De 5 SEO-geheimen om jouw website beter vindbaar te maken in Google

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 10 juni 2021

Iedereen kan een website maken en iedereen kan een website beter vindbaar maken in Google. Echt.

Er zijn honderden tips en tactieken online te vinden die je direct kan toepassen. En elke aanpassing kan op termijn, direct of indirect, leiden tot een pagina die een beetje beter vindbaar is.

Maar aan de meeste SEO-tips heb je niets

Dit komt niet omdat de tips klote zijn, maar omdat het niet de oorzaak van lage rankings aanpakt.

Zo maakt het hebben van een iets nieuwere wielrenfiets je niet direct de winnaar van de Tour de France. En zo zorgt een kleine aanpassing van een kop in een artikel ook niet dat je rankt op een zoekwoord waar de concurrentie moordend is.

99.99% van de tijd is er niet 1 probleem dat de oorzaak is van een minder vindbare website. Vaak is het ook niet een verzameling van problemen. Het is de manier hoe het bedrijf zich profileert en heeft geprofileerd op het internet. Of het een gebrek hieraan.

Vaak vergeten we wat het doel van de zoekmachine is. Namelijk het zorgen dat de beste content over elk onderwerp boven komt drijven.

Het optimaliseren van een website die niet met de juiste fundamenten is opgebouwd is net als het water naar de zee dragen. Het is niet zo zinvol. Je probeert de zoekmachine te overtuigen dat de content beter is dan dat die is. Tuurlijk kan het. Maar het heeft nooit het gewenste effect. Voor geen enkele partij.

We (ondernemers, SEO’ers en zoekers) moeten dit ook niet willen doen. Doen alsof je beter bent. Iets manipuleren.

Zorg er gewoon voor dat je website beter wordt. Dat je iets toevoegt. En wij (SEO’ers/Online Marketeers) helpen jou dan graag om jouw website beter vindbaar te maken (en het gaat dan ook nog makkelijker ook). Iedereen tevreden.

Maar hoe zorg je ervoor dat jouw website ook echt beter wordt? Hoe zorg je dat je een website met de juiste fundamenten opbouwt?

De 5 grote geheimen om jouw website beter vindbaar te maken in Google

Het zijn dezelfde ‘geheimen’ als die van het succesvoller worden over het algemeen.

  1. De juiste gewoontes
  2. De juiste skills
  3. De juiste principes
  4. Gerichte feedback (coach/adviseur)
  5. De juiste plekken en personen

De juiste gewoontes

Een gewoonte is een routine die door herhaling onbewust plaatsvindt.

Jouw gewoontes vormen – op een lange termijn – wie jij bent.

Charles Duhigg zegt in zijn boek The Power of Habit dat gewoontes 40% van onze dagroutine bepalen. Bijvoorbeeld wat je precies doet als je wakker wordt, hoe je naar je werk gaat, hoe je de werkdag begint en wat je allemaal doet als je thuiskomt.

Het ontwikkelen van de juiste gewoontes zorgt dat je vooruit komt.

Waar kan je aan denken?

  1. Een vast moment (tijd en dag?) om een non-fictie boek te lezen over jouw niche zorgt er op termijn voor dat je meer weet over jouw vakgebied en er meer over kunt vertellen (en schrijven). En dat je beter in je vak wordt. Ook niet heel onbelangrijk.
  2. Een vast moment (tijd en dag?) om een artikel te schrijven, zorgt er op termijn voor dat je meer content hebt (kans om gevonden te worden). En je wordt beter in schrijven.
  3. Een gewoonte om elk idee dat hebt, direct te noteren.
  4. Een gewoonte om bij elk artikel dat je leest te kijken of je een passende reactie kan achterlaten (mensen houden van reacties (en je netwerkt dan direct)).
  5. Meer slapen (beter humeur, mentaal scherper, betere concentratie etc).
  6. Regelmatig bewegen (beter humeur, mentaal scherper, betere concentratie etc).
  7. Letten op voeding (beter humeur, mentaal scherper, betere concentratie etc).

Wat moet je nog weten over het aanpassen en aanleren van gewoontes?

  1. Begin met iets heel kleins.
  2. Probeer niet meerdere gewoontes tegelijk aan te passen.
  3. Koppel situaties/tijdstippen/attributen aan je gewoonte. Bijvoorbeeld sportschoenen en dumbells in zicht, om 19.00 (een wekker zetten?) of direct als je terug bent van werk (en geen excuses).
  4. Schrijf je motivatie ergens op. Het is elke dag een strijd (die op termijn steeds minder heftig wordt) en alleen jij bepaalt of je ermee doorgaat (wat een verantwoordelijkheid he). Zo kan je op een whiteboard (die goed in zicht is) elke dag/keer een streepje zetten bijvoorbeeld.
  5. Lukt een gewoonte niet? Zet dan gewoon door (ja waarom niet?) of pas de gewoonte iets aan en probeer het weer.
  6. Laat de belofte iets kleiner lijken. Bijvoorbeeld; je hoeft alleen je sportschoenen aan te trekken en tot het einde van de straat te lopen. Dan mag je terug (ik ben nog nooit teruggegaan).
  7. Hoe lang het duurt voordat iets een gewoonte wordt verschilt per ding. Elke avond een glas water drinken is bijvoorbeeld makkelijker aan te leren dan hardlopen.

Hier motivatie om dingen te doen.

Rise and Swim (Welcome to the Grind)

De juiste skills

Jouw skills zijn eigenlijk een verlenging van jouw gewoontes.

Wat je kan is wat je al hebt gedaan. Voor het grootste deel dan. Talent is overrated.

Als jij beter wilt leren schrijven. Ga dan actief bezig met schrijven. Hoe leer je beter schrijven? Door veel te schrijven. Hoe zorg je ervoor dat je veel schrijft? Door er een gewoonte van te maken. Verder leer je beter te schrijven door actief te schrijven. Actief? Ja. Kijken hoe je zinnen kan formuleren. Afkijken bij andere schrijvers. Cursus bloggen/schrijven afnemen. Boeken lezen over schrijven. Lezen over het algemeen.

Bijna alles wat je niet kan, kan je leren.

Wat zijn de skills die je moet leren om beter vindbaar te worden in Google?

  1. Je moet leren lezen
  2. Je moet leren onderzoeken
  3. Je moet kritisch leren na te denken (stel bij dingen die je hoort de vraag waarom en probeer zelf op een antwoord te komen op die vraag (dus het beseffen waarom iets iets is. Inzichten krijgen. (Waarom moet er in de titel bijvoorbeeld een zoekwoord staan?)))
  4. Je moet leren hoe jij (de mens) websites gebruikt
  5. Je moet leren hoe je een boodschap kan overbrengen
  6. Je moet leren overtuigen
  7. Je moet leren schrijven
  8. Je moet leren hoe je iets kan vermarketen
  9. Je moet leren hoe jouw doelgroep denkt
  10. Je moet leren hoe websites werken (hosting, snelheid, ftp, redirects).

Dit alles kan leren door te oefenen, door cursussen af te nemen, door boeken te lezen en blogs te volgen. Maar voornamelijk door veel te oefenen en veel te falen.

En kijk. Dit betekent natuurlijk niet dat je alles moet doen. Je kan ook dingen uitbesteden. Is niets ergs aan. Het hoort zelfs bij het ondernemerschap. Neem mensen aan of huur professionals in.

De juiste principes

Een principe is de manier hoe jij iets bekijkt (de perceptie). Een principe is een waarheid voor die persoon zelf. Eigen waarheden noem ik ze. ‘Waarheden’ veranderen niet omdat iemand anders zegt dat het niet waar is.

Principes worden gevormd door ervaringen. Om een principe te veranderen moet er inzicht komen bij die persoon zelf. Er moet dus een stukje informatie doorkomen waar iemands eigen waarheid evolueert. En dat gaat lastig omdat men vaak tegenstrijdige informatie automatisch blokkeert.

Wat heeft dit met het verbeteren van de vindbaarheid te maken?

Principes zitten in het leven van mensen geweven. Het is jouw perceptie op een gebeurtenis. Het is de manier hoe wij op alledaagse zaken reageren.

  1. Als iemand jou om hulp vraagt. Via mail. Of via Twitter. Hoe reageer je dan? En waarom?
  2. Deel jij blogs die je goed vindt? Of is het altijd een eenrichtingsweg (alleen lezen)
  3. Je kan bloggen op een van de grootste blogs. Doe jij dit ook?

En. Er zijn geen goede of slechte antwoorden. Alles hoe jij iets ziet heeft een reden. Ik vraag je alleen om af en toe te kijken of die perceptie mogelijk anders kan (of moet). Mag jij weten.

De 7 principes van het boek ‘7 habits of highly effective people‘  van Stephen R. Covey

  1. Be proactive
  2. Begin with the end in mind
  3. Put first things first
  4. Think win-win
  5. Seek first to understand, then to be understood
  6. Synergize
  7. Sharpen the saw

Principes kan je niet leren, die moet je zelf ontdekken. Hoe? Door je te informeren. Je kan bijvoorbeeld beginnen met het lezen van dat boek. Of je beseffen dat jouw manier van kijken naar iets niet perse de juiste is (omdat er geen juiste manier bestaat). Als je van iets vast, iets los kan maken, dan ben je een eind op weg.

Tuurlijk. Zonder de ‘juiste’ principes kan je natuurlijk ook nog goed vindbaar worden in Google.

Maar je vermindert het aantal kansen dat jij creëert waar jij en  jouw website profijt aan heeft (links, shares en klanten?). En die kleine ‘onverwachte’ steuntjes kunnen het verschil maken tussen een 3de plek en een 1ste plek.

Gerichte feedback (coach/adviseur)

Denk er maar eens over na.

Hoeveel zou jij er aan hebben – als aankomend wielrenner – als een ervaren coach, iemand die al vele winnaars naar voren heeft gebracht, jou advies geeft over wat jij precies moet doen om sneller beter te worden.

Geen instant succes. Nee. Dat bestaat niet. Een manier om sneller beter te worden. Meer kan of moet je niet verwachten. En meer kunnen wij (SEO’ers/adviseurs/coaches/marketeers) jou ook echt niet bieden. Jij moet nog steeds alle heavy lifting doen.

Verder leer je iets sneller als je gericht feedback krijgt.

  1. Feedback over je onderneming van ondernemers
  2. Feedback over schrijven van schrijvers
  3. Feedback over je online strategie van iemand die zich daar veel mee bezig houdt (uhum)

Zonder feedback moet je alles zelf uitvinden. Alle ontdekkingen moet je dan zelf doen. En dat kost enorm veel tijd. Tijd die je als ondernemer niet altijd hebt.

De juiste plekken en personen

Het laatste geheim zijn de plekken waar je terecht kan om de informatie te zoeken die je nodig hebt en de personen waar je iets aan hebt.

  1. Welke blogs je moet volgen. En ook welke niet (verspil geen tijd blogs die alleen content herkauwen. Jouw tijd is meer waard dan dat).
  2. Op welke sites je snel en gestructureerd informatie kan vinden over je niche en de skills die je wilt leren.
  3. Welke boeken je wel en niet hoeft te lezen.
  4. Welke auteurs er wel en niet iets van snappen (en hoe je dit kan ontdekken).

Denk na over wie je volgt. Je kan namelijk ook de verkeerde dingen leren. Zo is iemand zijn top 5 van komedieseries niet zo interessant als die persoon maar 7 komedieseries heeft gezien en eigenlijk alleen van dramaseries houdt.

Zoek bijvoorbeeld informatie van mensen die al op de plek zijn waar jij wilt zijn of daar ook naar toe gaan. Of die het via een hele andere weg benaderen. Zo zal de focus en de kennis van iemand die met SEO begonnen is vanuit een technische opleiding/baan anders zijn dan iemand die begint vanuit een marketingopleiding.

En focus je op de mensen om je heen

Zelf denk ik altijd dat je een soort van gemiddelde bent van de mensen waar je mee omgaat, van jouw rolmodellen en van de mensen die je volgt (online).

Wees actief met het uitbreiden van je netwerk (mensen leren kennen), negeer mensen (en verwijder?) die een negatieve invloed op je hebben (is nergens goed voor) en stop energie in mensen waar jij wat voor terugkrijgt. Investeer in relaties (en dan moet je ook denken aan de relaties met jouw lezers, klanten en peers). Relaties zijn nodig om jouw website en content te promoten.

En nu?

Aan de slag.

Hup!

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?