De 3 M’s: 15 makkelijke manieren om je website te promoten

Auteur: Ruben Bunskoeke
Laatste update: 21 mei 2024

Het lijkt soms of andere mensen een geheim hebben om hun website succesvol te promoten.

Je ziet op een zijlijn hun successen.

Honderden likes, tientallen reacties en duizenden bezoekers.

Maar wanneer je probeert te doen wat zij doen, dan lukt het jou niet.

Waar ligt dat aan?

Het komt voornamelijk doordat succes zorgt voor verdere succes.

Maar hoe kom je tot dat punt dat je groot genoeg bent dat je promotie veel oplevert?

Het draait om motie, moeite en momentum. De drie M’s.

Begin snel. Blijf doorgaan. Onthoud dat de moeite die je in alles steekt wordt opgemerkt. En bouw steeds op naar verdere hoogtepunten.

Je hebt geduld nodig.

Maar geduld is niet passief. Geduld is elke dag op komen dagen en moeite doen om de bal rollend te krijgen. Dat gaat stroef. Het voelt vaak dat het niet werkt, maar op de achtergrond gebeuren langzaam dingen. Dingen die je niet opmerkt omdat je er dicht tegen opstaat.

Je moet een lading promotieactiviteiten voor een lange periode uitvoeren.

Wanneer je deze 18 manieren structureel uitvoert om je website en bedrijf te promoten, dan zul je steeds je bereik stapje voor stapje vergroten.

Verzamel reviews

Maak een lijstje met alle klanten die je hebt geholpen. Stuur ze vervolgens een mailtje met de vraag of ze een (korte) review willen schrijven over de samenwerking. Je kunt ze helpen door een lijstje op te sturen met vragen die ze kunnen beantwoorden. 

  • Wat was het probleem dat je opgelost wou hebben?
  • Waarom heb je voor mij gekozen?

  • Waar heeft mijn bedrijf je mee geholpen? 

  • Wat was het resultaat van de diensten?
  • Hoe was de samenwerking verlopen?

Die vragen zorgen ervoor dat de review flink wat gewicht krijgt. Het is waardevol, persoonlijk en specifiek. Het is een review die mensen over de drempel kan halen.

Je kunt ze vragen om de review naar jou te sturen – zodat je ze op jouw website kunt plaatsen – of in te vullen bij Google reviews of Trustpilot. Hoe meer specifieke en positieve reviews je hebt, hoe makkelijker het is voor klanten om voor jou te kiezen. Daarnaast kan het ook voor een betere zichtbaarheid zorgen.

Deel de reviews

Deel de leukste en meest specifieke reviews op LinkedIn – en mogelijk andere social media. Via een bericht of een screenshot. In het bericht kun je dan de klant bedanken en misschien wat extra vertellen over de samenwerking.

Dit zorgt voor zichtbaarheid, momentum en je schetst het beeld wat andere mensen kunnen verwachten wanneer ze met jou samenwerken.

Valerie Lin

Introduceer nieuwe klanten 

Vertel ook op LinkedIn wanneer nieuwe klanten een samenwerking met jou uitgaan. Je kunt dan wat over het bedrijf vertellen, hun probleem en wat je voor hen gaat doen. 

Iedereen werkt graag samen met succesvolle bedrijven. Door open te zijn over nieuwe klanten en opgeleverde opdrachten creëer je een gevoel van succes en momentum. 

Daarnaast creëer je door een nieuwe samenwerking te delen een meer betrokken relatie met de klant – een ‘we are in this together’-gevoel, wat ervoor zorgt dat de samenwerking beter gaat.

Volg potentiële klanten en collega’s

Je hebt twee belangrijke doelgroepen. Potentiële klanten en collega-experts of ondernemers die dezelfde doelgroep bedienen. Je wil bij hen zichtbaar zijn.

Zolang je geen groot netwerk hebt, loont het om proactief mensen te volgen. Mensen die jij als klant wil en andere ondernemers met dezelfde doelgroep. 

Wees sociaal: reageer en like

Het is daarna tijd om relaties op te bouwen met jouw netwerk. En dat doe je door actief mee te doen aan het gesprek. 

Lees de berichten van anderen, like de berichten die je leuk vindt en reageer op de berichten die je aanspreken. 

Bedank, complimenteer, stel vragen, deel ingevingen en geef aanvullingen. 

Activiteit wordt op social media ook beloond met betere zichtbaarheid. Zichtbaarheid bij het netwerk van jouw netwerk en het bereik van jouw berichten.

Bedenk en verzamel content ideeën

De vermenigvuldigingsfactor voor promotie is het aantal mensen dat jouw berichten delen.

Die factor wordt bepaald door verschillende factoren: het onderwerp, de invalshoek, het ‘aha’-momentje, de aantrekkelijkheid van het bericht, de uniekheid van de kennis die je deelt, de grootte van jouw netwerk en de mate waarin jouw netwerk jou kent en mag. 

Kortom: je moet dingen maken die mensen willen delen. 

De manier om goede ideeën te krijgen is door veel ideeën op te schrijven.

  • Over welke onderwerpen heb jij sterke gevoelens? 

  • Waar wijkt jouw mening af van het publiek? 
  • Wat zijn kleine trucjes die de lezer direct kan toepassen?
  • Wat doen de meeste mensen fout?
  • Welke lessen uit persoonlijke ervaringen pas jij toe op jouw vakgebied?

Maak een lijstje met 20 ideeën. Forceer het een beetje. 

Maak daarna per idee een paar titels. Wat is de grootst mogelijke belofte die je kunt maken? Wat is een licht overdreven versie van jouw mening? Wat voor vergelijking kun je maken? 

Test ideeën op social media

Je kunt twee vliegen in één klap slaan door een poll te maken op social media met de vraag welke drie tot vijf titels van ideeën jouw publiek het meest interessant vinden. 

Dit zorgt voor bereik, interactie en betrokkenheid. Daarnaast krijg je direct een idee welk soort onderwerpen populair zijn bij jouw netwerk.

Een andere optie is om voor elk onderwerp een kleine versie te maken. Een bericht van 100 woorden. Die je vervolgens deelt op LinkedIn. 

Daarna kun je een uitgebreider artikel of video maken van de populairste onderwerpen.

Leah Gardner

Tease content

Hoe meer tijd je besteed aan het maken van een artikel of product, hoe meer tijd je moet besteden aan het promoten van het artikel of product.

Een van de manieren om dit te doen is door teasers te publiceren. Net als muzikanten en films dat doen. 

Deel quotes. Deel screenshots. Laat weten wat ze kunnen verwachten en wanneer het gepubliceerd wordt.

Maak verschillende promotieberichten

Hoe besteedt je meer tijd aan het promoten van een artikel of product? Door verschillend promotieberichten te maken en die op verschillende dagen te delen.


Denk in andere formats. Deel een screenshot. Deel een alternatieve titel. Deel een stukje dat in het midden van het bericht staat. Maak een kleine slideshow presentatie waar je 5 hoogtepunten bespreekt. 

Start een nieuwsbrief

Elk platform heeft zijn tijd. 

LinkedIn, Twitter, Facebook, zoekresultaten, YouTube, Tiktok, Pinterest en noem maar op.

Je wil niet afhankelijk zijn van één platform. Er komt een tijd dat het niet meer werkt. En je wil niet dat al je geïnvesteerde tijd teniet wordt gedaan. 

Eén platform is de jaren stabiel gebleven: mail. Iedereen checkt hun mail. Het is daarom slim om zo snel mogelijk een nieuwsbrief te starten en inschrijvers te verzamelen.

Het grote voordeel is dan dat je een directe lijst hebt waar je nieuwe artikelen, producten en nieuws kunt delen aan een groep mensen die daar bewust voor hebben gekozen. Je kunt er dan verzekerd van zijn dat mensen nieuwe berichten lezen – en kunnen delen. 

Verander één artikel in een e-book

Een van die populaire geteste ideeën kun je gebruiken om een e-book te maken  – wat eigenlijk een uitgebreid artikel is waar meer tijd besteed is aan de opmaak en inhoud.

Dit e-book helpt je om mensen over de streep te trekken om zich in te schrijven voor jouw nieuwsbrief en zorgt direct voor een goede eerste, tweede of derde indruk. 

Westerberg

Maak verschillende promotieberichten voor nieuwsbrief

Bedenk vervolgens ook een lading verschillende promotieberichten voor jouw nieuwsbrief.

Zo kun je delen van je nieuwsbrief delen op social media. Je kunt weer teasers delen. Of simpelweg vertellen onder elk bericht dat je een nieuwsbrief hebt. 

Pak ook eens wat uitgebreider uit. 

Zo kun je drie interessante boeken over jouw vakgebied kopen en die op drie verschillende momenten weggeven aan mensen die zich inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Voor enkele tientjes kun je zo het bereik en het aantal inschrijvers een flinke boost geven. 

Je kunt ook een (kleine) versie van jouw product of dienst weggeven. 

Verzamel quotes van experts

Eén manier om snel waarde aan een artikel toe te voegen en je bereik te vermenigvuldigen is door experts te mailen met de vraag of ze hun mening of een tip kunnen delen over het onderwerp waar jij over schrijft.


Zo krijgen zij vrij makkelijk een beetje zichtbaarheid onder jouw publiek en jij krijgt een artikel met verschillende invalshoeken en extra tips.

Je kunt vervolgens in een van jouw berichten die experts noemen en daarmee verhoog je de kans dat zij het bericht liken, op het bericht reageren of het bericht delen – wat allemaal jouw bereik vergroot. 

Werk samen

Je kunt jouw bereik verdubbelen, de kwaliteit van een artikel of product verbeteren en je werk verminderen door samenwerkingen aan te gaan.

Benader een lading ondernemers die je leuk en interessant vindt en deel wat ideeën om op een kleine of grotere schaal samen te werken. 

Maken samen een top 10 lijstje. Werk aan één artikel. Maak samen een video of een podcastaflevering. Kies allebei een tegenstrijdig standpunt en bespreek die. Geef samen een presentatie op een meet-up en deel die online. Maak een mini-product en biedt die (gratis) aan.

Geef gul

Hoe meer mensen je goed laat voelen, hoe meer mensen jou willen helpen.

Neem daarom vaker de stap om iets extra’s te doen.

Stuur mensen een kaartje met handgeschreven bedankje. Stuur kleine cadeaus op. Zet iemand in het zonnetje op social media. Deel hun berichten met een eigen opmerking online. 

Upgrade jouw marketingkennis en skills met de 6-in-1 cursus online marketing

Heb je iets aan dit artikel gehad?