Een goedgevulde mailinglijst met potentiële klanten is waarschijnlijk het meest waardevolle bezit van een online ondernemer.
Het is waardevoller dan een toppositie op het populairste zoekwoord in jouw niche, omdat jouw maillinglijst al redelijk warm is en niet opeens kan verdwijnen wanneer Google beslist dat jouw pagina niet de eerste pagina verdient, maar de vijfde. Of nog erger, de drieëntwintigste.
Het opbouwen van een goede mailinglijst duurt lang. Het iets waar je jaren mee bezig bent. Dat betekent ook dat nu de beste tijd is om te beginnen met het opbouwen van een mailinglijst.
En het maken van een mailinglijst is niet zo lastig.
Je hoeft je alleen aan te melden bij een nieuwsbriefprovider en een inschrijfformulier te plaatsen. Je kunt in een half uurtje klaar zijn.
Ik raad MailerLite aan. Het is eenvoudiger, overzichtelijker en op de lange termijn goedkoper dan het alternatief, MailChimp. Maar bij beiden zit je goed. En tot de eerste 1.000 inschrijvers hoef je niet te betalen om de software te gebruiken.
Het laten groeien van een maillijst is een stuk lastiger.
Hoe verzamel je sneller inschrijvingen voor jouw mailinglijst?
Wanneer je een simpel inschrijfformulier op je website met de tekst ‘schrijf je in voor de nieuwsbrief’, dan mag je blij zijn als je een handvol inschrijvers per maand krijgt.
Dit is niet genoeg. Het duurt dan veel te lang voordat je maillijst groot genoeg is om genoeg op te leveren en de kans is groot dat je op een gegeven moment stopt met groeien, omdat het niet ongewoon is dat je een handvol uitschrijvers per maand hebt.
Laten we eerlijk zijn.
De meeste mensen zijn geen fan van nieuwsbrieven.
Dit komt omdat de auteurs van die nieuwsbrieven aan zichzelf denken. Zij denken dat ze toestemming hebben om hun product aan te bieden.
Dat heb je niet.
Een inschrijving is als het accepteren om met iemand op date te gaan. Er staat niets vast. Je bent de ander niets schuldig. Maar je hebt een kans om te kijken of het een match is. En dat is een inschrijving: een kans op een match. Een kans op een volger. Een kans op een potentiële klant.
Maar omdat de meeste auteurs van nieuwsbrieven dit niet doen, zijn mogelijke inschrijvers sceptisch geworden. Ze schrijven zich alleen in wanneer ze jouw blogartikelen een 9/10 of 10/10 geven. En zulk soort blogs zijn zeldzaam.
We moeten daarom de lezer motiveren om jou eerder een kans te geven.
Dat kan met een weggevertje. De meest bekende: een e-book.
Een e-book hoeft niet groot te zijn. Of mooi gedesignd. Zie het gewoon als is een blogartikel in PDF-formaat.
Ik denk dat de mate van groei van jouw maillijst misschien wel 50% afhangt van de het e-book dat je weggeeft.
Dit betekent dat het niet handig is om te gokken of een onderwerp of titel aanslaat. Er hang teveel van af. We moeten meer zekerheid creëren om succes te garanderen.
Een succesvolle e-book maken voor een mailinglijst
Verzin tien of nog beter twintig titels voor artikelen die je kan schrijven.
Maak met de titel de grootst mogelijke belofte die je na kan maken, of nog beter kan overtreffen.
Hier mag je best een tijdje over brainstormen. Het is belangrijk genoeg.
Wat zijn de belangrijkste vragen waar jouw doelgroep antwoord op wil hebben? Welk probleem heeft iedereen? Heb je een tip die vrij onbekend is en enorm veel kan opleveren in een korte tijd? Top! Niet? Blijf onderzoeken.
Kijk naar Engelstalige concurrenten. Wat zijn hun meest succesvolle blogartikelen? Waarom zijn die succesvol? Wat is de titel? Wat maakt die titel goed?
Heb je eens eerder een blogartikel gemaakt die enorm succesvol was? Dan zou je die ook in een nieuw jasje kunnen steken.
Heb je tien mogelijke titels voor jouw e-book?
Schrap dan direct de 70% waarbij je twijfelt. Hoe lastiger het is, hoe beter.
Vraag vervolgens aan jouw lezers, volgers, collega-bloggers, klanten die je goed kent om een keuze te maken uit de drie overgebleven titels. Welke spreekt hun het meest aan? Welke willen ze direct lezen?
Heb je al een mailinglijst? Stuur ze een korte enquete (met Typeform).
Heb je veel volgers op Twitter of Facebook? Maak een poll.
Is er een duidelijk winnaar? Top!
Niet? Kies dan de populairste om te veranderen in een e-book en maak van die andere normale blogartikelen.
Het e-book schrijven
Nu is het tijd om alles te geven om het beste e-book te maken dat je kunt maken.
Het e-book is namelijk een van de eerste dingen die een nieuwe lezer van jou leest. En we weten hoeveel een goede eerste indruk waard is.
Begin met het maken van een uitlijning.
Schrijf op wat het #1 punt is dat je wilt overbrengen. Schrijf een of meerdere concrete acties op die de lezer uit moet voeren na het lezen van het artikel. Maak vervolgens een grove indeling van het e-book. Welke onderwerpen ga je wanneer bespreken.
Brainstorm daarna even welke concrete voorbeelden en persoonlijke verhalen je in het artikel kan verwerken. Met concrete voorbeelden creëer je vertrouwen en met een of twee persoonlijke verhalen leert de lezer jou kennen.
Daarna is het tijd om de eerste versie te schrijven. De eerste versie hoeft niet goed te zijn. Het enige doel is om alles te vertellen wat je te vertellen hebt. Stap in de flow en laat jouw onderbewuste het werk doen. Schrijf zoals je praat.
Laat daarna het artikel voor een paar dagen rusten. Na een rustmoment is het tijd om het artikel op te schonen. Kan de volgorde beter? Voeg toe wat je vergeten was. Verwijder nietszeggende zinnen en alinea’s. Scherp zinnen aan. Kijk wat je nog specifieker kan zeggen. Kan je nog eerlijker en persoonlijker zijn? Kan je iets weggeven wat je eigenlijk niet durft? Wat voor afbeeldingen of illustraties kan je in het artikel verwerken?
Daarna is het tijd voor de derde versie. De meest kritische versie. Dwing jezelf om nog een handvol twijfelachtige zinnen te verwijderen. Lees het artikel hardop voor. Klink alles lekker? Klink alles alsof je tegen een vriend praat?
Daarna is het tijd om het artikel in een PDF te zetten en aan te bieden.
Verander je inschrijfformulier en vertel welk e-book ze krijgen wanneer ze zich inschrijven. Upload vervolgens jouw e-book en plaats het linkje naar het e-book in het welkom-mailtje van jouw mailinglijst.
Inschrijfformulier en e-book promoten
Nu is het tijd om het e-book onder ogen te krijgen van zoveel mogelijke potentiële klanten.
Waar kan je een inschrijfformulier plaatsen?
- Op de homepage
- Onder elk blogartikel
- Op de ‘over’-pagina
Bekijk vervolgens jouw websitestatistieken. Wat zijn jouw tien meest populaire pagina’s? Kijk vervolgens of je een linkje naar het inschrijfformulier in de pagina kan verwerken op een natuurlijke wijze.
Vergeet ook niet om jouw social media volgers op de hoogte te stellen van het nieuwe e-book. Dat kan in meerdere berichten, verspreid over een langere tijd. Je kan zelf een linkje verwerken in jouw ‘bio’.
Plaats ook een linkje naar het inschrijfformulier bij jouw geautomatiseerde mailafsluiting. Zo bereik je direct alle mensen die je mailt.
Slaat je e-book aan? Probeer dan ook eens het e-book te adverteren via Google of Facebook. Misschien slaat het enorm goed aan. Misschien niet. Een manier om erachter te komen.