Twee ontdekkingsreizigers lopen door de jungle.
Plotseling horen ze de luide brul van een tijger.
Een van de twee gaat zitten en pakt een paar hardloopschoenen uit zijn rugzak.
‘Je bent gek.’ zegt de andere ‘Het is onmogelijk om een tijger te ontlopen.’.
‘Ik hoef ook niet de tijger te ontlopen’ antwoord hij rustig. ‘Ik hoef alleen wat harder dan jou te rennen.’*
Predatory Thinking – Dave Trott
Zo werkt het ook met SEO.
Je hoeft niet de marktleider te zijn of te worden om te scoren in Google. Je moet alleen beter zijn dan jouw concurrenten.
En met SEO kies jij wie jouw concurrenten zijn
Omdat jij kiest voor welke zoekwoorden jij gaat strijden.
Over het algemeen geldt; hoe hoger het zoekvolume, hoe sterker de concurrentie.
Veel ondernemers verliezen in Google omdat ze niet op juiste zoekwoorden richten. Ze mikken te hoog. Een zelfstandig ondernemer die alleen gaat voor de zoekwoorden met het hoogste zoekvolume is als een derde klasse voetbalclub die meedoet in de eredivisie.
Met welke divisie moet ik meespelen?
Om te weten voor welke zoekwoorden je moet gaan, moet je weten waar je op moet letten.
Het doel voor elk zoekwoord is natuurlijk een nummer 1 positie, maar met een top 3 positie kunnen we tevreden zijn. Het moet bezoekers opleveren.
Om het maximale qua vindbaarheid uit jouw website en tijd te halen, moet je dus strijden om zoekwoorden – in de divisie – waar een top 3 positie mogelijk is. En hoe hoger de divisie is waar jij die top 3 positie in kan behalen, hoe groter het resultaat zal zijn.
Dus niet te hoog richten.
Maar ook niet te laag.
Zo zal een topclub uit de eredivisie, als ze de keuze hadden, ook niet mee doen in een 4de klasse voetbalcompetitie. Dat is namelijk niet het maximale dat ze uit hun tijd en club kunnen halen.
P.S. Je kan beter te laag spelen dan te hoog. Resultaat boven illusie. Winnen is belangrijker dan meedoen. En bij de meeste zelfstandigen bestaat qua SEO eerlijk gezegd ’te laag’ niet.
Meespelen in de juiste divisie
Om te scoren in Google – en dus goed te mikken – moet je 2 dingen weten.
- Hoe sterk jouw website /webpagina / club is;
- En hoe sterk de concurrentie / concurrenten / divisie is.
Je kan dit doen door de Page Authority van jouw club (jouw website) en die van de concurrenten te vergelijken.
De Page Authority is een meetmiddel van Moz die de waarschijnlijkheid dat een pagina hoog gaat ranken meet. De Page Authority heeft volgens onderzoek een hoge correlatie met hoge rankings.
Met de Moz toolbar kan je de Page Authority van elke pagina en elke pagina in de zoekresultaten bekijken. De score van de Page Authority loopt van 1 tot 100 en is op een logaritmische schaal (van 10 naar 20 gaan is makkelijker dan van 20 naar 30).
De luie methode om de toolbar te gebruiken is door eerst te kijken naar de Page Authority van een aantal pagina’s op jouw website en daarna per zoekwoord te kijken hoe hoog de Page Authority (PA) van de top ongeveer is. Je kan dan snel zien of het zoekwoord haalbaar en de moeite waard is. Later kan je dan met interne links de pagina’s die het nodig hebben meer PA geven.
De niet-zo-luie-methode is het specifieker meten van de PA’s van de concurrentie, het rekening houden met de Domain Authority, het werken met honderden zoekwoorden tegelijkertijd, het beter bestuderen wat mogelijk is met de huidige website (interne links & linkbuilding) en het koppelen van alle data om zo heel wetenschappelijk aan de slag te kunnen gaan met het optimaliseren en creëren van pagina’s voor specifieke zoekwoorden.
Spelen om te promoveren
En hoe zorg je dat je in een hogere divisie kan spelen?
Simpelweg door sterker te worden.
Door jezelf steeds een beetje uit te dagen. Door betere spelers te kopen of creëren. Door tegen clubs te spelen die evengoed of iets beter zijn. Door technieken te oefenen. Door geduld te hebben. Door te experimenteren en te kijken waar jouw krachten zijn. Door vol te houden. Door op niveau te oefenen. Niet te hoog. Niet te laag.