1. Focus je niet op je imago
Maak je niet druk over het verbeteren van je imago. Verbeter je inhoud. De wereld smacht naar inhoud. Helaas werken te veel mensen werken aan het verbeteren van hun imago en te weinig mensen werken aan het verbeteren van hun inhoud.
Wie dat wel doet, zal met hoofd en schouders boven de rest uitsteken.
2. Leer de doelgroep beter kennen dan jouw producten
Wordt een student van markten. Mensenkennis is goud waard. Hoe meer markten je begrijpt, hoe betere producten en artikelen je kan maken.
Stel jij richt je op startende ondernemers die een eigen webshop willen starten. Stel jezelf dan de volgende vragen;
- Wat zijn hun problemen?
- Wat zijn hun grootste angsten? En dromen?
- Wat is hun thuissituatie? Wat is hun financiële situatie?
- Wat kunnen ze wel? En waar hebben ze waarschijnlijk hulp bij nodig?
- Wat voor soort producten nemen ze af? Waarom? Wat willen ze bereiken (in hun leven en met hun onderneming)?
- Hoe denkt men over jouw niche? Hoe denkt men over jouw product? Welke attributen zijn belangrijk? En welke niet?
- Welke belofte heeft de grootste kans om de ondernemer te overtuigen om jouw product te kopen?
3. First things first
Begin de dag met het aller-allerbelangrijkste werk. Zo zorg je ervoor dat je elke dag één stapje verder komt in de marathon die het ondernemerschap heet. Wat is het allerbelangrijkste werk? Nou, dat is meestal het werk waarbij je denkt ‘Ah, dit is wel belangrijk, maar het hoeft niet perse nu gedaan te worden. Kan morgen ook’. Doe die shit NU.
4. Schrijf als een mens
Want dan ben je toch?… Toch?
[syntax type=”html”]MENS? ‘EX-PLAIN!’… ‘EX-PLAIN!’… ‘EX-TER-MIN-ATE!'[/syntax]
Oké, Dalek. Ontspan. Voor de rest: Schrijf zoals je tegen een goede kennis/vriend praat. Je zegt toch ook niet tegen een vriend “Naar aanleiding van uw WhatsAppbericht ben ik naar deze lokale tapperij gekomen om met u de volgende onderwerpen te bespreken….. “?
Praat normaal. Het is JOUW taak om de lezer verder te laten lezen. Niet die van de lezer. Die heeft vast wat beters te doen. Zakelijke formele praat is zo saai als het bezoeken van een verjaardag van je over-over-overgrootoma van 163 jaar oud.
5. Me, myself and I.
Iedereen denkt voornamelijk aan zichzelf.
Jij. Ik. En onze buurman ook. Om te verkopen moet je denken aan hun zelfzuchtigheid. Vergeet hoe jij er over denkt. Dat maakt niet uit. Wat wilt hij? Kennis, geld, tijd besparen, gezondheid? Speel daar op in.
6. Investeer meer dan de rest
Iedereen probeert te besparen.
En als je krap met geld zit, moet je inderdaad manieren vinden om goedkoop, slim en strategisch te werk te gaan. Maar besparen op je onderneming als je het geld hebt, is niet verstandig. Investeer het. Ga niet een maand wat luxer leven als je net 2 grote opdrachten binnen hebt. Nee. Pomp dat geld in je onderneming. Of een gedeelte, tenminste.
Jij wint, wanneer je meer investeert (geld, tijd en energie) dan jouw concurrenten.
7. Leer van hetgeen waaraan jij je irriteert
De dingen waar jij het niet mee eens bent of waar jij je aan ergert, zijn vaak de dingen die je het meeste goed kunnen doen. Wees op de hoede om welke reden je iets wel of niet toe doet. Het kan in levensveranderende cadeau in vermomming zijn.
- Erger je aan chaos? Dan is het een goede uitdaging om wat creatiever te worden.
- Erger je aan roekeloosheid? Dan is het een goede uitdaging om wat moediger te worden.
- Erger je aan passiviteit? Dan is het een goede uitdaging om wat geduldiger te worden
- Erger je aan drammerigheid? Dan is het een goede uitdaging om wat daadkrachtiger te worden
Waar erger jij je aan?
8. Wees accurater dan een geladen high-accuracy L115A3 sniper rifle
Er was eens een persoon in een gebied die met een wapen zes vijanden had gedood.
Méh.
Last December, a British sniper in the Coldstream Guards killed six Taliban with one bullet from a distance of 850 m (930 yards) using the L115A3 during a gun battle with 15-20 Taliban in Kakaran in southern Afghanistan. The initial target is believed to have been wearing an explosive vest which was to be used in a suicide bomber attack, and the bullet caused the vest to explode, killing five Taliban in the near vicinity.
Wow…
Wees zo specifiek mogelijk. Hoe specifieker je bent, hoe meer mensen je aanspreekt. Dit geldt zowel voor jouw onderneming (jouw USP + producten), als jouw webteksten.
9. Huur professionals in
Probeer niet alles zelf te doen. Je kan nooit alles goed genoeg.
Probeer voor de belangrijkste zaken een expert in te huren. Het schrijven van een salespagina, bijvoorbeeld. Of het designen van een website. Bespaar op onbelangrijke dingen in je leven en investeer in dingen die op termijn jou meer kunnen geven. En als je iemand inhuurt, huur dan geen een over andere cheapass in via SiteDeals of Fiverr. 9 van de 10 keer krijg je wat je geeft.
10. Slim uitbesteden
Focus je op het werk dat jou het meest oplevert.
Als zelfstandige ondernemer is dat alles waar jouw kennis en expertise voor nodig is. En dat is slechts een deel van het klantenwerk – echt niet alles, het netwerken en het schrijven van legendarische blogartikelen. Besteedt de rest (of zoveel mogelijk) uit. Ga niet werk doen dat je voor 10 euro per uur kan uitbesteden.
En doe geen werk waar jij 5 uur mee bezig bent en iemand anders een uurtje – vaak levert die persoon in dat uurtje ook nog beter werk dan jij doet.
11. Test
- Test titels.
- Test salespagina’s.
- Test lange en korte artikelen.
- Test de U.S.P’s van jouw product.
- Test met SEO.
- Test of veel bloggen beter werkt.
Blijf constant data verzamelen en op een gegeven moment weet je dat A beter is dan B. Zo wordt je beter – niet door hunches.
12. Fail fast
Heb je projecten of doe je dingen waar je veel tijd aan kwijt bent en die eigenlijk niets opleveren?
Kap ermee.
13. Behandel je onderbewuste – jouw geest – als jouw lichaam
En wat is goed voor jouw lichaam?
- Voeding
- Rust
- Beweging
Wat is goed voor jouw onderbewuste? Precies hetzelfde.
Voeding
Jij bepaalt waarmee jij jouw geest voedt. Jij bepaalt wat voor programma’s jij kijkt, wat voor artikelen jij leest, welke blogs jij volgt en wat voor boeken jij leest.
Voedt jij je geest enkel met reality-shows en buzzfeed-artikelen? Dan zal dit ook invloed hebben op jouw geest. Op jouw output. Tuurlijk is af en toe snacken prima. Regelmatig vast ook. Maar hou het voor de rest zo gezond mogelijk. Consumeer gevarieerd. En probeer elke dag je ‘groenten en fruit’ binnen te krijgen.
Geef je onderbewuste rust
Niet constant voeden. Niet constant prikkelen. Jij zal ook gek worden als iemand 24/7 non-stop tegen jou praat. Jij kan dan ook niet optimaal presteren. Geef je brein rust. Maak een wandeling. Draai een wasje. Ga sporten. Slaap genoeg. Letterlijk je verstand even op 0, zodat jouw onderbewuste alles kan verwerken.
En beweeg
Creëer, schrijf, teken, maak en probeer. Maak die cache leeg. Je onderbewuste is als een kan met water die zichzelf weer aanvult. Maar er kan pas nieuwe shit in, als je ‘oude’ shit eruit haalt.
14. Hebberige mensen leiden kutlevens
Echt.
15. Imago betekent persoonlijkheid
Producten hebben, net als personen, een persoonlijkheid.
Jouw onderneming heeft ook een persoonlijkheid. Die persoonlijkheid wordt bepaald door hoe de website eruit ziet, wat je vertelt en hoe je overkomt (zowel op jouw website als op sociale media). Denk bewust na over wat voor persoonlijkheid jij de onderneming geeft en wees consistent in de uiting hiervan.
En als jij, alleen, het bedrijf bent, dan is het makkelijk, dan kan jij de persoonlijkheid zijn van jouw onderneming. O ja. De grootste ‘fout’ die je kan maken is om jouw onderneming geen persoonlijkheid te geven. Niemand houdt van de grijze muis.
16. Bouw iets wat je zelf wilt gebruiken
Dat doet het product alleen te goede. Het verkopen, netwerken en schrijven wordt dan ook nog eens een stuk makkelijker. En schrijf alleen artikelen die jezelf – of de 2-jaar-geleden-ik – zou willen lezen.
17. Cirkel of life invloed
Het leven is maakbaar. Volgens Stephen Covey zijn er 2 cirkels.
- The Circle of Concern
- The Circle of Influence
Alle problemen, uitdagingen en kansen liggen in een van deze gebieden. De Circle of Concern bevat alle zaken waar jij geen controle over hebt en de Circle of Influence zijn alle zaken waar jij invloed op hebt.
Proactieve mensen focussen zich op The Circle of Influence. Zij besteden alleen tijd aan dingen waar zij iets aan kunnen doen: gezondheid, problemen op het werk, deugden en het gezin. En reactieve mensen besteden te veel tijd aan dingen waar zij geen of weinig invloed op hebben: het weer, de crisis en wat andere mensen over hun denken.
18. Wees onderscheidend
“We zijn een jong/ervaren en innovatief/dynamisch/fris bureau/bedrijf”
Nobody gives a fuck. Ik niet, tenminste. Iedereen zegt dat. Bedenk eens goed wat de doelgroep wilt horen en wie jij echt bent. Cut the crap. Zeg wat je doet, waarin jij je echt onderscheidt en wat het de klant gaat opleveren als hij met jou in zee te gaan, in plaats van met een collega.
19. Experimen-fucking-teer
Niets in ons leven is zonder risico.
Een onderneming starten is een risico. Geen onderneming starten is een risico. Bloggen is een risico. Niet bloggen is een risico. Probeer shit uit en kijk wat voor jou werkt. En wat niet.
- Probeer eens te adverteren. Misschien werkt het wel
- Start een website. En schrijf over jouw vakgebied. Misschien groeit er wel een onderneming uit. Misschien vindt je zo makkelijker een baan.
- Probeer eens iets persoonlijks te vertellen in een blog. Misschien creëer je zo een band met een lezer.
- Probeer eens een e-book te verkopen. Misschien verkoop je er wel 10(00).
- Neem eens een cursus. Misschien leer je iets wat jou succesvoller maakt.
- Probeer eens 1 uur eerder op te staan en direct te beginnen met schrijven. Misschien schrijf je wel het meest legendarisch stuk ooit.
- Huur voor de belangrijkste salespagina eens een copywriter in. Misschien verdien je wel 3x zoveel.
- Probeer elke dag 1 of 10 ideeën op te schrijven. Misschien zit er – na een paar maanden – een idee tussen dat goud waard is.
Niemand weet wat perfect voor jou(w onderneming) werkt. Maar het is wel jouw verantwoordelijkheid om dat uit te vinden. Welk risico kan jij NU nemen om de kwaliteit van leven voor de lange termijn te verbeteren?
20. Wees een leerling en een leraar
Ga op zoek naar mensen die verder zijn dan jij bent (zakelijk en/of persoonlijk) en leer van ze. Help tegelijkertijd mensen die nog niet zo ver zijn dan jij bent met het verder komen. Wees een leerling en een leraar.
21. Geef niet (veel) om wat iedereen denkt
Hoe vaak doen we iets niet, omdat we bang zijn voor wat anderen dan wel niet over ons zullen denken?
Te vaak. Maar wij hebben geen spijt van de risico’s die we hebben genomen – ook niet als we hebben gefaald. Dan heb je wat geleerd en ben je moedig geweest. We hebben WEL spijt van de dingen die we niet hebben gedaan (omdat we niet durfde).
En dit gaat ook over jouw webteksten.
Als het goed is zei James Altucher iets in de trant van; om elke persoon waar jij je rekening mee houdt tijdens het schrijven, gaat de kwaliteit van jouw tekst met 1% achteruit. Zeg wat er moet gezegd worden. Probeer eens bij het volgende dat jij schrijft, iets te vertellen wat ‘niemand’ of heel weinig mensen van jou weten. En ja. Ik weet het. Het is eng.
22. Form follows function
Denk eerst goed na wat je wilt maken of vertellen. Daarna aan wie je het wilt vertellen of voor wie je het gaat maken. En dan pas in welk formaat het moet komen. Niet andersom.
23. 10.000 uur
Elke onderneming of blogger die jij succesvol vindt, heeft al honderden of duizenden uren in haar blog of onderneming gestoken, voordat jij haar überhaupt kende.
Denk niet te makkelijk over succes. Je kan niet even tientallen uren in iets steken en verwachten dat je succesvol wordt. Play the long game. Scherp constant jouw skills aan en zorg dat jij zo snel mogelijk ook een paar honderd of duizend uur in jouw onderneming of skills steekt. En dit moeten uren zijn waarbij jij bewust werkt aan het beter worden. Geen ‘busywork’.
24. Ondernemen kan je niet alleen
Je hebt klanten, potentieel klanten, peers, geïnteresseerden, je vrienden, familie, partner en kinderen. En je hebt ze allemaal nodig. Geef genoeg aandacht aan iedereen en zorg dat ze je begrijpen, ondersteunen en helpen in plaats van afremmen.
25. If This. Then That.
De juiste routine en gewoontes vergroten de kans dat je succesvol wordt enorm.
Als jij elke dag 5 ideeën opschrijft, dan kan je er zeker van zijn dat jij na een jaar tientallen of honderden sterke ideeën hebt en misschien zelfs een handjevol briljante ideeën die jou een fortuin gaan opleveren. Als jij elke dag even schrijft, heb je na een jaar een boekwerk aan pagina’s.
Een gewoonte creëer je met motivatie (waarom doe je het), herkenningspunten en door klein te beginnen.
- Kies een bepaalde verandering van locatie waar jij de gewoonte in wilt bouwen. Direct als je op het werk aankomt, bijvoorbeeld. Of direct als je thuiskomt.
- Koppel wat herkenningspunten aan de gewoonte die je wilt creëren.
- Dit is wat ik deed toen ik begon met hardlopen;
- Vaste dagen (dinsdag, donderdag (en zaterdag was optioneel). Wees streng voor jezelf en schuif het niet voor je uit (behalve als je doodziek bent).
- Hardloopschoenen en joggingbroek zette ik de dag ervoor, in zicht, klaar.
- Ik had op een whiteboard een tabel met 3 vakjes per week getekend (A4 kan ook) en kleurde het vakje in wanneer ik klaar was. Ook het whiteboard was duidelijk zichtbaar.
- Ik beloofde mezelf dat ik minstens 2 minuten moest lopen. Als je na 2 twee minuten echt niet meer wilt of kan, mag je terug (ik ben nooit direct teruggegaan). Maak kleine beloftes en hou eraan.
- Dit is wat ik deed toen ik begon met hardlopen;
Ik heb het zo 6 maanden volgehouden. Ik ging van 3 looppauzes in anderhalve kilometer (ik had totaal geen conditie) naar 11 kilometer in een stuk door. Na 6 maanden was ik gestopt, omdat ik stopte met het opvolgen van ‘mijn regels’ en omdat ik me op een gegeven moment ging uitdagen om of elke keer sneller te gaan of om verder te lopen. Het lopen wordt dan iets enorm groots (iets waar je een uur mee bezig moet zijn) in plaats van iets kleins (minimaal 2 minuten lopen).
Leer van mijn fouten :). Maak kleine beloftes. En ‘dwing’ jezelf om daar elke dag/week aan te voldoen.
26. Neem eens het standpunt van de ander in
Iedereen bekijkt een probleem met zijn eigen framework.
Stap daarom eens in de schoenen van de ander. Al zijn ervaringen hebben geleid dat hij punt X op zijn manier bekijkt. Net als dat ook bij jou is gebeurd. In plaats van tegen hem in te gaan of standvastig te blijven, probeer eens te begrijpen waarom hij zo´n standpunt heeft ingenomen. Vraag hem eens dingen. Luister naar zijn verhaal en visie. Maar pas op. Misschien leer je wat, maak je een nieuwe vriend of verander jij van mening.
27. Fuck middelmatigheid
Is saai, man.
28. Denk win-win
Denk win-win bij elke interactie. Het levert je op termijn zoveel meer op. En het is echt niet zo lastig.
29. Er is geen gouden tip
Echt niet.
De reis, het proces, moet de beloning zijn. Het behalen van een doel is slechts de kers op de taart. De echte beloning is dat we groeien. Dat we leren. En wie we allemaal ontmoeten en helpen.
Mensen die van het proces (leren) houden worden (sneller) succesvoller dan mensen die het alleen voor de bestemming doen. En weet je wat? Het bereiken van een bestemming geeft minder voldoening dan je denkt. Echt. We willen toch steeds meer en meer en meer.
30. Wees proactief
Er gebeurt weinig goeds als je zelf niets onderneemt. Ga van een reactieve instelling naar een proactieve. Zoek contact op met peers, potentiële klanten en leiders in jouw niche. Probeer dingen uit. Get shit done. Luck favors the bold.
31. Doe het zware werk
Doe het werk dat jouw collega’s niet willen (of durven) doen.
- Schrijf elke dag.
- Benader die ene top blogger.
- Schrijf de beste artikelen over- met pen.
- Lees regelmatig non-fictie.
- Beantwoordt elke reactie op jouw blog.
- Stuur een persoonlijk bedankje via de mail als je iets tofs hebt gelezen.
- Verbeter oude artikelen – regelmatig.
32. De dood aan perfectie
Perfectie houdt je tegen. Perfectie blokkeert je. Niets is perfect. Omarm imperfectie. Winston Churchill zei iets in de trant van ‘perfection, is spelled PARALYSIS.”
33. Wees lief voor jouw ideeën
Ideeën zijn fragiel. Ons rationele brein maakt ze snel en meedogenloos kapot. Wees lief voor ze. Geef elk idee, hoe klein die ook is, een eigen plekje. In je notities bijvoorbeeld. Soms moet een idee groeien. En misschien is het een episch idee, maar zie je het nog steeds niet.
34. Voorbereiding is de sleutel voor meer geluk
Geluk is een gunstig toeval. En voorbereiding is de sleutel tot meer geluk. Fortune favors the prepared mind.
- Leer copywriting – en je zal merken dat men jou beter begrijpt en sneller akkoord gaat.
- Denk eens na wat je gaat doen als je de komende maanden weinig opdrachten binnenkrijgt.
- Ga je naar een ander land op vakantie? Probeer dan 30 dagen, elke dag, wat woordjes en zinnen te leren.
- Leer hoe epische presentaties maakt.
- Leer dat de oranje straat in Monopoly de beste straat is in het spel.
- Verdiep je eens in filosofie.
- Leer hoe je dialogen schrijft.
- Doe grondig onderzoek naar de klant, zodat je hem beter begrijpt en beter kan helpen.
- Leer alle tweeletter woorden voor als je scrabble gaat spelen.
- Verdiep je eens in psychologie.
“I will study and prepare, and someday my opportunity will come.” – Abraham Lincoln
Een sterke voorbereiding;
- Zorgt voor meer kansen.
- Zorgt dat je meer kansen kan signaleren.
- Zorgt dat je de kansen met beiden handen kan aanpakken.
- Minimaliseert ongeluk.
Maximaliseer serendipiteit.
35. Jouw ideale klanten zijn ‘verslaafden’
Misschien niet letterlijk…tenzij je een drugsdealer bent, natuurlijk.
Maar je verkoopt 10x zo makkelijk een product of dienst aan iemand die eerder (en het liefst vaker) een soortgelijke dienst of product heeft gekocht. Dat is je ideale klant. Vraag je nu eens af waar jij ze kan vinden, hoe jij ze kan bereiken en wat jij tegen ze gaat zeggen.
36. Voor de mensheid!
Soms kom je pareltjes van wijsheid tegen. In boeken, films, blogs, in eigen ervaringen of via je eigen redenatie.
Die kan je dan voor jezelf houden. Of voor verkopen. Maar soms is die kennis zo essentieel en kan je zo veel mensen helpen als je de kennis gewoon weggeeft. Gratis. Dan moet je niet aan geld denken. Geef net die kennis weg waarvan je denkt “Eigenlijk moet ik dit niet delen”. Dan ben je goed bezig. En meestal leidt het weggeven van die kennis, vanzelf tot meer geld, aandacht of iets dergelijks.
De pareltjes die ik hierboven heb genoteerd komen – natuurlijk – niet van mij. De kern van elk pareltje heb ik uit boeken en blogs ‘gestolen’. Sommige heb ik bijna letterlijk een-op-een overgenomen. En soms was er zo’n enorme voorzet gegeven waar alleen mijn lichaam nodig was om hem in te tikken.
Ik wil credits geven aan; David Ogilvy, Jon Morrow, James Altucher, Leo Babauta, Seth Godin, Gary Halbert, Chase Reeves, Stephen Covey, Charles Duhigg, Dave Trott, Oliver Emberton en nog waarschijnlijk honderden andere schrijvers, ondernemers en filosofen die me onbewust hebben beïnvloed.