Als je eenmaal in de top 5 of top 10 rankt, dan is een van de makkelijkste manieren om het aantal bezoekers te verhogen het verbeteren van de titel.
Neem het zoekwoord ‘fit worden’.
Stel, je moet daar een artikel over schrijven. Wat voor soort artikel gaat het worden? En wat voor titel zou je het artikel dan geven?
De meesten vallen direct op standaard titels. Ja, ook marketeers en tekstschrijvers. Ze vallen terug op titels die vaak voorkomen en best practises zijn. Titels die hebben gewerkt. En vaak nog steeds werken, voor sommigen.
Vijf tips. Zes stappen. Acht manieren. Etc.
Het zijn artikelen die je moeiteloos en risicoloos kan schrijven. Het is de weg van de minste weerstand.
Maar wat ik vorige week zei: in de wereld van marketing loont het niet om gewoon te zijn. Niet als je geeft om het resultaat.
Zo kan er bij de ‘SEO tips’ maar één artikel winnen met de hoeveelheid SEO tips in de titel. Waarom zou je op een artikel met vier tips klikken als er ook eentje is met zeven?
En, zoals we een paar weken terug zeiden: als je niet de beste kan zijn, dan moet je een alternatief zijn. Je moet een niche kiezen binnen de zoekresultaten.
Laten we eens kijken naar de zoekresultaten van ‘fit worden’
Welke zijn interessant? Welke vullen specifieke niches? Welke vallen niet op?
En hoe zou jouw verzonnen titel presteren ten opzichte van de concurrentie.
Ik zou zelf op de nummer één klikken en de nummer drie- enkel omdat de titel onzin is. Hoe kan fit worden makkelijker zijn dan oud worden? Ik word nu ouder. En nu. En nu. Wat is makkelijker dan niets doen? Maar ja, ik ben wel benieuwd naar het artikel en de redenatie. Misschien verrassen ze me positief.
De woorden zonder sportschool en goedkope manieren zijn niches (dus prima), maar ze zijn vrij burgerlijk geformuleerd.
Ik heb de volgende 50 zoekresultaten ook maar even bekeken en ik kwam maar twee zoekresultaten tegen die een beetje van de norm afwijken en daardoor dus opvallen.
Als ze hun pagina’s zouden verbeteren en optimaliseren kunnen ze zo in de top 10 komen.
Het moraal van dit chaotische verhaal
Kijk eens naar de pagina’s waarmee je in de top tien rankt.
En kijk hoe jouw titel eruit ziet ten opzichte van de rest. Val je op? Vul je een niche?
Niemand weerhoudt je om over een langere periode meerdere titels te testen. Het verschil in positie en click-through-rate (CTR) kun je bekijken in de Search Console van Google.
Dus pak de schoenenpoets en beginnen met het oppoetsen van de titels.