Slimme SEO-teksten schrijven die hoog in Google komen

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 2 februari 2021

Wat is het verschil tussen het schrijven van normale teksten en het schrijven van SEO-teksten?

Het grootste verschil is dat je bij SEO-teksten je hele tekst richt op het beantwoorden van een hele specifieke vraag.

SEO-teksten schrijven betekent uitzoomen

Eerst het grote plaatje zien en daarna inspelen op de behoefte.

Het begint bij zoekwoorden. Een persoon zoekt op een combinatie van woorden, omdat hij een vraag of een probleem heeft. Hij zoekt met een reden.

In de globale zin behaal jij een hoge positie in Google als jij die vraag van de zoeker het best beantwoord. Nou. Niet helemaal. Je hoeft niet perse de beste te zijn. Je moet je onderscheiden.

Of;

  1. Door de eerste te zijn die het probleem oplost (en daarvoor erkenning krijgt)
  2. Door degene te zijn die het probleem het best oplost (en daarvoor erkenning krijgt).
  3. Door de marktleider te zijn
  4. Of door degene te zijn die het probleem op een unieke methode aanpakt (en daarvoor erkenning krijgt).

Niet zo zeer door het noemen van een zoekwoord een aantal keer. 

Het gebruiken van (gerelateerde) zoekwoorden, op de juiste plekken, bepaalt alleen in welke mate jouw tekst relevant is aan een zoekopdracht. Het bepaalt op welke woorden je gaat ranken, niet zo zeer hoe hoog. Daarvoor heb je erkenning nodig. Erkenning komt in de vorm van links, mentions, reacties en shares.

Long tail zoekwoorden en SEO-teksten

Tuurlijk.

Het hebben van een relevante pagina kan voor veel long tail zoekwoorden al voldoende zijn om hoog te ranken, Long tail zoekwoorden zijn zeer specifieke combinaties van woorden (vaak 3 – 6 woorden lang).  Maar als je op competitieve zoekwoorden wilt ranken (met een hoog zoekvolume) moet je verder gaan. Je moet kwaliteit leveren.

In dit artikel leer je hoe je een webtekst relevant maakt aan een zoekterm. Het schrijven, het bieden van echte kwaliteit content, moet je zelf doen. :)

Hoe rank je op een zoekterm?

De zoekmachine gebruikt tientallen factoren om het onderwerp en de subonderwerpen van een webpagina in kaart te brengen. Die factoren zijn voornamelijk gebaseerd en gerangschikt op de zoekwijze van een zoeker.

Hoe zoekt een zoeker?

  1. De zoeker heeft een behoefte. Die behoefte vertaalt hij vliegensvlug in trefwoorden (zoekwoorden).
  2. De zoeker bepaalt vervolgens aan de hand van de titels en in mindere mate aan de URL’s en de meta-descriptions welke website in de zoekresultaten zijn behoefte het best of snelst kan vervullen.
  3. Hij klikt, zo snel mogelijk, op het eerste zoekresultaat dat volgens hem redelijk tot erg relevant is aan zijn behoefte.
  4. De zoeker kijkt daarna naar de titel (de eerste kop), leest de inleiding, eventueel de tweede kop en bekijkt de afbeeldingen boven de fold (de fold is hetgeen wat zichtbaar is zonder te scrollen).
  5. Als de tekst of de website niet aansluit op zijn behoefte of niet betrouwbaar overkomt, gaat hij terug naar de zoekresultaten. Sluit het matig, redelijk of goed aan op zijn behoefte dan gaat hij verder.
  6. De meeste mensen zijn scanners. Ze scannen voornamelijk de koppen, de woorden die dik gedrukt zijn en opsommingen. Ziet hij iets dat hij interessant vindt? Dan stopt hij en gaat hij de tekst lezen.

Wat zijn SEO-teksten dan precies?

Een SEO-tekst is een webtekst die op dit zoekproces afgestemd is. SEO copywriting is het schrijven van relevante en kwalitatieve artikelen over een specifiek onderwerp.

Alle onderdelen die de zoeker bewust en onbewust gebruikt om de pagina te beoordelen op relevantie hebben invloed op de vindbaarheid. Die onderdelen moeten zo goed mogelijk worden afgestemd op de behoefte van de zoeker.

Hierbij krijg je natuurlijk ook te maken met de look & feel van je website, hoe betrouwbaar die overkomt en hoe snel de website laadt. Maar, we gaan daar nu niet op in. Wij gaan in op de onderdelen in de content die de zoeker bewust of onbewust gebruikt.

Wat zijn die onderdelen

  1. De aansluiting op zijn zoekopdracht
  2. De titel
  3. De URL
  4. De meta-description
  5. De eerste kop
  6. De overige koppen
  7. Afbeeldingen
  8. Links

Laten we het gehele zoekproces doorlopen en kijken hoe we dit kunnen optimaliseren voor zoekers.

De zoekresultaten

Elke zoekresultaat bestaat uit minimaal 3 onderdelen.

  1. De titel
  2. De URL
  3. De meta-description

Wanneer het zoekwoord in een zoekresultaat voorkomt, wordt het zoekwoord in de zoekresultaat dikgedrukt.

Zoekresultaat

De titel
De titel is de belangrijkste zin van een webpagina.

De zoeker bepaalt voor het grootste deel aan de hand van de titel of de desbetreffende website hem of haar verder kan helpen.

De titel weegt om die reden veel mee bij het in kaart brengen van het onderwerp van de webpagina. Uit diverse eye-tracking onderzoeken blijkt dat een zoeker het meeste aandacht besteedt aan de eerste woorden in de titel (wat ook heel logisch is).

Schrijven voor het web

Hoe langer de titel is, hoe minder aandacht elke woord in de titel krijgt. De titel dient verder als label van de webpagina in de browser.

Richtlijnen bij het maken van titels:

  1. Probeer het zoekwoord of de zoekopdracht zo ver mogelijk vooraan in de titel te plaatsen.
  2. Zorg voor begrijpelijke en makkelijk leesbare titel.
  3. Elke titel moet uniek zijn.
  4. Maak de titel, indien het kan, niet te lang. Maar ook niet te kort (+- 4 tot 7 woorden).
  5. In de eerste 3-5 woorden moet het al duidelijk zijn waar de tekst over gaat.
  6. Probeer je met de titel te onderscheiden van de concurrenten in de zoekresultaten (uniek).
  7. Probeer de titel zo specifiek mogelijk te maken (wat kan de zoeker op jouw pagina vinden?).
  8. Probeer onnodige woorden te vermijden
  9. Een titel mag maximaal 512px breed zijn. Dit zijn circa 62 tot 65 tekens.

Lees ook

SEO titel maken

Via de SEO plugin van Yoast of All-in-One SEO kan je een titel speciaal voor de zoekmachine maken. Essentieel voor een SEO-tekst. Je hebt dan twee titels. Een die zichtbaar is in de zoekmachine en een die zichtbaar is op de pagina en wanneer men de pagina deelt via social media. Als je een van de twee plugins geïnstalleerd hebt (ik raad zelf die van Yoast aan), kan je onder elk artikel een SEO titel maken. Maak de SEO titel voornamelijk beschrijvend en de normale titel activerend.

Voorbeeld:

  • SEO titel: Stress verminderen op het werk
  • Normale titel: 8 tips om elke dag zonder stress te werken

Zoekresultaat titel meta url
De URL

Qua SEO is de URL om 3 redenen belangrijk;

  1. De URL is zichtbaar in de zoekresultaten
  2. Het is zichtbaar voor de bezoeker wanneer die de pagina bezoekt
  3. Af en toe wordt er met de gehele URL naar een pagina gelinkt (en de tekst waarmee men linkt telt ook mee in de ranking)

Een zoeker of bezoeker zou aan de URL moeten zien waar de webpagina over gaat.

Wanneer de URL het zoekwoord bevat die een zoeker als zoekopdracht gebruikt, wordt het zoekwoord in de URL dikgedrukt (in de resultatenpagina). Wordpress maakt over het algemeen vrij gebruiksvriendelijke URL’s. De URL wordt bijna altijd gevormd door de titel van de webpagina.

Voorbeeld slechte titels

  • jouwwebsite.nl/?p23862
  • jouwwebsite.nl/in-alle-tijden-blijf-rustig-en-denk-aan-de-wind-die-ademt

Voorbeeld van een sterke URL

  • jouwwebsite.nl/stress-verminderen-werk

Meta-description

De meta-description wordt regelmatig geheel overgenomen en getoond in de zoekresultaten.

De meta-description heeft geen directe invloed op de ranking (het kan wel een indirect invloed hebben als het de click through rate verhoogt(CTR)). Sommige zoekers bepalen mede aan de meta-description (de beschrijving) of de pagina relevant is aan hun zoekopdracht (hun behoefte).

Aantal mogelijkheden voor de meta-description

  1. De eerste zin of eerste twee zinnen van de pagina (als die relevant zijn)
  2. Een meta-description die de pagina samenvat
  3. Een meta-description die de zoeker verleidt om te klikken

De opbouw van een SEO-tekst

Probeer elke webpagina zo in te delen dat het voor een nieuwe (be)zoeker direct duidelijk is waar de pagina over gaat.

SEO webtekst

Wanneer een zoeker een pagina bezoekt, ziet hij of zij eerst de titel en scant de inleiding. De zoeker bepaalt aan de hand van deze factoren en aan zijn eerste indruk van de website (als alles er betrouwbaar genoeg uitziet) of de pagina hem of haar verder kan helpen.

We moeten de zoeker geruststellen

Geruststellen en duidelijk maken dat hij op de juiste pagina beland is.

Dit kunnen we doen door zijn probleem, behoefte of vraag in de eerste kop en in de inleiding te verwerken. Het zoekwoord die de zoeker heeft gebruikt is bijna altijd afgeleid van het probleem of de vraag die de zoeker heeft. Probeer daarom het zoekwoord, waarop je gevonden wilt worden, in de eerste alinea en in de eerste kop te verwerken. Zo ziet hij direct dat hij op de juiste pagina is beland.

In de alinea’s die hier op volgen, zou het antwoord op de vraag van de zoeker nader toegelicht moeten worden. Het zoekwoord waarop je wilt ranken (of synoniemen hiervan) zou als de pagina gericht is op het beantwoorden van de vraag of het vervullen van de behoefte  organisch een aantal keer in het middenstuk voorkomen.

Dit komt helemaal goed als je zoeksuggesties die Google bij het zoekwoord geeft behandeld in de tekst.

  1. Hoe langer het stuk is, hoe vaker het zoekwoord organisch zou voorkomen
  2. Hoe specifieker de zoektermcombinatie is (3-5 woorden), hoe kleiner de kans is dat de zoekterm exact en organisch voorkomt in de tekst.

Hoe vaak het zoekwoord gebruiken?

Google kijkt per zoekwoord hoe vaak het zoekwoord gemiddeld op alle webpagina’s op het internet over dit onderwerp voorkomt.

Daarom is het bij het ene zoekwoord normaal dat het 15 keer voorkomt in de tekst voorkomt (bij merknamen, zoals Google en bij algemene termen zoals webdesign of SEO).  Bij een ander zoekwoordcombinatie kan je al minpunten krijgen als je de exacte combinatie 5x voor laat komen (bij een lange zoektermcombinatie). Het ziet er ook heel onnatuurlijk uit als jij 5 keer in de tekst ‘WordPress website laten maken in Utrecht” verwerkt, bijvoorbeeld. Meestal is dan 1 a 2 keer genoeg.

Prop dus niet onnodig zoekwoorden in de tekst. Denk aan de lezer. Het moet relevant en duidelijk zijn, maar niets storend.

De laatste alinea bij SEO-teksten

In de laatste alinea wordt het artikel vaak samengevat en wordt er om een actie gevraagd (klikken op een link/bestellen). Het is dan ook natuurlijk dat het zoekwoord (of een synoniem hiervan) voorkomt in de laatste alinea van de webtekst (zo ziet de zoekmachine ook dat de gehele tekst over het desbetreffende onderwerp gaat en niet alleen de inleiding).

Blijf altijd denken aan de gebruiker. De tekst moet lekker lopen, terwijl het voor de zoekmachine (en de zoeker) duidelijk is waar de webpagina over gaat.

On-page optimalisatie bij het schrijven van SEO-teksten

Maar bij het schrijven van SEO-teksten komt meer kijken dan de titel en het noemen van het zoekwoord een enkele keer.

De eerste kop – de titel

Bij het zoeken draait het voor de zoeker om het zo snel mogelijk vinden van het antwoord op zijn of haar vraag of het zo snel mogelijk vervullen van zijn of haar behoefte.

h1 titel

Het is daarom belangrijk dat een zoeker direct gerust gesteld wordt wanneer hij of zij op een pagina landt. De meest effectieve methode om de zoeker gerust te stellen is door het zoekwoord, die de zoeker heeft gebruikt, in de eerste kop (de titel) te verwerken. Bij WordPress wordt de eerste kop bepaalt door de titel. En dat is prima.

Overige koppen

De meeste weblezers (80%)  zijn scanners.

Ze proberen, voornamelijk door de koppen te scannen, zich snel wegwijs te maken.

De zoekmachine gebruikt daarom ook de koppen om de inhoud van de tekst beter te begrijpen. Koppen zijn hiërarchisch. Zo is een ‘Kop 2’ groter dan de ‘Kop 3’ en zo verder. Hoe groter de kop is, hoe meer aandacht de bezoeker de kop geeft.

Koppen

De grootte van de kop (bepaalt daarom ook hoeveel gewicht de zoekmachine aan de woorden in de kop geeft). Probeer koppen te gebruiken, zoals men ook koppen gebruikt in een ‘offline’ rapport.

Richtlijn bij het gebruik van koppen

  1. Geef elk artikel één H1 kop.
  2. Geef de belangrijkste alinea’s een H2 kop
  3. Geef de subkoppen  een H3 kop.
  4. Probeer het zoekwoord of een variant ervan ergens in een h2 kop te verwerken

Hoe groter het artikel is, hoe belangrijker een duidelijke hiërarchie in koppen wordt. Om de webpagina relevanter te maken aan de zoekopdracht is het verstandig om het zoekwoord, gerelateerde zoekwoorden of longtail zoekwoorden in de subkoppen te verwerken.

Een sterke SEO-tekst heeft meerdere en duidelijke koppen.

Afbeelding en alt-tags

Relevante afbeeldingen kunnen een artikel, product, dienst of gedachtegang visueel ondersteunen.

Hoewel het gebruiken van een afbeelding geen bewezen directe invloed heeft op de ranking, kan het gebruiken van afbeeldingen zorgen voor een beter te begrijpen tekst en een betere zoekervaring.

Alt-tag afbeelding

Dit kan indirect leiden tot hogere rankings (als de afbeelding wat toevoegen (onprofessionele afbeeldingen zouden dus ook indirect kunnen leiden tot lagere rankings).

Voeg bij seo-teksten (en ook bij normale teksten) ondersteunende afbeeldingen toe die de tekst versterken.

Alt-tags

De zoekmachine kan niet zien (of niet goed in ieder geval) wat voor afbeelding er getoond wordt. Via de alt-tag kan je aangeven wat voor soort afbeelding je hebt geplaatst.

Elke afbeelding zou een duidelijke en omschrijvende alt-tag moeten krijgen. De afbeelding wordt tevens doormiddel van de alt-tag en de omringende tekst ook gerankt in de ‘image search’ van Google. Maar het verkeer van een hoge ranking in de ‘image search’ is te verwaarlozen (vaak lage kwaliteit bezoekers).

Een alt-tag maken

  • Beschrijf wat men op de afbeelding ziet in een aantal woorden of
  • Beschrijf wat je met de afbeelding wilt communiceren in een aantal woorden

Wanneer men de afbeelding beschrijft, is de kans groot dat het zoekwoord, een gerelateerd zoekwoord of een longtail zoekwoord in de alt-tag voorkomt.

Links

De kwaliteit en de relevantie van een webpagina wordt ook bepaald door het aantal inkomende links van relevante webpagina’s en de kwaliteit van de webpagina’s waar men naar toe linkt.

Link indien de tekst het toelaat, naar gerelateerde artikelen op de website en naar externe artikelen over gerelateerde of specifiekere onderwerpen als die het beter uitleggen.

Intern linken

 

Meer over SEO

Ik heb laatst een nog uitgebreidere artikel geschreven over SEO copywriting (met voorbeelden en onderzoeken). Ben je helemaal nieuw met SEO? Lees dan ‘starten met zoekmachine optimalisatie‘ en bekijk hier 100+ losse SEO tips.

Ben je een zelfstandig ondernemer en wil je serieus aan de slag met SEO en content marketing? Dan is de SEO cursus van 000.nl misschien wat voor jou.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?