Website laten maken? Mini-spoedcursus over waar je op moet letten

Dit artikel is een mini-spoedcursus over het laten maken van website.

Iets specifieker: We gaan het hebben over het laten bouwen van WordPress websites, omdat WordPress het beste en populairste CMS is ter wereld.

Wow een spoedcursus, is dat echt nodig?

Ja. Het is namelijk geen kleine beslissing. Het is een beslissing die de komende 2 tot 5 jaar (tot je een nieuwe website laat maken) een enorme impact heeft op het succes van jouw website. Het heeft invloed op jouw ranking in Google, op sales, de mate waarin ze jouw website zullen aanraden en de mate waarin ze jouw onderneming (diensten en artikelen) vertrouwen.

 

De mini-spoedcursus bestaat uit een paar onderdelen:

  • Hoeveel kost het laten maken van een website?
  • Uit welke elementen moet mijn eerste website bestaan? – Minder dan je denkt
  • Hoe beoordeel je een webbouwer of webdesignbureau?

 

Hoeveel kost het laten maken van een website?

Als je via de term ‘website laten maken’ op dit artikel kwam, dan zag je waarschijnlijk ook een hoop zoekresultaten met prijzen zoals 199, 449, 699

De eerste keer dat ik het zag schrok ik een beetje.

Waarom schrok je?

Nou, kijk. De getallen zitten nu in je hoofd.

Nu denk je dat een hele goedkope website 199 euro kost. En je denkt dat 699 euro het duurdere segment is.

Als (beginnende) ondernemer – of particulier – wil je de beste website voor de laagst mogelijke prijs. De kans is dan redelijk groot dat je voor het middensegment gaat. Een website voor 400 á 500 euro.

Dan zit je sowieso goed, toch?

Nee. Niet echt.

De kosten van het laten maken van een website door een webdesignbureau

Als je bij een ervaren freelancer of een webdesignbureau een vrij standaard website wilt laten maken, dan komen zijn met een prijs van 1.500 a 3.000.

Jup. Zo’n groot verschil. En bij grote bedrijven – die grotere en complexere websites willen – is het niet ongebruikelijk dat de kosten tussen 10.000 tot 100.000 vallen.

Hoe kunnen de prijzen van het laten maken van websites zo verschillen?

Hmm. Het grootste verschil is dat het goedkopere segment van 199 tot 1.000 euro – en ja, dat is het goedkopere segment – werkt met themabouwers of gekochte thema’s.

Als ze een themabouwer gebruiken (die ze zelf gemaakt hebben of gekocht) dan gebruiken ze drag-and-drop systeem om jouw website te maken. Ze kiezen de elementen die ze willen en die zetten ze op de juiste volgorde.

En als ze gekochte thema’s gebruiken, dan heb je de keuze uit een handvol – of tientallen – thema’s die door andere webdesigners zijn gebouwd (en al honderden of zelfs tienduizenden keren wereldwijd is verkocht). Nadat je een thema hebt gekozen, dan zetten zij alle opties goed en dan wordt de website opgeleverd.

Is het laten maken van zo’n goedkope website slecht?

Niet perse. Maar je hebt dan geen op maat gemaakte website.

En zelfs dat is in principe niet erg als starter. Maar je kan het dan ook zelf doen. Voor 50 euro kan je ook zelf een professioneel WordPress thema uitzoeken (met evt een themabuilder). En dan heb je ook nog eens de keuze uit duizenden thema’s.

Dus eigenlijk betaal je die websitebouwers (je kan ze geen webdesigner noemen, omdat ze niet designen), voor het opvolgen van een checklist.

Is dit dan slecht?

Ook niet perse.

Ze kunnen het lijstje sneller en beter opvolgen dan jij het kan. Maar als geld een grote rol speelt, dan kan je het ook zelf een website maken met een professioneel thema (je bent er dan wel een paar avondjes zoet mee).

En ervaren freelancers en de midden-kleine webdesignbureaus dan?

Die bouwen de website zelf.

Ze beginnen na een gesprek met jou met het ontwerpen van de website in Photoshop. Dit ontwerp wordt dan met jouw besproken en op basis van jouw feedback wordt het ontwerp aangepast. Daarna wordt het ontwerp in code gezet (van tekening tot een website die werkt). Als de website ‘af’ is, dan bekijk je weer samen de website en heb je de mogelijkheid om kleine aanpassingen door te voeren. Vervolgens vul jij de website en wordt de website grondig getest door het webdesignbureau. Wanneer alles getest is, wordt de website gelanceerd.

Er worden dus tientallen uren in je website gestopt. En als je een gemiddeld uurtarief rekent, dan kom je snel uit bij een prijs tussen de 1.500 en 3.000 euro.

Door wie moet ik dan een professionele website laten maken? Of moet ik zelf een website maken?

Dat is jouw beslissing.

Op dit vlak zijn er in essentie geen slechte keuzes, er zijn alleen verkeerd geïnformeerde keuzes.

Wat ik wil is dat je niet één ding verwacht en iets anders krijgt. Daarom is het belangrijk om te weten wat je wel en niet krijgt bij elke keuze.

Je kan niet een unieke op maat gemaakte website verwachten als je voor een goedkope partij kiest, maar aan de andere kant heb je zo’n website als starter ook niet perse nodig. Vaak komt het neer op het budget. Hoeveel kan je besteden zonder dat je jouw runway (de tijd waarin jouw website voor een redelijk inkomen moet zorgen) drastisch wordt verkleind.

P.S. De prijs is een belangrijke factor, maar zorg ervoor dat het niet de enigste factor is.

Meer weten over de gemiddelde prijs van een website? Lees dit artikel (na dit artikel natuurlijk).

Waar op moet je letten bij het laten maken van een website?

De meeste ondernemers stellen zichzelf de verkeerde vraag wanneer ze een website gaan maken.

Ze vragen zich af: “Wat kan ik allemaal op mijn website plaatsen?”

Ze kijken bij concurrenten en bij websites die ze tof vinden, en denken:

  • “Ja, zo’n video op de achtergrond ziet er echt goed uit.”
  • “Oh, zo’n foto die beweegt als je scrolt wil ik ook.”
  • “Uhuh, zo’n groot uitklapmenu met een foto in het uitklapmenu is tof.”
  • “Social-mediabuttons in de sidebar zorgen voor volgers, een inschrijfformulier voor meer inschrijvers, de best gelezen posts voor een goede indruk, een banner voor meer sales, categorieën voor makkelijke navigatie, een zoekveld is ook handig, een foto van mezelf voor wat persoonlijkheid.”
  • “Hmm de homepage. ENORM belangrijk. Ik wil alle diensten erop hebben. Met illustraties, met foto’s, met logo’s van bedrijven die ik heb geholpen, mijn laatste tweets en met wat tekst voor SEO.”

Het probleem is dat men alleen denkt aan alle potentiële positieve eigenschappen van elke extra pagina of element.

Maar je website is juist zero-sum-game

De aandacht gaat niet naar element A, B, C etc tegelijkertijd. En ze bekijken ook niet de elementen op volgorde.

Nee. Wat het meest opvalt, krijgt de meeste aandacht. En hoe drukker de website is, hoe meer de bezoeker vlug gaat scannen en dus hoe meer elementen de persoon negeert.

We moeten niet kijken naar wat we allemaal op onze website kunnen plaatsen. We moeten precies het omgekeerde doen. Helemaal in het begin.

We moeten kijken wat echt nodig is. The bare essentials.

Welke pagina’s zijn echt nodig om de bezoeker te overtuigen van jouw product en onderneming?

We moeten ons bij elke pagina afvragen:

  • Wat is het doel van deze pagina?
  • Wat wil ik dat de bezoeker nu doet?

En daar moeten we het bij houden. De rest is afleiding.

Welke pagina’s heb je echt nodig?

Niet zo veel.

  • Een homepage
  • Een productpagina
  • Een ‘over’-pagina
  • Een contactpagina
  • En misschien een blog (kan in sommige gevallen gecombineerd worden met de homepage)

Laten we de pagina’s even kort bespreken.

De homepage:

Heb je echt een slider nodig met grote nietszeggende plaatjes en nietszeggende termen, zoals ‘service die verdergaat’?

Nee. Het leidt af.

Wat is het doel van de homepage?

  • Vertellen wat je doet (en welk probleem je oplost).
  • Waarom ze voor jou moeten kiezen.
  • Wat ze moeten doen om meer over de oplossing (en het probleem) te lezen.

Laten we het voorbeeld van het verhuren van Vespa’s erbij pakken:

Wat moet er op de homepage komen?

  • Een grote tagline, bijvoorbeeld: een Vespa voor iedereen die mobiel wil zijn in Amsterdam. Zonder grote investeringen te doen of zorgen te hebben over onderhoud.
  • Een grote call-to-action, bijvoorbeeld: lees meer over de voordelen van het huren van een Vespa
  • Een grote afbeelding. Omdat je een product verkoopt, zou ik een grote foto van een Vespa laten zien. Als je een dienst verkoopt kan het een grote foto van jezelf zijn.

Verder hoeft er in principe niets bij.

Wat is het doel van een productpagina?

Duidelijk vertellen wat de dienst is, de voordelen laten zien en twijfels wegnemen.

  • Wat is het probleem? En wat is het gevolg van dit probleem?
  • Wat is jouw oplossing?
  • Waarom is jouw oplossing beter dan andere oplossingen?
  • Hoe kan ik bestellen?

Wat moet er op de ‘over’-pagina komen?

De ‘over’-pagina moet niet over jou gaan, maar over de klant.

Je kan hier wel een meer verhalende vorm gebruiken. Hoe jij het probleem zelf hebt ervaren, wat de gevolgen daar van waren, waarom je het wil oplossen en wat de oplossing is.

Wat moet er op de contactpagina komen?

Simpel: contactgegevens.

En het blog?

Het doel van een blog is niet verkopen. Het doel van een blog is mensen binden aan jouw organisatie en aandacht genereren. Hou het hier ook simpel.

Je hebt het blog, een inschrijfformulier (waarbij het e-book dat je weggeeft goed naar voren komt), de belangrijkste social media buttons en een mogelijkheid om te reageren.

Keep it simple

De meeste websites zijn te complex.

Ze gebruiken vage termen, ‘creatieve’ elementen die niets toevoegen, veel verschillende kleuren en proppen zo veel mogelijk elementen bij elkaar.

Dit doen niet alleen ‘kleine’ bedrijven, ook grote bedrijven die tienduizenden euro’s betalen voor een webdesign.

Hoe belangrijk is het design?

Een goed design valt niet op.

En dat is goed, want het draait ook helemaal niet om het design van jouw website. Het draait om de woorden. Het draait om wat je aanbiedt, voor wie je het aanbiedt, het probleem dat je oplost en waarom ze voor jou moeten kiezen. Een goed design leidt de aandacht automatisch naar die punten, zonder met pijltjes te hoeven werken. De belangrijkste elementen krijgen de meeste ruimte en vallen het meest op.

Een slecht design leidt de bezoeker af. Dat betekent dat de belangrijkste punten niet overkomen, dat men niet doorklikt en uiteindelijk afhaakt. Het kost klanten.

Hoe maak je een simpele goedwerkende website?

Het is lastig om een simpele goedwerkende website te maken. Kun je nagaan hoe lastig het is om een complexe goedwerkende website te maken.

Begin daarom met eenvoud. Hou het bij de basis.

  • Een logo is in het begin zelfs optioneel. Een tekstlogo (met een normaal lettertype) is prima.
  • Gebruik zo min mogelijk kleuren. Één of twee. Hoe meer kleuren je gebruikt, hoe groter de kans is dat kleuren niet bij elkaar passen of afschrikken (er zijn hele studies over passende kleuren). De meeste goede websites hebben één kleur die bij hun identiteit hoort, zoals bol.com blauw heeft, en één kleur om nadruk te leggen op call-to-actions. Als je het veilig wilt spelen, dan kan je één kleur voor beide functies gebruiken.
  • Gebruik witruimte. Witruimte zorgt voor rust. Vergelijk deze Wikipedia pagina maar eens met deze pagina die een designer heeft gemaakt. Een enorm verschil.
  • Gebruik een goed lettertype (wordt enorm onderschat).
  • Breng elke keer in kaart: 1. Wat is het doel van de pagina? 2. Wat wil ik dat de bezoeker nu doet?

 

Kan je die niet-zo-goede webdesigners herkennen?

Meestal wel. Meestal is de website van de webdesigner of het webdesignbureau ook niet zo goed.

Vertrouw op je instinct (dat zullen jouw bezoekers ook bij jouw website doen)

Wat voor gevoel krijg je als je de website van de webdesigner bekijkt? Is het onrustig? Is het druk? Zijn er te veel opties? Of straalt de website vertrouwen uit? Bekwaamheid? Creativiteit dat werkt? Gebruiken ze genoeg witruimte?

Als je de teksten leest. Wat zeggen ze? Hebben ze het over wat zij kunnen of wat ze voor jou kunnen doen? Hebben ze het over ‘een digitaal visitekaartje’? Dan kan je de website van mijn part verlaten. Dan begrijpen ze niet goed wat jij wilt. Je wilt een website die klanten oplevert, geen visitekaartje. En als ze dat zeggen dan zou je ook kunnen denken dat ze sneller voor de makkelijkste optie gaan i.p.v. de beste optie.

En hoe gaan ze om met de typografie? En de kleuren? Als je op een pagina komt waar een vijftal lettertypen, met meerdere lettertypen grooten, dikgedrukt en cursief allemaal door elkaar wordt gebruikt, dan kan je beter de website ook verlaten.

Wat maakt een website goed?

Het moet rust uitstralen.

Je moet direct weten op wat voor website je belandt en wat ze aanbieden.

Je ogen moeten niet constant van rechtsonder, naar rechtsboven, naar linksonder schieten omdat de website tientallen objecten heeft die om de aandacht schreeuwen. Gebruiken ze verschillende felle kleuren, bewegende objecten, pop-ups, meerdere foto’s van mensen en vage call-to-actions op één pagina?

Het lettertype moet goed leesbaar zijn. Als je moet lichtelijk moet knijpen met je ogen om de tekst te lezen, dan is een slecht teken.

Hoe kies je een goed webdesignbureau?

Besteed genoeg tijd aan het maken van een ‘short-list’. Een lijst met webdesignbureaus waar je over twijfelt.

Kies niet alleen de webdesigners die het hoogst ranken op het woord dat je toevallig hebt ingevuld.

Wat ik zou doen:

  • Drie zoekopdrachten formuleren. Bijvoorbeeld “Webdesignbureau Utrecht’, “WordPress website laten maken” en “Internetbureau webdesign”.
  • Daarna zou ik misschien wel 30 websites per zoekwoord bekijken en op mijn eerste gevoel afgaan.
  • Ik zou vragen op Twitter en/of LinkedIn of iemand een webdesignbureau kan aanraden. Ook bij die bureau’s ga je op het eerste gevoel af.
  • Ik zou misschien kijken welke websites ik tof vind en kijken wie die websites heeft gemaakt (staat soms in de footer, en anders een mailtje sturen).

Daarna is het een kwestie van je lijst kleiner maken door de websites en het portfolio te bestuderen.

En als je een top 3 of 5 hebt, dan stuur je een mailtje. Stuur geen kort mailtje. Stuur duidelijk wat je wilt. Wat voor soort website je wilt. Wat voor functies.  Hoe duidelijker jij bent, hoe duidelijker de webdesigner kan zijn.

Daarna kan je eventueel de lijst nog kleiner maken en/of op bezoek gaan bij die bureaus.

 

Delen: