We lopen een hoop bezoekers mis.
We verliezen de strijd om aandacht.
We verliezen van andere tweets, familiefoto’s, sbs6-content (‘De 17 meest disrespectvolle dingen die ooit gebeurd zijn’ etc) en zelfs van werk.
Hoe goed de inhoud ook is, zonder een klik wordt het artikel niet gelezen (en niet gedeeld (en kan er dus niet naar verwezen worden)).
Waarom zijn Nederlandse bloggers niet zo goed in het schrijven van titels?
Geen idee.
- Misschien realiseren we ons nog niet dat onze titels niet zo goed zijn (en wat we mislopen)
- Misschien weten we niet hoe we goede titels moeten maken
- Misschien hebben we te weinig voorbeelden, inspiratie en handleidingen
- Misschien denken we dat de rest van de lezers ‘nuchter’ zijn en niet klikken op titels met een wat grotere belofte.
Maar oke.
Een aantal voorbeelden van titels die ik tegenkom. Van meh-titels naar sterke titels.
Meh-titels
- Meta-description
- 10 Twitter tips
- Meten is weten – Google Analytics
- Content is king
- Zelf een website analyse uitvoeren?
- Paginatitel optimalisatie voor Google
De-wat-betere-titels
- De meeste gemaakte fouten op een landingspagina
- Storytelling in je marketing, werkt dat?
- Tip: zo bepaal je de optimale prijs voor je product
Sterke titels (ja, we hebben ze wel)
- Linkbuilding zonder grenzen: 14 manieren om ‘anders’ aandacht & links te verzamelen
- Wat we kunnen leren van de ‘slechtste website ooit’
Zelf zou ik alleen op de laatste twee artikelen klikken. Hoe goed die andere artikelen ook zijn.
Laten we nu eens kijken naar de titels die populaire Engelstalige marketingblogs gebruiken
Titels van Engelstalige marketingblogs
- The 3-Step Journey of a Remarkable Piece of Content
- The 8 Types of Images That Increase the Psychological Impact of Your Content
- Time Sensitive: How to Reach 100,000,000 Unique Visitors in Just 6 Months
- How to Write a Good Blog Post Super-Fast (and the Joy of Slow-Blogging)
- Pricing Experiments You Might Not Know, But Can Learn From
- Why We’re More Creative When We’re Tired and 9 Other Surprising Facts About How Our Brains Work
- The science behind what motivates us to get up for work every day
- Microcopy: Tiny Words That Make A Huge Impact On Conversions
- The science behind how your productivity is chosen by what you eat
- A scientific guide to posting Tweets, Facebook posts, Emails and Blog posts at the best time
- The science of new year’s resolutions: Why 88% fail and how to make them work
- A scientific guide to saying “no”: How to avoid temptation and distraction
- Why we have our best ideas in the shower: The science of creativity
- What listening to a story does to our brains
- The 7 most interesting social media studies and what to learn from them
- 7 Simple productivity tips you can apply today, backed by science
- The science of how temperature and lighting impacts our productivity
- How To Rewire Your Brain for Positivity and Happiness
- What makes content spread: The anatomy of a post that got over 500,000 likes
- Why Facebook is blue: The science of colors in marketing
- The origin of the 8 hour work day and why we should rethink it
- A scientific guide to writing great headlines on Twitter, Facebook and your Blog
- 10 of the most counterintuitive pieces of advice from famous entrepreneurs
- 10 Simple Things You Can Do Today That Will Make You Happier, Backed By Science
Hoe schrijf je betere titels?
Wat volgens mij de grootste reden is voor matige titels is de belofte.
Het gebrek eraan eigenlijk. Het gebrek aan een specifieke belofte aan de lezer. Waarom moet de lezer dit artikel nu lezen? Wat kan hij als hij jouw artikel heeft gelezen?
Meer tips
Kijk af
- Maak een ‘swipe-file’ (een collectie van sterke en bewezen advertenties en titels) en stop daar alle sterke titels in die je tegenkomt.
- Steel de swipe-file van iemand anders (De Engelstalige titels hierboven maken deel uit van mijn swipe-file). Via Google kan je er meer vinden
- Gebruik de swipe-file voor inspiratie bij het schrijven van een integrerende titel
Gebruik ‘The Four U’s’
- Het artikel moet waardevol voor de lezer zijn (useful)
- Het artikel moet urgentie oproepen (waarom moet die persoon het nu lezen?) (urgency)
- Het idee creëren dat de voordelen van het lezen van het artikel uniek is (unique)
- En dit allemaal extra specifiek doen. (ultra-specific)
Hier nog 6 vragen van copywriter Clayton Makepeace die je moet stellen voordat je een titel gaat schrijven.
- Does your headline offer the reader a reward for reading?
- What specifics could you add to make your headline more intriguing and believable?
- Does your headline trigger a strong, actionable emotion the reader already has about the subject at hand?
- Does your headline present a proposition that will instantly get your prospect nodding his or her head?
- Could your headline benefit from the inclusion of a proposed transaction?
- Could you add an element of intrigue to drive the prospect into your opening copy?”
Lees
Lees alle artikelen uit ‘How to Write Magnetic Headlines‘ van Copyblogger.
En kijk eens wat voor titels ze gebruiken bij tijdschriften. Die oefenen dit al jaren.
Verdiep je in de theorie
Een kleine samenvatting van de theorie die ik op ‘hoe maak je een ijzersterke seo-titel‘ heb verzameld.
Uit onderzoek bleek dat de links met één van de volgende drie aspecten het slechts presenteerden.
- De titel bevat te generieke woorden
- De titel bevat verzonnen woorden of termen
- De titel bevat niet relevante termen
Outbrain heeft ook een onderzoek gedaan naar de CTR van 150.000 titels.
Wat kwam daar uit?
- Titels met 8 woorden presteren het beste (zulke titels hebben een 21% hogere click through rate dan gemiddeld).
- Lijstjes (met cijfers) presteren beter dan gemiddeld.
- Kopjes met oneven nummer hadden een 20% hogere CTR dan de koppen met even nummers.
- Een titel met een hypen – of colon | een subtitel dus | presteert 9% beter dan gemiddeld.
- Titels met een vraagteken presteren beter dan artikelen met een uitroepteken of een punt.
Experimenteer
Experimenteer met titels. Experimenteer op Twitter. Via de nieuwsbrief.
Test met verschillende soorten content.
Voor elk soort blog, blogpost en niche werkt iets anders beter. Test wat voor soorten titels bij jou het best werken.
De titels voor deze post
- Hoe schrijf je betere titels + Quiz
- Wij, Nederlanders, zijn niet zo goed in titels schrijven.
- Wat wij kunnen leren van Engelstalige marketingblogs
- 23 tips om betere titels te schrijven
- Wordt heer en meester in het schrijven van titels met deze 21 tips
- Schrijf onweerstaanbare titels – 23 tips
- Leer onweerstaanbare titels te schrijven en steel de aandacht van jouw concurrenten
- Waarom Engelstalige bloggers heer en meester zijn in titels maken – En wat wij hier van kunnen leren
- Waarom wij slechtere titels schrijven dan Engelstalige bloggers – Onweerstaanbare titels leren schrijven
- Waarom niemand op jouw artikel klikt – Nee. Het ligt niet aan het tijdstip
- Waarom jouw artikelen niet aanslaan? Dat ligt aan je de titels die je schrijft
- Waarom schrijf jij in hemelsnaam slechte titels? Leer van Engelstalige marketingblogs
- Wat jij van deze 39 saaie en briljante titels kan leren+ 23 tips om betere titels te schrijven
- Wij schrijven ongelooflijke slechte titels. Zonder goede reden. Leer van de meesters
- De 10 extra minuten per artikel kan jouw blog maken of breken
- De 10 minuten die jij achterwegen laat en jouw blogpost maakt of breekt.
- Wij negeren de belangrijkste zin in elke blogpost
- Waarom zijn Nederlandstalige marketeers zo slecht in het grijpen van de aandacht?
- Waarom Nederlandstalige marketeers slecht zijn in de marketing van artikelen
- Door SEO + miscommunicatie halen wij minder uit blogs
- Waarom SEO de handboeien voor copywriters is
- Door SEO zijn bloggers minder creatief geworden. En wat we hier tegen moeten doen
Ok.
Over mijn rijtje aan titels
- Deze 22 titels heb ik nu in circa 25 minuten bedacht in de trein.
- Ik heb elke titel die ik bedacht heb opgeschreven. Niets schrappen.
- Mijn inspiratie haalde ik mijn eerste gedachten over dit onderwerp, de tekst, de aantallen, The Four U’s, die 6 vragen, de swipe-file en ik heb geprobeerd te denken aan het resultaat, de oorzaak, wat er gedaan moet worden, wie het aangaat en mogelijke metaforen voor het onderwerp.
- Heel eerlijk gezegd verzin ik voor een normaal artikel een stuk of 3-5 titels. Veel te weinig. Veel te lui. Zonde. Ik ben waarschijnlijk tienduizenden bezoekers misgelopen. Ik zal het nooit weten.
- Hoogstwaarschijnlijk is de beste titel niet de eerste titel. Waarom zou je dan met de eerste de beste titel online gaan?
- Ik heb geen idee welke titel ik nou moet gaan gebruiken voor dit artikel.
- Ik schrijf pas titels nadat ik mijn post heb geschreven. Dit doe ik omdat ik een vrij chaotische freewriting stijl heb. Copyblogger heeft een artikel die zegt dat je eerst de titel moet schrijven.
Heb ik de beste titel gekozen? Nee. Ik denk het niet. Hopelijk wel een van de betere.