hebben haken en ogen.
Bloggen en social media
Zo bereik je met social media in de eerste plaats alleen mensen die jou al volgen.
Je bereikt alleen nieuwe mensen als de mensen die jou volgen:
- Het artikel lezen,
- het artikel enorm goed vinden,
- en het artikel delen aan hun volgers.
Hoe beter de relatie is met jouw volgers, hoe sneller ze dit doen.
Hoe meer volgers je hebt, hoe groter de sneeuwbal kan worden. Maar de kans is groot dat je niet enorm veel volgers hebt, waardoor je blijft hangen op een handvol lezers en met geluk één retweet of share.
Zakelijk bloggen en SEO
Met SEO behandel je vragen, problemen of behoeften die jouw doelgroep heeft. Dit kan je perfect koppelen met het zakelijk bloggen.
Maar een blog die alleen uit geoptimaliseerde artikelen bestaat is voorspelbaar en redelijk saai. Je behandelt concrete vragen die interessant zijn voor een select aantal mensen. Dan krijg je een blog met alleen maar standaard ‘tien tips om X te bereiken’- of uitlegartikel. De kans dat een lezer terugkomt is klein.
Een mix is vaak de beste optie.
Er zijn natuurlijk ook andere manieren om zichtbaar te worden bij de doelgroep. Zo kan je gastboggen, actief zijn op andere websites, adverteren en netwerken.
Te snel gestopt met bloggen
Bloggen is niet zo effectief om nieuwe bezoekers aan te trekken. Dat las je al in het vorige stuk. Je hebt juist andere marketingkanalen nodig om bezoekers naar jouw blog sturen.
Het is daarom ook niet slim om het succes van je blog te meten aan het aantal bezoekers dat je krijgt. Want als je dat doet, dan concludeer je na tien keer bloggen dat het de moeite niet waard is.
Wat is het nut van zakelijk bloggen dan wel?
Het primaire doel van zakelijk bloggen is dat men je leert kennen, mogen en vertrouwen. Het krijgen van nieuwe bezoekers is secundair.
Het doel is om een ‘top-of-the-mind’-positie te bemachtigen. Een voorkeurspositie. Kortom: wanneer een lezer behoefte heeft aan het product dat je aanbiedt – of dat nou over een maand of twee jaar is, dat hij direct aan jou denkt.
Zo’n positie krijg je als je regelmatig in beeld komt. Op een positieve manier. Dat doe je door meerdere keren iets waardevols aan te bieden. Iets dat de lezer verder helpt. Op een persoonlijke manier. Want het is lastig om te binden met een omslachtig iets zoals een bedrijf. Dus laat jezelf zien. Letterlijk (foto) en figuurlijk (persoonlijke verhalen en schrijven zoals je praat).
Het doel van bloggen is dus om volgers te verzamelen. Lezers die regelmatig jouw blogartikelen lezen, vaak via een nieuwsbrief.
Zakelijk bloggen is een langzaam proces.
Met geluk wordt elk nieuw blogartikel door een tiental nieuwe mensen gelezen. En met geluk schrijven een paar van die nieuwe lezers zich in voor de nieuwsbrief of volgen ze jou op social media.
Het is een spiraal die met elke cycle iets groter wordt. Als een sneeuwbal. Hoe meer volgers je hebt, hoe groter de kans dat jouw blogartikelen worden verspreid, waardoor steeds meer nieuwe lezers worden aangetrokken.
De grootste drempel van zakelijk bloggen
In het begin draait het om hele kleine hoeveelheden. Te klein voor de meeste mensen. Het duurt waarschijnlijk jaren om een tipping point te bereiken. Je moet waarschijnlijk vijftig artikelen schrijven voordat je resultaten ziet.
Vijftig bovengemiddelde artikelen. Vanaf de start moet je alles geven. Hoe minder je geeft, hoe kleiner de groei wordt en hoe langer het duurt om het tipping point te bereiken. De groei kan zelfs negatief worden. Dat volgers jou ontvlogen, omdat te veel artikelen middelmatig zijn.
Dit is lastig. Erg lastig. Je moet alles geven voor minimale groei. Keer op keer. Maar op zo’n manier groei je. Als persoon, als schrijver, als blog en als bedrijf.
Is zakelijk bloggen de moeite wel waard?
Moet ik wel een blog beginnen?
Dat ligt eraan.
Het ligt aan je inzet en hetgeen waar je het met mee vergelijkt.
Halfhartig zakelijk bloggen werkt hoogstwaarschijnlijk niet (zo goed als je hoopt). Maar dat geldt bij elke marketingmethode.
De vergelijking is even belangrijk
Wat ga je doen als je niet zakelijk gaat bloggen? Wat is het alternatief? Wat zijn de verschillen?
Voor puur het krijgen van nieuwe bezoekers is zakelijk bloggen minder effectief dan andere methoden. Maar het is een van de effectiefste manieren om mensen jou te laten kennen, mogen en vertrouwen.
Elke methode heeft een plaats en specifieke voor- en nadelen. En elke methode heeft een investeringsdrempel. Weinig methoden werken direct.
Een combinatie van methoden werkt vaak het best.
Een combinatie die bij jou past. Als persoon. Iemand die graag bezig is met personen kan het best kanalen en manieren kiezen waar dat centraal staat. Ben je meer van het onderzoeken, creativiteit en het verkennen, kies dan een combinatie die daar bij past.