Met de zoekwoordplanner van Google kan je in no-time zien op welke woorden men zoekt en hoe vaak er per maand op gezocht wordt.
Met die informatie heb je inzicht in de informatiebehoefte van de doelgroep en kan je gericht content maken die men wil lezen, kortom SEO.
En dat komt uit op: hogere rankings en meer bezoekers vanuit Google.
Voor als je de eerste keer dat je de zoekwoordplanner van Google gebruikt
Om de zoekwoordplanner te gebruiken heb je een Google Adwords account nodig.
Het lijkt erop dat Google er bijna alles aan doet om jou een account aan te laten maken waarbij je jouw creditcardgegevens op moet geven. Om de drempel tot het adverteren zo laag mogelijk te maken.
Dat zou je kunnen doen, want je hoeft niet perse te adverteren om de tool te gebruiken. Maar je kunt ook dit overslaan – want niet iedereen heeft creditcard gegevens of wilt ze zomaar opgeven.. Maar dat kan maar één keer.
Nogmaals Google verandert de weg om een gratis account aan te maken zonder gegevens constant. Een paar keer per jaar. Elk jaar. Ik heb deze handleiding al tig keer moeten updaten. De manier hoe je het doet is wel ongeveer altijd hetzelfde. Vaak draait het om een blauwe link onderaan elke pagina. Dus kijk rustig en goed – en vaak onderaan – als je iets anders ziet dan ik zie.
Lees alsjeblieft eerst de stappen door voordat je verder klikt, want soms kun je ook niet een stap terug.
Dit is zo de link naar de: zoekwoordplanner.
- Klik op Nieuw Google Ads-account (dit zie je als je nog nooit een adwords campagne hebt gestart)
- Scroll hier helemaal naar beneden en klik op de blauwe link Overschakelen op expertmodus
- Klik onderaan op de blauwe link Maak een account aan zonder campagne.
- Klik op doorgaan
- Scroll helemaal naar beneden en klik op Create account without selling up billing
- Klik bovenaan rechts op Tools en Instellingen
- Klik op Planning
- Klik op Zoekwoordplanner
En dan kom je bij de zoekwoordplanner uit. Een flink dolhof hebben ze ervan gemaakt, he?
Wat te doen als het niet lukt?
Tjah, je kunt dezelfde weg proberen met een nieuw gmail adres en alle stappen rustig lopen. Of gewoon een account aanmaken met alle gegevens en nooit een campagne lanceren.
Zoekwoorden vinden via de zoekwoorden tool
Klik vervolgens op Zoekwoorden vinden.
Vul daarna een of meerdere zoektermen die jouw niche omschrijft.
Je kan later altijd nog op andere termen zoeken.
De gratis zoekwoordplanner van Google Adwords gebruiken
Je vindt dan een hele lijst met zoekwoordideeën.
Helemaal linksboven zie je de hoeveelheid. In dit voorbeeld zie je 476 zoekwoorden die gerelateerd zijn aan de woorden die zijn ingevuld.
Het enige waar je op moet letten zijn de eerste twee kolommen, het zoekwoord (op relevantie) en de Gem. maandelijkse zoekopdrachten. De andere kolommen gaan over het adverteren op die zoekwoorden.
Je ziet bij de tweede kolom een ruwe schatting van het aantal zoekopdrachten per maand.
Erg ruw.
Zo heb je bij zowel hoger in Google als bovenaan in Google 100 tot 1000 gemiddelde zoekopdrachten. Dus dit kan zowel 103 zijn als 930. Een flink verschil in wat een toppositie kan opleveren.
Je kan de exacte aantallen zien, met weer een omweg
Exacte aantallen bezoekers zien in de zoekwoordplanner van Google.
Om dat te doen moet je ze toevoegen aan jouw plan. Dat doe je door het vierkantje links aan te vinken. Daarna klik je bovenaan op Toevoegen aan plan. En tot slot klik je in de linker sidebar op planoverzicht.
Je komt dan bij het planoverzicht.
Sleep vervolgens dat blauwe bolletje in de grafiek helemaal naar rechts. Zie je dat grafiekje niet? Klik dan op dat rondje met de vraagteken helemaal aan het einde van de eerste zin (in dit geval naar de 13 euro).
Als je dan iets naar onder scrollt zie je de twee zoektermen, de kosten, klikken en vertoningen.
Je hoeft hier alleen te letten op vertoningen. Dat is de aantal keer dat er gezocht wordt op de term.
De ruwe schatting van beide zoektermen was 100 to 1000.
Maar hier zie je twee exactere cijfers, namelijk: 646 voor hoger in google en 168 voor boven aan in Google. Een flink verschil.
Hoe moet je nu verder als je met SEO wil starten?
De kern is het vinden van zoekwoorden waar de concurrentie niet zo hoog is en een goede positie haalbaar voor een relatief kleine website. Om vervolgens geoptimaliseerde pagina’s te maken.
Hier kan je meer lezen over het gebruiken van zoekwoorden onderzoek voor SEO.
Weet je al zeker dat je serieus aan de slag wilt met SEO – dat je er een flinke dosis tijd en energie in wilt steken, dan kan het handig zijn om een SEO cursus te volgen. Dan leer je welke strategieën en tactieken het best werken.