Er bestaat geen één antwoord op de vraag: wat kost SEO?
SEO is namelijk een continue proces waarbij je de website en de zichtbaarheid van de website structureel beter maakt. Daarnaast is SEO geen rechttoe rechtaan vak, omdat je geen resultaten kunt beloven. Je blijft namelijk afhankelijk van het algoritme van Google.
We kunnen wel wat onderliggende vragen beantwoorden:
- Wat betaalt men gemiddeld per uur, project of maand voor SEO?
- Wat heb ik precies nodig? En hoe kan ik kosten besparen?
Maar wat kost SEO nou gemiddeld?
Er zijn over het algemeen 3 prijsmodellen die SEO bureaus hanteren.
De 3 gemiddelden komen uit een onderzoek van Moz.com (onderaan het artikel staat de infografic met een link).
- Per maand gemiddeld 250 tot 5.000 dollar ( ongeveer 180 tot 4500 euro)
- Per project gemiddeld 500 tot 10.000 dollar ( ongeveer 450 tot 9000 euro).
- Per uur gemiddeld 50 tot 200 dollar (ongeveer 45 tot 180 euro)
Zoekmachine optimalisatie kosten
Dit betekent natuurlijk niet dat jij SEO nodig hebt dat 180 of 4500 euro per maand kost. Dit zijn enkel de gemiddelden die men opgeeft.
Je kunt 9 van de 10 keer niet zo veel verwachten qua resultaat als een SEO’er twee uurtjes in de maand voor jouw site werkt. Helemaal als je vrij kleine (en onbekende) website hebt.
En 4.500 per maand is ook een extreem. Dat is een bedrag wat normaal kan zijn voor de wat grotere bedrijven die SEO niet intern willen doen.
De prijs van SEO wordt voornamelijk bepaald door de moeilijkheidsgraad van het project, de grootte van het project, de complexiteit van het project en de kennis en ervaring van de SEO’er/SEO-bureau.
Om de kosten van SEO te begrijpen, moet je begrijpen wat bij SEO komt kijken en wat je moet doen om hoog te komen in Google.
Laten we SEO even uitkleden.
In theorie zou een pagina die het best inspeelt op een bepaalde zoekintentie (zoekwoord) het hoogst moeten ranken.
Google kan een pagina niet op inhoud beoordelen, omdat een algoritme (een complexe set aan berekeningen) de ranking bepaald – en dus geen mensen.
Google kijkt daarom naar tientallen of honderden datapunten die een relatie hebben met kwalitatieve content. Zo wordt goede content over het algemeen vaker gedeeld online, men blijft langer plakken op goede websites en komen vaker terug.
Dat kun je ook vertalen naar: goede content komt websites die een autoriteit zijn in hun niche. Betrouwbare, informatierijke en gebruikvriendelijke websites die men zonder enige twijfel zou aanraden aan vrienden, kennissen en collega’s.
Je wordt niet zomaar een autoriteit. Dat is een proces dat jaren duurt. Jaren waarin je actief werkt aan het maken van goede content die inspelen op de problemen, vragen en behoeften die zoekers hebben, netwerken en het vergroten van jouw naamsbekendheid op andere websites.
Hoe verder je in dit proces van het worden van een autoriteit bent, hoe meer resultaten je kunt behalen met SEO.
Geld besparen met SEO
Aan de basis van SEO staan twee dingen:
- Het maken van goede content op basis van specifieke zoekintenties (zoekwoorden).
- Het vergroten van jouw naamsbekendheid.
Hier zit de meeste tijd en energie in. En dit proces kan jij evengoed of beter als een SEO’er, omdat jij jouw doelgroep, product en niche kent. Jij bent geschikter om iets te maken dat gewaardeerd en gedeeld wordt door potentiële klanten en andere ondernemers, bloggers en peers.
En op dit aspect kan je een hoop geld besparen door het zelf te doen.
Stel, je hebt 30 kwalitatieve en geoptimaliseerde pagina’s nodig om flinke resultaten te beginnen te zien met SEO. Stel, je bent 5 uur bezig om één bovengemiddelde pagina te maken en te promoten. En laten we hier 10 uur toevoegen voor zoekwoorden en concurrentie onderzoek. Dat is 160 uur. Vermenigvuldig dit met het uurtarief van een SEO’er, 110 euro, dan ben je 17.600 euro kwijt. Een bedrag dat je kunt vrij makkelijk kunt besparen door het zelf op te pakken.
Want de basis van SEO, hoe je zoekwoorden vindt en kwalitatieve content maakt, is vrij makkelijk te leren
Met een SEO cursus, bijvoorbeeld.
Met een veel kleinere investering in een SEO cursus kun je ook leren wat een pagina goed maakt. En hoe je beter wordt in schrijven.
En nadat je flinke stappen hebt gemaakt – en flinke resultaten ziet, dan kun je investeren in een SEO’er, om het maximale uit jouw pagina’s en website te halen. Die SEO’er kan zich dan volop focussen op het optimaliseren – in plaats van het maken. En het optimaliseren is hetgeen waar een SEO’er goed in is, en waarin hij of zij jou het meest kan opleveren.
SEO-traject
Om de kosten die bij SEO komen kijken te begrijpen, zou je moeten weten hoe een SEO-traject over het algemeen loopt.
Zo’n SEO-traject bestaat uit diverse fasen
- Website analyse
- Zoekwoorden analyse
- Concurrentie analyse
- SEO en content strategie
- Technische optimalisatie werkzaamheden
- Content creatie & optimalisatie
- Promotie (linkbuilding)
SEO is breder dan je misschien denkt
Zoekmachine optimalisatie (SEO) is een enorm breed vakgebied. Het is een vakgebied dat raakvlakken heeft met copywriting (webteksten), doelgroep- en concurrentie onderzoek, design, opmaaktalen, programmeren, conversie optimalisatie, usability (gebruiksvriendelijkheid), public Relations, linkbuilding, social nedia en promotie.
Een SEO’er is vaak een generalist die van al deze vakgebieden redelijk verstand heeft en gespecialiseerd is in een van deze vakgebieden.
Zoek een SEO’er die bij jou past
Het is jou taak, als ondernemer, om een SEO’er te zoeken die zowel een generalist is en gespecialiseerd is in een vakgebied dat jouw website het hardst nodig heeft.
Misschien is het beter om zelf eerst een website analyse uit te voeren of een SEO’er te vragen, voor een klein bedrag, om te kijken wat de grootste knelpunten op jouw website zijn.
Dit kan op termijn enorm veel schelen qua kosten.
Website analyse
Een zoekmachine optimalisatie traject begint altijd bij een website analyse. Het ligt aan het traject of de opdracht waar ze precies naar kijken.
Zo begint de SEO’er vaak met het analyseren van de technische aspecten van de website. Hoe goed is de website technisch opgebouwd? Heeft de webbouwer een schone code opgeleverd en is de website goed te indexeren (lezen) door de zoekmachine? Is er sprake van duplicate content (dubbele inhoud)? Een goed te indexeren website is essentieel om goede rankings te behalen.
Daarna kijkt de SEO’er vaak naar de navigatie (informatiestructuur), hoeveel content (tekst & afbeelding) er op de website te vinden is, hoe die teksten zijn opgebouwd (vanuit SEO perspectief), hoeveel websites er naar jouw website verwijzen en welke websites dat doen.
De SEO’er heeft voor dit proces kennis in usability (gebruiksvriendelijkheid), copywriting (schrijven van teksten), navigatiestructuren, opmaaktalen, programmeertalen en de techniek die de zoekmachine gebruikt om een website te indexeren nodig.
Als er problemen gevonden zijn, verdiept de SEO’er zich ook vaak in de oorzaak van het probleem en zoekt naar oplossingen.
Een ervaren SEO’er
Hoe ervaren de SEO’er, hoe effectiever hij dit kan doen. Er komen meer verbeterpunten naar boven die op korte of lange termijn voor meer omzet kunnen zorgen.
Maar voor die ervaring betaal je natuurlijk wel weer wat extra. Hoe complexer de website is, hoe langer de website analyse duurt. De verbeteringen moeten vervolgens ook gedocumenteerd worden. Zo’n analyse kan een uurtje duren (bij zeer kleine websites), maar ook bijvoorbeeld 40 uur (bij complexe websites). Meestal zal zo’n analyse 2-8 uur in beslag nemen.
Zoekwoordanalyse
De volgende stap is het vertalen van jouw doelen in concrete zoekwoorden of zoekwoordthema’s waarop je wilt, moet of kunt ranken. De SEO’er gebruikt diverse tools om gerelateerde zoekwoorden te vinden en te kijken hoeveel bezoekers (en indirect conversies) elk zoekwoord kan opleveren.
De SEO’er moet dus ook analytisch zijn aangelegd en verbanden tussen woorden en thema’s kunnen zien (helikopterview).
Ook de grootte van de zoekwoordanalyse hangt weer af van de grote en complexiteit van jouw website en jouw doelen.
SEO kosten en SEO bureau’s
Op het web zijn er duizenden bedrijven te vinden die zoekmachine optimalisatie aanbieden.
Het kan erg lastig voor webmasters en ondernemers zijn om een goede match te vinden met een organisatie die SEO aanbiedt en ook nog eens kwalitatief goed is. Ze moeten onder andere letten op de kwaliteit, prijs en de betrouwbaarheid van de organisatie. Het is lastig om de kwaliteit en de betrouwbaarheid van een organisatie te meten wanneer je niet heel bekend bent met zoekmachine optimalisatie.
Het kaf van het koren scheiden
Er bestaan geen (erkende) keurmerken of eisen, voordat een persoon zich een SEO’er kan noemen.
Zoekmachine optimalisatie kan redelijk complex zijn voor webmasters en ondernemers die zich net verdiepen in internet marketing. Doordat het redelijk complex is, kunnen veel mensen niet in een oogopslag zien of het bedrijf die zoekmachine optimalisatie aanbiedt kwalitatief goed werk levert.
Pas op voor ‘oplichters’
Sommige bedrijven maken misbruik van het gebrek aan kennis over zoekmachine optimalisatie onder ondernemers. Ze bieden goedkope zoekmachine optimalisatie trajecten of linkbuildingpakketten aan en doen grote beloftes. Beloftes die ze niet na kunnen komen.
Veel van de bedrijven die in zee gaan met zulk soort “SEO’ers” kopen een kat in de zak. Ze krijgen niet (of heel kort) de bezoekers en de posities die ze beloofd waren.
Dus wees erg sceptisch als je pakketten van 10-100 euro per maand tegenkomt. 999 van de 1000 keer zijn dit ‘oplichters’ (ze komen hun beloftes niet na of ze gebruiken ‘black hat technieken’). Wanneer iemand de zoekmachine manipuleert om hoger te komen in Google, kan dit leiden tot een grote daling in de zoekresultaten of zelfs een ban.
Prijzen SEO berekenen
De positie van een webpagina wordt bepaald door de zoekmachine aan de hand van honderden factoren.
Het wordt onder andere bepaald door de gebruiksvriendelijkheid, relevantie en kwaliteit van de webpagina. Verder krijg je te maken met de actualiteit van de website en de waardering en aanwezigheid van jouw website op het web.
Brede kennis en tijdsintensief
Om dit te optimaliseren heeft het bureau of persoon die SEO aanbiedt kennis nodig in de techniek achter de website, usability, copywriting, marketing (promotie van webpagina’s/diensten) en social media.
Het bedrijf of de persoon moet een synergie creëren tussen de bovenstaande aspecten. Het resultaat van die synergie is een hogere positie.
Omdat het systematisch verbeteren van die aspecten veel tijd in beslag neemt, kan een complete zoekmachine optimalisatie strategie veel kosten. Het is gebruikelijk dat je tarieven ziet van 50 tot 150 euro per uur.
Hoe kan je de kosten terugbrengen?
De vraag is eigenlijk: hoe kan je de kosten terugbrengen zonder (te)veel op te offeren (aan kwaliteit).
Je kan de kosten terugbrengen door een deel zelf te doen (samen te werken), een kleiner bureau of ZZP’er in te huren of je te specialiseren op de (voor jouw website) belangrijkste aspecten.
Zo kan jouw website al redelijk in elkaar zitten of je hebt al veel informatie op je website. De SEO’er kan zich dan focussen op de belangrijkste aspecten. Dit neemt minder tijd in beslag en kost dus minder.
Wat kan je doen?
- Alles zelf doen. Kost veel tijd (bespaar tijd door het kopen van een cursus, e-book/boek of een SEO advies)
- Door samen te werken. Stel dit voor aan de SEO’er en verdeel de taken (Jij schrijft bijvoorbeeld de teksten en hij/zij controleert het op SEO-gebied)
Infographic: Wat kost SEO?
SEOmoz heeft een onderzoek gedaan naar de tarieven van zoekmachine optimalisatie bureaus (in het buitenland).
Infographic by SEOmoz & AYTM Market Research