Voorbeelden van goede nieuwsbrieven van ZZP’ers

Hoeveel van de nieuwsbrieven waar jij lid van bent, lees jij? Elke keer?

Niet zo veel, toch?

Dit komt meestal omdat het doel van de auteur van de nieuwsbrief niet geheel overeenkomt met jouw doel als lezer.

De auteur wilt het liefst sales of bezoekers. Ze willen een stijging zien in het aantal verkopen of een piekje in de bezoekersstatistieken.

Begrijpelijk.

Dat willen wij ook.

Maar de lezer wilt wat anders. De reden dat hij of zij zich heeft ingeschreven is, negen van de tien keer, dat ze nieuwsgierig zijn. Ze willen meer weten. Over het probleem dat je oplost. Of over jou.

Tenminste, bij nieuwsbrieven van ZZP’ers en kleine ondernemers. Bij nieuwsbrieven voor webshops wilt men wat anders. Daar wilt men graag op de hoogte gehouden worden van sales en nieuwe collecties.

Wij moeten nieuwsbrieven van webshops niet na doen. We moeten niet alleen maar verkopen. Als we dat wel doen, dan schrijven veel potentiële klanten zich uit of negeren ze jouw nieuwsbrief.

Heb je trouwens nog geen nieuwsbrief? Leer dan hoe je er makkelijk eentje start.

Het doel van nieuwsbrieven voor ZZP’ers

Doel 1: Naamsbekendheid

De meeste inschrijvers schrijven zich in omdat ze een interessant artikel hebben gelezen en meer van je willen lezen en/of omdat je een interessant weggevertje hebt.

Dit betekent nog niet dat de lezers jou en jouw website voor altijd onthouden. Nee, je hebt alleen toestemming om je te bewijzen. Als je die toestemming misbruikt door direct te verkopen of door nieuwsbrieven te sturen over onderwerpen die de lezers totaal niet interesseren, dan schrijven ze zich uit of negeren ze je.

Het doel van een nieuwsbrief is om een ‘top-of-the-mind’-positie te krijgen. Dat ze direct aan jou denken wanneer ze jouw product of dienst nodig hebben. Zo’n positie krijg je door meerdere keren zichtbaar te zijn. En dit kan alleen wanneer jouw nieuwsbrief keer op keer een reden geeft om gelezen te worden.

Wanneer je zo’n ‘top-of-the-mind’-positie hebt, dan is de kans groot dat de lezer voor jou kiest wanneer hij of zij jouw product nodig heeft. Dit komt omdat men meestal kiest voor hetgeen wat ze kennen en vertrouwen in plaats van een onbekend en onbewezen bedrijf.

Doel 2: Kennen, mogen en vertrouwen

Dat zijn de drie speerpunten als je het hart wilt veroveren van potentiële klanten.

Hoe zorg je daar voor? Door jezelf te laten zien in de nieuwsbrieven die je schrijft, door eerlijk te zijn – ook over tegenslagen, door de lezer echt verder te helpen met nuttige tips en door helder te zijn over wat je doet, hoe je dat doet en wat het oplevert.

En het derde doel: sales en bezoekers

Dit is het minst belangrijke doel van de drie.

De meeste nieuwsbrieven moeten de eerste twee doelen dienen. En af en toe vertel je wat over jouw diensten, omdat ook lezers die je kennen, mogen en vertrouwen over de drempel geholpen moeten worden. Maar hoe warmer jouw leads zijn, hoe zachter je kan verkopen – en hoe kleiner de kans is dat andere inschrijvers, die je pas net kennen, zich uitschrijven.

Voorbeelden van goede nieuwsbrieven van ZZP’ers en kleine bedrijven

Ik volg niet zo veel nieuwsbrieven.

Ik heb ze net geteld. Ik volg er zes. Alle zes de nieuwsbrieven lijken op het eerste zicht vrij saai. Tenminste, de nieuwsbrieven lijken niet op de standaard nieuwsbrieven die je overal ziet. Ze lijken op persoonlijke mailtjes of blogartikelen.

Of nog beter gezegd: het zijn persoonlijke mailtjes of blogartikelen. Zo lezen ze ook. Het is niet storend, maar informerend.

Nieuwsbrief 1: De Blogacademie

Ik heb mij ingeschreven om twee redenen:

  • Ik wou het gratis e-book lezen
  • Ik wou een seintje wanneer een nieuw blogartikel online staat

En dat is precies wat de nieuwsbrief doet.

Ze laat de titel, een kleine afbeelding en de eerste paar regels van een nieuw artikel zien. l.

Zo zien 80% van haar nieuwsbrieven er uit. En dat is prima. Ik krijg wat ik wil.

En die andere 20%? Nou, soms zit er naast een blogartikel ook een klein persoonlijk verhaaltje bij of een melding dat haar cursus is begonnen. Niet opdringerig, gewoon informerend.

Nieuwsbrief 2: BrainFood van Farnam Street

Enorm makkelijk te scannen nieuwsbrief over nieuwe artikelen, boeken die hij heeft gelezen en waar hij mee bezig is.

Nieuwsbrief 3: E-tail

E-tail blogt via de nieuwsbrief. Vaak bespreekt hij drie tips/onderwerpen. Met plaatjes. En altijd op de praktijk gericht.

Het bijzondere: hij publiceert dit niet op zijn blog. Dus je hebt altijd het gevoel dat je via de nieuwsbrief informatie krijgt die je anders misloopt.

Waarom zie je dit formaat niet zo vaak? Nou, omdat het publiceren van de artikelen ook kan zorgen dat je gevonden wordt via Google. Dus hij loopt waarschijnlijk bezoekers mis. Aan de andere kant, de inschrijvers die hij heeft blijven trouw. Ik weet niet wat meer waard is.

Nieuwsbrief 4: Further

In een soort verhaal bespreekt Brian Clark steeds één onderwerp en linkt in het mailtje naar de artikelen die hij heeft gelezen of geschreven.

Ik ben niet in elk onderwerp geïntereseerd, maar dat maakt ook niet uit. Ik blijf lid. De titels krijgen nog steeds mijn aandacht. En de mailtjes die mij interesseren, worden geopend. En gelezen.

Nieuwsbrief 5: A Cup of Copy van Kaleigh Moore

Kaleigh Moore plaatst hele blogartikelen in haar nieuwsbrief

Het voordeel hiervan is dat ik ze makkelijk kan lezen, zonder te klikken naar haar website. Dit vergroot, denk ik, het aantal mensen dat het hele artikel lezen.

Een nadeel is dat ze minder bezoekers trekt naar haar website, want tjah, waarom zou je? Een van de doelen van linken naar je blog is dat ze na het lezen van het artikel even op de site blijven hangen. Dat ze meer lezen. Of misschien zelfs jouw productpagina bekijken. Dit doorklik-potentieel mist ze nu.

Blog 6: Mark Manson

Ook weer een simpele nieuwsbrief. Een introductie met een linkje naar een blogartikel, gevolgd met wat informatie over waar hij mee bezig is.

Wat kan je leren van deze voorbeelden van nieuwsbrieven?

Jouw nieuwsbrief hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Je hebt geen fancy design nodig. Liever niet.. Je hoeft niet over te komen als een nieuwsbrief. Of als een bedrijf. Je hoeft ook niet te verkopen. Je hoeft niets te personaliseren. En je hoeft ook niet een uniek en persoonlijk verhaaltje te typen.

Denk aan de inschrijvers. Waarom hebben ze zich ingeschreven? Wat verwachten ze?

Je hoeft alleen die verwachting te voldoen. Meestal is een simpele update voor een nieuw artikel voldoende. Heb je tijd, inspiratie en energie? Overtref dan die verwachting. Geef ze iets dat de rest niet krijgt. Geef ze een reden om ingeschreven te blijven – door meer te delen. Persoonlijke verhalen. Nog betere tips. Echte voorbeelden.

Delen: