Beginnen met ondernemen: 10 lessen voor (startende) ondernemers

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 25 januari 2024

Een eigen bedrijf starten is een van de leukste, spannendste, onzekere, meeslepende, stressvolle, interessante, waardevolste, confronterende, leerzaamste dingen die je in het leven kan doen.

Iedereen verdient wel wat hulp, begeleiding, steun en motivatie bij deze herculeaanse taak.

Les 1: Denk als een wetenschapper

Een eigen bedrijf begint met een goed idee.

Een goed idee betekent niet een uniek of baanbrekend idee. Liever niet zelfs. Concurrentie betekent dat er behoefte is in de markt naar jouw oplossing.

Een goed idee is een afgebakende hypothese.

Je denkt dat er een specifiek probleem of behoefte is die je op een specifieke manier kunt oplossen voor een specifieke doelgroep die om specifieke redenen daar een specifiek bedrag voor over heeft. Misschien zelfs in een specifieke verpakking. Een drie daagse marathonsessie, bijvoorbeeld.

Maar dat weet je niet zeker.

Ondernemen is kijken of dat idee klopt. En als dat idee niet klopt, dat je een ander idee probeert. Een variatie. Een nieuwe combinatie. Totdat je iets vindt dat werkt. Of zoals Audrey Tautou in de film Mood Indigo zegt: “If we screw this moment, we try the next. And if we fail the next… we have our whole lives to get it right.”.

Adrian Allinson

Alleen door op te schrijven wat je precies gaat doen en waarom je denkt dat gaat werken kun je op basis van trial-and-error zien wat werkt of niet werkt.

Ondernemen is niet één idee uitproberen, maar ondernemen is de zoektocht naar het vinden van een idee dat werkt.

Artikel ideeën eigen bedrijf

Les 2: Begin voordat je er klaar voor voelt

Want je bent er nooit helemaal klaar voor.

Er is altijd wel een reden om iets niet te doen. Om het uit te stellen. Om iets later te beginnen. Om er langer aan te werken. Om meer informatie te verzamelen. Om te wachten tot de zon schijnt. Om het niet te publiceren. Om het niet te proberen.

Er is geen perfect moment. Nooit. Perfectie is een concept, geen realiteit. Een perfecte cirkel bestaat alleen in theorie, in de praktijk zullen er altijd oneffenheden zijn. Er is altijd een risico. En dat is normaal. Het hoort erbij. Het is niet iets dat je tegen moet houden.

Ondernemen is improviserend een einddoel bereiken. Met imperfectie acties. Met gebrekkige kennis. In te weinig tijd. We moeten actie laten regeren. We struikelen voorwaarts. Door barrières van twijfel, weerstand en onzekerheid.

Veel mensen verstoppen zich snel achter perfectionisme, onderzoek, twijfel, angst en iets constant aanpassen, want zolang je iets niet probeert, wordt je niet beoordeeld en kun je niet falen. Dat is een comfortabele leugen.

Want alleen door iets te doen leer je iets over de realiteit, jezelf, jouw product, jouw gedachten, jouw oordelen en jouw ideeën. En pas als je iets hebt geleerd kun je bijsturen.

Newell Convers Wyeth

“Perfectionism is the voice of the oppressor, the enemy of the people. It will keep you cramped and insane your whole life, and it is the main obstacle between you and a shitty first draft. I think perfectionism is based on the obsessive belief that if you run carefully enough, hitting each stepping-stone just right, you won’t have to die. The truth is that you will die anyway and that a lot of people who aren’t even looking at their feet are going to do a whole lot better than you, and have a lot more fun while they’re doing it.”

― Anne Lamott, Bird by Bird: Some Instructions on Writing and Life

We moeten optreden onder de spotlichten. We moeten de randen van het comfortabele opzoeken. En er dapper met één been overheen gaan. Keer op keer. Laat kleine scheuren ontstaan in de ideeën die je hebt. Net als bij het trainen van spieren. Dat is de manier om er sterker uit te komen.

Zelfvertrouwen is niet dat je zeker weet dat het goed komt, maar dat het wel goedkomt, hoe het ook afloopt.

Les 3: Regel één klant

Zo snel mogelijk.

Er is vast wel één vriend, familielid, (ex-)collega, kennis of iemand die je kent via Twitter of LinkedIn die hulp nodig heeft of iemand kent die hulp nodig heeft.

Regel de rest op het moment dat je het moet regelen. Oh ja, een kvk inschrijving. Oh ja, een offerte. Oh ja, ik moet wat specifieke dingen weten van de klant. Oh ja, ik moet in kaart brengen wat ik precies ga doen en wanneer. Oh ja, een factuur. Oh ja, een review.

Ren achter de feiten aan. Stress een beetje. Het is goed voor je. Ga voor good enough.

We doen dit omdat de praktijk, omdat iets doen met beide handen, de beste en snelste leermeester is. Ook de hardste leermeester, maar dat is een kleine ruil voor de honderden uren en tig maanden die we besparen, waarin je anders alles van te voren probeert te onderzoeken, uit te vogelen, uit te stellen en fine te tunen – wat overigens nooit helemaal lukt.

Andy Dixon

Les 4: You got to do the work

Ondernemen is niet makkelijk. En helemaal niet in het begin.

  • Je moet vaker de eerste stap maken
  • Je gaat vaker op jouw bek gaan
  • Je moet – vooral in het begin – langer werken om hetzelfde te bereiken
  • Je moet omgaan met dingen die niet aanslaan
  • Je moet veel moeite doen om zelfs jouw beste ideeën te verspreiden
  • Je moet jezelf vaker blootgeven. Je moet dieper graven
  • Je moet vaker de verantwoordelijkheid pakken – ook als iets niet jouw schuld is
  • Je moet vaker om hulp vragen
  • Je moet tig dingen proberen die 80% kans op falen hebben, maar als het wel lukt, jouw onderneming naar een volgend niveau kunnen brengen.

“Everybody wants to be a bodybuilder, but nobody wants to lift no heavy-ass weights.”

Ronnie Coleman

Maar…

Je bouwt ook iets op. Iets dat van jou is. Een reflectie van jouw kennen en kunnen. Je plukt ook alle vruchten van elke zweetdruppel. En je hebt alle touwtjes in handen. Jij hebt controle over jouw tijd, jouw inzet en jouw toekomst.

“The trick is getting the hard parts – the down years, the failed product launches, the emails asking for help – to feel like fees instead of fines. Fees are something you’re happy to pay because you know you’re getting something greater in return. Fines are things you should avoid, a feeling that you’re being punished and need to do things differently.”

Morgan Housel

Les 5: Werk aan je online zichtbaarheid en virtueel bewijs

Iets kopen – en dus ook iets verkopen – draait om vertrouwen.

  • Ze moeten geloven dat jouw oplossing werkt – beter dan de alternatieven oplossingen
  • Ze moeten geloven dat jouw aanpak beter is – of beter bij hun past – dan bij concurrenten
  • Ze moeten geloven dat jij alle beloften die je maakt waar kan maken
  • En ze willen weten of het een beetje fijn is om samen te werken

Hoe meer vertrouwen er is, hoe sneller ze voor jou kiezen.

Hoe check je tegenwoordig of iemand te vertrouwen is?

Door ze te googelen. Je checkt eerst hun website – als ze die hebben, de plekken waar ze genoemd worden, hun Twitter, hun LinkedIn, wie ze kennen etc. Je checkt hun online vingerafdruk. Hun imago.

Je wordt beoordeeld op jouw online aanwezigheid en daarom is het belangrijk om aan die virtuele aanwezigheid te werken als ondernemer.

Seb West

Een eigen website vormt het perfecte centrum van jouw online aanwezigheid

Het is een plek waar iedereen naar toe gaat en waar jij de complete controle over hebt.

Een (bedrijfs)website bestaat namelijk om twee redenen: vertellen wat er gebeurt als iemand voor jou kiest en bewijzen dat wat jij zegt te vertrouwen is.

Vertrouwen wek je door open te zijn, eerlijk te zijn, door bewijs te tonen en door beloften na te komen.

  • De homepage is een uithangbord, waarbij je vertelt wie je precies met welke problemen helpt en waarom zij voor jou moeten kiezen. Iedereen let op als zij goed beschreven worden.
  • Op een ‘Over’-pagina kun je vertellen waarom jij het probleem kan oplossen, hoe jij dat kan (ervaring) en wie jij als persoon bent – met een foto, omdat we echte mensen meer vertrouwen dan grijze bedrijven.
  • Elk (blog)artikel is een mini-belofte, toont een schemering van hoe de schrijver is en vormt een tentoonstelling van de kennis die je schrijver heeft.
  • Een portfolio vormt het bewijs dat jij jouw woord nakomt. Hoe beter je jouw portfolio inricht met bijvoorbeeld reviews, mini-interviews, quotes, beschrijvingen, foto’s, hoe effectiever jouw portfolio is. Een sterk portfolio verkoopt meer dan een productpagina.

Een eigen website vormt een plek waar mensen zich kunnen informeren. 24/7. Een plek waar mensen naar terug kunnen keren. Een plek waar je mensen naar kunt wijzen. En waar zij weer anderen naar kunnen wijzen. En de website vormt vaak het centrum van jouw marketingactiviteiten.

Je hoeft geen ‘wow’-website te hebben.

Een simpele, verzorgde website die bewijst dat jij de doelgroep kan helpen. Die website kun je zelf maken.

Gerelateerde artikelen:

Pascal Dagnan-Bouveret

Les 6: Simplificeer

Als (startende) ondernemer ben je vaak overdonderd van alle mogelijkheden, ideeën en to-do’s.

Er zijn dingen die je wil doen, dingen die je moet doen, dingen die je zou moeten doen en dingen die je afleiden om de dingen te doen die je zou moeten doen, terwijl ze misschien een hint geven van productiviteit.

Simplificeer, alles.

Jouw website, wat je aanbod is, wie je aanspreekt, jouw marketingtactieken en jouw to-do lijstje.

Wat zijn de drie dingen die je deze maand wil bereiken? Wat zijn de drie dingen die je deze week wil bereiken? En wat zijn de drie dingen die je vandaag wil bereiken?

Concentreer jouw inzet. Je kunt niet alles op een hoog niveau doen. Doe minder, beter.

Vraag constant af: wat is de essentie? Wat is nodig? Welke specifieke handelingen zorgen voor de meeste effecten? Wat probeer ik precies te bereiken?

Les 7: Zorg voor vijf klanten

Vertel iedereen en overal dat jij een bedrijf hebt en welke specifieke problemen je oplost. Doe dit een paar keer. Elke keer op een andere manier. Maak het leuk. Maak het interessant.

De meeste klanten komen – vooral in het begin – uit je eigen netwerk en uit het netwerk van jouw netwerk. Maar dat gaat allemaal niet automatisch. Laat iedereen weten dat je het waardeert als ze jouw naam aanbevelen wanneer ze iemand horen praten over het probleem dat je oplost.

Stuur bijvoorbeeld ook eens een tiental persoonlijke mailtjes naar bedrijven waar jij graag samen mee wil werken. Beschrijf hoe je ze kent. Wat je leuk vindt. Hoe je ze mogelijk kunt helpen. Geef ze een gratis voorproefje.

Maximaliseer toevalligheid. Gooi wat lijntjes uit. Misschien vang je wat leuks.

Jean Beraud

Accepteer verschillende soorten klanten. En verschillende soorten opdrachten. In verschillende vormen. Een workshop voor een verzorgingshuis, sure. Een opdracht waar je met een andere ondernemer moet samenwerken voor een goed doel, leuk. Een een-op-een sessie met een manager, let’s try it.

“Freelancing helps you confront things that scare you. Do you Want to make money this month? Well, you better take those calls. You can’t be picky until you have options. Take your first client to pay the bills. Take your next client to increase your leverage. Raise your prices regularly and experiment like hell.”

Tom Hirst

Ga voor een flinke dosis ervaring. Het hele idee is om een breder beeld te krijgen van de markt, de doelgroepen, van jezelf, de soorten opdracht en wat mogelijk is.

Ga over het randje van wat comfortabel is.

In het beste geval ontdek je gat in de markt en in het slechtste geval leer je wat niet werkt – wat vaak waardevoller is dan niet weten of iets werkt of weten dat iets soms werkt.

Les 8: Jouw doelgroep is de sleutel

Zij zijn de levensader van jouw bedrijf.

Ze hebben alle antwoorden die je nodig hebt om succesvol te worden met jouw eigen bedrijf.

Zij zijn de sleutel tot succes in marketing, sales en het ondernemerschap.

Zij kunnen je letterlijk vertellen wat ze nodig hebben. Wat ze verwachten. Waar ze op hopen. Waar ze over twijfelen. Wat ze leuk vinden. Wat ze graag lezen. Wat hun doelen zijn. Waar ze zich druk om maken. Wat ze delen. Wat ze kopen. En hoe je ze kunt overtuigen.

De doelgroep is geen zweverige entiteit die zich verstopt achter een sluier van geheimen. Eentje waarvoor je constant rituelen uitvoert met de hoop dat ze jou een opdracht gunnen. Nee, de doelgroep bestaat uit normale mensen. Uit Arjen, Mark en Mina. Ze willen zelf goed geholpen worden. En ze willen je ook vertellen wat ze nodig hebben.

Carl Larson

Je hoeft het ze alleen te vragen. En goed te luisteren. En door te vragen. Je kunt ze gewoon mailen. Met een vraag of ze jou kunnen helpen. En dat jij dan hun lunch betaald ofzo.

En daarnaast is het internet is tegenwoordig ook een dagboek voor hoe mensen zich voelen. Als je weet waar je moet kijken.

  • Wat voor reviews laten ze achter? Bij jou, bij collega’s, bij boeken over het onderwerp?
  • Waar praten ze over op Reddit? Op Twitter? Op forums?
  • Wat voor vragen krijg je van ze in mails? Waar beginnen ze zelf over?

Waar zijn ze mee bezig? Wat vinden ze belangrijk? Welke doelen hebben ze? Wat houdt hun tegen? Waar moeten ze rekening mee houden? Alle problemen en antwoorden zijn met een paar gesprekken in kaart te brengen.

Les 9: Start met marketing

Zonder een vaste toestroom aan nieuwe klanten blijft een onderneming niet lang bestaan. Daarom bestaat een groot deel van het ondernemerschap uit marketing. Soms wel meer dan 50%.

Marketing is niet iets dat je erbij kan doen. Iets dat je uit kunt stellen. Het is een van de succesfactoren.

Het is daarom erg belangrijk:

  • om grip te krijgen op wat marketing is,
  • om actief jouw marketingskills te verbeteren,
  • iets te vinden dat bij jou past.

Al die drie punten hebben met elkaar te maken.

Marketing is een enorm breed vakgebied, met meerdere onderliggende skills, die je kunt leren. En er zijn vast en zeker tactieken en skills waar jij aanleg voor hebt.

Ben je erg sociaal? Doe daar iets mee. Hou je van onderzoeken? Doe daar iets mee. Ben je creatief? Doe daar iets mee. Vind je het niet erg om voor een camera te staan? Doe daar iets mee. Lees je veel? Doe daar iets mee.

Zet in op jouw sterkten. Dit zorgt dat je opvalt – en het blijft volhouden. Beiden zijn essentieel.

Carl Larsson

Strategie, systemen, tactieken, inhoud en doelen

We moeten een systeem, een strategie, opzetten waarmee we structureel nieuwe mensen leren kennen, interesseren, in contact kunnen blijven en onszelf kunnen bewijzen. Een strategie bestaat uit meerdere tactieken en middelen die complementair zijn. Die elkaar aanvullen. Die bij jou passen.

Soms zijn er middelen die altijd wel handig zijn. Het is bijvoorbeeld altijd een goed idee om direct een nieuwsbrief te starten en te beginnen met het verzamelen van mailadressen – maar ik zou in het begin niet elke week een nieuwsbrief sturen – dat is in het begin te inefficient. Je kunt wel een paar geautomatiseerde mailtjes voor nieuwe volgers klaarzetten. Na een tijd kan jouw nieuwsbrief het meest waardevolle marketingkanaal worden.

Het vinden van een goed marketingsysteem werkt hetzelfde als het vinden van een ondernemersidee dat werkt. Je begint met wat hypothesen en die test je. Stuk voor stuk.

Waar ga je de doelgroep vinden? Hoe ga je aandacht pakken? Hoe interesseer je ze? Wat is de inhoud? Wat is de invalshoek? Hoe zorg je dat ze in contact blijven met jou? Hoe kan je hetgeen wat je doet promoten?

Haal die hypothesen uit les 4, van andere niches, van collega’s en door te experimenteren.

Jules de Balincourt

Les 10: Wees interessant door geïnteresseerd te zijn

Marketing begint bij aandacht.

Aandacht kun je kopen of verdienen.

Het kopen van aandacht kan erg duur worden. Eén klik op een advertentie in de zoekresultaten kost al snel een paar euro . En met een klik ben je nog nergens.

  • 90% van jouw doelgroep is op dit moment – ja, nu – niet klaar om de knoop door te hakken – om een van twintig redenen.
  • Als de doelgroep iemand persoonlijk of online kent die het probleem oplost, dan kiezen zij waarschijnlijk voor die persoon.

Marketing draait dus niet zozeer om aandacht, maar om een ’top-of-the-mind’-positie te bemachtigen bij de doelgroep. Zodat ze voor jou kiezen, wanneer ze klaar zijn op te kopen.

De effectiefste manier om iemand toe te voegen aan jouw netwerk is om iemand persoonlijk te benaderen, te leren kennen, te helpen etc. Dat kun je doen bij tien of twintig mensen die veel impact kunnen hebben op jouw onderneming – een ondernemer in een complementaire niche met een groot netwerk, bijvoorbeeld.

Maar we kunnen niet duizenden mensen een-op-een leren kennen. We hebben daar geen tijd voor. We moeten dus ook efficiënt werken.

De wereld en het internet is een drukke plek. En er is geen te kort aan informatie, entertainment en mensen die hun kunnen helpen met hun problemen.

Het is dus niet makkelijk om aandacht te krijgen en de persoon te blijven te interesseren. Maar er is één wapen die wij tot de beschikking hebben: een goed gedefinieerde doelgroep die we begrijpen.

Dat werkt net alsof iemand jouw naam roept, je let direct op. Wat wij doen is de doelgroep iets algemener beschrijven – iemand die x doet en y denkt.

En dan?

Bewijs jezelf op 173 kleine manieren

Bewijs dat je jouw beloften nakomt. Bewijs dat je de doelgroep begrijpt. Dat je jouw vak beheerst. Dat je leuk bent om mee te werken.

Doe dat in verschillende vormen, via verschillende kanalen, verschillende invalshoeken en verschillende tijden.

You got this!

Een mogelijke vervolgstap: de 6-in-1 cursus online marketing

Leer hoe je op een praktische, creatieve en slimme manier aan de slag gaat met online marketing, SEO, copywriting, usability, psychologie, e-mail, social media, design, complementaire marketing en strategie om meer bezoekers en klanten te krijgen

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?