Hoe word je succesvol?

Een lijst met verzamelde citaten en gedachten over succes.

Over het oneindige streven van de mens naar succes is in de loop van de jaren, of zelfs eeuwen, veel geschreven. Uit het verleden kunnen we inspiratie, hoop, geruststelling of motivatie halen om succes te bereiken – of zelfs naast je neer te leggen.

“It’s not about passion. It’s about the work. The semi-drudgery of the day-to-day details and the constant movement against internal and external resistance.” – John Carlton

Passie is overrated.

Het is onbetrouwbaar. Het brandt als een vlammenzee op het ene moment en is een moment later onvindbaar. Het draait om ‘showing up’. Het draait om het werk. Dag in, dag uit. Wanneer je er zin aan hebt en wanneer je geen schijntje motivatie kan vinden. Elke dag een klein stap verder zetten.

“Opportunity is missed by most people because it is dressed in overalls and looks like work.”

Onbekend

“Great works are performed, not by strength, but perseverance.” –

Samuel Johnson

“By endurance we conquer “

Ernest Shackleton

“What is your main thing? Stop doing the rest.”

Te veel dingen willen en doen compliceert het leven onnodig. Daarnaast excelleer je nooit ergens in als je meerdere dingen doet. Focus daarom op het belangrijkste. Later, wanneer je gevestigd, goed en succesvol bent, kan je andere dingen oppakken.

“The main thing is to keep the main thing the main thing.”

– Stephen Covey

“The number 1 is 0,5% better than the number 10, but gets 50% more income.”

Get an imaginary sidekick. Think about someone your respect and admire. In the present or the past. Then ask yourself: what would he or she do? What would that wise, kind and smart person do? Do that.

Vreemd dat het benaderen van een probleem op zo’n manier een heel stuk makkelijker is.

“The advice you give is often the advice you need.

Waarschijnlijk is het makkelijker om advies te geven, omdat we ‘the smart you’ als een ander persoon zien, waardoor we objectiever een probleem kunnen benaderen.

“When we strive to become better than we are, everything around us becomes better too.”

Paulo Coelho

Net als je beïnvloed wordt door de vijf mensen met wie je het meest omgaat, wordt de omgeving door beïnvloed door hoe jij bent. Verder kan je het ook van een andere kant bekijken. Als je jouw ‘virtues’ traint, dan bekijk je de wereld flexibeler. En jouw perceptie van de wereld bepaalt jouw gemoedstoestand van die wereld.

“Bring in the big bucks, don’t focus on “saving’ a couple dollars by doing everything yourself.” – John Carlton

Er gaat veel tijd verloren aan het besparen op kleine dingen.

Sure, je kan in twintig uur uitvogelen hoe je een mooie header maakt met inschrijfformulier. Je bespaart dan 250 euro. Maar wat als je die twintig uur besteedt aan het vinden van meer klanten, het uitvoeren van werk voor klanten en het maken van nieuwe producten? Je verdient dan het meervoudige van het bedrag dat je anders zou besparen.

En waarschijnlijk kan een professional in een paar uurtjes tijd wat beters opleveren dan een beginner die twintig uur besteedt aan het uitvogelen hoe iets werkt.

Samenwerken is niet fucking valsspelen

Misschien is die overtuiging een residue van ons schoolsysteem.

Alles moest je zelf doen. Afkijken – en je laten helpen door anderen – was verboden en valsspelen. Maar in de praktijk – in de echte wereld – werkt dat tegen je. Je hoeft niet alles alleen te doen. Accepteer hulp. Zoek hulp. Ga samenwerkingen aan. Kijk af. Doe het samen. Men prijst je niet hoger in als je het alleen doet. Het draait om het resultaat. En je bent niet minder waard als je samenwerkt (je bereikt juist meer).

“Trying to resolve a problem that has been solved by millions of other people without the awareness of what they did isn’t a sin of ignorance, it’s a sin of ego.”


Don’t change shit that works, only because you are bored with it.

Ik moet zelf direct denken aan het design van websites. Veel bedrijven hebben een prima werkende website, maar laten elke twee jaar een nieuwe website bouwen voor (tien)duizenden euro’s.

Waarom doen ze dat? Nou, ze vinden het design saai, omdat zij elke dag hun website zien. Maar ze vergeten dat hun klanten – waar de website voor is – de website slechts een tiental keer heeft bekeken en pas net gewend is aan het design.

Maar dezelfde quote kun je toepassen op werk, sporten etc.

Every idea is obvious for yourself, are you holding something back that is obvious for you?

Elk idee die je krijgt, lijkt vanzelfsprekend en daarom niet zo bijzonder. We nemen daarom niet de moeite om het idee te verspreiden of om op het idee te kapitaliseren. Maar als iets wat vanzelfsprekend voor jou is, dan betekent dat nog niet dat het vanzelfsprekend voor anderen is.

“There is no cost to bad advice.”

Iedereen geeft maar al te graag advies.

Als het advies werkt, dan is die persoon jou dankbaar. Als de persoon niets met het advies doet, dan kan jij zeggen: ‘Ik heb geprobeerd te helpen’. En als het advies niet werkt, dan geeft die persoon niet jou de schuld, maar zichzelf. En als die persoon jou de schuld geeft, dan maak jij jouw geweten schoon met ‘er zijn onverwachte dingen gebeurd of je hebt het advies niet goed opgevolgd’.

Hou hier rekening mee wanneer je de volgende keer advies leest of hoort. En ja, dit advies valt hier ook onder. Er bestaat slecht advies, het zou mij niet verbazen dat meer dan de helft van alle adviezen slecht is. Simpelweg omdat het advies wordt gegeven vanuit een ander perspectief. Die persoon die het advies geeft heeft niet alle feiten. Luister naar al het advies, maar beslis zelf wat je met het advies doet. Don’t outsource thinking.

“It’s easy to be a prophet/guru/ Just make 25 predictions and the ones that come true are the ones you talk about.”

You are not going to be judged by your bad ideas.

Angst houdt ons tegen om in te spelen op nieuwe ideeën.

Een gefaald idee tast ons ego enorm aan. Maar een gefaald idee betekent niet dat wat je hebt gemaakt slecht is – of dat je niets kan. Nee. Je moet het los zien van je ego. Een idee is een hypothese. Iets dat mogelijk werkt of niet werkt, waar of niet waar is. En we moeten niet bang zijn over wat andere mensen denken als een idee faalt. Ook al faal je met dertig ideeën, je wordt onthouden door het ene idee dat wel slaagt.

“Nobody criticizes worthy failure: good intent, seeking connection and joy and the ability to make a difference.”

Poke the Box / Seth Godin

The same traits needed for huge success are the same traits that increase the odds of failure. We should be careful blindly praising winners or criticizing failures because they often made similar decisions with different degrees of luck.

Morgan Housel

So much of business is project management.

Ik heb het ondernemerschap zelf nu ingedeeld in vier onderdelen:

  • Hoe goed je bent (wat je kan/wat je aanbiedt).
  • Marketing/communicatie/sales (de mate dat je naar buiten treedt en aandacht opeist voor jouw ideeën en producten).
  • Zelfmanagement (oftewel projectmanagement)
  • Helikopterview (waar wil je naar toe, wat is de globale strategie, kloppen de financiën).

We onderschatten zelfmanagement. Hoe houdt je jezelf gemotiveerd? Hoe zorg je dat je werkt aan de juiste dingen? Wat zijn de juiste dingen? Hoe pak je een opdracht aan? Hoe evalueer je opdrachten en eigen projecten?

Make less. Promote more.

Helemaal creatievelingen moeten hier op letten. Sure, van het creëren krijg je energie. Het liefst wil je de hele dag iets maken uit het niets. Maar om succesvoller te worden moet jouw werk ook zichtbaar zijn. En om zichtbaar te zijn moet je aanwezig zijn. Je moet jouw werk promoten. Van 95% creëren en 5% promoten moet je gaan naar 70/30. Of 50/50. Of 20/80.

“The essence of strategy is choosing what not to do.” – Michael Porter 

Leer vaker ‘nee’ zeggen, zodat je een overtuigendere ‘ja’ kan zeggen op de dingen die je echt wil doen en bereiken. Je hoeft niet in te gaan op elk verzoek. Je hoeft vaak niets eens te reageren op zulke verzoeken (als ze van mensen komen die je niet kent.

“The vast majority of the world cannot do what you can do, and of those who can, most are sitting around consuming.” – Sean McCabe

Het is relatief makkelijk om boven 95% uit te steken als je structureel dingen doet die andere mensen niet (durven te) doen.

“There is plenty of room at the top, but there is no elevator in the building.”

Letters from a Self-Made Merchant to His Son door John Graham

Wat doe jij anders (of wat kan jij anders doen) dan de mensen waar jij boven uit wil steken?

Expect anything worthwhile to take a long time. – Debbie Millman

“… try to project out several years, because it will take you several years to build anything that’s worth building.”

We moeten weg van het idee dat we binnen enkele maanden of zelfs een jaartje iets succesvols op kunnen bouwen. Sure, het lukt sommigen. Maar de meeste succesvolle ondernemers hebben er jaren over gedaan. Trek dus niet te snel een conclusie en blijven bouwen.

“In the beginning years you need to do way to much for way to little.”

Focus on audiences that have money, realise they need help, a service only you can provide and have a outcome people will talk about.

Essentieel. Te veel ondernemers focussen zich op doelgroepen met relatief weinig geld (bijvoorbeeld, startende ondernemers) en/of die jouw product of dienst als een ‘nice-to-have’ zien en geen ‘must-have’.

“No victor believes in chance.”

We moeten leven (en ondernemen) alsof geluk niet bestaat. We moeten niet wachten tot iets in onze omgeving ons leven veranderd. We zouden 100% verantwoordelijkheid moeten nemen voor onze situatie.

Verkoopt een product niet? Geef dan niet Google of de klant de schuld. Neem verantwoordelijkheid en probeer uit te zoeken waarom het niet verkoopt en maak daarna aanpassingen. Zet verandering in gang.

“If you don’t proactively solve your own problems, they’ll never be solved.”

“If you want different results, you must go out and create them yourself.”

The job is to create a body of work. Not liking others work.

Het is heel makkelijk om je te verliezen in het lezen van blogs, het bekijken van video’s en het over-analyseren van informatie en statistieken.

Maar dit moeten we niet als werk zien. Werk is hetgeen wat je naar voren brengt. Hetgeen dat gedaan moet worden om het bedrijf overeind the houden (werk voor klanten) en te laten groeien (marketing en het maken van producten).

Je hebt 99 van de 100 keer niet meer informatie nodig om hetgeen te doen wat je bedrijf nodig heeft. Dit betekent natuurlijk niet dat je geen blogs mag lezen, maar dat het het onderscheid kan maken tussen de belangrijke zaken (create a body of work) en minder belangrijke zaken (liking others work).

“Anytime you’re on your computer ask yourself “Is this activity getting me closer to my launch date?””

“At this very moment am I making progress towards crossing off a to-do, -or- am I relaxing and re-energizing? If I’m doing neither, evaluate the situation and change it.”

“Information consumption is only good when it produces something”

“Predicting rain doesn’t count, building arks does.”

Het draait om actie. Niet om het voorspellen. Niet om ideeën.

Wat denk jij dat er gaat gebeuren? Een nieuwe crisis? Technologische doorbraak? Te kort aan huizen? Ontwikkeling van een vakgebied? Bestaat jouw baan later nog? Wordt alles heel snel duurzaam? En wat kan jij vanaf nu doen om hier op in te spelen, zodat je later niet hoeft te zeggen: “had ik dit maar gedaan”.

“You can spend a long time building an ark, while everybody else is enjoying the sun.”

“In hindsight, everything seems obvious.”

The formule for getting lucky:

  • Preparation (personal growth)
  • Attitude (believe and mindset)
  • Opportunity ( a good thing coming your way)
  • Action (doing something about it)

Voorbereiding
Wat als je de kans krijgt om te spreken op een grote conferentie voor een mooi bedrag, maar je niet weet hoe je moet presenteren? Wat als je de angst voor het spreken nodig niet hebt veroverd?

Wat als een persoon die jouw leven kan veranderen over een jaar op jouw blog komt en een handvol pagina’s leest, zijn jouw pagina’s dan goed genoeg om hem/haar te enthousiasmeren? Er komen zoveel kansen op ons pad waar we nog niet klaar voor zijn. En dat kan je voorkomen door proactief te oefenen. Iets kunnen voordat je het nodig hebt. Voorbereiden voor een kans die misschien nooit komt, maar als die komt, dat je er klaar voor bent.

“Someone is sitting in the shade today because someone planted a tree a long time ago.”

– Warren Buffett

“An investment in knowledge always pays the best interest.”

– Benjamin Franklin

“I will study and prepare, and someday my opportunity will come.”

– Abraham Lincoln

Houding
Je moet een kans wel als een kans zien. Je moet de mindset hebben en het geloof dat jij ‘waardig genoeg’ bent voor de kans.

Kans
Dan heb je de kans zelf. De hoeveelheid kansen die je krijgt kan je vermenigvuldigen door proactief te zijn. Door meer connecties te creëren. Door meer te publiceren. Door aanweziger te zijn. Door meer te doen. Door meer te geven.

Actie
En tot slot moet je ook daadwerkelijk actie ondernemen. De knoop doorhakken. Adem in, adem uit, knik en zeg enthousiast ‘ja’.

“Pockets of commitment and enthusiasm are more important than being tolerated or even accepted by the disinterested masses.”

Je moet niet iedereen aanspreken.

Als je iedereen aanspreekt, dan spreek je niemand echt aan. Je creëert geen enthousiasme. Je creëert geen fans. Je wordt niet likeable. Je genereert geen shares, want waarom zou je iets delen dat niets zegt? Dat niet bijzonder is?

En je overtuigd geen potentiële klanten, want niemand kiest voor iemand die ‘niet goed, maar ook niet slecht is’, als er betere keuzes zijn. Keuzes die passen bij zijn of haar visie. Je moet een duidelijk standpunt innemen. Misschien zelfs een tikkeltje controversieel.

You need to give them a reason to rally behind you.

Sure, je sluit dan een deel van je doelgroep uit. Maar dan is geen probleem. Je sluit mensen uit die toch niet voor jou zouden kiezen als je slechts ‘geaccepteerd’ werd door hun.

“Pick strategies that scare off other people” 

Strategieën die te technisch zijn. Of strategieën die mogelijk zorgen dat je in de verlegenheid wordt gebracht.

We moeten beseffen dat onze concurrenten dezelfde angsten hebben. En dat de grote meerderheid die angsten niet overwint en kiest voor makkelijke strategieën. Maar omdat iedereen dat doet, wordt het lastig om met zo’n ‘makkelijke’ strategie te winnen.

SEO is bijvoorbeeld zo’n strategie voor creatievelingen (webdesigners, schrijvers etc). Maar je hebt ook markten, zoals verzekeringen, waarbij iedereen inzet op SEO en SEA, dan zou je juist een andere (een creatievere) strategie kunnen proberen.

Let wel op de vereisten van de strategie. Een die-hard extrovert zou bijvoorbeeld misschien niet moeten beginnen met SEO of bloggen, omdat de strategie zorgt dat je uren achter een laptop moet zitten onderzoeken, schrijven en fine-tunen. Zo’n die-hard extrovert kan beter een strategie kiezen die bij hem past. Vlogs maken, bijvoorbeeld. Of dagelijks met twee of drie mensen een kopje koffie doen.

On any demo or delivery, do one extra surprise thing that was not expected. Always add bells and whistles that the customer didn’t pay for.

“The success of the masterpieces seems to lie not so much in their freedom from faults -indeed we tolerate the grossest errors in them all- but in the immense persuasiveness of a mind which has completely master its perspective.”

Make it a habit to identify and visit the people who will provide you with fresh ideas, key learning, new tactics, and strong strategies.

Maintaining the status quo is never a valid option in business.

It’s gonna be a rocky start, there’s no way around it.

“It’s not what you’ve got, it’s what you use that makes a difference.”

– Zig Ziglar

“Nothing is more expensive than a missed opportunity.”

– H. Jackson

“What is the point of being alive if you don’t at least try to do something remarkable?”

@realjohngreen

“We cannot become what we need to be by remaining what we are.” –

Max Dupree

“A goal is a dream with a deadline.”

– Napolean Hill

“The height of your accomplishments is determined by the depth of your convictions.” –

William F. Scolavino

Stoppen of volhouden?

Een belangrijk eigenschap voor ondernemers is het kunnen bepalen wanneer je moet stoppen met een project en wanneer je moet doorzetten.

Daarvoor moet je jouw ego opzij zetten. Je moet rekening houden met The Sunk Cost Fallacy.

The Sunk Cost Fallacy: Your decisions are tainted by the emotional investments you accumulate, and the more you invest in something the harder it becomes to abandon it.

David McRaney

This is business, and it doesn’t work on what you want and what you wish for. It operates in the cold, cruel reality of the way things really work.

Volhouden is geen garantie op succes. Hard werken is geen garantie op succes. Er bestaat geen garantie op succes.

“Continuous effort – not strength or intelligence – is the key to unlocking our potential.”

– Winston Churchill

The long game is the short cut

“To get what you want, STOP doing what isn’t working.”

– Dennis Weaver

Quitting the projects that don’t go anywhere is essential if you want to stick out the right ones. You don’t have the time and resources to do both.

Never quit something with great long-term

Quite failure is the norm.

Pride is the enemy of the smart quitter.

A mediocre idea that generates enthusiasm will go further than a great idea that inspires no one.”

– Mary Kay Ash

“Energy and persistence conquer all things.”

– Benjamin Franklin

Should you find yourself in a chronically leaking boat, energy devoted to changing vessels is likely to be more productive than energy devoted to patching leaks.

– Warren Buffet

Succes is het weten in welke gebieden je niet succesvol wilt zijn of kiest te zijn.

Focus on audiences that have money, realise they need help, a service only you can provide and have a outcome people will talk about.

“The hardest part in a startup is that you wake up one morning, and you feel great about the day, and you think, “We’re kicking ass.” And then you wake up the next morning, and you think “We’re dead.” And literally nothing’s changed.”

– Founders at Work

Marketing is thinking about others selfishness. 

Tomorrow owes you the sum of your yesterdays

The money is where the enthusiasm is.

Low culture makes big money.

We build trusts by making promises and keeping them.

In de wereld van clickbait is het heel makkelijk om toe te geven aan de trend om met blogartikelen meer te beloven dan dat je waar kunt maken. Maar de lezer houdt de score bij.

Wanneer zij dan jouw dienstpagina lezen dan is de kans groot dat ze jouw beloftes en voordelen niet geloven – of met een tikkeltje zout nemen.

Go toward cooperation, not ‘winning’.

Solve never-ending problems.

Look for smart people and difficult problems. 

Put a lot of time in work that interests you, work you can finish in less than a month

Work on projects that are unlikely to succes, but worth the risk.

Het niet halen van doelen (en goede voornemens, bijvoorbeeld) is de norm. Het niet slagen van ideeën ook.

Maar het wordt door iedereen stil gehouden. Niemand praat graag over wat hun niet is gelukt. Ik niet. Jij ook niet.

Het is niet zichtbaar. Maar jouw falen is wel zichtbaar bij jezelf. Dus je denkt dat anderen wel slagen en daarmee plaatst je een vergrootglas op jouw eigen falen (je maakt het groter en unieker dan het is), waardoor je de volgende keer minder snel iets (nieuws) probeert. En dat belemmert onze kans op succes.

“Try the most. Fail the most. Win the most.”

Succes is enorm afhankelijk van de kwantiteit en kwaliteit van jouw initiatieven. Hoe meer je probeert, hoe meer je zal falen. Maar hoe meer je probeert, hoe meer je zal winnen. Accepteer dat je mogelijk gaat falen, maar focus daar niet op. Als jij je pessimistisch opstelt en er vanuit gaat dat je faalt, dan zal je minder inzet tonen, waardoor de kans op een ‘win’ ook daalt. Een ‘win’ komt niet automatisch. Je moet er nog steeds voor strijden. Met alles dat je hebt.

Ga voor: “Ik heb alles gedaan om dit initiatief te laten slagen’. Wat de uitkomst ook is. En lukt het niet? Raap jezelf op, stof jezelf af en probeer iets anders.

“To be a champion, fight one more round.”

“Successfully executing a strategy requires complete commitment…which also substantially increases your odds of failure.”

Je kan niet bij de top horen – echt succesvol worden – met gefragmenteerde aandacht en toewijding.

Je wordt niet succesvol met bloggen als je vanaf dag 1 alleen blogt wanneer je er zin in hebt. Je nieuwe website gaat niet hoog ranken als je SEO ‘eventjes’ probeert. Je schrijft geen bestseller wanneer je alleen schrijft wanneer je in de late uurtjes wat tijd en motivatie kan vinden. Je wordt geen professionele wielrenner als je drie keer week een uurtje gaat wielrennen. Nee.

Om succesvol te worden moet je alles geven. Maar…. tegelijkertijd vergroot je dan de kans op het falen, omdat je al je eieren in één mandje stopt. Als je dan voor het verkeerde hebt gekozen – iets met een kleine kans op slagen (door bijvoorbeeld iets te verkopen dat niemand wilt) – dan faal je waarschijnlijk. Ook als je alles hebt gegeven (uithoudingsvermogen is niets waard als het idee geen potentie heeft)).

Net als je tegenstrijdige waarheden hebt, moet je beide doen. Totale toewijding en diversificatie. Maak een doordachte keuze welke strategie je wilt achtervolgen, bereken de kans op slagen en de prijs (wat kost het om succesvol te worden?) en betaal de volledige prijs.

Wil je succesvol worden met een blog? Onderzoek wat het kost. Vraag andere bloggers wat kost om succesvol te worden. Wat de kans op slagen is. Hoe lang je het moet doen om met enige zekerheid te kunnen zeggen of het werkt. Heb je de gehele prijs betaald en lukt het niet? Probeer dan pas de volgende strategie.

“Ignorance and arrogance are the entrepreneurs indispensable allies.”

En niet alleen voor ondernemers. Ook voor bloggers, marketeers, creatievelingen, coaches etc. Voor iedereen eigenlijk.

Er zijn zoveel onzekerheden in het leven dat je arrogant genoeg moet zijn om te denken dat jij het wel kan of niet beseffen wat je allemaal niet weet en het daarom toch doet. Het is niet rationeel om een onderneming starten, een enorm groot percentage faalt. Het is niet rationeel om te denken dat je een blog of boek gaat schrijven en denken dat het viral gaat.

Maar die irrationaliteit is nodig om te beginnen – en dus ook om te slagen. Omarm daarom het niet weten en arrogantie. Want ja, jij bent goed genoeg om dit te flikken. Je verdient het. Misschien zijn de woorden arrogantie en irrationaliteit ook te sterk.

Laten we het bravado noemen. Laten we onszelf zien als ontdekkingsreizigers die heldhaftig in het onbekende stappen. 

Delen: