Hoeveel producten en diensten heb je afgenomen bij kleine ondernemingen?
- Een boek van Y
- Een website van D
- Een cursus bij R
- Hosting bij X
- Een logo bij F
En zo zullen er vast tientallen andere aankopen zijn bij ZZP’ers, freelancers en kleine bedrijven.
Ben je erg tevreden met een dienst of product?
Neem dan even de tijd om een doordachte en specifieke review te schrijven
Ook al is het een jaar geleden dat je de dienst had afgenomen.
Wees specifiek. Dat is de kern van een goede review.
Vertel met welk probleem je zat. Hoe zij het probleem hebben opgelost. Wat je bijzonder vond. En hoe ze jouw verwachtingen hebben overtroffen.
Schrijf de review die jij zou willen ontvangen
Hoe specifieker en eerlijker de review is, hoe groter de kans is dat de review impact heeft.
Met een review help je andere ondernemers. Met zelfvertrouwen. Een glimlach. En met de kans dat er ooit een potentiële klant van dat bedrijf door jouw review over de streep wordt gehaald.
Maar omdat we het hier toch over marketing hebben:
Die persoon wil de review waarschijnlijk zichtbaar maken. Op hun website. En misschien op social media – dat zouden ze tenminste moeten doen.
Als dat gebeurt, dan staat jouw naam en bedrijf erbij. Misschien met een linkje. Dit vergoot je naamsbekendheid een beetje. En mogelijk je vindbaarheid.
En alle kleine beetjes helpen.
Daarnaast heb je de relatie met de maker enorm versterkt – helemaal als het een kleine ondernemer is
Ze zullen je erg waarderen. En iemand die een goede mening heeft over jou als persoon en bedrijf kan je op tientallen kleine en verschillende manieren helpen.
Verder zullen ze je lang onthouden – omdat je ze een goed gevoel gaf.
Dit moet je niet zien als een marketingtactiek waarbij je de efficiëntie meet
- Zie het als het versterken van een relatie.
- Zie het iets om meer positiviteit in de wereld te helpen.
- Zie het als iets dat maar 10 minuten kost – om een goede review te schrijven.
Maak er een kleine gewoonte van.
Er zijn weinig dingen die zo weinig tijd kosten, maar zo’n positieve effect kunnen hebben bij kleine ondernemers. Help elkaar, je komt zo verder.