‘Marketing moet groots zijn’.
Ik merk dat mijn gedachten vaak naar dat standpunt zweven.
Een soort drang om iets te maken wat impact heeft. Iets dat de enigma code van een complex probleem kraakt. Iets wat de erosie van de tijd kan doorstaan. Iets wat mezelf dwingt om mijn grenzen te verleggen.
En dus probeer je steeds grotere en complexe artikelen te maken.
- Een driedelige serie over de nood om je te onderscheiden
- Een poging om het beginpunt te maken voor iedereen die start met marketing
- Een poging om succes te koppelen aan filosofie, psychologie en zelfontwikkeling
Er sluimert een overtuiging die fluistert dat je pas waardering en succes kan krijgen krijgt als je iets nieuws, groots of beters bijdraagt.
Dat is natuurlijk bullshit.
We zijn niet op zoek naar grote, complexe dingen.
We willen vermaakt worden, gesust, horen dat we gelijk hebben, iets lezen wat we nu direct kunnen toepassen, erbij horen, ‘insider information’ krijgen of de opwelling van een aha-momentje.
We willen laagdrempeligheid. We willen gemak.
We willen dat iemand ons mee op avontuur neemt – waarbij je alleen jouw tas hoeft in te pakken.
Met de gedachten dat marketing groots moet zijn, snijden we onszelf in de vingers
Om drie redenen:
- Hoe groter, vager en complexer iets is dat je wil bereiken, hoe vaker je het starten uitstelt en halverwege afhaakt.
- Je kunt niet voorspellen wat aanslaat. Een groot stuk heeft niet veel meer kans op slagen dan iets beknopt.
- Jouw netwerk en jouw online zichtbaarheid is een vermenigvuldiger van het succes van de content. Maar die bouw je langzaam op wanneer je alleen maar content publiceert.
Kijk.
Kom. Scooch a bit closer. Let me explain.
Marketing gebeurt daar *wijst naar buiten*. Niet hier. Niet op jouw eilandje. We moeten niet denken in originaliteit. We moeten denken in zichtbaarheid.
We moeten aandacht krijgen, leuk gevonden worden en onthouden worden.
De meest eenvoudige manier: laat andere mensen goed over zichzelf voelen.
Succesvolle marketing bestaat uit 1000 kleine acties
1000 positieve reacties, mailtjes, video’s van 3 minuten, bakjes koffie, complimentjes, verzoeken om reviews, oprechte vragen, kennismakingen, LinkedIn-berichten, tweets, foto’s etc.
Duizend kleine beslissingen om iets meer van jezelf te laten zien.
Laagdrempelige acties, iets wat je snel tussendoor kan doen
Een grappige, bemoedigende of onthullende reactie op een LinkedIn-post van iemand anders kan veel meer zichtbaarheid opleveren dan een eigen blog. En kost een factie van de tijd.
Dat betekent natuurlijk niet dat we helemaal geen grote posts mogen maken of mogen tasten in het duister om te kijken wat we kunnen vinden
Hell no. Experimenteer er op los. Maar, het moet niet de kern vormen. Zie het als een Hail Mary, iets met een grote kans op falen, maar met een groot potentieel. Zie het als zelfontwikkeling. Niet als de bread and butter van jouw marketingstrategie.
De kern van je marketingstrategie moet kwantiteit zijn. Veel kansen. Op verschillende plekken.
Originaliteit is overrated
Hetzelfde geldt met de drang om alles steeds groter, complexer en completer te maken.
Marketing draait om aandacht, met een goede nasmaak van een beetje cherry, vanille en chocolade.
Mijn advies?
Besteed 60% van je marketingtijd aan kleine, laagdrempelige acties.
Denk dan aan:
- Het promoten van je eigen content
- Mini-berichten en verhaaltjes op social media
- Nieuwe contacten leggen en oude contacten onderhouden
- Het verpakken van bestaande content op honderd-en-een manieren
- Interactie met klanten en peers
- Deelnemen aan bestaande communities
Besteed 30% in het maken van nieuwe content en de laatste 10% aan het verbeteren en updaten van bestaande content.
Geen death by a thousand cuts, maar succes by a thousand smiles.