Als ondernemer moet je alle tools gebruiken die je tot de beschikking hebt om de bal aan het rollen te krijgen.
Een bekende, maar zeer onderbenutte tool is jouw eigen netwerk.
Bijna iedereen zet ooit wel eens wat over hun onderneming online op hun social media. Het is makkelijk om te denken dat dit genoeg is om zichtbaar te worden. Om geholpen te worden. Dat is het niet.
Je moet jouw netwerk op LinkedIn activeren
Dat betekent dat je mensen persoonlijk moet aanspreken. Stuk voor stuk. Je moet eerlijk zijn. Open. En een beetje brutaal.
Je moet mensen specifiek vragen of ze jou kunnen helpen.
Schrijf iedereen in jouw netwerk op LinkedIn een persoonlijk bericht
30% van het bericht, of meer, is specifiek gericht op de persoon.
En 70% kun je ongeveer gelijk houden: je vertelt kort waar je mee bezig bent en dat je gebruik wil maken van de denkkracht en creativiteit van jouw hele netwerk en of die persoon advies of tips voor jou en jouw onderneming heeft. En of ze misschien een persoon of bedrijf kennen die mogelijk geïnteresseerd zal zijn in jouw oplossing.
Het is een tikkeltje direct. Helemaal als je iemand een tijd niet hebt gesproken.
Maar het kan weinig kwaad, niemand stoort zich echt aan een klein persoonlijk en vriendelijk verzoek om advies en hulp – die ze ook makkelijk kunnen negeren.
Maar de upside is gigantisch.
De beste hulp kan uit onverwachte hoek komen.
De meeste mensen willen je helpen. En met wat aanmoediging en concrete verzoeken kunnen ze dat ook makkelijk doen. Luister naar elk advies dat je krijgt, bedankt ze en gebruik wat in jouw situatie nuttig is. En misschien kennen een tiental personen wel iemand die jouw diensten kunnen gebruiken, misschien wel zijzelf.
“(we used..) LinkedIn outreach (where I wrote to EVERYONE in my network, a little spammy but effective”
– Karsten Madsen