SEO draait om het vervullen van de informatiebehoefte van zoekers.
Maar… hoe weet je wat die informatiebehoefte precies is?
Hoe kom je er achter wat de zoeker precies wil weten wanneer je alleen een zoekwoord hebt?
Daar kun je op een paar manieren achter komen.
Je kan in de huid te kruipen van de zoeker (niet letterlijk a.u.b., Dwight)
- Wat gaat er in het hoofd rond wanneer hij/zij op deze zoekwoorden zoekt?
- Wat probeert hij/zij op te lossen? En waarom?
- Wat zoekt hij/zij precies? Wat voor informatie? Wat voor formaat?
- Wat zijn de beslissingscriteria bij het scannen van de zoekresultaten?
Stap in jouw oude schoenen. Jij was namelijk ooit ook een beginner in jouw niche. Wat wist je toen wel en wat wist je niet? Wat hoopte je te bereiken? Hoe dacht je?
Je kan ook de zoekers – jouw doelgroep – analyseren.
Want in de loop van de tijd ontstaat er een groot gat tussen wat jij denkt wat jouw doelgroep wil en wat ze echt willen.
Je bent besmet met de kennis en ervaring die jij in de afgelopen jaren hebt opgedaan. Het is dan heel lastig om je voor te stellen hoe je dacht toen je de dingen die je nu weet, niet wist. Het is bijna onmogelijk om al jouw opgedane kennis en ervaringen, jouw hele referentiekader – de manier hoe jij de wereld ziet – naast je neer te leggen.
Het is daarom essentieel om je niet te veel en niet te lang te distantiëren van jouw lezers. Je moet niet op je eigen eilandje blijven. Luister naar jouw doelgroep. Wat zeggen ze in mailtjes? Wat zeggen ze in reacties? Wat zeggen ze in (zakelijke) gesprekken met jou? Waar kijken ze tegen op? Wat hopen ze? Waar zijn ze bang voor? En op alle drie de vragen: waarom? Wat weten ze wel? En wat niet?
En ten slot kan je de zoekmachine gebruiken om de zoeker te begrijpen
De zoekmachine wil de pagina’s die de behoefte van de zoeker het best vervullen het hoogst te laten ranken.
Maar de zoekmachine denkt niet na over hoe de zoeker denkt.
De zoekmachine kijkt naar data. Ze kijken hoe zoekers zich gedragen. En er kan een flinke gat zijn tussen hoe men denkt – en wat men zegt wat ze willen – en wat de zoeker ook daadwerkelijk doet. En de zoekmachine past de zoekresultaten op basis van hoe zoekers zich gedragen aan.
Uit de zoekresultaten kunnen wij dus ook opmaken wat zoekers willen. Maar, ik heb het deze keer niet over het bestuderen van de gerelateerde zoekopdrachten om de zoekopdracht te begrijpen (dit neemt niet weg dat dit enorm belangrijk is bij het begrijpen van de zoeker).
Ik heb het over de zoekresultaten zelf.
Laten we wat voorbeelden bespreken.
Wat zie ik als ik Google op ‘webdesign’?
Lokale zoekresultaten.
De zoekers willen een webdesignbureau die in dezelfde stad zitten waar hij/zij zit.
Wat betekent dit voor jou?
- Focus je niet op het zoekwoord ‘webdesign’. maar op ‘webdesign Utrecht’ (of website laten maken Utrecht).
- Publiceer jouw adresgegevens op jouw site (als je dat nog niet deed). Op de ‘contact’-pagina en/of in de footer.
- Voeg je bedrijf toe aan ‘Google Mijn Bedrijf’.
- En probeer wat recenties te krijgen op jouw bedrijfspagina van Google te krijgen.
Nog eentje.
Wat krijg je als je googelt op: ‘sportoefeningen thuis’?
- Video.
- Afbeeldingen.
- Het aantal oefeningen.
- Hoe lang de oefeningen duren.
Wat zegt dit?
- De zoekers willen oefeningen zien, niet lezen.
- Ze willen verschillende oefeningen.
- Ze willen oefeningen die ze in een bepaalde tijdsbestek kunnen doen.
Pas je pagina – en de titel en meta-description- op basis van die informatie aan. Voeg afbeeldingen van de oefeningen toe. Maak – als het kan – een video.
En…. focus niet op het bereiken van het niveau van jouw concurrenten, focus je op het overtreffen van het niveau (cuz you know, fuck middelmatigheid).
En nog eentje
Wat als ik zoek op ‘matrassen’?
Het eerste wat mij opvalt: geen tekstuele organische zoekresultaten. Tenminste, je moet drie kilometer scrollen om die te zien.
Dus zelfs als je op 1# rankt op het woord ‘matrassen’, zal je waarschijnlijk niet enorm veel bezoekers krijgen.
Want…
- Men klikt op advertenties (er zijn er vier).
- Men klikt op de shopresultaten – ook advertenties (ook vier).
- En/of men zoekt lokaal (dus de beste drie zoekresultaten in dit geval uit Utrecht).
Wat moet je dan doen?
- Adverteren overwegen – of op andere zoekwoorden focussen.
- Focussen op de lokale aanwezigheid.
Maar we kunnen nog iets anders doen:
We kunnen kijken naar de advertenties
Ik denk dat er een hoop geld besteed wordt aan het advereren op het zoekwoord ‘matrassen’. Dit betekent dat er ook flink geoptimaliseerd wordt.
En wat valt je op bij de advertenties?
Drie keer: ‘Als beste getest’.
Blijkbaar werkt dat zinnentje. Gebruik ‘m dus ook – tenminste, als je matrassen aanbiedt die ook daadwerkelijk als beste uit een test komen.
Misschien kan je zelfs op je website een extra menu-item maken met de naam ‘als beste getest’. En dan een rijtje met matrassen die je hebt die als beste uit een test kwamen – als het kan, zo specifiek mogelijk (beste voor nachtrust, beste voor rugpijn etc).
Misschien kan je een banner testen op de homepage naar ‘als beste getest’-pagina.
Verder kan je al die voordelen in de beschrijving van de advertenties gebruiken (gratis bezorging, garantie, proefslapen etc). Verder zie je bij de advertenties relatief lage prijzen. Misschien is dat ook een puntje om te noteren. Misschien niet. Test het.
Combineer de drie methoden
Geen één methode is perfect op de behoefte helemaal in kaart te brengen.
Jij niet, de doelgroep niet en ook de zoekmachine niet.
Het is namelijk ook mogelijk dat de zoekresultaten er over een paar maanden compleet anders uit zien, omdat ze andere data(punten) hebben die aangeven dat de informatiebehoefte beter vervuld kan worden door te focussen op X en Y.
Wat is X en Y dan?
Waarschijnlijk iets wat jij al hebt ontdekt wanneer je in de huid kruipte van de zoeker en in gesprek ging met de doelgroep.
Dus focus bij het maken en optimaliseren van pagina’s niet alleen wat op wat nu werkt, maar op wat het ideale zoekresultaat zal zijn. En die maak je door de drie methoden te combineren.