Niet alle blogartikelen zijn gelijk geschapen
Waarom behandel je ze dan zo?
Het ene artikel is gewoon beter dan de ander. En dat is ook helemaal niet erg. Maar.
De eerste indruk telt
En dan heb ik het niet eens zo zeer over de titel van een blogartikel, de vindbaarheid, het design of het artikel zelf. Nee. De indruk van het eerste bezoek aan jouw website.
Als ik een boeiend artikel heb gelezen, dan ben ik nog niet overtuigd van jouw kennen en kunnen. Nee. Maar.. je hebt wel mijn interesse te pakken.
En zolang je het niet verpest blijf ik klikken, scannen en lezen. En als ik de eerste paar artikelen goed vind, heb jij er een fan bij. En een fan verspreidt jouw artikelen, vergeeft je bij mindere artikelen en wordt misschien ooit eens klant.
En. Je raadt het nooit…
Jij hebt de controle over wat ik op jouw blog ga lezen. Echt. En laten we het nog gekker maken. Ik ga zelfs ook nog eens op zoek naar de artikelen die jij mij aanraadt.
Bijna elke blog die ik volg (of een tijdje heb gevolgd) heeft mij op deze manier te pakken gekregen.
Copyblogger was mijn eerste met hun must-reads in de sitebar.
Viperchill met hun viral content in het menu.
Brainpickings heeft het ook in de sidebar.
De Blogacademie had het ook en is toen overgestapt naar een ‘begin hier’ pagina.
Eigenlijk hoef je niet eens je beste blogs te laten zien. Je mag ook een lijst met de titels van 20+ blogs zichtbaar maken. Ik scan wel. Ben ik gewend. Dan bepaal ik wel zelf aan de titel of er nog een goed artikel bij zit. No hard feelings. Maar dan moet je wel goede titels kunnen schrijven.
Een paar blogs die dit doen zijn ZenHabits, Oliver Emberton en PJRVS
Maar…
Kan je niet gewoon de archives induiken en kijken wat jouw interesseert?
En elke keer op volgende klikken? HAHAHA. Nee. Dat doe ik niet. Ik heb geen tijd om de moeite te doen om het kaf van het koren te scheiden op jouw blog. Tenminste. Zo handel ik.
Ja. Ik ben lui. Maar, iedereen is lui. Jouw doelgroep ook. Ik wil gewoon klikken. En de beste artikelen voorgeschoteld krijgen. En als je dat niet doet, dan lees ik een van de laatste artikelen die je geschreven heb. Is die niet op hoog niveau? Dan ga ik weg. En kom ik waarschijnlijk niet terug.
Pff.. Wat zijn we (ben ik) toch verschrikkelijk verwend.
Bepaal daarom wat de eerste indruk gaat zijn van jouw blog
Als jij 5 artikelen mag aanwijzen die een nieuwe bezoeker moet lezen. Om hem te overtuigen van jouw kennen en kunnen. Welke zullen die dan zijn? Maak vervolgens die 5 artikelen (mogen er ook meer of minder zijn) beter zichtbaar en vindbaar.
Voor 000 heb ik gekozen om zelf te bepalen welke artikelen ik aan een nieuwe bezoeker zichtbaar wil maken. Die kan je nu ook vinden op de homepage, in de header en in de sidebar. Overdaad? Misschien.
Maar je kan er ook een plugin voor inschakelen
De meest voorkomende manier om dit te doen, is door het toevoegen van een Most Popular widget in de sidebar.
WordPress heeft hier meerdere plugins voor, zoals;
Veel van deze plugins selecteren de populairste/beste artikelen op basis van het aantal views.
Toch zou je jezelf moeten afvragen of de beste artikelen wel het meest bekeken zijn. De resultaten van de most popular posts/featured content worden namelijk wel direct geassocieerd met de kwaliteit en professionaliteit van jouw website (en diensten).
Je zou kunnen kiezen voor een andere manier om de beste artikelen op jouw website te bepalen en te weergeven.
Beste Content versus Social Media Shares
Zo kan je met de plugin Most Shared Posts de meest gedeelde artikelen laten zien. Je kan dan een top 5/10 maken van de artikelen die de meeste Likes, Tweets en +1’s hebben gekregen.
Beste Content versus aantal Comments
Met de Most Commented Widget kan je een top 5/10 maken van de blogartikelen die de meeste comments hebben.
Doe eens creatief en denk out of the box
Hoewel je met zo’n most popular lijstje in de sidebar wel de beste content vindbaar maakt, betekent dit nog niet dat het optimaal zichtbaar is.
Je zou er dan voor kunnen om op de beste content op een meer creatieve manier te representeren. Laten we een paar creatieve manieren nalopen.
Moz
Moz zet de beste/populairste content in het zonnetje door een afbeelding toe te voegen. Hierdoor valt de featured content extra op.
Viperchill
Viperchill pakt het naar mijn mening goed aan. De eigenaar (Glen) maakt zijn meest populairste content op twee manieren zichtbaar.
Zo werkt Glen ook met een sidebar widget, maar heeft hij de titels een opvallend kleurtje gegeven. Verder toont hij onder elke titel de eerste zin van het artikel.
Het lijkt wel een beetje op een zoekresultaat, inclusief een pakkende titel en korte beschrijving.
Viral Content
De tweede manier vind ik erg tof.
Glen heeft in zijn menu het kopje Viral Content geplaatst. Op de pagina toont hij de populairste content (volgens het aantal comments) in een overzichtelijke tabel. Verder heeft hij de drie beste artikelen extra visueel prikkelend gemaakt door ze te presenteren als e-books.