Waarom jij als ondernemer zowel de kunst als wetenschap van SEO moet beheersen

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 26 februari 2021

SEO bestaat uit 2 onderdelen.

De kunst en de wetenschap.

De wetenschap van SEO

De wetenschap van SEO draait om het systematisch toepassen en meten van optimalisatieprocessen, en het testen van hypotheses.

Onder de wetenschap valt;

  • de optimalisatie van de techniek achter de website
  • het bijhouden van de voortgang en het meten van resultaten
  • het systematisch groeien van social media volgers
  • het optimaliseren van de laadtijd
  • het categoriseren en linken van gerelateerde pagina’s
  • het optimaliseren van content voor zoekwoorden
  • het schrijven van geoptimaliseerde content voor zoekwoorden
  • het aanvragen van links door een proces te volgen
  • het tweaken van de content om die beter af te stemmen op de informatiebehoefte van de zoeker
  • het opzetten van linkbaitcontent.

Deze kant van SEO is vrij stabiel, betrouwbaar en meetbaar.

Het is de SEO die je koopt als je een bureau inschakelt.

De kunst van SEO

Bij de kunst draait het om het creëren en onderscheiden.

Onder de kunst valt;

  • het oproepen van emoties;
  • het binden met (potentiële) klanten en eensgezinden
  • het creëren van onderscheidende content
  • het vinden van een eigen geluid
  • het begrijpen van de problemen van de doelgroep
  • Het verzinnen van grijpende koppen
  • het creëren van vertrouwen bij de bezoekers;
  • het dienen en aanspreken van de doelgroep
  • het vertellen van verhalen.
  • het bedrijf een gezicht geven en likability creëren

Het is het creëren van een eigen plek op het internet die geen één concurrent kan innemen.

Het resultaat van de kunst van SEO ligt grotendeels in de handen van de menigte.

De kunst van SEO is de menselijke factor van het vakgebied. De kunst van SEO zorgt er voor dat het imago van het bedrijf beter wordt. Het zorgt voor mond-tot-mondreclame, voorkeur, fans en dat content viraal kan gaan.

Je hebt 2 soorten ondernemers

Je hebt ondernemers die zich voornamelijk richten op het creëren en verbinden.

Ondernemers die meeslepende blogposts schrijven, discussies aangaan op Twitter, mooie verhalen vertellen, complimentjes geven en contact zoeken met andere ondernemers zonder achterliggende reden.

En je hebt ondernemers die zich meer richten op het behalen van resultaat en het leveren van resultaat.

Ondernemers die systematisch werken aan hun marketing. Die gericht informatieve content schrijven voor specifieke zoekwoorden, nieuwe SEO tips direct toepassen en testen, die regelmatig en goed de analytics bekijkt en die systematisch werkt aan het aanvragen/verkrijgen van links.

Het probleem bij ondernemers

Je hebt alle twee de kanten nodig als je (snel) wilt groeien met je business.

Zonder de kunst raak je na een tijdje een plateau en groei je niet verder. Zonder de wetenschap heb je geen stabiliteit en ben je geheel afhankelijk van jouw creativiteit en anderen.

Het probleem?

Men leest wat hij wil lezen en doet wat hij graag wilt doen.

Ik doe dat. Jij waarschijnlijk ook.

‘Creatieve ondernemers’ hebben vaak een aversie tot het schrijven van informatieve teksten over een specifiek onderwerp met specifieke subonderwerpen. Ze willen zich niet gebonden voelen aan regels. Ze willen creëren. Motivatie en inspiratie is belangrijk.

‘Resultaatgerichte ondernemers’ vinden creatief zijn vaak lastig en zien het er nut niet van in. Voorkeur en gevoel is niet meetbaar. Ze willen resultaat zien.

Creatieve ondernemers lezen voornamelijk blogs en artikelen over hoe creativiteit hun kan helpen succesvoller te worden of hoe ze nog creatiever kunnen zijn.

Resultaatgerichte ondernemers lezen voornamelijk blogs en artikelen met tips, tricks, casestudies en feiten. Ze lezen graag over kleine aanpassingen en verbeteringen die een grote invloed hebben.

Draai het om

Als ondernemer moet je het af en toe omdraaien. Je kan niet voor 1 de leukste kant kiezen, omdat je voor het ondernemerschap hebt gekozen. En zolang je niet iemand aanneemt of inhuurt moet je ook alles oppakken. Als je succesvol wilt worden in Google tenminste.

Creatieve ondernemers moeten resultaatgerichter worden en vice versa.

De meeste winst, qua vindbaarheid, is te behalen als jij je nu focust op je zwakten.

SEO voor resultaatgerichte ondernemers

Resultaatgerichte ondernemers moeten durven te schrijven, creëren en falen. Meer denken aan de toekomst (+ 2-3 jaar) en minder aan resultaat voor volgende week. Tijd investeren.

Leesvoer voor resultaatgerichte ondernemers

SEO voor creatieve ondernemers

Creatieve ondernemers moeten resultaatgerichter denken. Niet elke blog moet gaan over een onderwerp waar jij graag wat over wilt vertellen. Ga uitgebreide how-to’s voor zeer specifieke zoekwoorden die jouw concurrenten ook al hebben gemaakt (maar dan natuurlijk beter). Optimaliseer en promoot oude pagina’s. Doe moeite om een artikel voor een zoekwoord te optimaliseren, ook haalt het dan mogelijk wat ‘kracht’ eruit.

Leesvoer voor creatieve ondernemers

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?