We hebben het al gehad over hoe je de ‘click through rate’ in de resultatenpagina (SERP) van Google kan verhogen.
De volgende stap is het verhogen van de conversie op jouw website.
Elke webpagina heeft een doel, zoals het informeren of enthousiasmeren van de bezoeker over een product, dienst of onderwerp. Het uiteindelijke doel van de webpagina is dat de bezoeker een bepaalde actie uitvoert, zoals het klikken op een advertentie, het kopen van een product of het inschrijven voor een nieuwsbrief.
Er zijn honderdenzichtbare en verborgen factoren op een website die direct of indirect invloed hebben op de bezoeker.
Begin je net met het verbeteren van de conversie? Focus dan eerst op de basis. En ga pas later bezig met deze specifieke tips.
Welke gaan we bespreken?
|
|
Call-to-action
Laten we beginnen met een makkelijke.
Om een actie te kunnen uitvoeren, moet de mogelijkheid tot de actie wel prominent en duidelijk in beeld komen. Zo heb je misschien wel het doel dat de bezoeker zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief, maar wanneer je de inschrijfknop niet op jouw webpagina hebt staan, is de kans klein dat ze gaan zoeken op andere pagina’s naar die desbetreffende knop.
Zorg dus dat je een duidelijke call-to-action button implementeert op pagina’s waar je een actie wilt van de bezoeker. Zoals deze ;)
Maak het makkelijk
Je moet het de bezoeker zo simpel mogelijk maken om de actie uit te voeren.
Hoe simpeler, hoe beter. Probeer zo min mogelijk gegevens in eerste instantie te vragen, hoe meer moeite de bezoeker moet doen, hoe vaker mensen afhaken in het proces. Dus bij elke extra kolom die de bezoeker moet invullen, haken sommige mensen af.
Wanneer je wel extra informatie wilt hebben (maar die informatie is niet noodzakelijk), moet je via andere manieren dit stimuleren.
Zo kan je iets gratis aanbieden (gratis trial, e-book etc) of de actie leuker maken. Bijvoorbeeld Linkedin speelt hier goed op in.
Linkedin laat aan de gebruiker zien hoe compleet zijn of haar profiel is (met een groen balkje van 0 tot 100%). Mensen maken graag iets compleet of iets af, waardoor ze gestimuleerd worden om dat balkje naar die geliefde 100% te brengen (Ze hebben mij daarmee ook gestimuleerd om de 100% te halen, de 90% voelde toch niet goed aan =).
Een ander idee is om een apart gedeelte van de website open te zetten voor mensen die hun profiel compleet invullen.
Bezoekers weten dan dat er iets is waar ze momenteel niet bij kunnen, maar waar mogelijk interessante informatie staat (waarom zou het anders verborgen staan). Die nieuwsgierig kan zorgen dat mensen hun profiel toch maar invullen om toegang te krijgen tot het ‘membership’ gedeelte.
Imago
Een verborgen factor is de bekendheid en het imago van het merk (website).
Hoe groter de bekendheid en het imago, hoe groter de kans is dat een bezoeker een actie uitvoert (ze vertrouwen de website) . Niet alleen grote merken, websites en organisaties hebben een imago, iedereen heeft het. Dus mond-tot-mond reclame heeft dus indirect invloed op de conversie op jouw website, ook al is dit niet meetbaar.
Veel mensen komen jouw website, naam of merk ooit wel eens tegen.
Het punt is dan om goed in beeld te komen en een goed imago te creëren. Zelfs het imago van jouw medewerkers (wanneer ze geassocieerd kunnen worden met jouw bedrijf) hebben invloed op het imago van jouw bedrijf en dus ook indirect invloed op de conversie op jouw website. Kort gezegd: ‘Be good and show it.’
De domeinnaam
De domeinnaam van jouw website kan ook invloed hebben op de conversie.
Dit heeft een raakvlak met het vorige stuk over imago. Een beschrijvende domeinnaam (die vaak goed is voor de rankings in de zoekmachine) kan negatief invloed hebben op de conversie.
Sommige mensen wantrouwen beschrijvende domeinnamen, omdat ze vaak weten dat zij (puur) iets willen verkopen en minder om het imago geven.
Het is ook lastiger om een merk rond een beschrijvende domeinnaam op te bouwen en daarom ook lastiger om profijt te hebben van een goede merknaam.
In het kort: wanneer je een lange termijn relatie wilt opbouwen met de bezoekers, kies voor een eigen unieke domeinnaam en wanneer de website een ‘zij-project(je)’ is (waar je weinig aandacht aan wilt/gaat besteden), kies dan voor een beschrijvende domeinnaam. Nog geen domeinnaam? Vergelijk hier goedkope domeinnaamproviders.
Volledigheid
Zoals ik al eerder had vermeld, komt de bezoeker op jouw website met een doel, een vraag of een probleem. In de webtekst moet de vraag van de bezoeker beantwoord worden. Geef dus genoeg uitleg en specificaties over de oplossing.
Opbouw webtekst
De opbouw van jouw webtekst heeft dus ook invloed op de conversie. Hieronder de opbouw die ik gebruik bij commerciële teksten.
- Begin de webtekst met het probleem en het gevolg
Zo weet de bezoeker dat hij (of zij) aan het juiste adres is met zijn probleem of vraag en de bezoeker wordt nogmaals herinnert aan de mogelijke gevolgen wanneer hij ogeen oplossing vindt voor het probleem.
- Geef vervolgens kort en bondig de oplossing van het probleem.
De bezoeker weet nu zeker dat jouw website/bedrijf de oplossing biedt voor zijn of haar probleem.
- Maak de voordelen en prijs zichtbaar
Vertel in de volgende alinea wat de voordelen zijn van de dienst die jij levert. Zo wordt de bezoeker gestimuleerd om de dienst af te nemen.
Geef vervolgens overzichtelijk de prijs weer. Wanneer er geen prijs zichtbaar is of als de prijs onduidelijk is, zal de drempel voor het afnemen van een dienst groter worden en dus de conversie lager. Het liefst laat ik de voordelen zien door middel van bulletpoints en de prijs door middel van een duidelijke afbeelding.
‘Hoe kleiner de onzekerheid, hoe groter de conversie’
- Call to Action
Plaats de call to action duidelijk in beeld. De call to action knop moet boven de fold (wat je ziet zonder te scrollen) staan en het moet opvallen. Een grote knop met een kleurtje dat opvalt werkt vaak het effectiefst. Wanneer je een lange webtekst hebt, kan je ook 2 knoppen plaatsen
- Specificaties
Op dit moment heeft een deel van de bezoekers besloten om de dienst wel of niet af te nemen. Het andere deel wilt meer informatie over het product of dienst dat je levert. Je gaat in deze alinea dieper in op de specificaties van het product.
- Optioneel: bedrijfsinformatie
Vertel in deze alinea waarom de bezoekers voor jouw website/bedrijf moeten kiezen in plaats van jouw concurrenten. In principe kan je hier de USP (Unique Selling Point) kwijt. Wanneer jouw USP’s echt uniek zijn en veel toegevoegde waarde aan de bezoeker biedt, kan je de USP’s ook eerder in de webtekst kwijt (bij de voordelen).
- Optioneel: Reviews, bewijs
Om de allerlaatste bezoekers over de lijn heen te trekken, laat je de resultaten van eerdere klanten zien. Laat de bezoeker weten dat jouw klanten tevreden zijn en jouw product aanraden. Zijn jouw review, resultaten opmerkelijk goed? Plaats ze dan ook eerder in de webtekst.
Afbeeldingen en foto’s
Uit onderzoek is gebleken dat afbeeldingen en foto’s invloed hebben op de conversie.
Er zijn wel weer veel variabelen die invloed hebben op de conversie. Het gaat om relevantie. Bijna elke relevante foto heeft een positieve invloed op de conversie en ik ben van mening ook een positieve invloed op de resultaten in de zoekmachine. Laten we maar wat dieper op specifieke foto’s in gaan.
Foto’s van het product geven de bezoeker zekerheid dat hij op de juiste pagina zit. Verder weet de bezoeker wat hij kan verwachten van het product. Dus kan je dus weer terugkoppelen naar: ‘Hoe kleiner de onzekerheid, hoe groter de conversie’
Het is lastig om foto’s te laten zien van diensten. Je kan dan kiezen om het effect van de dienst te laten zien. Wel moet je oppassen bij het soort foto dat je gebruikt. Een standaard stockfoto met mensen die overdreven lachen om iets kan ook een negatieve werking hebben op de conversie.
Een foto kan de hele uitstraling van jouw website positief of negatief beinvloeden. Dus denk goed na wat je wilt uitstralen. Wat wil je dat de bezoeker in een oogopslag kan zeggen over jouw website? Wilt je creativiteit uitstralen? Betrouwbaarheid? Etc…
Samengevat:
- Zorg dat de foto wat toevoegt (relevant is).
- Zorg voor een goede kwaliteit foto.
- De foto moet in dienst zijn van de webpagina, niet andersom.
- Passen de kleuren bij je huisstijl en vloekt het niet?
Openheid
Wanneer een bezoeker een product of dienst wilt afnemen, kijkt hij vaak naar de betrouwbaarheid van de website.
Uit onderzoek is gebleken dat de ‘Over Ons’ pagina vaak wordt bezocht door nieuwe bezoekers. Hoe duurder de dienst is, hoe vaker de bezoeker informatie zoekt over het bedrijf (je wilt namelijk weten of het een betrouwbaar bedrijf is). Besteedt dus genoeg aandacht aan de ‘over ons’ pagina en wees open over jouw bedrijfgegevens.
Denk hierbij aan:
- Adresgegevens
- Telefoonnummer
- KvK Nummer
Foto’s van jou, jouw bedrijf en je medewerkers kunnen ook een positieve invloed hebben op de betrouwbaarheid van jouw website. Bezoekers zien letterlijk en figuurlijk wie het gezicht van het bedrijf is (zijn) en wie hun diensten gaan uitvoeren. Zorg wel voor verzorgde foto’s.
Vertrouwen creëren
Dit is eigenlijk al deels besproken bij de opbouw van de webtekst.
Reviews en bewijs hebben invloed op de conversie. Dus denk hierbij aan een portfolio, business cases en klantenreviews. Reviews of cases van bekende bedrijven of bekende personen hebben hierbij weer een grotere invloed op de conversie dan ‘normale’ onbekende klanten.
Een open deur, maar toch goed om te noemen: zorg dat het portfolio, de cases en de reviews van echte mensen zijn en dat je ze niet zelf verzint. Veel mensen kunnen zo zien of je iets verzonnen hebt of niet en wanneer iemand vraagt om een referentie of bewijs kan je het dan gelijk leveren.
Een (grote) leugen kan zorgen voor een deuk in het imago (slechts nieuws spreidt zich sneller dan goed nieuws).
Een andere manier op vertrouwen te creëren is het gebruiken van keurmerken. Ook hierbij geldt: hoe bekender het keurmerk, hoe betrouwbaarder je overkomt..
Dus alles samengevat:
- Gebruik relevante afbeeldingen
- Bewijs dat jouw diensten/producten van kwaliteit zijn
- Biedt de oplossing van het probleem duidelijk aan.
- Wees open
- Be Good and Show It
- Vraag zo min mogelijk informatie
- Call-to-action knoppen