Nieuwe klanten werven als ZZP’er: hoe krijg je klanten?

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 21 maart 2024

Hoe werf je nieuwe klanten?

Het is een van de belangrijkste vragen voor (startende) ondernemers.

Als er één duidelijk en definitief antwoord zou zijn, dan was iedere ondernemer succesvol. En dat is helaas niet waar.

Wat de goede, slechte en middelmatige manieren zijn om klanten te krijgen verschilt. Per persoon, per bedrijf, per doelgroep, per budget en per jaar.

Op korte termijn nieuwe klanten werven

Meestal wanneer je de vraag: “Hoe werf je nieuwe klanten?’ hoort, dan bedoelt men: ‘Hoe krijg ik deze maand meer klanten?’.

Op korte termijn dus.

Het werven van klanten op de korte termijn is vaak nodig om rond te komen als startende ondernemer. En die druk zorgt dat veel stappen overgeslagen (moeten) worden. Stappen waarin je jouw doelgroep warm maakt voor jou, jouw product en bedrijf.

Dat maakt verkopen op korte termijn lastig.

  • Je weet namelijk niet of de persoon die je bereikt het probleem heeft dat jij oplost.
  • En als die persoon dat probleem heeft, ook toegeeft dat hij of zij het probleem ook heeft.
  • Of überhaupt wilt oplossen
  • Op dit moment.
  • En genoeg tijd, geld en energie daarvoor heeft.

Verder kent de persoon jou niet. En omdat de persoon je niet kent, dan is die persoon een beetje achterdochtig over jouw beloftes.

Enorm veel druk komt dan te staan op de eerste indruk, jouw verhaal, jouw aanbod en het geruststellen van de doelgroep.

Laten we wat tactieken bespreken om op korte termijn klanten te werven

Zet jouw netwerk in

Jouw netwerk is een van de meest waardevolle bezittingen als ondernemer.

Het is de plek waar de meeste kleine ondernemers hun meeste klanten vandaan halen.

Waarschijnlijk heb je wel een paar keer gepost over jouw bedrijf en denk je dat je dit kanaal al hebt benut.

Ik vind van niet.

De meeste mensen gebruiken slechts een fractie van een netwerk.

Iedereen in jouw netwerk moet weten wat jij doet. Ze moeten weten dat je ondernemer bent, wat je aanbiedt en wie je helpt.

Dit doen we niet alleen om jouw netwerk te bereiken, maar ook netwerk van jouw netwerk. Dat is de vermenigvuldiger. 200 mensen die ieder 200 mensen kennen.

Hoe zet jouw netwerk in?

Je kunt het op meerdere manieren doen. En dat is ook aan te raden:

  • Schrijf een heel bericht over jouw bedrijf: vertel wat je doet en wie je helpt
  • Schrijf een bericht waarin je hulp, ideeën en verwijzingen vraagt. Kennen ze iemand die jou nodig hebben? Hebben ze ideeën om zulke mensen te vinden.
  • Stuur een tiental persoonlijke berichten met de vraag om hulp: vraag of ze iemand kennen en of ze ideeën hebben?

Het doel is dat iedereen in jouw netwerk weet wat je doet en jou probeert te helpen om klanten te vinden.

Een algemeen bericht wordt makkelijk genegeerd, maar berichten waarin je om hulp vraagt, helemaal als het persoonlijke berichten zijn, kunnen je veel meer opleveren dan je denkt.

Werk samen

Er zijn tienduizenden ondernemers die dezelfde doelgroep proberen te bereiken. Soms in dezelfde niche, vaak in een andere.

Door samen te werken kun je snel jouw bereik vermeningvuldigen.

Een samenwerking kan er op tientallen manieren uitzien:

  • Misschien kun je klanten helpen die de ander niet kan helpen
  • Je kunt op elkaars berichten reageren – word vrienden met elkaar
  • Maak samen een product
  • Werk samen aan een artikel en promoot die samen
  • Interview mensen – en accepteer interviews
  • Noem elkaar in artikelen
  • Vraag om verwijzingen
  • Bied een klein gratis dienst aan de klanten van een andere ondernemer, als introductie

Benader oude klanten

Oude klanten kunnen makkelijk nieuwe klanten worden.

Neem weer eens contact op. Vraag hoe het gaat. Vraag over de dienst die je geleverd hebt. Geef ze wat extra advies. Vraag of ze nog meer hulp nodig hebben.

Koud benaderen

Het direct proberen te verkopen aan willekeurige mensen werkt niet zo goed. Het wordt als spam gezien.

Maar dit is een kwestie van hoe je een situatie benadert.

Draai het doel om. Je probeert in eerste instantie niet te verkopen, maar om jouw waarde te tonen.

Kortom: help mensen.

Zit je in een niche waarbij je de doelgroep kan herkennen? Dan kun je die mensen laagdrempelig benaderen en een paar kleine, handige en passende adviezen geven. Met een kleine vermelding van wie je bent en wat je doet: ‘als tekstschrijver bedacht ik een paar kleine aanpassingen die de tekst meer laten leven. Namelijk Y, U en I. Ik ben benieuwd hoe jullie daar over denken”.

Met de insteek om mensen te helpen, maak je het eerste contact leuk en prettig. Je hoeft enkel wat advies te geven. En na het eerste contact kan er altijd meer komen.

De meeste mensen zullen niet klant worden. Dat is niet erg. Maar je hebt wel actief controle over de hoeveelheid mensen die je bereikt. Dus bedenk hoe je in een korte tijd iets waardevols kan maken, zodat je het kunt herhalen.

Adverteren

Adverteren kan een oplossing zijn voor al jouw klantproblemen, maar het kan ook het weggooien van geld zijn.

Je kunt niet voorspellen welk platform en welke benadering werkt. En daarom kun je ze allemaal proberen.

Maak drie soorten advertenties, met drie verschillende invalshoeken en stijlen. Test bij elk platform de drie versies.

Zorg dat het meetbaar is. Zet duidelijke limieten. En experimenteer.

Bijvoorbeeld een advertentiebudget van 33 euro per versie, 100 euro per platform. Of doe het driedubbele wanneer je het budget hebt.

Google Adwords, LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter. Denk ook na over het adverteren op specifieke websites of lokale evenementen. Denk na over waar jouw doelgroep is.

De meeste platformen en versies zullen niet werken. Het doel is alleen om te zien welke platformen en versies wel werken, zodat je daar mee op kunt inzetten.

Op lange termijn klanten werven via jouw eigen netwerk.

Lange termijn klanten krijgen via SEO

Dit is een lange termijn strategie om klanten te krijgen.

Zoekmachine optimalisatie draait om het worden van een autoriteit in jouw niche door de vragen, behoeften en problemen van jouw doelgroep beter te behandelen dan jouw concurrenten.

Kortom: het draait om het worden van een van de beste websites in jouw niche. En dat is zelfs een waardig en nuttig doel buiten de hoge posities om.

Het kan maanden tot meerdere jaren duren voordat je meerdere topposities hebt, maar het krijgen van tienduizenden bezoekers per maand maakt het de investering dubbel en dwars waard.

Omdat het veel werk is en een lange tijd duurt voordat je resultaten ziet, is het slim om zo snel mogelijk te beginnen en al het werk te spreiden.

Meer klanten door te bloggen

Bloggen is op sommige vlakken vergelijkbaar met SEO.

Bloggen is een lange termijn strategie. Het kan jaren duren voordat je blog goed loopt. En de artikelen moeten bij de de top 5% horen als je goede resultaten wilt zien.

Een blog is goed in het warm maken van bezoekers. Als je leuke, persoonlijke en handige blogs met enige regelmaat deelt, dan willen bezoekers je volgen. Ze komen terug op je website, ze volgen je op social media en schrijven zich in voor de nieuwsbrief.

Een bezoeker leert je zo met de tijd goed kennen. Hij vertrouwt jou, jouw tips en jouw beloftes. Als die bezoeker dan ooit jouw product nodig heeft, dan kiest hij of zij voor jou.

Bloggen is niet zo goed in het verzamelen van nieuwe bezoekers. Dit meestal omdat het succes van een blog afhankelijk is van de mensen die het blog op social media delen.

Daarom is het vaak slim om meerdere marketingmethoden te combineren om klanten te werven. SEO en bloggen, bijvoorbeeld.

Meer tactieken om klanten te werven?

Ik heb een mooie verzameling met meer dan 50 tactieken om bezoekers te krijgen en klanten te vinden.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?