Je moet aandacht, vertrouwen en behoefte creëren.
Je mag zelf weten hoe je dat doet.
Helaas pakken we dit bijna altijd verkeerd aan
Helemaal aan het begin. We doen namelijk alles een beetje.
Dat is ook vrij logisch. Je weet namelijk ook niet van te voren wat voor jou werkt. En het #1 doel is, vooral in het begin, om genoeg klanten te krijgen om rond te komen. Het boeit nog niet echt wat je daar voor moet doen.
- En daarom storten we ons een paar maanden op het bloggen.
- We gooien een paar honderd euro in Adwords.
- We schrijven een handvol geoptimaliseerde artikelen om hoger in Google te komen.
- We volgen, tweeten, retweeten en liken.
- We verzamelen nieuwsbriefinschrijvers en versturen nieuwsbrieven naar onze .. euhm.. tientallen nieuwsbriefleden.
En het levert niets op.
En wat doe je als iets niets oplevert? Precies. We minderen. We gaan minder bloggen, tweeten, SEO’en en adverteren.
Waarom iets doen dat niets oplevert. Toch?
Tegelijkertijd hoor je constant de beloftes van marketeers.
- Elke maand tienduizenden bezoekers vanuit de zoekmachine waar je ‘niets’ voor hoeft te doen.
- Viral content dat honderden keren wordt gedeeld.
- Advertentiecampagnes die 5x zoveel opleveren dan dat ze kosten.
- Nieuwsbrieven met tienduizenden leden waar bij elke nieuwsbrief wel iets verkocht wordt.
- Bloggers die zo goed kunnen schrijven dat nieuwe bezoekers binnen 5 minuten hun hele winkelmandje tot de nok aan hebben gevuld.
Liegen zij nou of doe ik iets verkeerd?
De waarheid is een stuk complexer.
Het is allebei waar en niet waar.
- Zij liegen (meestal) niet, maar ze vertellen ook niet de hele waarheid.
- Jij doet niets verkeerd, maar je weet ook niet dat je meer moet doen.
Een gebrek aan informatie is volgens mij 90% van tijd de oorzaak van alle ongenoegen. En we weten niet wat we niet weten.
Stel je hebt zo’n succesvolle adwordscampagne.
- Ze vertellen niet hoeveel verlies ze hebben geleden, voordat de campagne winstgevend werd.
- Ze vertellen niet hoe lang dit duurde.
- Ze vertellen niet hoeveel testen ze hebben gedraaid.
- Ze vertellen niet hoeveel ze moesten leren om die testen vorm te geven.
Hetzelfde geldt met bloggen.
- Ze vertellen niet hoe lang het duurde voordat ze een redelijk aantal vaste bezoekers hadden.
- Ze vertellen niet hoeveel blogs niet succesvol waren.
- Ze vertellen niet wat ze allemaal hebben geprobeerd.
- Ze vertellen niet hoeveel boeken, cursussen en blogs ze over bloggen en copywriting hebben uitgeplozen.
En dit geldt voor elke marketingmethode. SEO, nieuwsbrieven, social media en videomarketing.
Ze laten je de best case scenario zien. Maar dat is zelden de realiteit
Wat een klootzakken
Nou. Das ook niet aardig.
Zou jij niet hetzelfde doen?
We verkopen allemaal het resultaat, niet de weg.
Een sportschool verkoopt ook niet honderden uren zweten en vermoeidheid. We hebben wel vaak een idee wat er moet gebeuren, maar we onderschatten het.
We vergeten de investeringsdrempel
Ik denk dat geen één marketingmethode iets oplevert op korte termijn. En elke marketingmethode iets oplevert op lange termijn. Dit kan een half jaar, jaar of zelfs twee jaar zijn. Ligt aan de mate waarin je het leert.
We vergeten die investeringsdrempel omdat we marketing zien als iets dat we erbij moeten doen. Niet als iets waar we een expert in moeten worden.
Dus het gaat om tijd? Gewoon langer volhouden?
Word je een betere masseur door meer massages te geven? Word je een betere schrijver door simpelweg te schrijven?
Waarschijnlijk. Een beetje. Maar het gaat honderdmaal sneller wanneer je bewust bezig bent. Deliberate practice. Wat je ook deed toen je jouw vakgebied ging leren. Lezen, oefenen, advies inwinnen, cursussen volgen, blogs lezen, om feedback vragen en blijven experimenteren.
Zie marketing als een extra niche waarin je specialist moet worden
En je hoeft geen expert te worden in alle marketingniches, gewoon eentje. Of misschien twee. Want veel niches vloeien in elkaar over en vullen elkaar aan.
- Lifecoach en Facebook-expert.
- Specialist in relatiegeschenken en blogger
- Interieurdesigner en nieuwsbriefexpert
Ja, maar jij hebt makkelijk praten. Je bent marketeer.
Misschien.
Ik vind marketing tof. En hierdoor gaat het leren makkelijker en sneller. Maar al mijn concurrenten zijn ook marketeers. De drempel om impact te veroorzaken is daarom ook een stukje hoger.
En het is niet zo dat ik alles aan marketing direct tof vond. Mijn keuze voor een niche in marketing is niet zo zeer voortgekomen uit wat ik kon (ik wist eigenlijk niet wat ik kon), maar uit wat ik niet wou doen. Ik ben geen extrovert, geen prater en wel een dyslecticus (wat een kutwoord voor een dyslecticus).
Ik wou niet koud bellen. Hell fucking no. Ik wou zo graag niet naar netwerkevenementen dat ik maar ging schrijven. Zonder ervaring, talent en met dyslexie.
Ik had het anders moeten aanpakken
Ik had naar mijn sterkten en interesses moeten kijken. En vanuit die sterkten en interesses een marketingniche kiezen die het best bij mij past. Waarschijnlijk zou dat ook SEO zijn. Met SEO heb ik een vrijkaartje om 24 uur aan een artikel te zitten in plaats van 2 uurtjes vlug-vlug.
In welke marketingniche kan jij jouw sterkten/interesses kwijt?
En wat zijn je sterkten eigenlijk? Misschien is het onderzoeken? Misschien praten, samenwerken, creativiteit, humor, lang nadenken of is het iets anders? Ik denk dat ondernemen (en marketing) het meest effectief gaat als je het vanuit je krachten doet.
Iets doen omdat je iets anders niet wil doen is niet een brandstof waar je lang op kan teren. En motivatie is belangrijk. Je moet over die investeringsdrempel heenkomen.
Ik denk dat je al heel ver op weg bent als je:
- weet dat je aan marketing moet doen,
- een marketingniche vindt die bij je past,
- focust op één marketingniche (de rest is back-up en mag je van mijn part lafhartig doen).
- en bezig bent om ook expert te worden in die niche.
En als het even tegenzit, denk dan “liever dit of koud bellen?”.