Je wil meer verkeer. Je wil resultaten halen uit online marketing. Dat snap ik.
Maar ik weet niet of ik de perfecte persoon ben die je hiermee kan helpen.
Ik ken je namelijk niet echt.
En zonder je te kennen kan ik alleen basisadvies geven. Lekker generiek. Iets waarbij je denkt “jup, prima advies’ en het dan naast je neer legt. Op naar het volgende blog met generiek ja-knik advies. De illusie houden dat lezen gelijk staat aan leren en dat leren ook productief is.
Dat betekent dat generiek advies niet waardevol is – de meeste fouten komen uit het negeren van de basis -, maar dat dit advies het enige is dat je kunt geven zonder de persoon te kennen.
Om jou echt te helpen met online marketing moet ik;
- weten wie je bent,
- wat voor soort persoon je bent,
- wat je aanbiedt,
- waarom je dat aanbiedt,
- hoe je dat aanbiedt,
- hoe jij je onderscheid,
- waarom jij je zo onderscheid,
- hoe jouw website eruit ziet,
- waarom jouw website er zo uit ziet,
- wat je doet qua marketing,
- wat je hebt gedaan qua marketing, SEO, bloggen etc
- wat volgens jouw effectieve marketing is,
- jeetje wat een lang lijstje,
- waarom dat effectief is,
- wat jouw visie is over marketing,
- waar je goed in bent,
- wat je graag wilt leren.
Met die informatie kan ik als een scherpschutter gericht advies geven.
Of ik kan als Socrates gerichte vragen stellen, zodat je zelf het antwoord kan ontdekken.
Om gericht advies te geven, advies dat je enorme sprongen laat maken, moet ik me een paar dagen in jou en jouw website verdiepen. Ik moet leren wat je drijft, waar je s’nachts van wakker ligt en hoe jij de wereld bekijkt.
Dat is vrij tijdsintensief, misschien een beetje te persoonlijk, maar vooral prijzig.
Er is wel één persoon die dit allemaal al weet.
Een getalenteerd iemand. Een nieuwsgierig iemand. Iemand met een donders goede smaak. Iemand die weet wat jou drijft. Iemand naar wie je luistert.
Ja, je weet wel over wie ik het heb…
David Attenb.. JIJ.
Ja, jij daar.
Jij bent degene die jou het best kan helpen. En jij bent ook de aangewezen persoon om jezelf te helpen.
Maar… ik weet niets van online marketing
Lul niet.
Kijk, marketing draait om mensen. En wonder bij wonder ga jij je hele leven al om met mensen. Sterker nog: je bent er één. Je hebt alle tools om goed te worden in marketing.
Dat betekent niet dat je niets hoeft te doen. De kennis ligt namelijk niet aan de oppervlakte.
Online marketing zelf leren
Je moet als een psycholoog de wereld te bestuderen
Achter elke handeling zit een verhaal. Meestal niet echt een heel boeiend verhaal, maar een verhaal nonetheless.
- Waarom koopt Matthijs alleen maar witte shirts bij dezelfde winkel?
- Waarom denk je niet na over rationele redenen als je een vriend vraagt om je helpen te verhuizen?
- Waarom zit jij bij de Rabobank, in plaats van de SNSbank of Triodos?
Het is verleidelijk om snel een simpel antwoord te geven.
- Lekker makkelijk.
- Het is een vriend en vrienden helpen elkaar.
- Geen zin om te veranderen.
Maar dat zijn stuk voor stuk generieke antwoorden die enkel de oppervlakte raken. De echte kennis blijft verborgen.
Je onderbewuste is een goudmijn en je moet een golddigger worden
Stel jezelf vragen.
Beantwoord die vragen.
En vraag vooral door.
Waarom? Waarom? Waarom? WAAROM?
Dat mag in je hoofd, op papier, voor de spiegel of gewoon hardop in het cafe, kantoor of de kamer waar je nu in zit. Jezelf begrijpen is de deur naar het begrijpen van de wereld.
Stel je hebt een nieuwsbrief
En je vindt dat je te weinig nieuwsbriefinschrijvers hebt.
Shit.
Dan kan je nu drie dingen doen
- Je rechterduim tussen je wenkbrauwen plaatsen, je duim daarna omhoog schuiven en een beetje sip kijken naar het beeldscherm en je afvragen waarom de wereld tegen je is.
- Googelen, een generiek blog lezen met 6 vage tips, wat aanpassen, het probleem van je to-do lijstje strepen en over een maand het punt weer bovenaan je to-do lijstje zetten, omdat vage oppervlakkige tips geen echt oplossingen zijn.
- Of je kan nu 15, 40 of 120 minuten nemen om te onderzoeken waar het probleem kan liggen, verschillende hypothesen formuleren en die testen.
Laten we voor de grap eens optie drie nemen.
Waarom schrijven ze zich niet?
Dat is dus een generieke vraag.
En op generieke vragen kunnen we alleen generieke antwoorden geven. Als dit een blog over dit onderwerp was, dan zou ik het hebben over het aanbod. Dat is meestal het probleem. Niet altijd, maar ja.. onthoud dat ik niets weet over jouw situatie.
Meestal is er simpelweg geen goede reden om je in te schrijven.
Dat betekent niet dat jij je best doet of hebt gedaan. Maar je krijgt geen participatieprijs. Je moet bij de top horen.
Je kan de echte reden ook zelf ontdekken. En je kan ook zelf ontdekken wat je moet doen om het te fixen.
Dus je gaat dieper. Je maakt subvragen. Je kleedt het hele proces uit. De vraag die mij meestal leidt: Doe je zelf wat je van de lezer verwacht? Of om het lekker saai en generiek te zeggen: stap in de schoenen van de gebruiker.
- Wat is een normaal conversiepercentage? Hoeveel % schrijft zich gemiddeld in?
- Wat is het conversiepercentage bij jou?
- Ziet de lezer wel het inschrijfformulier?
- Laat je het inschrijfformulier wel op de juiste plek zien?
- Wat is eigenlijk de juiste plek?
- Moet je het formulier op meerdere plekken laten zien? Zo ja, waar? En waarom daar?
- Heb je maar één inschrijfformulier of meerdere?
- Zo ja, hoe presteert elk inschrijfformulier?
- Waarom presteert inschrijfformulier A gemiddeld beter dan B?
- Wat is het percentage dat hun e-mail invult, maar niet klikt op het bevestigingsmailtje?
- Heb je een aanbod of enkel ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’? Waarom heb je geen aanbod?
- Heb je wel een aanbod? Wat is dan jouw aanbod? Waarom moeten mensen zich inschrijven?
- Heb je andere invalshoeken getest? Hoe presteren die?
- Ga elke nieuwsbrief langs waar jij je voor hebt ingeschreven. Wat is per stuk de reden dat je dat hebt gedaan?
- Zijn die redenen ook bij jou van toepassing?
- Geef je al iets weg? Nee? Waarom niet. Ja? Waarom geef je X weg en niet Y.
En zo kan je nog wel een tijdje verder gaan.
Je zal met dit proces soms de fout in gaan.
Je gaat vaak genoeg meemaken dat je simpelweg had kunnen luisteren naar wat generiek advies, tenminste, als je de stap maakt om er ook echt iets mee te doen. En het is makkelijk – of beter gezegd, menselijk – om de ander het denkwerk te laten doen. Daarbij komt dat structurele overanalyse zijn nadelen heeft.
Maar je gaat ook vaker dan je denkt dingen beter doen dan ‘ervaren’ marketeers. Ook zij – of ik moet eigenlijk ‘wij’ zeggen – doen shit zonder er goed over na te denken, door degene die voor ons staat blindelings te volgen.
En ik denk dat het jezelf aanleren om het echte probleem te ontdekken – jouw probleemoplossend vermogen te trainen – een van de grootste succesfactoren is voor ondernemers.