We gaan drie dingen bespreken:
- Hoe maak je een nieuwsbrief?
- Wat maakt een nieuwsbrief goed?
- 12 nieuwsbrief voorbeelden
Een voorbeeld van hoe je een nieuwsbrief maakt
Het starten van een nieuwsbrief is niet zo lastig. Je hebt alleen een nieuwsbrief software nodig.
Met die software kun je:
- Een inschrijfformulier maken
- Inschrijvers verzamelen
- Nieuwsbrieven maken met een drag-and-drop builder
- En een reeks nieuwsbrieven automatiseren
De nieuwsbrief software die ik aanraad is MailerLite.
Tot 1000 inschrijvers kun je de software gratis gebruiken. En wanneer je meer dan 1.000 inschrijvers hebt, dan is MailerLite een van de goedkoopste providers.
Wat maakt een nieuwsbrief goed?
En hoe kan je zo’n nieuwsbrief maken?
Bij veel nieuwsbrieven gaat het mis.
Dit komt omdat vraag en aanbod niet zo vaak op elkaar aansluit. Wanneer je een nieuwsbrief hebt, dan heb je een paar doelen: je wil de lezer op de hoogte houden over de ontwikkelingen van jouw website en bedrijf. En je wil verkopen. Sales en bezoekers dus.
Maar de inschrijver heeft zich niet ingeschreven voor jouw nieuwsbrief om meer over jouw product of jouw website te horen.
Ze hebben zich ingeschreven uit nieuwsgierigheid. Om meer ‘geheimen’ te leren die hun verder brengt. Ze willen kennis en entertainment.
Het doel van nieuwsbrieven
Wat zouden onze doelen dan wel moeten zijn?
Doel 1: Naamsbekendheid
De meeste inschrijvers schrijven zich in omdat ze een interessant artikel hebben gelezen en meer van je willen lezen en/of omdat je een interessant weggevertje hebt.
Dit betekent nog niet dat de lezers jou en jouw website voor altijd onthouden. Nee, je hebt alleen toestemming om je te bewijzen. Als je die toestemming misbruikt door direct te verkopen of door nieuwsbrieven te sturen over onderwerpen die de lezers totaal niet interesseren, dan schrijven ze zich uit of negeren ze je.
Het doel van een nieuwsbrief is om een ‘top-of-the-mind’-positie te krijgen. Dat ze direct aan jou denken wanneer ze jouw product of dienst nodig hebben. Zo’n positie krijg je door meerdere keren zichtbaar te zijn. En dit kan alleen wanneer jouw nieuwsbrief keer op keer een reden geeft om gelezen te worden.
Wanneer je zo’n ‘top-of-the-mind’-positie hebt, dan is de kans groot dat de lezer voor jou kiest wanneer hij of zij jouw product nodig heeft. Dit komt omdat men meestal kiest voor hetgeen wat ze kennen en vertrouwen in plaats van een onbekend en onbewezen bedrijf.
Doel 2: Kennen, mogen en vertrouwen
Dat zijn de drie speerpunten als je het hart wilt veroveren van potentiële klanten.
Hoe zorg je daar voor? Door jezelf te laten zien in de nieuwsbrieven die je schrijft, door eerlijk te zijn – ook over tegenslagen, door de lezer echt verder te helpen met nuttige tips en door helder te zijn over wat je doet, hoe je dat doet en wat het oplevert.
En het derde doel: sales en bezoekers
Dit is het minst belangrijke doel van de drie.
De meeste nieuwsbrieven moeten de eerste twee doelen dienen. En af en toe vertel je wat over jouw diensten, omdat ook lezers die je kennen, mogen en vertrouwen over de drempel geholpen moeten worden. Maar hoe warmer jouw leads zijn, hoe zachter je kan verkopen – en hoe kleiner de kans is dat andere inschrijvers, die je pas net kennen, zich uitschrijven.
Dus 80% de lezer interessante informatie geven en de overige 20% jouw aanbod op verschillende manieren presenteren.
12 nieuwsbrief voorbeelden
Nieuwsbrief voorbeeld: Allison Roman
De nieuwsbrief is altijd een heel informeel verhaaltje wat te maken heeft met een kookrecept. Ze maakt grapjes, neemt het niet allemaal serieus, deelt persoonlijke verhaaltjes, met screenshots en foto’s.
Ik lees het met een glimlach. Het recept zelf is secundair.
Nieuwsbrief: James Clear
Dit is een van de meest simpele en consistente nieuwsbrief die er is.
Hij deelt elke week in simpel format: 3 ideeën, 2 quotes en 1 vraag.
Het lezen van de nieuwsbrief duurt 2 minuten en er zit altijd wel één aha-momentje in.
En heel af en toe deelt hij informatie over een van zijn boeken.
Nieuwsbrief voorbeeld: De Blogacademie
Ik heb mij ingeschreven om twee redenen:
- Ik wou het gratis e-book lezen
- Ik wou een seintje wanneer een nieuw blogartikel online staat
En dat is precies wat de nieuwsbrief doet.
Ze laat de titel, een kleine afbeelding en de eerste paar regels van een nieuw artikel zien. l.
Zo zien 80% van haar nieuwsbrieven er uit. En dat is prima. Ik krijg wat ik wil.
En die andere 20%? Nou, soms zit er naast een blogartikel ook een klein persoonlijk verhaaltje bij of een melding dat haar cursus is begonnen. Niet opdringerig, gewoon informerend.
Tivoli
De nieuwsbrief van Tivoli is niet de beste versie van zichzelf. Ik kan zo 6 verbeteringen bedenken.
Maar ze doen wel wat er van een nieuwsbrief van hun verwacht wordt: vertellen welke nieuwe artiesten komen optreden.
Hoe duidelijker ze dat doen, hoe meer mensen kaartjes zullen bestellen (en hoe meer geld ze verdienen).
Kyla’s newsletter
Kyla Scanlon is een econoom die op een informele manier schrijft over de staat van de economie. Als je ooit van de term ‘vibecession’ heb gehoord, zij had het bedacht.
Nieuwsbrief voorbeeld : BrainFood van Farnam Street
Enorm makkelijk te scannen nieuwsbrief over nieuwe artikelen, boeken die hij heeft gelezen en waar hij mee bezig is.
Sublime
Sari Azout publiceert onregelmatig een nieuwsbrief, maar ze zijn altijd erg uitgebreid en leerzaam. Daarnaast lees alles lekker weg.
Ze zitten vol afbeeldingen, linkjes en quotes.
Nieuwsbrief : E-tail
E-tail blogt via de nieuwsbrief. Vaak bespreekt hij drie tips/onderwerpen. Met plaatjes. En altijd op de praktijk gericht.
Het bijzondere: hij publiceert dit niet op zijn blog. Dus je hebt altijd het gevoel dat je via de nieuwsbrief informatie krijgt die je anders misloopt.
Waarom zie je dit formaat niet zo vaak? Nou, omdat het publiceren van de artikelen ook kan zorgen dat je gevonden wordt via Google. Dus hij loopt waarschijnlijk bezoekers mis. Aan de andere kant, de inschrijvers die hij heeft blijven trouw. Ik weet niet wat meer waard is.
Nieuwsbrief voorbeeld : Zinvol
Nieuwsbrief : Further
In een soort verhaal bespreekt Brian Clark steeds één onderwerp en linkt in het mailtje naar de artikelen die hij heeft gelezen of geschreven.
Ik ben niet in elk onderwerp geïntereseerd, maar dat maakt ook niet uit. Ik blijf lid. De titels krijgen nog steeds mijn aandacht. En de mailtjes die mij interesseren, worden geopend. En gelezen.
Nieuwsbrief voorbeeld : A Cup of Copy van Kaleigh Moore
Kaleigh Moore plaatst hele blogartikelen in haar nieuwsbrief
Het voordeel hiervan is dat ik ze makkelijk kan lezen, zonder te klikken naar haar website. Dit vergroot, denk ik, het aantal mensen dat het hele artikel lezen.
Een nadeel is dat ze minder bezoekers trekt naar haar website, want tjah, waarom zou je? Een van de doelen van linken naar je blog is dat ze na het lezen van het artikel even op de site blijven hangen. Dat ze meer lezen. Of misschien zelfs jouw productpagina bekijken. Dit doorklik-potentieel mist ze nu.
Mark Manson
Ook weer een simpele nieuwsbrief. Een introductie met een linkje naar een blogartikel, gevolgd met wat informatie over waar hij mee bezig is.
Wat kan je leren van deze voorbeelden van nieuwsbrieven?
Jouw nieuwsbrief hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Je hebt geen fancy design nodig. Liever niet. Je hoeft niet over te komen als een nieuwsbrief. Of als een bedrijf. Je hoeft ook niet te verkopen. Je hoeft niets te personaliseren. En je hoeft ook niet een uniek en persoonlijk verhaaltje te typen.
Denk aan de inschrijvers. Waarom hebben ze zich ingeschreven? Wat verwachten ze?
Je hoeft alleen die verwachting te voldoen. Meestal is een simpele update voor een nieuw artikel voldoende. Heb je tijd, inspiratie en energie? Overtref dan die verwachting. Geef ze iets dat de rest niet krijgt. Geef ze een reden om ingeschreven te blijven – door meer te delen. Persoonlijke verhalen. Nog betere tips. Echte voorbeelden.
Meer leren over het maken van een eigen nieuwsbrief