Wat kost een website gemiddeld? Website laten maken kosten (overzicht)

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 9 augustus 2024

Nou? Wat kost een website?

Tjah, dat ligt eraan.

Als je nu offertes aanvraagt bij 3 verschillende webdesignbureaus, dan krijg 3 totaal verschillende prijzen terug. Het is goed mogelijk dat één partij vier keer duurder is dan de ander. Dat lijkt vreemd, maar als je verder leest begrijp je waarom dat zo is.

En dan kun je ook nog kosten besparen door zelf een website maken. Dat kan met WordPress tegenwoordig vrij makkelijk.

Welke optie is de beste voor jou? Qua kwaliteit, gemak, opbrengst en kosten. Dat gaan we hier samen uitzoeken.

Wat kost een website-

Hoeveel kost een website?

Een website kan tussen de 100 euro en 100.000 kosten, met een gemiddelde prijs van een paar duizend euro.

De prijs is compleet afhankelijk van hoeveel je zelf doet, wie je inschakelt en de complexiteit van jouw website.

Laten we beginnen met een heel versimpeld antwoord en daarna gaan we kijken wat je precies nodig hebt en wat het echt gaat kosten.

Kosten van een website – heel globaal

1. Bij veel zelfstandige webdesigners en kleine webdesignbureaus kun je voor 1.250 euro tot 4.000 een mooie simpele WordPress website op maat laten maken die redelijk goed in elkaar zit (qua gebruiksvriendelijkheid en design).

2. Bij een wat groter webdesignbureaus kun je voor 2.500 en 15.000 euro een goede website laten bouwen. Je betaalt voor extra ervaring en een team met specialisten die aan jouw website gaat werken. Een professionele goed-in-elkaar-zittende website.

3. Grote complexe websites, zoals websites van de overheid, grote webshops, bekende merken of bedrijven met veel content, kunnen zelfs prijzen verwachten tussen de 5.000 – 100.000 euro. Bij sommige overheidswebsites is wel veelvoudige van dit bedrag betaald.

4. Je kan een webbouwer inschakelen om een website template (een design die door meerdere websites wordt gebruikt) te installeren en alles in elkaar te zetten. Dit kost rond de 400 tot 1500 euro.

5. En je kunt er ook voor kiezen om een eigen WordPress website te maken (hier een handleiding). Je betaalt dan alleen voor hosting, dat is 15 euro per maand. Een mooi thema kost 0 tot 70 euro. En je bent hier wel een dag of twee mee bezig (als je de handleiding volgt).

We gaan zo dieper in op alle kosten en prijzen van een website.

Komen er nog kosten per jaar of maand bij?

Ja.

Elke website heeft hosting nodig – en een domeinnaam. De kosten van hosting is net als de kosten van een website afhankelijk van de complexiteit van je website en de provider waar je zit.

Het hosten van een kleine website kost tussen 7 en 20 euro per maand. En een grote webshop met enorm veel bezoekers is wel honderden of duizenden euro’s per maand kwijt aan hosting.

Als je zelf een website maakt, zijn dit je grootste kosten. Ongeveer 15 euro per maand.

Wanneer je een website laat maken, zonder een host te regelen, dan kiezen zij een webhost. Dit kan vaak betekenen dat je meer kwijt bent (met een dure webhost of extra kosten die erbij worden gerekend.)

Als je zelf invloed wil hebben bij welke webhost jou zit, dan is het aan te raden om zelf een WordPress hosting provider uit te zoeken die bij je past. Ik heb hier een lijstje (met uitgebreide reviews) van de beste en goedkoopste hosting in Nederland

Hosting is net als een interverbinding. En net als een internetverbinding wil je wil een goede, snelle en betrouwbare provider hebben. En als je iemand anders laat kiezen dan blijft het een gok.

Er zijn nog meer optionele kosten, die bespreken we zo. Laten we eerst de voordelen en nadelen bespreken van het zelf maken of laten maken van een website.

Wanneer je eigen website maken? De voordelen

Dit kan een slimme keuze zijn als jouw kennis en ervaring bij jouw onderneming centraal staat. Het is voor beginnende ondernemers het belangrijkst om zo snel mogelijk te beginnen met marketing en het experimenteren met het vinden van een goede match tussen vraag en aanbod, terwijl ze hun kosten laag houden.

Hoe meer kosten je in het begin dan maakt, hoe minder tijd je hebt om een platform op te bouwen en een match te vinden tussen vraag en aanbod.

Uitzoeken wat voor producten en invalshoeken werken en welke marketingtactieken effectief zijn is het allerbelangrijkste voor startende ondernemers. Dit kan makkelijk met een zelfgemaakte ‘good enough’ website – het geld dat je bespaart kan je dat uitgeven aan marketing (of jezelf een of twee maanden lang betalen).

Voorbeeld van een thema dat je kunt kopen en naar smaak kan aanpassen.

Verder is het verschil qua opbrengsten niet groot voor kleine bedrijven als je een redelijke website hebt (die je zelf maakt) of een goede website die je laat maken.

Wanneer een website laten maken? De voordelen

Kijk. Je bespaart een hoop tijd, energie en uitzoekwerk als je professionele webdesigner inschakelt. Ze kunnen met meer ervaring sneller een betere website maken. Dit is ook (redelijk wat) geld waard.

De vraag is: in hoeverre weegt het op tegen de kosten? Bij beginners is het een twijfelgeval.

Maar als je een redelijk budget hebt dan kan je waarschijnlijk beter een website laten maken.

En ervaren ondernemers ook. Mensen die hun website willen vernieuwen. Je hebt dan al een doelgroep. Je hebt al bezoekers. En je hebt al een plan en een product dat werkt. Het gaat dan meestal niet om experimenteren en de kwantiteit van jouw acties, maar om optimaliseren en kwaliteit. Het draait dan om het maximale halen uit jouw website.

De meeste ondernemers laten een nieuwe website bouwen om de 3 tot 7 jaar. Sommigen houden hem wel 10 jaar. Jouw investering in een nieuwe website bepaalt dan 3 tot 7 jaar (of langer) hoeveel jij uit je online onderneming haalt.

Ik wil niet zeggen dat het design van jouw website bepaalt of jouw onderneming een succes wordt of niet. Nee. Jouw marketing en product bepalen dat.

Maar het design van je website is een vermenigvuldigingsfactor van jouw marketing en product

Het bepaalt de eerste indruk en heeft invloed op de gemoedstoestand van de bezoeker. Hoe meer de bezoeker moet nadenken wanneer hij/zij jouw website gebruikt, hoe kritischer hij wordt en hoe sneller hij wegklikt,.

Hoe beter het design is, hoe meer je uit elke marketingactie, bezoeker en pagina haalt.

Als je dit vermenigvuldigt met elke actie, tekst en bezoeker over de komende 3 tot 5 jaar dan heb je het over tienduizenden, honderdduizenden of zelfs miljoenen bezoekers die beïnvloed worden door het design.

Prijs van kwaliteit

De mogelijke gevolgen van hogere kosten bij het laten maken van een website

Die vermenigvuldigingsfactor kan het verschil zijn tussen succes en geen succes, maar meestal heeft het alleen invloed op hoe hard jouw business groeit. Van een groei van bijvoorbeeld 5% per maand naar een groei van 7%. Dat lijkt misschien niet veel. Maar over een langere periode is het verschil gigantisch.

Waarom zou je dan zo op de prijs letten en zo weinig op de belangrijkste dingen, namelijk de gebruiksvriendelijkheid, de look & feel van je website, de zoekmachine vriendelijkheid en de focus op conversie?

Oké, ik snap het. Maar…

De situatie van wat een website precies kost is in het echt wat complexer

  • Zo zijn er ervaren zelfstandige webdesigners die 5.000 a 10.000 euro vragen (high-end professionals)
  • Er zijn zelfstandigen die voor 800 euro een website op maat website aanbieden (maar die zitten technisch gezien of qua design nooit helemaal goed in elkaar).
  • Twee webdesignbureaus die aan de buitenkant op elkaar lijken kunnen voor dezelfde offerte op twee totaal verschillende prijzen uitkomen. Door het gehanteerde proces, het aantal medewerkers, de support, de expertise, creativiteit en de ervaring van de medewerkers kan de prijs zo met een paar duizend euro verschillen.

En helaas is het voor het niet-getrainde oog niet makkelijk zichtbaar welk webdesigner en webbouwer nou kwaliteit oplevert en welke niet. Hoe een website eruit ziet zegt namelijk niet direct wat over de kwaliteit van de website.

Wat algemeenheden over het laten maken van een website

  • Over het algemeen: hoe meer je betaalt, hoe beter jouw website qua design, techniek en gebruiksvriendelijkheid is.
  • Hoe professioneler, gebruiksvriendelijker en helderder de website van de webdesigner is, hoe beter jouw website zal zijn.
  • Hoe beter de websites in het portfolio van de webdesigns is, hoe beter jouw website zou zijn.
  • Hoe actiever je gaat zijn met jouw website en met marketing, hoe meer een investering in een betere website zich terugbetaald.

Is het maken van een goed-in-elkaar-zittende website duur?

Betekent dit dat je heel veel geld moet investeren in een website?

Nee. Niet per se. Een dure website betekent namelijk nog niet dat de website gebruiksvriendelijk is en verkoopt. Ik heb genoeg professionele webdesignbureaus gezien die mooie websites maken die totaal niet gericht zijn op wat de doelgroep wil (of nodig heeft).

Een mooie website staat niet gelijk aan een goede website.

Een goede website is namelijk een website die doet wat hij moet doen. Namelijk; verkopen, overtuigen en informeren. Een bezoeker moet ten alle tijden weten wat jij doet, wat je te bieden heb en wat hij moet doen (om te krijgen wat hij wil).

Het draait om de bezoeker. Niet om wat jij en de designers mooi vinden (en dat is direct een van de grootste valkuilen bij webdesign).

Gemiddelde kosten voor het laten maken van een professionele website

Hoe komt de prijs tot stand?

De prijs van een website wordt over het algemeen bepaald door het uurtarief van de designer (en de andere medewerkers die bij het het design betrokken zijn) x de complexiteit van jouw gewenste website.

Het uurtarief van de designer wordt bepaald door zijn ervaring, kennis en de overheadkosten van het bureau.

  • Een freelancer kost +-40 euro (beginner) 175 euro (zeer ervaren) per uur
  • Een klein webdesign bureau kost 50 a 125 euro per uur
  • En grote ontwikkelbureaus kunnen wel 75 tot wel 250 euro per uur vragen.

Bij webdesign geldt over het algemeen; hoe meer kosten, hoe meer je krijgt. Ervaring, kennis en creativiteit kost nou eenmaal wat.  Gelukkig is de investering in een weldoordacht webdesign een langdurende investering die makkelijk de kosten eruit haalt.

Je wilt toch een betere website dan je concurrenten?

  • Onderschatten mensen wel eens wat er allemaal bij jou werk komt kijken?
  • Denken ze dat het makkelijker is of minder tijd zal kosten?

Ja? Dat hebben webdesigners ook. Dit komt omdat heel veel uren ‘verborgen’ uren zijn. Uren waarin concepten moet worden uitgedacht, uitgetekend, uitgewerkt. En het doorvoeren van een volgens jou ‘kleine’ aanpassing kan zo een uur in beslag nemen.

Ik onderschat het werk wat bij het maken van een website komt kijken ook altijd. Maar als je zo’n proces van dichtbij volgt, begrijp je steeds meer dat een website een paar duizend euro kan kosten.

Onderzoek het leven
Onderzoek het leven

Kennis = meer begrip.

Laten we dus even bespreken wat bij het designproces komt kijken.

  1. Eerst is er mailverkeer. Een paar mailtjes om te kijken of jullie bij elkaar passen.
  2. Daarna is er vaak een persoonlijke afspraak. Dat kost tijd en het gesprek moet voorbereid worden.
  3. Daarna moet er een offerte worden opgesteld en er zal daarna weer wat mailcontact zijn.
  4. Daarna wordt er onderzoek gedaan bij soortgelijke websites, nagedacht en moet er een wireframe gemaakt worden van de belangrijkste pagina’s.
  5. Die wireframe moet goedgekeurd worden. En dan begint pas het ontwerpproces.
  6. Het ontwerpproces neemt zo een paar dagen op zich en er zijn tussen de teams een paar besprekingen.
  7. Daarna moet het ontwerp goedgekeurd worden en moeten alle aanpassingen doorgevoerd worden.
  8. Dan moet iemand het design veranderen in een responsive website. Dat betekent HTML, CSS, PHP, Bootstap etc. Weer een paar dagen tijd.
  9. Daarna weer een bespreking en wat aanpassingen.
  10. Daarna moet jij de content opleveren en moet alles werkend gemaakt worden (contactformulieren, social media buttons etc).
  11. Daarna moet alles nog getest worden en Google Analytics toegevoegd worden.
  12. Daarna moet de website worden opgeleverd.
  13. Daarna komt nog nazorg.

Ik zal vast en zeker nog wat vergeten zijn. En als ondernemer moet je bij de kosten ook de tijd rekenen dat je bezig bent met alle randzaken, zoals marketing en administratie.

Als je al die uren vermenigvuldigt met het uurtarief (van 50 a 125 euro), dan kom je snel op een prijs van 2.500 a 5.000 euro voor een mooie goed in elkaar zittende website.

webdesignbureau prijs

Wat maakt een webdesignbureau goed?

Waar moet je op letten bij het kiezen van een webdesignbureau? Een uitstekende vraag. De vraag is moeilijk te beantwoorden, omdat we eigenlijk vragen ‘hoe weten we over webdesignbureau X beter is dan webdesignbureau Y.

Het doel van een website is verkopen, overtuigen en informeren. We moeten dus op zoek naar een bureau dat zich richt op het succesvoller maken van de onderneming in plaats van het maken van een mooi website.

Wat tips om het kaf van het koren te scheiden

  • Lees de tekst op de website. Waar gaat het over? Noemen ze iets over doelen, verkopen en conversie?
  • Hoe zit hun website in elkaar? Was het direct duidelijk wat ze doen en wat hun uniek maakt?
  • Bekijk het portfolio. Zijn die websites ook makkelijk te gebruiken? Is het overduidelijk op elke website in het portfolio wat zij doen en wat de bezoeker moet doet? Nee? Dan kan het zijn dat ze hun ‘skills’ alleen bij hun eigen website hebben ingezet.
  • Zijn het matig leesbare standaard (bullshit-)teksten? Dan is de kans groot dat zij niet letten op marketing, usability en conversie. Of hier geen waarde aan hechten.
  • Je kan een offerte of informatie aanvragen bij de bureaus waar jij tussen twijfelt en kijken naar de professionaliteit van hun offertes.
  • Vragen ze voordat ze een offerte naar jou sturen wat jouw doelen zijn? Wat je met jouw website wil bereiken? Dan is er een redelijk kans dat zij verstand van zaken hebben
  • Hebben ze een persoonlijke ‘over ons’-pagina? Laten ze hun medewerkers zien? Vaak geldt, hoe persoonlijker en opener ze zijn, hoe trotser ze zijn op hun werk (en dat betekent meestal dat ze ook goed werk leveren).
  • Gebruiken ze een moeilijk leesbaar lettertype (klein bijvoorbeeld)? Dan kan het zijn dat ze zich niet echt hebben verdiept in usability.

Wil je nou iets wat er oké uitziet en een paar honderd euro kost of wil je een gebruiksvriendelijke website met een wow-factor die verkoopt?

Meer over het laten bouwen van een website?

Lees het artikel: Waar jij op moet letten bij het laten maken van een website.

Wat kan je voor de prijs van 1.500 tot 5.000 euro verwachten?

  1. Een professioneel en makkelijk te gebruiken content management systeem (lees WordPress)
  2. Dat de website op maat wordt gemaakt
  3. Meerdere feedbackmomenten
  4. Dat Google Analytics wordt geïmplementeerd (bezoekersstatistieken)
  5. Social Media
  6. Dat alles zoekmachine vriendelijk is ingericht
  7. Een blog
  8. Dat de website getest wordt
  9. Contactformulier en mogelijk een inschrijfformulier (voor de nieuwsbrief). Ik raad de mailsoftware MailerLite aan.
  10. En natuurlijk een onderscheidende website die qua look & feel jouw USP en identiteit uitstraalt.

Wat zit niet bij de prijs? Extra kosten bij een website

Over het algemeen dan. Want ik denk dat je voor 3 tot 5 duizend wel een paar van de onderste dingen erbij krijgt. Maar laten we nu even een website van 1.500 in ons hoofd houden. Ok, wat krijg je niet?

  1. Het invoeren van de content – dit moet je vaak zelf doen, maak hier ook tijd voor vrij.
  2. Een logo – die moet je dus nog laten maken.
  3. Zoekmachine optimalisatie.
  4. Unieke iconen.
  5. Afbeeldingen en foto’s.
  6. Een betaalsysteem
  7. Forum, webshop, inlogsysteem of andere soortgelijke technische systemen.
  8. Een landingspagina’s.

En wat kost een responsive website?

Tegenwoordig zijn circa 10 – 40% van jouw bezoekers, mobiele bezoekers. Hoe wil je dat jouw website op de mobiel eruit komt te zien? Of op de tablet? Denk daar ook over na. Een responsive website is een website die zich aan het apparaat aanpast. Zo komt jouw website altijd goed uit de verf.

Een responsive website is tegenwoordig een beetje de norm. De prijs die je krijgt is vaak ook de prijs voor een responsive website. Is dit niet het geval? Dan kan je denken aan een meerprijs van 20 a 50%.

Maandelijkse kosten voor een website

Kosten hosting en domeinregistratie

Hosting is heel simpel gezegd een stuk schijfruimte die je huurt, waarop jouw website komt te staan. Het is de grond waar jouw huis (jouw website) op gebouwd wordt. Een domeinnaam is dan het adres.

Iedere website heeft een hostingpakket nodig en een domeinnaam. Dit kan je waarschijnlijk het best regelen voor je een website laat bouwen. Nu bijvoorbeeld.

Bij elkaar kost het ongeveer 15 euro per maand.

Er zijn verschillende hostingproviders waar je uit kan kiezen. Maar ook de kwaliteit verschilt. Het belangrijkste bij hosting is up-time (het percentage dat je website bereikbaar is), service (als je vragen hebt) en snelheid. Een goede hostingpartij kan het verschil betekenen tussen een laadtijd van 1.2 seconden en 3 seconden.

Een snelle website rankt beter in Google en is een stuk gebruiksvriendelijker (minder mensen verlaten je website).

Onderhoudscontract?

Sommige webdesignbureaus bieden ook nog een onderhoudscontract aan. Zij zorgen dan voor alle updates en de veiligheid van je website. Zo’n onderhoudscontract zou ongeveer 50 tot 150 euro per maand kosten. Een onderhoudscontract is voornamelijk interessant voor de wat grotere bedrijven die geen tijd hebben om het zelf te doen en niemand daarvoor hebben aangenomen. Je kan deze kosten snel besparen door eens in de maand even alle plugin up te daten (10 minuten tijd).

Extra eenmalige kosten bij het bouwen van een website

Afbeeldingen (een hele grote foto kan wel 60 euro kosten). Meestal kost het een paar euro per foto. Soms worden er gratis foto’s gebruikt – maar die komen dan wel op andere websites voor.

Maar investeer asjeblieft ook in goede afbeeldingen. Niet die typische stockfoto’s met ‘zakenmensen’ die overdreven lachen. En meestal zijn eigen gemaakte foto’s niet professioneel genoeg.

Homepage voorbeeld
Voorbeeld van een duidelijke homepage

 

Wat kost een uitgebreide website?

Hoe groter, mooier, zoekmachine vriendelijker, creatiever, conversie gerichter en uitgebreider de website wordt, hoe meer je gaat betalen. Heb je een groter budget? Investeer dan extra in usability, zoekmachine optimalisatie, een responsive design en conversie optimalisatie. Elke investering in deze factoren in het designtraject  is vele malen goedkoper dan het later te doen.

Hoeveel kost een website met CMS?

Wordpress

99 van de 100 keer is het laten maken van een website met CMS de beste investering.

De meeste professionele webdesignbureaus bouwen tegenwoordig alleen maar websites waar een CMS bijzit. Een CMS is juist voor de gebruiker handig en kostenbesparend. Je hoeft niet meer voor elke aanpassing, update of nieuwe dienst een webdesigner in te huren.

Bij webdesigns boven de 1000 euro of hoger zou een CMS (lees WordPress) inbegrepen moeten zijn. Vraag er ook even voor de zekerheid naar (of kijk of de dienstenpagina).

En ga voor een gratis CMS, zoals WordPress. Veel uitgebreider, veiliger en flexibeler dan betaalde CMS’en (waar je per maand voor moet betalen).

Gooi geen geld weg. Investeer.

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?